Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@06:29:04 GMT

محدوده سد بلوبین زنجان از مراکز باستانی تولید سفال

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۳۲۷۵

محدوده سد بلوبین زنجان از مراکز باستانی تولید سفال

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه فرشی جلالی افزود: با توجه به تصمیم شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان مبنی بر ساخت سد مخزنی بلوبین در محدوده شهرستان ایجرود این استان، در سال ۱۳۹۴ محدوده سد مورد بررسی باستان‌شناسی قرار گرفت که در نتیجه مشخص شد ۱۳ محوطه در اثر ساخت سد از بین خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان  محوطه روستای بلوبین نیز جز محوطه‌های در خطر و نیازمند کاوش نجاتبخشی قرار گرفت.

این محوطه در ضلع شمالی روستا واقع شده به این صورت که دو ضلع شرقی و شمالی و با شیب زیادی به باغات اطراف منتهی می‌شود و بر روی دو ضلع غربی و جنوبی، خانه‌های روستا قرار دارد.

این باستان شناس با بیان اینکه نخستین فصل کاوش این محوطه با تمرکز به لایه‌نگاری و شناخت توالی فرهنگی انجام شد اظهار داشت: با توجه به اهداف فوق، دو ترانشه پلکانی در سمت شرق محوطه ایجاد و حدود ۲۰ متر نهشته فرهنگی کاوش شد و در نهایت ترانشه دو به بستر صخره‌ای رسید.
وی نهشته‌های کاوش شده در این دو ترانشه را شامل انباشت خاک، خاکستر، معماری با دیوارهای سنگی و کف‌های حرارت دیده با جوش‌کوره اعلام کرد و گفت: وجود حرارت دیدگی‌ها و جوش‌کوره، نشان می‌دهد که در این محل کوره‌های پخت سفال وجود داشته است.
فرشی جلالی ادامه داد: سفال‌های به‌دست‌آمده را می‌توان به دوره اسلامی متعلق دانست، عموم سفال‌های به‌دست‌آمده از دارای خمیره قرمز و نخودی ساده بوده که به‌ندرت به شیوه مرصع با قطعات سفال لعاب‌دار تزیین شده‌اند.
او تصریح کرد: مجوز کاوش نجات بخشی محوطه روستای بلوبین در محدوده سد بلوبین شهرستان ایجرود زنجان  از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است، درنتیجه کاوش می‌توان محوطه بلوبین را یکی از مراکز تولید سفال منطقه‌ای محسوب کرد.

برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ریاست پژوهشکده باستان شناسی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زنجان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارابی: چالش‌های جهان معاصر تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی هستند!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و  کنشگران بناها و محوطه‌های تاریخی صبح امروز، بیست و هشتم فروردین ماه با حضور علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در سالن فجر وزارت میراث و گردشگری برگزار شد.

دارابی در این نشست طی صحبت‌هایی گفت: سنت گرامیداشت «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» که با اهتمام شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی – ایکوموس- شکل گرفته ، فرصت مهمی است برای یادآوری «حفاظت از میراث فرهنگی» و «کارکرد‌های آن» در جهان پر چالش امروز، چرا که بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان نماد‌های ملموس میراث فرهنگی، دانش، باور و فنونی را در خود نهفته دارند که درک و فهم آنها می‌تواند از چالش‌ها و مشکلات جامعه بشری، امروزی گره گشایی کند.

وی در ادامه افزود: در سالیان اخیر گفتمان، شعار‌ها و پیام‌های جهانی انتخاب شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم. چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران‌های طبیعی و چه ناشی از تعارضات اجتماعی و مخاصمات باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و از این رو باید در تأسی از راهبرد‌های جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت گرایانه برای آن اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در ایران ۳۴۴۳۷ اثر ثبت ملی داریم؛ که از این میان ۲۵۹۴ (اشیا)، ۱۴۷۳۰ (بنا)، ۲۱ (بافت شهری)، ۱۸۳ (بافت روستایی)، ۱۹۵۹۳ (تپه و محوطه تاریخی) هستند،‌ گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بنا‌های تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال (معادل ۱۳ میلیون تومان) بوده و همینطور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال (معادل ۹۰۰ هزار تومان) بوده است، که واقعاً انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و میراث فرهنگی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه و اعتبارات باید نگهداری، حفظ و مرمت شود. از این ۱۴ هزار بنا‌های تاریخی ۲ هزار اثر در مالکیت سایر دستگاه‌های دولتی و ۱۹۰۰ اثر در اختیار اوقاف است که وفق قانون حفظ و احیاء و مرمت، مکلفند از این بنا‌ها «حفاظت» کنند.

دارابی با تأکید بر اینکه اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کفاف نیاز‌ها را ندارد، گفت: حال و روز تملک بنا‌های تاریخی، که از ۲۰ هزار میلیارد تومان (۲۰ همت) نیاز داریم که در سال (۱۴۰۲) ۹۱ میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۶۰ میلیارد آن اوراق قرضه است. سال ۱۴۰۳ در معاونت میراث فرهنگی «سال حفاظت از محوطه‌ها و مقاوم سازی بنا‌های تاریخی» اعلام شده که برنامه‌هایی چون  افزایش ضریب امنیتی در حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیکی،  تلاش برای اتمام مرمت‌های نیمه کاره،  کیفیت بخشی به اقدامات و پروژه‌های مرمت بنا‌ها،  نظامند کردن و فعال کردن شورا‌های فنی استان‌ها،  تدوین سند ملی میراث فرهنگی،  آئین نامه ارزشیابی میراث داران تمدنی را در پیش داریم.

در ادامه از پیشکسوتان این عرصه ، حافظان میراث فرهنگی ، خیران و کنشگران و فعالان شامل ؛ عبدالحسین دشتی از استان یزد، محمدحسین معماریان از خوزستان، سید غلامرضا استوار از خراسان رضوی، محمدرضا مشاکیان از خوزستان، عبدالله ملکی زیارتی از گلستان، قربان مافی از قزوین، فرهاد معزی از کردستان، الیار عاصمی زاده از تهران، محمدجعفر عظمایی مدیرعامل شرکت مس سونگون از آذربایجان شرقی، میرحسین حسینیان از مازندران، محسن نوروزوند از اردبیل، محمدحسین مقنی فرسادی از آذربایجان شرقی، سامیه محراب نیا از لرستان و غلامرضا صیادی از خوزستان تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • روزی به نام بناهای تاریخی/ از آسیب‌های میراث فرهنگی غافلیم
  • بازدیدرایگان ازبنا‌هاومحوطه‌های تاریخی سیستان وبلوچستان
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» خارج نشده است
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • دارابی: چالش‌های جهان معاصر تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی هستند!