Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-وزیر دفاع با اشاره به تحویل ناوشکن دماوند، ناو موشک انداز سپهر، انواع زیردریایی های سبک و نیمه سنگین از جمله غدیر و فاتح به نیروهای مسلح گفت: کمربند امنیت خلیج‌فارس و به ویژه تنگه حیاتی هرمز محکم تر خواهد شد.

میر سرتیپ حاتمی در مراسم تحویل دهی شناورهای تندروی هجومی و رزمی از نوع عاشورا، ذوالفقار و حیدر به نیروی دریایی سپاه پاسداران که با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: به طور حتم در سال جهش تولید و با تبعیت از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قدرت و توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی باید در شان و تراز نظام اسلامی و تاریخ این کشور باشد عمق حضور در آبهای آزاد  را با طراحی، ساخت و تولید انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی افزایش خواهیم داد و به طور کل شاهد افزایش میزان تولید در حوزه های مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی، الکترونیک و هوافضا خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر دفاع شناورهای تحویل شده به سپاه پاسداران را در کلاس عاشورا، ذوالفقار، حیدر و... برشمرد و در این باره گفت: این شناورها با همت متخصصین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده است و از قابلیت های پیشرفته ی خوبی در حوزه رزم دریایی برخوردار می باشد که از جمله آنها هوشمندی، رادار گریزی، تحرک بالا و سرعت بالا آنها اشاره کرد.

وی افزود: بیش از 80 درصد تجهیزات بکار رفته در این شناورها ساخت داخل بوده و تمامی سامانه ها و سیستم های هدایت آتش، سلاح ها و مخابرات، رادارها و سیستم کنترل و مانیتورینگ و پردازش گر بومی و ساخت وزارت دفاع است.

امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به وجود آبراه های مهم در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با 5 هزار کیلومتر مرز آبی، سواحل و ذخایر متعدد دریایی در کنار ذخایر قابل توجه و عظیم نفت و گاز در عمق دریاها همواره کانون توجه قدرت ها بوده و خواهد بود.

وزیر دفاع در بیان اهمیت خلیج فارس بعنوان یک مکان اقتدار آفرین برای ایران اسلامی اظهار داشت: این خلیج محل اتصال کشورهای جنوب غربی آسیا به شمار می‌آید که به آن موقعیت ژئوپولیتیک خاصی بخشیده است، خلیج فارس بعنوان بزرگترین و مهم ترین مرکز ارتباطی میان سه قاره با وجود منابع غنی و ارتباط این خلیج با مناطق آبی بزرگ جهان، سبب شده تا این منطقه یکی از مناطق مهم راهبردی دنیا قلمداد شود.

امیر حاتمی با اشاره به حساسیت این منطقه و نقش بازیگران بین‌المللی برای دسترسی به خلیج فارس گفت: سابقه حضور فیزیکی و نظامی کشورهای قدرتمند به گذشته های دور مانند حضور نظامی کشورهایی چون پرتغال، هلند، فرانسه، انگلستان و آمریکا برمی گردد و اکنون نیز ابرقدرتها تمام تلاش خود را جهت حضور مستقیم در منطقه شدت می بخشد.

وزیر دفاع وجود تنگه هرمز در منطقه خلیج فارس را شاهراهی حیاتی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: بیشتر سوخت مصرفی جهان صنعتی از این تنگه استراتژیک به سایر کشورهای دنیا انتقال می یابد و حفظ امنیت این منطقه در کانون تمرکز و توجه جمهوری اسلامی قرار دارد و حتی تصمیمات استراتژیک سیاست خارجی همواره با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ و تدوین می شود.

حاتمی با اشاره به رزمایش مهم سه جانبه  ایران، روسیه، چین در شمال اقیانوس هند محل تلاقی 3 تنگه بسیار کلیدی جهان گفت: بیش از نیمی از تجارت جهان از این 3 تنگه انجام می شود و با عنوان مثلث طلایی از آن یاد می شود، مسئله حفظ امنیت این سه تنگه در شرایط کنونی جهان یکی از مسائل مهم بین المللی است چرا که قدرت های جهانی برای تسلط بر امنیت این تنگه ها تلاش می کنند و این موضوع زمینه رویارویی های بزرگی را میان قدرت ها به وجود آورده است.

امیر حاتمی با اشاره به اهمیت تنگه هرمز بعنوان مورد مناقشه ترین تنگه در سراسر جهان گفت: هر چند حفظ امنیت این تنگه بر عهده ایران است اما تلاش برای ناامن سازی آن از سوی گروهی از دولت های فرامنطقه ای دهه هاست که ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس از دهه 1980 میلادی گفت: مسئله نا امن سازی خلیج فارس و تنگه هرمز برای بهانه سازی برای تسلط بیشتر آمریکا به صورت پیوسته دنبال می شود و آمریکا در اقدام اخیر خود سعی کرد تا از طریق ایجاد یک اختلاف نظامی ضد ایرانی با حضور تعدادی از متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای اش امنیت این آبراه بین المللی را به مخاطره بیاندازد و تلاش کند تا با تسلط ایران بر این آبراه جهانی مقابله کند

منبع: تسنیم

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد جمهوری اسلامی خلیج فارس وزیر دفاع تنگه هرمز حفظ امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) درباره تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری کشور و استانداری هرمزگان «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند.

دکترحسین شاهسوارانی؛ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ذخایر دریایی بسیار غنی برخوردار است. در این میان آب‌های خلیج فارس پناهگاه موجودات دریایی به‌ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه‌های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده‌اند.

افزایش امیدها برای نجات میش‌مرغ/ انجام مطالعات تعیین توالی ژنتیکی در دانشگاه تربیت مدرس

شاهسوارانی افزود: خلیج فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که حدود 907 گونه در قالب 157 خانواده در آن وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها بهره‌برداری اقتصادی دارند. و این عامل باعث شده است تا خلیج فارس از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم‌نظیر معرفی شود.

وی بیان کرد: حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی به عنوان راهبرد توسعه پایدار برای تأمین نیازهای کنونی بشر از اواسط قرن بیستم به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع اقلیمی و اکوسیستم‌های آبی متنوع همچون آب شیرین، آب‌های لب شور، شور و خیلی شور از تنوع زیستی گسترده‌ای برخوردار است و از لحاظ ذخایر ژنتیکی به عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان شناخته شده است.

شاهسوارانی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تخریب زیستگاه‌های آبزیان از طریق تخلیه زباله‌ها و پساب‌ها در رودخانه‌ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها، و سایر عوامل ناشی از توسعه شهری و فعالیت‌های صنعتی و زیست‌محیطی، حذف تدریجی تنوع ژنتیکی در اکوسیستم‌های طبیعی و جایگزینی آن با سیستم‌های پرورشی، متأسفانه بسیاری از این ذخایر ارزشمند را در معرض نابودی و انقراض قرار داده است.

سرپرست مرکز همچنین بیان کرد: حفاظت از تمامی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، انجمن‌های مردم‌نهاد به عنوان ثروت بی‌بدیل و ودیعه الهی است و مشارکت مردمی را می‌طلبد. لذا با توجه به این که امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب به شعار "جهش تولید با مشارکت مردمی" مزین شده است، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به یکی از رسالت‌های خود که حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی بومی کشور است، برای پاسداشت روز ملی خلیج فارس که امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است، دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی را با تأکید و محوریت قرار دادن مشارکت مردمی در حفظ ذخایر دریایی برگزار می‌کند. به یمن این روز و با هدف کمک به حفاظت ذخایر دریایی کشور، بانک ذخایر دریایی ایران نیز افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت
  • رشد ابر، رگبار باران و رعد وبرق در برخی نقاط هرمزگان، ۵ اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان / افزایش سرعت بادجنوب غربی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • با تشکیل سپند شاهد پیشرفت فناوری‌های نو و بدیع در نیروهای مسلح خواهیم بود