Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@07:27:25 GMT

نخستین جلسه آموزش آنلاین داستان نویسی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۴۸۰۴

نخستین جلسه آموزش آنلاین داستان نویسی برگزار شد

نخستین کارگاه آموزشی داستان نویسی با تدریس «احمد اکبرپور» به صورت زنده (لایو) در صفحه ایستاگرام اداره کل کتابخانه های عمومی فارس پخش شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، نخستین جلسه آموزش آنلاین داستان نویسی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تدریس «احمد اکبر پور»، نویسنده معاصر امروز (دوشنبه 12 خرداد) از صفحه رسمی اینستاگرام اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده در این دیدار به بحث ایده یابی و پیداکردن موضوع در داستان ها پرداخت و عنوان کرد: ایده های شخصی شاهکار داستان نویسی است.

وی، ایده‌های داستان‌ها را به ایده‌های منحصر به فرد و ایده‌های عادی تقسیم کرد و گفت: ایده‌های منحصر به فرد هیچ‌گاه تمامی ندارد و معمولا از مسائل شخصی و گاهی مسائل عمومی جرقه می زند، خاطرات، خواب‌ها و رویاها از جمله ایده های شخصی است که می تواند ایده و موضوع داستان ها باشد.

اکبرپور اظهار کرد: این بخش فقط مال شماست و روزانه ایجاد می شود، اگر خاطره، صحبت یا هر موضوع ذهن شما را مشغول کرد این سوژه مربوط به شماست و اولین نکته برای داستان نویسی است که اگر از این قسمت خاطرات و رویاهای ناخوشایند استفاده نکنید هیچ‌گاه به سوژه‌های ناب خود دسترسی پیدا نخواهیم کرد. 

این نویسنده برجسته کودک و نوجوان ادامه داد: فیلم، طبیعت و جامعه، مسائل عمومی است که سرشار از ایده است باید در این مسائل سوژه های بیابیم که ذهن ما را مشغول کند، ایده‌ها در خواب و بیداری در ذهن ما چرخ می خورد، این می‌تواند سوژه خاص برای داستان ما باشد، بستگی دارد چگونه ذهن ما را مشغول کند.

خالق کتاب «شب بخیر فرمانده» اضافه کرد: خواب های ما بسیار اهمیت دارد و اگر می خواهید ایده های ناتمامی برای ابد داشته باشیم، خواب‌های خود را یادداشت کنید، اگر 2 سال این کار را انجام دهیم می‌توانیم از میان آن‌ها کتاب بنویسیم.

وی با اشاره به اینکه اگر خواب‌های خود را تحلیل کنیم شناخت بهتری از خود به دست می آوریم، اظهار کرد: خود شناسی به داستان نویسی کمک می کند.

اکبرپور با تصریح اینکه اگر به خاطرات، رویاها و خواب های خود توجه نکنیم پس از چی می خواهیم بنویسیم، ادامه داد: خواب ها در عمق ذهن و ضمیر ناخودآگاه ما ریشه دارد، بخشی از شخصیت است که  به آن دسترسی نداریم و تفاوت آن با رویا در این است که ما، رویاهایما  را می‌سازیم اما خواب‌ها خاص‌تر هستند.

وی با اشاره به اینکه خواب ها بدون هیچ گونه آگاهی از وجود و خواسته‌های فرد شکل می‌گیرند و شامل لحظاتی است که برای ما اهمیت دارد، افزود: ایده‌هایی که از خواب و خاطره شکل می گیرند نباید اصلا تغییر کنند و سانسور شوند.

اکبرپور، خواندن کتاب های خاطره نویسی را به افراد علاقه مند به داستان نویسی پیشنهاد کرد و گفت: کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی از بهترین آثار این سبک است، خاطرات «محمدبهمن‌بیگی» در کتاب «بخارای من ایل من» جادو ایجاد کرده است، از نمونه های خارجی هم می‌توان کتاب‌های «ضد چ»، «نبرد من»، «حرف بزن حافظه» را نام برد.

وی اضافه کرد: هر وقت صحبت از داستان نویسی می‌شود مساله اینکه خارجی بنویسی یا ایرانی نیست، باید به این نکته دقت کنیم که ما با تم داستان‌های خارجی آشنایی و حس مشترک نداریم، حتی با اسم‌ها و مکان‌های خارجی نمی‌توان حس هم ذات‌پنداری و یکی شدن را به مخاطب ما بدهد.

اکبرپور افزود: البته گاهی سوژه‌های خارجی ذهن آدم را مشغول می‌کند که می توان به آن پرداخت.از بهترین کارها کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی است که خاطرات خود را نوشته‌است و شاهکار است.

وی با اشاره به اینکه خاطرات «محمدبهمن‌بیگی» از ایل قشقایی در کتاب «بخارای من ایل من» جادو ایجاد کرده است، اضافه کرد: از نمونه های خارجی هم می‌توان کتاب‌های «ضد چ»، «نبرد من»، «حرف بزن حافظه» را نام برد.

اکبرپور با بیان اینکه قصد دارد در هر جلسه یک کتاب معرفی کند، گفت: که در اولین جلسه کتاب «نامه‌هایی به یک نویسنده جوان» اثر «ماریو بارگاس یوسا»، نویسنده پرویی برنده جایزه نوبل را معرفی کرد، یوسا، مجموعه تجارب زندگی خود در نوشتن، خواندن و تفکر را گرد هم آورده و یک کتاب راهنمای ضروری برای طرفداران و علاقه مندان به نویسندگی تدارک دیده است، او با پرداختن به آثار نویسندگان بزرگی در سراسر جهان همچون «بورخس»، «سلین»، «کورتازار»، «فاکنر»، «کافکا» و غیره از اسرار روایت داستان پرده برمی دارد و به شکلی پیوسته به رمان نویسان جوان گوشزد می کند که خود را از تمایل به خلق دور نسازند، کتاب «نامه‌هایی به یک نویسنده جوان»، اثری جنجال برانگیز، شیوا و بسیار آموزنده است که حرف‌های بسیاری برای همه‌ علاقه‌مندان به نویسندگی و جهان کلمات دارد.

وی همچنین از مخاطبان خواست به عنوان تمرین کارگاه و برای دومین جلسه آموزشی فهرستی از رویاهایی و خاطرات ناخوشایند خود که همیشه از بیان آن‌ها خجالت می کشیم برای سوژه داستان تهیه کنند.

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی فارس داستان نویسی شیراز داستان نویسی داستان ها ایده ها خواب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ موقعیت‌های دراماتیکی برای نوشتن دارد

لیلا مهدوی، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره انتشار اثر جدید خود با عنوان «خون دریا» همزمان با آغاز سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: کتاب «خون دریا» اولین قصه‌ای است که بعد از دوره هنرجویی که در زمینه داستان و داستان نویسی گذرانم، ایده آن را در ذهن داشتم.

وی افزود: من فکر می‌کنم این ایده‌ها همچنان در ذهنم وجود داشت چراکه دهه ۶۰ خصوصاً نیمه اول آن را تجربه کردم یعنی شرایطی که ایران دوره دفاع مقدس را پیش رو داشت و جنگ هشت ساله ایران را سپری می‌کردیم بنابراین جنگ برای خیلی از هم نسلان ما تجربه زیسته است.

نویسنده کتاب «نشان حسن» گفت: خانواده‌های زیادی درگیر دفاع مقدس بودند چه به لحاظ رفتن پدران و فرزندان به جبهه‌ها، و چه به لحاظ ارتباط تنگاتنگ کودکی با مقوله‌ای به نام جنگ، مقوله‌ای که کاملاً مقدس بود و هرکسی از این بزنگاه استفاده خود را می‌کرد. بنابراین معتقدم از این فضا می‌توان خوب استفاده کرد.

مهدوی افزود: ما یک جنگ هشت ساله را سپری کردیم. یک بزنگاه بزرگ تاریخی برای مردم کشور که در این بستر شاهد تحول و رشد و مسأله ای به نام انسان و کرامت انسانی هستیم، در کنار همه مصیبت‌هایی که جنگ به ما وارد کرده است اما در کنار همه مصایب و سختی‌هایی که داشته یک ارزش بسیار بزرگ انسانی دریافت کردیم و عمق شگرفی در ذهن‌ها رخ داد و جنگ باعث رشد و بزرگ شدن این عمق شده است. جنگ به ما انسان‌های بسیار بزرگی را معرفی کرده که فارغ از هرگونه تقدس‌مابی در ذهن ما انسان‌هایی الگو به لحاظ رفتاری، معیشتی و منش شهدایی بودند که هنوز هم بسیاری از آن‌ها گمنام‌اند.

نویسنده کتاب «شرح الف خمیده» افزود: به نظر من به جنگ می‌توان به عنوان یک بزنگاه تاریخی نگاه کرد که موقعیت‌های دراماتیک زیادی برای نوشتن دارد و فکر می‌کنم هنوز گزارش‌گری از جنگ در قالب رمان و داستان مخاطب خود را دارد، اگرچه اساتیدی همچون احمدرضا دهقان و محمدرضا بایرامی در این زمینه تلاش کردند و بسیاری از موقعیت‌ها را برای نسل ما ساختند. با این همه احساس می‌کنم از این بزنگاه می‌توان به نفع درام استفاده کرد و مهم‌تر از اینکه بخواهیم درام بسازیم اهمیت نوع نگاهمان به ارزش‌های وجودی انسان در بستر دفاع مقدس مشخص می‌شود.

وی درباره نگارش کتاب «خون دریا» گفت: همه این اتفاقات به واسطه تجربه زیسته من در کودکی رقم خورد که کمک کرد آمادگی ذهنی داشته باشم به عنوان داستان‌نویس یکی از موقعیت‌هایی که برای نگارش دفاع مقدس را مدنظر داشته باشم، نوشتن این کتاب قبل از دو اثر دیگرم بود. در آن زمان قلم من ناپخته بود، البته یکی دو بار پیرنگ داستان را تکمیل کردم اما «خون دریا» به الان رسید و برای انتشار در اختیار انتشارات کتابستان قرار گرفت.

مهدوی درباره تفاوت کتاب «خون دریا» با دو اثر قبلی خود که فضای ادبیات آیینی را داشتند افزود: همانطور که اشاره کردید دو اثر اول من ادبیات دینی بود. اثر اول رمانی در بستر واقعیت بود و واقعیت به گونه‌ای بود که هیچ دخل و تصرفی در بستر تاریخ و روایت معتبر تاریخی وارد نشده بود؛ دومین اثر هم زندگینامه داستانی حضرت زهرا (س) بود در واقع اثر مستندی که تمام ابعاد آن مستند بود و به آن نمی‌توان رمان گفت، که براساس روایت‌ها و تاریخ معتبر شیعه و سنی به نگارش درآمد.

وی گفت: کتاب «خون دریا» فضای دفاع مقدس را دارد و در ژانر اجتماعی است. کتاب اگرچه بر بستر تاریخ است اما رمان بوده و همه شخصیت‌ها خیالی است، به بیان دیگر این کتاب خرده روایت‌هایی براساس داستان و تخیل ذهنی است که مانند رمان اولم توانستم مواردی را خلق و تصویر کنم.

نویسنده کتاب «خون دریا» افزود: همانطور که گفتم ما هشت سال موقعیت دراماتیک داریم که در کنار همه دستاوردهای مهم خود حرف و داستان زیادی دارد. در این مسیر دو مسأله مهم است یکی حفظ تاریخ شفاهی که عده‌ای آن را انجام می‌دهند و دیگری استفاده هنری از این مفهوم و بزنگاه است که من خودم از این دسته هستم و احساس می‌کنم رمان کارکرد اجتماعی بسیار زیادی دارد و می‌تواند فرهنگ را انقال دهد، با رمان خیلی از حرف‌ها را می‌توان زد و ارزش‌ها را حفظ کرد همچنین می‌توان از موقعیت‌های انسانی خاصی حرف زد که با زبان‌های دیگر شاید نتوان درواقع رمان تجربه‌ای است که ما زندگی کردیم و آن را به تصویر می کشیم.

مهدوی گفت: ارکان «خون دریا» بر بستر چند واقعه تاریخی ساخته شده است. اگرچه هیچ لزومی به تعهد تاریخی نبوده است اما عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ و یا جریان بمباران ارومیه در آن سر جای خود قرار گرفته است بنابراین براساس واقعیت خلق درام شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نوشتن از معصومین (ع) عین خوشبختی است افزود: خدا را شاکرم که این فرصت در اختیار من قرار گرفت که بتوانم توفیق نگارش از اهل بیت (ع) را داشته باشم اما این حس نیاز و در واقع تخلیه روانی انباشگی در من همیشه وجود داشت که بتوانم از جنگ بنویسم، همچنین بعد از دو اثر قبل من به یک چالش ذهنی برخوردم که نوشته باید کارکرد امروزی داشته باشد البته نوشتن از تاریخ ائمه کارکرد امروزی دارد ولی معتقدم که به ادبیات آیینی باید در دسته اجتماعی هم نگاه کنیم اگرچه «خون دریا» ربطی به این قصه ندارد و فقط یک برداشت کوچک از زندگی حضرت ابراهیم و حضرت هاجر (ع) است و اگر به متن مراجعه کنیم این مسأله کاملاً مشهود است. بنابراین راه کتاب را منفک از ادبیات دینی نمی دانم با این همه اعتقادم بر سر ادبیات دینی این است که باید با زبان امروز از آن صحبت کرد.

نویسنده کتاب «خون دریا» با اشاره به اینکه این کتاب در ژانر جنگی روایت گر سال‌های ۶۵ تا ۷۵ است گفت: همانطور که گفتم ذهن من یک ذهن دهه شصتی است و چون تجربه زیسته‌ای از جنگ داشتم به این فضا علاقه دارم و احساس می‌کنم باید درباره آن از درگاه و منظر رمان حرف زد. علاقه شخصی ام نوشتن از این ادبیات با کارکرد امروز است چراکه فراز و نشیب‌های بزنگاه مهم جنگ تحمیلی از آن زمان تا کنون دستخوش تحولات مهمی شده است.

مهدوی در پایان گفت: «خون دریا» تمام مراحل فنی را طی کرده است و امیدوارم به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برسد.

کد خبر 6083583 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • امروز، آخرین مهلت نام‌نویسی برای شرکت در آزمون فلوشیپ/ مهلت ثبت‌نام تمدید نمی‌شود
  • نخستین رویداد تربیت مربی هوش مصنوعی در سیستان و بلوچستان برگزار شد
  • برگزاری نخستین رویدادتربیت مربی هوش مصنوعی، درزاهدان
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!
  • نشست هماهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب با همکاری مدیریت شهری تهران برگزار شد
  • جادوی پیر گنجه
  • جنگ موقعیت‌های دراماتیکی برای نوشتن دارد