Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابنیه تاریخی آران و بیدگل در سایه سکوت مسئولان در حال تخریب است و هیچ اقدام عملی نیز برای حفظ آنان صورت نپذیرفته است. ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ استانها کاشان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آران و بیدگل، ابنیه تاریخی نشان‌دهنده هویت ملی ما بوده و باید برای حفظ و نگهداری این ابنیه تاریخی تمامی تلاش خود را به کار بگیریم و آنان را در بهترین شرایط در معرض نمایش بگذاریم تا عموم مردم جهان مفاخر ایران را ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه آران و بیدگل نیز دارای ابنیه تاریخی بسیار فراوانی است که از دوره‌های‌های گذشته به جای مانده است و دوستداران میراث فرهنگی بر حفظ و بقای این ابنیه تاریخی تاکید می‌کنند و بر همین اساس لازم است تا مسئولان برای مرمت و نگهداری این بناهای تاریخی تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

ابنیه تاریخی در گوشه و کنار منطقه آران و بیدگل به چشم می‌خورد و متاسفانه بر اثر بی‌توجهی و برخی سوء مدیریت‌ها مورد تخریب قرار می‌گیرد و تنها دوستداران میراث فرهنگی هستند که از این موضوع دِلِشان به درد می‌آید و توجهی نیز به این موضوع نمی شود.

تخریب ابنیه تاریخی جای تاسف دارد

حسین انصاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه خانه‌های تاریخی هویت ما هستند، اظهار داشت: پدران و مادران ما تلاش بسیار زیادی کردند تا این ابنیه تاریخی حفظ شود اما امروز متاسفانه برخی افراد ناآگاه بدون در نظر گرفتن شرایط اقدام به تخریب ابنیه تاریخی می‌کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی ضمن ابراز تاسف از تخریب خانه تاریخی عظیمی افزود: این خانه تاریخی از نظر مهندسی منحصر به فرد بوده است اما متاسفانه مورد تخریب قرار گرفته است که جای تاسف دارد و تخریب این بنای تاریخی بدین شیوه بسیار جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه تلاش بسیار زیادی برای رسیدن صدای خود به گوش دولتمردان برسانیم، ابراز داشت: تخریب خانه تاریخی عظیمی اولین و آخرین تخریب ابنیه تاریخی نیست و به بهانه‌های مختلف این تخریب‌ها صورت می‌پذیرد؛ مهمترین معضل شهرستان آران و بیدگل نبود طرح بافت قدیمی در طرح جامع شهری است.

‌«آثار تاریخی و فرهنگی شهر همدان» به روایت اسناد و شواهدزلزله دماوند آسیبی به آثار تاریخی مازندران وارد نکرداز گوشه و کنار ایلام| از دستگیری حفاران غیرمجاز آثار تاریخی تا بازگشت گرد و غبار به آسمان استان

انصاری‌فر با بیان اینکه با تخریب ابنیه تاریخی ثروت بسیار گرانبهایی را از دست می‌دهیم، گفت: آیندگان ما را مورد بازخواست قرار می‌دهند در حالی که ما معتقد هستیم باید این ابنیه‌های تاریخی حفظ شود اما هیچ بسته مشارکت مردمی در شهرستان آران و بیدگل تهیه نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری کاشان، سمنان و یزد اقدامات خوبی برای حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه شهرداری آران و بیدگل اقدام عملی برای حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی انجام نمی‌دهد و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تا حفظ این بناهای تاریخی ارزشمند را به بخش خصوصی واگذار کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی ضمن اشاره به تهیه بسته‌های حمایتی از ابنیه‌های تاریخی تبیین کرد: متاسفانه نگاه ما به حفظ آثار و انیه تاریخی نبوده است و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تا از کارشناسان متخصص در زمینه حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی استفاده کنند.

عملکرد نا مناسب مدیریت بافت تاریخی

محمد مشهدی نوش آبادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه توسعه بی‌رویه خیابان‌ در شهرستان آران و بیدگل و محله‌گرایی‌های معمول دمار از روزگار آثار تاریخی این شهر درآورده‌است، اظهار داشت: بافت تاریخی آران و بیدگل از بافت‌های با ارزش تاریخی کشور است.

این استاد دانشگاه کاشان ضمن انتقاد از مصرف شدن بودجه ناهمگون و در بعضی موارد غلط حوزه میراث فرهنگی افزود: مدیریت بافت تاریخی آران و بیدگل متاسفانه عملکرد خوبی نداشته است و تخریب محله‌هایی نظیر «دربند» و «سرسنگ» در آران و بیدگل ایجاد خیابان نمونه ای از این اقدامات است.

وی با بیان اینکه دکتر عظیمی معرف هویت شهر آران و بیدگل است، ابراز داشت: مرحوم دکتر «حسین عظیمی» استاد شاخص اقتصاد و توسعه و از نظریه‌پردازان صاحب‌نام اقتصادی ایران متولد آران و بیدگل است و متاسفانه خانه تاریخی او بر اساس بی توجهی به دوستداران میراث فرهنگی تخریب شد.

تبدیل ابنیه تاریخی به پاساژ

حسین چاکری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی به حفظ ابنیه تاریخی و جذب توریست کمک می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه برخی از افراد ابنیه‌های تاریخی را خرید کرده و این آثار تاریخی را تخریب می‌کنند و مراکز تجاری اقامتی می‌سازند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه میراث فرهنگی این شهرستان تمام تلاش خود را برای حفظ و بقای این ابنیه تاریخی به کار گرفته است، افزود: با مالکان و خریداران این آثار تاریخی مذاکراتی صورت گرفته تا به جای تخریب این ابنیه تاریخی را برای مراکز اقامتی بازسازی کنند.

وی با بیان اینکه با بارندگی‌های صورت گرفته نیز برخی از این ابنیه‌های تاریخی نیز مورد تخریب قرار گرفته است، ابراز داشت: ابنیه‌های تاریخی شهرستان آران و بیدگل دچار تخریب های موضعی نیز می‌شوند و مشکل دیگر ابنیه تاریخی مالکیت این خانه‌های تاریخی است.

چاکری با بیان اینکه برخی از ابنیه‌های تاریخی آران و بیدگل تا 50 نفر مالک نیز دارند، گفت: برخی از ابنیه‌های تاریخی ثبت میراث فرهنگی است اما مالک آن حاضر نیست برای بررسی وضعیت خانه تاریخی خود اقدام کند و متاسفانه برخی از مالکان این ابنیه تاریخی نیز همکاری لازم را با ما ندارند.

وی با بیان اینکه هیچ ارگانی بدون استعلام از میراث فرهنگی اقدام به تخریب بنای تاریخی نمی‌کند، تبیین کرد: متاسفانه برخی از بناها برای توسعه شهری شهرستان آران و بیدگل تخریب شده است در حالی که اگر بنای تاریخی به صورت غیرمجاز تخریب شده باشد پیگیری‌های قانونی در این زمینه صورت می‌پذیرد.

گزارش از عباس اعرابی

انتهای پیام/801/ی

R7760/P/S6,1369/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرستان آران و بیدگل تاریخی آران و بیدگل تخریب ابنیه تاریخی بناهای تاریخی ابنیه تاریخی ابنیه های تاریخی متاسفانه برخی حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آثار تاریخی خانه تاریخی برای حفظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد

 رییس اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل از تعطیلی مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در روز چهارشنبه پنج اردیبهشت ماه خبر داد.

رحمت اله مشرقی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: مدارس منطقه یحیی آباد آران و بیدگل به دلیل وقوع سیل، فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت تعطیل و آموزش غیرحضوری خواهد بود.

وی افزود: علت تعطیلی مدارس پیشگیری از آسیب دانش آموزان و ارائه خدمات بهتر به شهروندان عنوان شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • غیر حضوری شدن مدرسه یحیی آباد آران و بیدگل
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل فردا تعطیل شد
  • آب بردگی ۲ دستگاه کامیون در نائین
  • حضور امدادگران در سیل کاشان
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت