Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:26:56 GMT

ورود آب به سدهای خراسان شمالی ۳۱ درصد کاهش یافت 

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۶۷۲۷

ورود آب به سدهای خراسان شمالی ۳۱ درصد کاهش یافت 

وحید واسطه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری، ۱۴۹ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۱ درصد کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری، ۱۲۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان خارج شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال، تغییر محسوسی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: میزان ذخیره آب در سدهای استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد افزایش دارد. 

واسطه گفت: بهترین وضعیت سدها، مربوط به سد شیرین دره است و اکنون حدود ۹۰ درصد از دریاچه این سد پر است.

وی خاطرنشان کرد: سد بارزو در شهرستان شیروان معادل ۵۶ درصد از ظرفیت خود، پشت مخزن آب ذخیره دارد و اکنون ۲۳ درصد از سد بیدواز در اسفراین، ۹۲ درصد از چری در فاروج، ۸۲ درصد از سد گلول، ۷۴ درصد از سد غلامان و ۶۷ درصد از سد قزلداش پر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون ۶۰ درصد از ظرفیت ۲۳۴ میلیون مترمکعبی مخازن سدهای استان پر است. 

کاهش ۲۶ درصدی بارندگی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی هم گفت:میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری به نسبت مدت مشابه پارسال، ۲۶ درصد کاهش دارد و نسبت به دراز مدت، ۱۵ درصد افزایش دارد.

مجید بیجندی اظهار داشت: بیشترین میزان کاهش بارندگی در سال زراعی جاری مربوط به شهرستان بجنورد است.

وی افزود: میزان بارندگی در سال جاری (سال شمسی) نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش و در مقایسه با دوره بلند مدت، ۵۰ درصد بیشتر شده است.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

برچسب‌ها بجنورد بارندگی خراسان شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد بارندگی خراسان شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران بجنورد بارندگی خراسان شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران سال زراعی جاری مدت مشابه پارسال خراسان شمالی سدهای استان درصد از سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برای تامین آب شرب تابستانی شهر‌های خراسان رضوی، مجوز حفر ۱۳۰ حلقه صادر شده است. - اخبار استانها -

محمدعلی نعمت نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد بیان کرد: برای تامین 6 هزار و 50 لیتر کسری آب در مشهد، 16 طرح تامین آب برنامه‌ریزی و به همین منظور بودجه 44 هزار میلیارد ریالی برای اجرای این طرح‌ها تصویب و ابلاغ شده است.

وی افزود: در حال حاضر فقط 8 درصد از مجموع سدهای خراسان رضوی پرشدگی آبی دارد و با وجود بارندگی‌های امسال نسبت به دوره بلندمدت، 30 درصد کاهش بارندگی در استان داریم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: برای تامین آب شرب تابستانی سایر شهر‌های خراسان رضوی، مجوز حفر 130 حلقه چاه صادر شده است.

ذخایر سدی تامین کننده آب مشهد هفت درصد آب دارد

نعمت نژاد گفت: در حال حاضر هفت درصد از حجم ذخیره تامین کننده آب مشهد شامل سدهای طرق، دوستی، ارداک و کارده آب دارد که رقم بسیار ناچیزی است و در شرایط سخت آبی قرار داریم.

وی ادامه داد: به طور متوسط هم اکنون مصرف آب مشهد هفت هزار و 150 لیتر بر ثانیه است که این رقم در تابستان به 13 هزار و 200 لیتر بر ثانیه می‌رسد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در مشهد و استان طی سال آبی جاری از مهر تاکنون نسبت به میانگین درازمدت حدود 30 درصد کاهش دارد و امسال سیلابی برای ورود به سدها نداشته‌ایم.

نعمت نژاد با بیان این مطلب که 20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شده است گفت: با توجه به شرایط خشکسالی با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد می شود و مدیریت مصرف نیز در این شرایط ضروری است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • صدور هشدار نارنجی بارندگی در خراسان شمالی‌