Web Analytics Made Easy - Statcounter

«چشمه­‌علی» شبیه چشمه‌­های معمولی و پراکنده‌­ای که در اقصی نقاط کشور دیده می­شود و به دلایل فعالیت­‌های انسانی خشک شده است، نیست. مسئولین آگاه نیستند که اگر این اتفاق زودتر مدیریت نشود، احتمال می‌­رود چشمه‌علی» دیگر به حالت اولیه بازنگردد.

قدس آنلاین: «چشمه‌علی» یک از نقاط باستانی، دیدنی و گردشگری شهرری به‌شمار می‌رود که در منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد و به قول باستان شناسان «چشمه­‌علی» با پیشینه ۶۵۰۰  هزار سال با وجود آثار باستانی عامل شکل­‌گیری تمدن در شهرری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشمه‌­علی روزگاری زمین­‌های کشاورزی پایین دست را سیراب می­‌کرد و با تغذیه از چاه‌­های جذبی فاضلاب­‌های خانگی منطقه پیرامونی، اکنون مملو از آلودگی­‌های نیترات، فسفات و سایر آلاینده­‌ها است، به گونه­‌ای که اگر یک هفته حوضچه‌­هایی که بچه‌­ها در آن شنا می­‌کنند ساکن بماند، پر از جبلک و خزه خواهد شد.

آب «چشمه­‌علی» در پی بی‌­توجهی عوامل توسعه مترو در احداث  خط ۶ متروی تهران و انتخاب مسیر نامناسب که حد فاصل ایستگاه دولت آباد تا مرقد حرم شاه عبدالعظیم «حسنی(ع)» است با عملیات حفاری به منابع آب­های زیرزمینی خسارت وارد کرده و باعث نابودی «چشمه‌­علی» شده است.

به رغم گذشت چند سال از پیگیری­‌های خبرنگاران و مطالبه‌­گری کشاورزان محلی که از آب چشمه برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌­کردند، برای بازگشت آب به چشمه همچنان در سرنوشت این چشمه تاریخی تغییری حاصل نشده است.

تورج فتحی - کارشناس منابع آب  با اذعان به ورود فاضلاب، وجود خزه­ها  و کاهش دبی آب چشمه می­گوید: دبی «چشمه­‌علی» تا قبل از اجرای پروژه متروی تهران نزدیک به  ۲۲۰ لیتر متر بر ثانیه بوده است و جز چشمه­‌های کارستی (پدیده‌­ای در پوسته زمین است که با وجود شکستگی­‌ها و قابلیت انحلال توده سنگ یک سیستم آب زیرزمینی می­توان شکل بگیرد) در منطقه تهران است.

وی با اشاره به اینکه آب «چشمه­‌علی» از کوه­های «بی بی شهربانو» و «سه پایه» در شرق و شمال شرق تهران سرچشمه می‌­افزاید: آب «چشمه­‌علی» یک شبکه گسترده کارست است که منابع آبی جاری فصلی از طریق کانال­های زیرزمینی کارستیک از «چشمه­‌علی» به واسطه گسل شهرری در زمین ظاهر شده است که با برخورد تونل مترو به شبکه کانال­‌های زیرزمینی و منبع کارستی و زهشکی شدن آب کارست در داخل تونل خط ۶ مترو (دولت آباد – حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع))، تقریباً چشمه خشک شده است و با انواع روش­های به کارگرفته شده برای احیاء چشمه که خیلی هم پاسخگو نبوده است، امروز دبی آب «چشمه­‌علی» فقط ۲۰ الی ۳۰ لیتر است.

فتحی با بیان اینکه مسئولیت اجرای پروژه با شرکت مترو تهران و پیمانکار پروژه است، می‌­گوید: مطالعات اولیه ضعیف و به منابع آب زیرزمینی توجه نشده است و مسؤولان با همان هزینه‌­ای که از ابتدای کار برای حفاری تونل بدون در نظر گرفتن احتمال آسیب دیدن به چشمه در قرارداد در نظر گرفته بودند، نمی‌خواهند برای بازگردانی و احیای چشمه اقدامی صورت دهند.

وی ادامه می­‌دهد: وزارت­خانه­‌های میراث فرهنگی و نیرو مسئول خشک شدن «چشمه‌­علی» هستند و پیگیری­‌ها در این مورد متأسفانه نتیجه بخش نبوده و با توجه باگذشت بیش از ۲ سال از این اتفاق، هرچه زمان طولانی­‌تر شود، امکان احیای «چشمه‌­علی» به مراتب کاهش می‌­یابد.

***عوارض خشک شدن آب چشمه علی

کارشناس منابع آب با اشاره به اینکه حفاری تونل مترو و آسیبی که به کانال­های زیرزمینی وارد شده موجب کاهش دبی آب «چشمه­‌علی» شده است، اظهار می­‌کند: آب «چشمه علی» افزون بر ۷۰ نفر حقابه بر دارد که شامل کشاورزانی است  که حق استفاده از آب «چشمه­‌علی» را دارند که علاوه برآن با توجه به آثار باستانی پیرامون «چشمه­‌علی» و قدمت کتیبه­‌ای که ۶۵۰۰ سال تمدن از دوران قاجار بر دیواره «چشمه­‌علی» قرار دارد، نمونه­ای ازچشمه­‌هایی است که به دلیل شکل­‌گیری تمدن باید حفظ شود.

وی همچنین می­‌گوید: «چشمه­‌علی» شبیه چشمه‌­های معمولی و پراکنده‌­ای که در اقصی نقاط کشور دیده می­شود و به دلایل فعالیت­‌های انسانی خشک شده است، نیست. مسئولین آگاه نیستند که اگر این اتفاق زودتر مدیریت نشود، احتمال می­رود چشمه‌علی» دیگر به حالت اولیه بازنگردد. نگاه مسئولان فقط اجرا و پایان پروژه بوده و تلاش­های پیمانکار برای احیا و بازگرداندن آب «چشمه­‌علی» تاکنون نتیجه نداده است و از اینرو «چشمه‌­علی» در حال خشک شدن است.


نمای کنونی چشمه علی

فتحی با اشاره به تغذیه آب «چشمه‌­علی» یادآور می­شود: آب «چشمه­‌علی» از ۲ منبع آب تامین می­شود یکی سفره آبخوان دشت تهران است و منابع آب کارستی از دیگر تامین­‌کننده آب «چشمه‌­علی» است که از کوه­های «بی بی شهربانو»، «کربنات» و «سنگ­های آهکی» شرق تهران سرچشمه می­‌گیرد.


حد داغاب چشمه و آب فعلی آن

وی ادامه می­‌دهد: معمولاً کوه­های «بی بی شهربانو» به دلیل شکن‌­ها و شکاف‌­های موجود در بعد از بارندگی­ها خشک است وآب از شکاف‌­ها عبور  می­‌کند و در نهایت موجب افزایش دبی آب «چشمه‌­علی» می­‌شود که حفاری تونل مترو باعث شده است که جریان آب یاد شده از مسیر اصلی خود منحرف شود و آب جاری به جای اینکه به «چشمه­‌علی» سرازیر شود به داخل تونل نفوذ کند و با پمپاژ از تونل خارج شود.

کارشناس منابع آب تاکید می­کند: برای احیای «چشمه علی» باید به سرعت وارد عمل شد و برای این مورد خاص هم به مطالعات اولیه نیاز است، از آنجا که مطالعات طراحی انجام شده پروژه ضعیف بوده و هیچ­ وقت مطالعات منابع زیرزمینی کارست پیش­‌بینی نشده است، قبل از هراقدامی باید این مطالعه با سرعت انجام شود و سپس عملیات اجرایی احیاء «چشمه­‌علی» در دستور کار قرارگیرد.

تورج فتحی می­افزاید: در حال حاضر در منطقه پیرامونی «چشمه‌­علی»، شبکه جمع­‌آوری فاضلاب و تصفیه­‌خانه فاضلاب شهری وجود ندارد. فاضلاب­‌های خانگی از طریق چاه­‌های جذبی وارد آب­های زیرزمینی می­شود و بخشی از دبی آب «چشمه­‌علی» را تأمین و تغذیه می‌­کند.

وی می­‌گوید: پیش­‌بینی می­شود اگر شبکه جمع­‌آوری فاضلاب به طور کامل اجرا شود و چاه‌­های جذبی وجود نداشته باشد، سطح سفره آب زیرزمینی کاهش می­‌یابد که در نتیجه احتمال خشک شدن «چشمه‌­علی» به طور کامل به هیچ­وجه دور از ذهن نیست.

کارشناس منابع آب تاکید می‌­کند: برای احیای «چشمه­‌علی» باید زودتر وارد عمل می­‌شدیم و با اجرای تونل مترو از اردیبهشت ماه سال ۹۶ تا به امروز زمان زیادی را ازدست داده‌­ایم  و امیدوارم با اجرای هرچه زودتر پروژه احیا، بخش زیادی از «چشمه­‌علی» احیا شود، هرچند با گذشت چند سال بخش قابل توجهی از چشمه را به احتمال زیاد نمی­‌توان احیا کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چشمه علی خشک شدن چشمه علی شهر ری کارشناس منابع آب برای احیا تونل مترو چشمه علی خشک شدن دبی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۴۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد از جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علی‌محمد روستا، امروز_ چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در بازدید از مسیر ارتباطی سی‌سخت به یاسوج، اظهار کرد: این پروژه از مصوبات دور اول سفر دولت به استان است که ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و با موافقت‌نامه‌ای که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام گرفته است، هر ساله نیز به این پروژه اعتبار اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه دو تونل رفت و برگشت در این محور در حال احداث است، افزود: با همکاری راه و شهرسازی این پروژه فعال است و تعطیلی در کار نیست تا در وقت مقرر به اتمام برسد و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیشرفت خوب این تونل‌ها، گفت: عملیات ساخت یکی از تونل‌ها به پایان رسیده است و تونل دوم پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی دارد.

وی با اشاره به احداث پل قوسی «سردار شهید عبدالله نجفی» تصریح کرد: قرار است عملیات اجرای فونداسیون این پل انجام شود که با آغاز عملیات احداث این پروژه، مسیر یاسوج به سی‌سخت در محدوده «ده برآفتاب» مسدود و مسیر جایگزین در نظر گرفته می‌شود.

روستا خاطرنشان کرد: دو مسیر «بیاره» و «توت‌نده» به عنوان مسیر جایگزین جاده یاسوج به سی‌سخت در نظر گرفته شده‌است که باید ساماندهی و نقاط حادثه‌خیز آنها رفع شود.

وی افزود: مسیر «توت‌نده» دارای چند پیچ با شیب زیاد است که قرار شد این موارد توسط راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رفع و علائم رانندگی نصب شود، همچنین ارتفاع خاکریز اطراف جاده افزایش پیدا کند تا جلوی تصادفات رانندگی گرفته شود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مسیر «بیاره» مشکل اصلی تقاطعی است که به محور یاسوج به اصفهان ختم می‌شود که دارای معارض است که از فرماندار دنا خواستیم جلسه‌ای با مالک برگزار و رفع معارض صورت گیرد و با رفع نقاط حادثه‌خیز و بهسازی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی به زودی محور یاسوج به سی‌سخت در محدوده «ده برآفتاب» مسدود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنا داریم هر دو مسیر زیر بار ترافیک برده شود، تصریح کرد: به دلیل گردشگرپذیر بودن سی‌سخت نیاز است که مشکلات مربوط به مسیرهای جایگزین رفع و هر دو مسیر زیر بار ترافیک برده شود.

روستا خاطرنشان کرد: تاکنون افزون بر ۱۲۸ میلیارد تومان اعتبار به پل و تونل‌های در حال احداث مسیر یاسوج به سی سخت تخصیص داده شده‌است.

کد خبر 745361

دیگر خبرها

  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • محور یاسوج به سی‌سخت مسدود می‌شود
  • اینفوگرافیک | تکمیل تونل خوانسار و راه های دسترسی به آن
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • داستان شغل ۵۰۰ ساله با ۳۳ چشمه مهارت
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال
  • جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت
  • معرفی و بررسی پروژه‌ های بزرگ حمل و نقل جاده‌ ای در حال اجرا در ایران