Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزری مهر به نقل از طلوع، طالبان و دولت افغانستان درباه آمارهای منتشر شده درباره آزادی زندانیان دچار اختلاف شده اند بطوریکه گروه طالبان آماری را که دولت افغانستان از زندانیان آزاد شده داده رد کرده و می‌گوید تا کنون تنها دو هزار و ۲۸۴ عضو این گروه از زندان‌های دولتی آزاد شده‌اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییترش نوشت که ادعای دولت کابل مبنی بر آزادی بیش از ۲۷۰۰ زندانی طالب حقیقت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان شنبه‌شب اعلام کرده بود که ۷۱۰ زندانی گروه طالبان در روزهای جمعه و شنبه آزاد شده‌اند. این دفتر همچنین اعلام کرد که پیش از آن نیز دو هزار زندانی طالب از زندان‌های مختلف کشور آزاد شده بودند.

بر اساس این آمار دفتر شورای امنیت ملی، شمار زندانیان رها شده‌ طالبان به بیش از دو هزار و ۷۰۰ تن رسیده ‌اما طالبان این آمار را قبول ندارد. 

گروه طالبان نیز اعلام کرد که با آزادی ۷۳ زندانی دیگر از زندانیان وابسته به دولت افغانستان، شمار کل زندانیان آزاد شده از سوی این گروه که بر اساس توافقنامه صلح آزاد شده‌اند، به ۴۲۰ تن رسیده‌ است.

حکومت افغانستان، می‌گوید که تمامی گام‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح از جمله رهایی زندانیان طالبان را برداشته و اکنون آمادگی‌ کامل برای گفتگوهای بین‌افغانی را دارد.

در همین رابطه روز شنبه عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد که قرار است تا دو هفته دیگر گفتگوها با طالبان آغاز شود.

کد خبر 4939452 عبدالحمید بیاتی

منبع: مهر

کلیدواژه: طالبان افغانستان مذاکرات صلح آزادی زندانیان ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی عراق دونالد ترامپ ایران فلسطین عربستان سعودی روسیه ونزوئلا لیبی افغانستان سوریه شیوع کرونا آزاد شده شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۵۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار

 عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) اظهار داشت: بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران یکی از راه‌های مهم تجاری و ترانزیتی برای افغانستان است.

وی افزود: وزارت صنعت و تجارت طالبان با همکاری جمهوری اسلامی ایران تسهیلات ویژه‌ای را برای تاجران افغانستان فراهم کرده است.

آخوندزاده ادامه داد: با فراهم‌سازی زمین و منطقه آزاد برای تجارت، اموال تاجران افغانستان در بندر چابهار در امنیت است.

به گفته سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، بیشترین صادرات و واردات افغانستان از بندر چابهار و بندر عباس صورت‌ می‌گیرد.

وی اضافه کرد: صادرات و واردات افغانستان با ایران از نظر ارزشی در طول سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار رسید که از این رقم ۳۳ میلیون دلار ارزش صادرات افغانستان و یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار هم ارزش واردات این کشور از ایران بوده است.

به گفته این مقام مسئول افغانستان اقلام عمده صادراتی افغانستان در سال گذشته به جمهوری اسلامی ایران پنبه، شمش سرب، کنجد، نخ، کشمش و ماش بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: اقلام وارداتی افغانستان از ایران در سال ۱۴۰۲، سوخت دیزل، بنزین، گاز مایع، سیمان، برق، گوجه فرنگی و مواد خام فابریکات صنعتی بوده‌است.

پیش از این وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده بود این وزارت بر استفاده بهتر از بندر چابهار به عنوان راه جدید تجارت افغانستان تاکید دارد.

کارشناسان امور اقتصادی به این باورند که بندر چابهار ایران نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای تجار افغانستانی است.

از سویی هم مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که بندر چابهار نسبت به بندر واگه کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است.

به گفته آنان، در کنار فراهم‌ شدن امکانات از جانب ایران، انتقال کالا از این بندر تجارتی ارزان‌تر تمام شده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌افزاید: در چابهار تاسیسات پیشرفته‌ای ساخته شده که این تاسیسات سهولت‌های زیادی را برای انتقال کالا فراهم کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هفت زندانی جرائم غیرعمد استان هرمزگان با مشارکت کارکنان و مشتریان خیر بانک مسکن آزاد شدند
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار