Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@11:19:06 GMT

احیای بافت کن اولویت ماست

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۳۶۵۵

احیای بافت کن اولویت ماست

همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور:  توجه به رشد و توسعه شهرسازی در بافت نوساز و تقویت و ساماندهی بافت فرسوده ، بی‌شک گامی مهم برای رسیدن به یک منطقه ایده‌آل شهری برای زندگی است. «فریدون حیدری»، شهردار منطقه۵، از تلاش شهرداری برای افزایش کیفیت زندگی در این منطقه می‌گوید.  

 یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که این روزها در شهرداری تهران اهمیت پیدا کرده است، نگهداشت شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که هم هزینه‌های شهرداری را کاهش می‌دهد و هم توجه به آن کیفیت زندگی شهری را بالا می‌برد، این موضوع در منطقه ۵ چگونه در حال انجام است؟  
منطقه ۵ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهر تهران، مساحتی نزدیک به ۵۳ هکتار را در بر می‌گیرد. بر همین اساس، روزانه باید محدوده ۱۱ میلیون‌مترمربعی در منطقه، رفت و روب شود که متشکل از معابر و اماکن عمومی در این منطقه است. برای انجام هرچه بهتر این کار، وظایف در معاونت خدمات شهری منطقه و عوامل نواحی هفت‌گانه تقسیم شده و با به کارگیری نزدیک به ۱۷۷ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات تخصصی و هزار و ۱۰۰ نیروی کارگری و خدمات شهری، این مهم به‌صورت شبانه‌روزی در حال پیگیری است و این اقدام صرف‌نظر از همه مأموریت‌ها اعم از نگهداشت بوستان‌ها، ساماندهی صنایع و مشاغل، زیباسازی، عمرانی، اجتماعی و زیست‌محیطی و تنها در حوزه خدمات شهری و رفت و روب در منطقه اجرایی می‌شود.  
همچنین در قالب طرح «نگهداشت شهر»، نیروهای خدمات شهری منطقه و عوامل کارگری مرتبط در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته به‌صورت متمرکز در محله‌ها و محورهای بزرگراهی حضور پیدا کرده و به انجام اقدامات لازم می‌پردازند تا به رشد شاخص رضایتمندی شهروندان کمک کرده و شهروندان به‌صورت ملموس، عملکرد شهرداری را در این حوزه مشاهده کنند.  
برای مدیریت هرچه بهتر این برنامه، اکنون بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ مخزن زباله در نقاط مختلف محدوده طراحی شده تا شهروندان بتوانند ضمن رعایت اصل تفکیک، به موضوع نگهداشت شهر کمک کنند ضمن اینکه هم اکنون ۴۲۵ عدد مخزن مکانیزه نیز جایگزین مخازن فرسوده شده است. در همین قالب، در طول سال ۱۳۹۸، به‌صورت ماهانه نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن زباله در محدوده منطقه ۵ جمع‌آوری شده است. اما موضوع جلوگیری از تفکیک غیرمجاز زباله، طرحی است که با استفاده از ظرفیت نیروهای معبربان به جدیت در دستور کار قرار گرفته و با متخلفان بر اساس ضوابط و قوانین، برخورد لازم انجام می‌شود.  
 سال ۱۳۹۹ را با ویروسی آغاز کردیم که همه فعالیت‌ها و تعاملات عادی زندگی را برهم زد. شما در شهرداری منطقه ۵ چه برنامه‌ریزی‌هایی برای کنترل این ویروس انجام دادید؟  
همان‌گونه که می‌دانید، نه تنها فعالیت‌های شهرداری منطقه ۵ با پاندمی شدن بحران «کرونا» متوقف نشد که حتی برای مدیریت این بحران، به‌عنوان یکی از دستگاه‌های اساسی دخیل در مبارزه با ویروس کرونا، در سطح منطقه توانست در لحظات نخستین اعلام این بحران، ستاد مبارزه با کرونای منطقه ۵ را با حضور سپاه، بسیج، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و شورایاری و دستگاه‌های مرتبط برای اجرایی کردن هرچه بهتر مصوبات ستاد مبارزه با کرونا تشکیل دهد تا بتواند به‌صورت نظام‌مند، اقدامات لازم را در محدوده منطقه، به دور از موازی کاری، انجام دهد.  
بر همین اساس، شهرداری که مسئولیت حفظ نظافت شهر را برعهده دارد، ضمن حفظ عملیات جاری نگهداشت شهر همچون رفت و روب معابر، پروژه‌های مستمر نگهداشت را شامل نظافت پل‌ها و هر فضایی که احتمال انتقال ویروس کرونا در آن محل وجود داشت، در دستور کار قرار داد. یکی از اماکنی که در این منطقه پیش از وقوع کرونا نظافت آن به‌صورت ویژه در دستور کارقرار گرفته بود، نظافت و گندزدایی سرویس‌های بهداشتی عمومی بود که با وقوع کرونا این کار ادامه پیدا کرد و به سایر نقاط بوستان‌ها نیز گسترش یافت.  
 شما سال گذشته برای مرمت پل تاریخی محله کن که بر اثر بارش باران تخریب شده بود، بسیار تلاش کردید و خودتان بارها از اهمیت این محله تاریخی و با اصالت صحبت کرده‌اید. با این همه هنوز حال و روز بافت مسکونی کن و وضعیت باغ‌های آن ناخوش است. برای این موضوع چه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اید؟  

فریدون حیدری/ شهردار منطقه 5


موضوع احیای بافت کن، یکی از اولویت‌های منطقه است که در معاونت‌های مختلف منطقه و نهادهای بالادستی همچون معاونت شهرسازی و معماری، شورای‌شهر تهران و شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری آن در جریان است. حفظ باغ‌ها و احیای بافت کن بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی موضوعی است که در طول چند سال گذشته در جریان بوده و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد که پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و تعیین چارچوب عملکردی منطقه در این محدوده، طرح‌های مرتبط برای احیای بافت آن پیاده‌سازی می‌شود. نکته مهم مربوط به بهسازی و مناسب‌سازی بافت مسکونی محله کن است که هم اکنون مشاوران مربوطه در حال طراحی‌های لازم برای ساماندهی آن هستند و خوشبختانه این کار در مراحل پایانی خود قرار دارد.  
 یکی از راه‌های توسعه شهری، ورود بخش خصوصی در پروژه‌های شهری است. در شهرداری منطقه ۵ با بخش خصوصی چه میزان تعامل وجود دارد و به چه اندازه دارای اهمیت است؟  
شهرداری‌ها به‌عنوان «نهادهای محلی خدمات رسان» می‌توانند با به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی، پتانسیل‌های نهفته در مناطق را فعال و شکوفا کنند. هم اکنون شهرداری منطقه در قالب شیوه‌های تعیین شده از سوی نهادهای مربوطه از جمله سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، اهتمام خود را برای اجرای پروژه‌های برنامه‌ریزی شده یا پیشنهادی به کار بسته است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این ظرفیت، عملکرد خوبی را برای منطقه ثبت کنیم.  

بهره‌برداری از پروژه‌های شهری و فرهنگی به زودی

با اینکه بحران کرونا بسیاری از پروژه‌های شهری را متوقف و یا روند کار را کند کرده است، شهرداری منطقه ۵ برای سال ۱۳۹۹ طبق مصوبات ستاد مبارزه با کرونا برنامه‌های مفصلی تدارک دیده است. شهردار منطقه ۵ در این‌باره می‌گوید: «این روزها بسیاری از پروژه‌های احداثی منطقه با رعایت دقیق مصوبات ستاد مبارزه با کرونا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بر اساس اقدامات انجام شده در طول سال گذشته، این روزها ساخت و تجهیز سوله ورزشی «کن» در حال اتمام است و مرکز اسکان کارگری ناحیه ۲ نیز مراحل تجهیز نهایی را می‌گذراند. همچنین برنامه‌ریزی برای اجرای ۹ طرح دیگر شهری از جمله تکمیل سوله ورزشی «ارم»، بازسازی سرای محله «اکباتان»، تجهیز و توسعه پارک جنگلی «کوهسار» و بوستان «جوانمردان» انجام شده و هم اکنون در حال طی مراحل لازم برای اجرایی شدن آنها هستیم. »
 

کد خبر 516579 برچسب‌ها بافت‌ فرسوده خدمات شهری تخریب محله كروناويروس منطقه ۵ همشهری محله شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بافت فرسوده خدمات شهری تخریب محله كروناويروس منطقه ۵ همشهری محله شهر ستاد مبارزه با کرونا شهرداری منطقه ۵ نگهداشت شهر خدمات شهری احیای بافت هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه ۱۰ شیراز

شهردار منطقه ۱۰ شیراز گفت: در سال ۱۴۰۳ بیشترین فعالیت‌های عمرانی منطقه ۱۰ در قالب پروژه‌های بوستان و فضای سبز ،پیاده‌راه‌سازی، آسفالت، پروژه‌های خدماتی و زیرساختی، ساخت ساختمان‌های فرهنگی ، اداری، خدماتی و پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، شهرام سبزیان‌فرد، امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران در تشریح بخشی از اقدامات عمرانی و خدمات شهری منطقه در سال‌جاری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ با بودجه ۳۶۰۰ میلیارد ریالی پروژه‌های خدمات شهری و عمرانی منطقه ۱۰ را دنبال کردیم و در این سال با بودجه ۵,۸۰۰ میلیارد ریال اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ بیشترین فعالیت‌های عمرانی منطقه ۱۰ در قالب پروژه‌های بوستان و فضای سبز، پیاده‌راه‌سازی، آسفالت، پروژه‌های خدماتی و زیرساختی همچون
جدول‌گذاری، زیرسازی، آسفالت و لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی و ساخت ساختمان‌های فرهنگی، اداری و خدماتی و پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها با کمک و استفاده از نظرات شهروندان تعریف شده و در سال‌جاری اجرا خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۰ شیراز اضافه کرد: در حوزه پروژه‌های زیرسازی و آسفالت اقدامات خوبی در سال گذشته انجام شد که در سال‌جاری نیز ادامه‌دار خواهد بود.

سبزیان‌فرد با اشاره به اجرای عملیات آسفالت در پروژه‌های عمرانی همچون بزرگراه حسینی الهاشمی و بلوار دکتر حسابی، شهرک‌های گلستان، حافظ، باهنر، بزین، بهشتی و پروژه روکش آسفالت اراضی برنامه و بودجه، برف‌فروشان و استانداری و سطح منطقه تصریح کرد: پروژه زیرسازی آسفالت و جدول‌گذاری در شهرک‌های گویم و دوکوهک، عملیات بهسازی و زیرسازی آسفالت و جدول‌گذاری در شهرک‌های قصر قمشه و انجیره و روکش آسفالت در شهرک‌های حافظ، آرین، حسین‌آباد، باهنر، عرفان و سطح منطقه از جمله پروژه زیرسازی و آسفالت بود که در سال گذشته انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳۵۰ هزار متر مربع عملیات زیرسازی، آسفالت، روکش آسفالت، درزگیری در سطح شهرک‌ها و بلوارهای منطقه با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال انجام شد و در سال‌جاری نیز برای این منظور ۱,۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که با مشارکت مردم اجرا خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۰ شیراز در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های پارک و فضای سبز در این منطقه افزود: در سال گذشته تعداد ۹ بوستان از جمله حیات در شهرک حافظ، پرهون در شهرک گلستان، آژنگ در شهرک دوکوهک، گذر آفرینش در بلوار آفرینش، چکاد در شهرک برنامه و بودجه، ناوین در شهرک انجیره، محلاتی در شهرک آری، سمن سای در شهرک برنامه و بودجه، گذر سرو در شهرک گلستان، گلبن در شهرک گلستان شمالی طراحی شد.

افتتاح تعدادی از بوستان‌های منطقه ۱۰ در اردیبهشت

سبزیان‌فرد تاکید کرد: عملیات احداث برخی از بوستان‌ها مانند حیات، ناوین و محلاتی در سال گذشته به همراه عملیات تکمیل بوستان‌های سپهر در شهرک حافظ بوستان حکمت در شهرک گلستان، بوستان وحدت در بزرگراه حسینی الهاشمی آغاز شده است که برخی از آنها با پیشرفت فیزیکی قابل قبولی در اردیبهشت تقدیم شهروندان خواهد شد.

وی بودجه بوستان‌ها در سال جاری را ۵۶۷ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تلاش منطقه ۱۰ برای توزیع عادلانه بوستان‌ها در شهرک‌ها با تعریف پروژه‌های ترکیبی فرهنگی، فضای سبز و مسیرهای پیاده‌راه بوده است که امیدواریم با این پروژه‌ها بخشی از نیازهای منطقه به بوستان‌های محلی و دسترسی به فضای سبز منطقه‌ای مرتفع شود.

شهردار منطقه ۱۰ شیراز اظهار کرد: سال عمرانی ۱۴۰۳ مانند سال گذشته برای منطقه پربار خواهد بود و بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها با نظرخواهی از شهروندان در سال گذشته تعریف شده و در سال‌جاری اجرا خواهند شد.

سبزیان‌فرد ادامه داد: پروژه‌های محرومیت‌زدایی نیز در کنار پروژه‌های عمرانی در بسته عمرانی منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد و در سال ۱۴۰۳ به صورت جدی برای مناطق تعیین شده دنبال خواهد شد.

وی اطلاع‌رسانی در خصوص پروژه‌ها را مستمر خواند و تاکید کرد: در طول سال تمام اقدامات عمرانی و خدماتی به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد و شهروندان می‌توانند اخبار منطقه را برای اطلاع از این اقدامات در شهرک‌ها و محلات خود از طریق درگاه‌های اطلاع‌رسانی منطقه دنبال کنند.

کد خبر 747448

دیگر خبرها

  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه ۱۰ شیراز
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • شهرداری‌های استان اصفهان اولویت طرح‌ها را مشخص کنند