Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در هفته‌های گذشته سازمان برنامه و بودجه تخصیص ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از محل بخشی از منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بابت تامین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد که در آن عنوان شده تخصیص اعتبار مذکور به طور صد درصدی و از محل حساب خاص مربوط نزد خزانه داری کل کشور قابل پرداخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتبار به دنبال تصویب مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان جهت کمک به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی برای کمک به کارگران آسیب دیده از کرونا تخصیص یافت که دولت در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با کرونا به تصویب رساند. بر همین اساس وزارت کار از افرادی که در دوران کرونا شغل خود را از دست دادند و کارگران بیکار شده در ایام کرونا خواست تا در سامانه bimebikari.mcls.gov.ir که به همین منظور راه اندازی شده مراجعه و درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری ثبت کنند.

بر اساس قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت می‌گیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند. برابر اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان،  مشمول بودن قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری است و همه مشمولین قانون کار که تابع قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری باشند می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته‌های گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمامی مقرری ‌بگیرانی که در اسفند سال ۱۳۹۸ شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند، پس از دریافت پیامک درخواست شماره ‌حساب برای واریز بیمه بیکاری با مراجعه به سامانه درخواست بیمه بیکاری، نسبت به درج شماره حساب بانکی خود در یکی از بانکهای تعیین شده در سامانه اقدام کنند.

اطلاعیه وزارت کار در خصوص متقاضیان بیکار شده در اسفند سال ۱۳۹۸ بوده و فهرست افرادی که تاریخ بیکاری آنها مربوط به فروردین ‌ماه سال ۱۳۹۹ است، توسط سازمان تامین اجتماعی در دست بررسی است.

بر اساس اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تاکنون بیش از ۸۳۵ هزار نفر در سامانه درخواست بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد نزدیک به ۶۹۹ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده‌اند.

به دنبال اعلام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر آغاز پرداخت مقرری بیمه بیکاری ناشی از کرونا از هفته جاری، واریزی‌ها به حساب کارگران بیکار شده آغاز شده است. قرار بود وزارت کار فهرستی از بیکاران ایام کرونا را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد و تامین اجتماعی پس از پالایش این فهرست، آن را به سازمان مدیریت و خزانه کشور ارسال کند تا در نهایت بیمه بیکاری به حساب مشمولان واریز شود.

آنطور که وی گفته پرداخت بیمه بیکاری مشروط به بیکاری فرد متقاضی و عدم اشتغال وی طی این مدت است و با پالایش صورت گرفته، فهرست ۲۴۰ هزار نفری به‌ همراه شماره حساب افراد برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

لازم به ذکر است که پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا که از دهم خرداد آغاز شده مربوط به متقاضیان بیکار شده اسفند ۱۳۹۸ است و فهرست متقاضیان دریافت بیمه بیکاری فروردین ماه امسال بر اساس شرایط تفاهم اعلام ‌شده با دولت ظرف چند روز آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه خواهد شد.

پیش از این مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار به ایسنا گفته بود در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ مبلغ ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه به سازمان تامین اجتماعی تخصیص یافته که از طریق آن احتمالا متقاضیان بیمه بیکاری اسفند و فروردین‌ ماه پرداخت شود.

 در هفته‌های اخیر سازمان برنامه و بودجه تخصیص ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از محل بخشی از منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بابت تامین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد و وزارت کار در اطلاعیه‌ای از تمام مقرری بگیرانی که در اسفند  ۱۳۹۸ بیکار شدند، خواست تا پس از دریافت پیامک وزارت کار، نسبت به اعلام شماره حساب برای واریز بیمه بیکاری اقدام کنند؛ با توجه به اعلام سازمان تامین اجتماعی مبنی بر آغاز پرداخت بیمه بیکاری کرونا از هفته جاری به تدریج روند واریزی‌ها به حسابهای کارگران بیکار شده و خانوارهای چشم انتظار را از این هفته شاهد خواهیم بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کارگران بیمه بیکاری ویروس کرونا پرداخت مقرری بیمه بیکاری سازمان برنامه و بودجه سازمان تامین اجتماعی دریافت بیمه بیکاری کارگران بیکار شده بیمه بیکاری میلیارد تومان وزارت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میرهاشم موسوی در اولین نشست نظارت ستادی سال ۱۴۰۳ که با حضور معاونان و مدیران بیمه‌ای این سازمان و مشارکت ویدئوکنفرانسی مدیران‌کل استانی و با هدف بررسی راهبردها و اولویت‌های حوزه بیمه‌ای این سازمان برگزار شد، با اشاره به نقش، جایگاه و اهمیت سازمان تأمین‌اجتماعی در تحقق «جهش تولید» به عنوان شعار سال، گفت: حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی مهم‌ترین حوزه‌ای است که در راهبری و تحقق شعار سال در حکمرانی تأمین‌اجتماعی می‌تواند اثرگذار باشد و از این حیث امسال در این حوزه وظیفه مهمی در مشارکت در تحقق شعار سال داریم.

موسوی در این جلسه با تأکید بر این که اجرای کامل پروژه‌های لیست هوشمند و خوداظهاری، از اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری است، گفت: در نشست‌هایی که با شرکای اجتماعی، فعالان کارفرمایی و بخش خصوصی داریم،  با توجه به مسائل و چالش‌های مطرح شده در خصوص نقش تأمین‌اجتماعی در رونق فعالیت‌ها و کسب و کارها، متوجه می‌شویم علاوه بر دستاوردهای زیادی که داشته‌ایم، راه‌های نرفته‌ای زیادی هم داریم که ورود به هر کدام، حوزه کسب و کار را، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، متأثر و متحول می کند.

وی افزود: پایداری منابع همچنان اولویت اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان درآمد-هزینه‌ای با تعهدات بین‌نسلی است و در این مسیر و برای گسترش پوشش بیمه‌ای در سال جاری توسعه پوشش بیمه اتباع و بیمه فعالان پلتفرمی و سکوهای مجازی را باید با جدیت دنبال کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین گفت: در سال جاری اهدافی که برای رشد و تعالی سازمان دیده شده نه صرفاً تحولی که جهشی است. یعنی نه تنها نباید اجازه بدهیم ضریب پشتیبانی کاهش یابد بلکه باید آن را ارتقاء دهیم.

موسوی با یادآوری اهمیت کنترل و مدیریت مصارف، تأکید کرد: همزمان با تلاش برای توسعه پوشش بیمه‌ای و افزایش منابع، نباید اجازه داد حفره‌هایی مانند اجرای نادرست قانون مشاغل سخت و زیان‌آور منابع بیمه‌شدگان را ببلعد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص اهمیت فناوری و هوشمندسازی در این سازمان تأکید کرد: باید همچنان برای بخش فناوری اطلاعات و هوشمندسازی، جایگاه پیشران را قائل باشیم. این جایگاه البته با صحبت کردن به دست نمی‌آید و نیاز به تلاش بیشتر و اقدام و عمل و همچنین تعامل حوزه بیمه‌ای استان‌ها با واحد فناوری اطلاعات  دارد. بحمدالله در این حوزه، موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و جزو دستگاه‌های برتر شده‌ایم ولی همچنان از نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به اهمیت اعلام دستمزد واقعی به عنوان مبنای تعیین و کسر حق بیمه، گفت: همکاران ما امسال علاوه بر بحث‌های مختلف بیمه‌ای، چالش بین‌نسلی بسیار مهمی را مورد توجه قرار دادند که اعلام دستمزد غیرواقعی است. اعلام دستمزد غیرواقعی به‌عنوان مبنای کسر حق بیمه هم حقوق بیمه شدگان و هم سازمان تأمین‌اجتماعی را ضایع می‌کند. تلاش برای واقعی‌سازی دستمزدهای مبنای کسر حق بیمه که به سود کارگران هم خواهد بود از اولویت‌های سال جاری در حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

در این نشست همچنین محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با ارائه گزارشی از اقدامات سال گذشته این حوزه، برنامه سال جاری این معاونت را با توجه به بودجه ابلاغی و برنامه‌های تحولی در خصوص وصول مطالبات معوق و جاری و تعهدات، تشریح و تبیین کرد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با ارائه نمودارهای آماری و مقایسه سه سال گذشته در حوزه منابع و مصارف گفت: بررسی‌های آماری حکایت از آن دارد که برنامه‌های تحولی پیگیری شده در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، موفقیت‌های ارزشمندی در پی داشته است. به عنوان نمونه در حالی‌که در سال ۱۴۰۰ مصارف سازمان بیش از منابع بوده و مطابق آمارها منابع ورودی تنها ۹۸ درصد مصارف را پوشش داده، در سال ۱۴۰۱ منابع و مصارف تقریباً برابر شده و در ۱۴۰۲ با احتساب وصولی اسفند ماه، منابع سازمان از مصارف اندکی پیشی گرفته است.

محمدی همچنین افزود: اعلام دستمزد غیرواقعی به‌عنوان مبنای کسر حق بیمه از مسائلی است که در عین آن‌که بهره‌مندی بیمه‌شدگان از مزایای بیمه‌ای مانند انواع مستمری‌های بازنشستگی، ازکارفتادگی و بازماندگان و برخی تعهدات کوتاه‌مدت مرتبط با دستمزد مبنای کسر حق بیمه را تهدید می‌کند، منابع سازمان تأمین اجتماعی را نیز تحدید می کند و به همین دلیل در سال جاری یکی از اولویت‌های اصلی حوزه بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، واقعی‌سازی دستمزدهای مبنای کسر حق بیمه خواهد بود که نیازمند نظارت و پیگیری جدی و مستمر در واحدهای اجرایی است.

همچنین در ادامه این نشست، برخی از مدیران استانی از طریق ویدئوکنفرانس به ارائه نظرات، چالش‌ها و مشکلات حوزه بیمه‌ای استان خود پرداختند.

دیگر خبرها

  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود
  • واریز بخشی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد تامین‌ اجتماعی
  • حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است
  • خبر مدیرعامل تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی
  • اعلام جزییاتی از بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۳
  • نارضایتی از عملکرد وزارت کار و تأمین اجتماعی: کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده‌اند!
  • نماینده کارگران ساختمانی : بیمه ۴۰۰ هزار نفر در دولت رئیسی قطع شد