Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پیش‌ازاین مهلت شرکت در جشنواره تا ۹ خردادماه اعلام‌شده بود، اما به دنبال استقبال از این دوره از مسابقه دبیرخانه جشنواره کتاب‌خوانی، مهلت شرکت در این جشنواره را تا پایان تیرماه تمدید کرد.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری دوشنبه ۱۲ خرداد افزود: تاکنون افزون بر ۱۸ هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند و امیدواریم تا پایان جشنواره شاهد رشد مشارکت در این مسابقه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب‌خوانی رضوی؛ فرصتی برای امام‌شناسی هرمزگانی‌ها

وی ادامه داد: دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با معرفی ۱۲ عنوان کتاب در ۳ رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگ‌سال»، خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های مختلف سنی را به حضور مجازی در این ضیافت کتاب‌خوانی دعوت کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند بامطالعه منابع مرتبط با این بخش، به‌صورت فردی، گروهی یا خانوادگی، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.

ذاکری توضیح داد: علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا پایان تیرماه فرصت دارند به آدرس www.samakpl.ir مراجعه و در مسابقه شرکت کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان اضافه کرد: این جشنواره در قالب‌های متنوع کتاب‌خوان مجازی، چهارگزینه‌ای، داستانک نویسی، روزنامه کتاب، نمایش خلاق و نقاشی در دو بستر مکتوب و الکترونیک برگزار می‌شود.

به گفته وی، برگزیدگان دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در ۲ سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «گنبد خورشید» نوشته معصومه مهری از انتشارات بنیاد امام رضا علیه‌السلام، «زندگی حضرت معصومه سلام‌الله علیها» نوشته سید محمد مهاجرانی از انتشارات کتابک و همچنین در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «ده قصه از امام هادی علیه‌السلام برای بچه‌ها» نوشته جعفر ابراهیمی از انتشارات قدیانی برای این رده سنی معرفی‌شده است.

در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری با عناوین «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته ناصر نادری از انتشارات به نشر، «نشانه‌ها: قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات به نشر و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب «مژده گل: داستان‌هایی از زندگی امام هادی علیه‌السلام» نوشته محمود پوروهاب از انتشارات کتاب جمکران به‌عنوان منابع جشنواره معرفی‌شده است.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگ‌سال» (۱۸ سال به بالا) شش کتاب «امام رضا علیه‌السلام (تاریخ و سیره) » نوشته محمدباقر پورامینی از انتشارات معارف، «امام رضا علیه‌السلام و ایران» نوشته سید حسین حر از انتشارات معارف، «برمدار آفتاب: ترسیم زندگی برمدار حیات رضوی» نوشته محمدحسین پورامینی از انتشارات معارف، «شاه‌چراغ علیه السلام» نوشته جلیل عرفان‌منش از دفتر پژوهش‌های فرهنگی و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب‌های «خورشید رهنمای: پژوهشی در زندگانی و سیره امام هادی علیه‌السلام» نوشته ابوالفضل ‌هادی‌منش از انتشارات بهار دل‌ها و «حکمت‌های نقوی: ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام» نوشته جواد محدثی از انتشارات به نشر معرفی‌شده است.

کد خبر 517159 برچسب‌ها کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان هرمزگان جشنواره کتاب خوانی رضوی امام هادی علیه السلام امام رضا علیه السلام رده سنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا با حضور در برنامه سلام خبرنگار درخصوص جزئیات برگزاری رویداد چله رضوی، اظهار کرد: امسال طراحی کردیم که جشنواره‌ها را به میدان خدمت مردم بیاوریم به تعبیری فعالیت‌های جشنواره ای، رویدادها، کنش ها، تولیدات و اثرات فعالیت‌های فرهنگی که هنرمندان انجام می‌دهند را در فضای عمومی جامعه انتشار می‌دهیم. از این رو این روز‌ها تا میلاد امام رضا علیه السلام و روز زیارتی ایشان که ۲۳ ذی القعده است را به نام چله رضوی تعریف کردیم و همه فعالیت‌های بنیاد امام رضا (ع) را در این بازه زمانی در سطح کشور گسترش می‌دهیم.

سوال: چه برنامه‌هایی را برای چله رضوی اجرا می‌کنید و هدف از برگزاری این مجموعه برنامه‌ها چیست و سرفصل‌های مهم این برنامه‌ها را تشریح کنید.
سعیدی زاده: بنیاد امام رضا (ع) توسعه فرهنگ رضوی و گفتمان امامت و ولایت را در جامعه اسلامی ایران دنبال می‌کند و با رویکرد تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای این جریان را پیگیری می‌کند. کارویژه بنیاد امام رضا (ع) زیست بوم حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با تاکید بر توسعه فرهنگ رضوی است. امسال چهارده جشنواره را در بازه زمانی آذر ۱۴۰۲ که به میلاد امام رضا (ع) در اردیبهشت امسال ختم می‌شود اجرا می‌کنیم، این چهارده جشنواره شامل چهار جشنواره شعر فارسی، عربی، ترکی و کودک و نوجوان، سه جشنواره تئاتر خیابانی، تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر بزرگسال، سه جشنواره تجسمی، خوشنویسی و گرافیک، یک جشنواره هنر‌های تصویری، فیلم و پویانمایی و مستند و یک جشنواره سرود در حوزه دانش آموزی و یک جشنواره روستایی در بوم روستا‌های کشور است. ویژه برنامه رویداد آوای ارادت رضوی هم در سطح‌های استان‌های کشور برگزار می‌شود.
امسال علاوه بر برگزاری جشنواره‌ها که یک شامل فرآیند فراخوان، ارسال آثار، داوری و برگزیده شدن هنرمندان است رویداد‌های جانبی را نیز در فضای جشنواره به شدت تمرکز بخشیدیم و کار توسعه پیدا کرد.

سوال: رویداد‌های جانبی که اشاره کردید چیست؟
سعیدی زاده: حدود ۳۰ محفل شعر در سطح کشور برگزار می‌کنیم.

سوال: علاوه بر آن جشنواره‌ای که در حوزه شعر و موسیقی دارید؟
سعیدی زاده: بله، سی محفل شعری شامل حدود پنج محفل شعر در حوزه شعر فارسی، پنج محفل شعر در حوزه شعر کودک و نوجوان، پنج محفل شعر در حوزه شعر ترکی آذری، هفت هشت محفل شعر در حوزه کودک و نوجوان در استان‌های مختلف با حضور شعرای استان‌ها و شعرای ملی در سطح استان‌های مختلف برگزار می‌شود.
تقریبا در همه استان‌های کشور محافل شعر با حضور اساتید و شاعران آیینی ملی همراه با قدردانی از پیشکسوتان این حوزه برگزار می‌شود این محافل شعر در میان مردم در هیات‌های مذهبی، کانون‌ها و مساجد برگزار می‌شود.

سوال: آیا جشنواره‌های دیگر نیز به صورت استانی برگزار خواهد شد یا نه؟
سعیدی زاده: بله، امسال جشنواره‌های تئاتر شامل سه جشنواره کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و تئاتر سهمیه‌ای در استان‌های دیگر نیز برگزار می‌شود، امسال از ۴۵ گروه تئاتر حمایت می‌کنیم و این گروه‌های تئاتر در استان‌های مختلف ۱۰ تا ۱۵ شب، تئاتر صحنه ای، خیابانی و کودک و نوجوان اجرا می‌کنند می‌دهند و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را داریم در سطح ملی گسترش می‌دهیم. در حوزه تجسمی هم نمایشگاه آثار در حوزه عکس، خوشنویسی و گرافیک در انتهای دهه کرامت در مشهد مقدس و اگر بتوانیم در تهران نمایشگاه هنر‌های تجسمی رضوی برگزار خواهد شد.

سوال: در دهه کرامت برای بانوان و دختران جوان چه برنامه ویژه‌ای دارید؟
سعیدی زاده: در جشنواره خوشنویسی بخشی به نام ملکه آفتاب داریم که مختص بانوان است و از این خوشنویسان قدردانی خواهد شد امسال در اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) تقدیر از خادمین فرهنگ رضوی تدارک دیده می‌شود که بخشی از آن مختص بانوان و زنان جوان کشور اسلامی است.

سوال: اتفاقات و رویداد‌هایی که از ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ در غزه افتاده و تعداد زیادی از مردم فلسطین به شهادت رسیدند و بیش از ۷۰ درصد از آنان زنان و کودکان بودند، در جشنواره امسال بخشی مختص به موضوع غزه هم دارید؟
سعیدی زاده: در جشنواره گرافیک امسال در بخش هنر‌های تجسمی جشنواره بخشی به عنوان مبارزه و استقامت تعریف کرده ایم یکی از ابعاد زندگی امام رضا (ع) زندگی مبارزاتی ایشان است که باید از دریچه‌های مختلف به جامعه اسلامی و جامعه جهانی بازنمایی شود، بحث مبارزه و قیام را تعریف کرده ایم امسال به عنوان جایزه ویژه گرافیک رضوی به برترین اثری که در حوزه غزه تولید شده باشد یک جایزه ویژه تعلق می‌گیرد و در نمایشگاه آثار جهان اسلام هم درباره غزه نمایشگاه تجسمی برگزار خواهد شد.

سوال: اشاره کردید به این که در بخش‌های مختلف آثاری را دارید که ارایه می‌شود در استان‌های مختلف هم این آثار به نمایش گذاشته می‌شود از کدام یک از این حوزه‌ها بیشترین اقبال و استقبال انجام شده است؟
سعیدی زاده: حوزه‌ها متفاوت است زیست بوم‌های حوزه فرهنگ و هنر با یکدیگر متفاوت است نمی‌توانیم مقایسه‌ای در زمینه تعداد داشته باشیم، اما در حوزه تجسمی آثار خیلی خوبی داشتیم بالغ بر هزار و ۵۰۰ اثر در حوزه تجسمی، خوشنویسی، عکس و گرافیک تعریف شده است البته غیر از جشنواره روستایی، در بخش جشنواره عکس روستایی بالغ بر دو هزار عکس روستایی تعریف شده است.

سوال: بخش روستایی امسال به جشنواره اضافه شده است؟
سعیدی زاده: بله، بخش روستایی امسال در پنج محور سرود، مدیحه سرایی و منقبت خوانی، نقالی، آیین‌های نمایشی و عکس جشنواره روستایی رضوی شکل گرفته است. در بخش روستایی علاوه بر حوزه تجسمی حوزه شعر هم بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ اثر شعر فارسی، ترکی، عربی و کودک و نوجوان داریم.

سوال: تعداد آثار نسبت به سال‌های گذشته چقدر رشد داشته است؟
سعیدی زاده: فکر می‌کنم ۵۰ درصد رشد داشته است.

سوال: برداشت و برآوردتان از کیفیت آثار ارایه شده به جشنواره امسال چیست؟
سعیدی زاده: امسال رویکرد حمایتی نسبت به جشنواره داشتیم یعنی علاوه بر فراخوان و اطلاع رسانی، از گروه‌ها و هنرمندان مختلف حمایت می‌کنیم، در بخش آموزش، هم افزایی هنرمندان با اساتید و تولید اثر با رویکرد فاخر و اثرگذار مبنای جشنواره امسال بوده است، قطعا در نمایشگاه آثار هنر‌های تجسمی رضوی در دهه کرامت در مشهد و تهران این آثار به نمایش گذاشته می‌شود کیفیت آثار در حوزه‌های تجسمی، شعر و تئاتر که از ۴۵ اثر تئاتر در فرآیند تولید شامل طرح تئاتر، ارائه نمایشنامه و ارایه فیلم حمایت شده است، فکر می‌کنیم مداخله فرآیندی که بنیاد امسال در تولید آثار فاخر و حوزه رضوی داشته به تولید آثار به لحاظ کیفی کمک کرده است.

سوال: چه افقی برای این جشنواره متصورید افق این جشنواره برای سال آینده چیست؟
سعیدی زاده: دو سطح را تعریف می‌کنیم یک سطح این است که جشنواره امام رضا (ع) جشنواره‌ای حرفه‌ای برای تولید آثار اثرگذار و تخصصی برای انتقال فرهنگ و معارف رضوی باشد در این حوزه با هنرمندان و برجستگان حوزه هنر و رسانه و فرهنگ رضوی در فرهنگ کشور ارتباط برقرار می‌کنیم که هم با رویکرد حمایتی هم با رویکرد آموزش و توانمندسازی بتوانیم آثار را تولید کنیم از سوی دیگر نیاز داریم که این آثار را در دسترس عموم مردم قرار دهیم. در حوزه رویداد‌های فرهنگی و هنری که امسال بالغ بر ۵۰۰ رویداد در فضای جشنواره امام رضا (ع) در اردیبهشت شکل پیدا می‌کند، همچنین تا میلاد امام رضا (ع) وبگاهی را در بستر فضای مجازی به عنوان پنجره شکل می‌دهیم.

سوال: علاقه‌مندان به این آثار در حوزه تجسمی، در حوزه شعر و موسیقی می‌توانند این آثار را بخوانند، بشنوند یا تئاتر‌هایی که به آن‌ها اشاره کردید که تئاتر‌های خیابانی جزو آن است بعد از برگزاری چله رضوی هم در استان‌ها عرضه می‌شود، آیا زیرساختی برایش فراهم شده است که علاقه‌مندان بتوانند ببینند؟
سعیدی زاده: در بستر فضای مجازی که وبگاه و پنجره آن راه اندازی می‌شود این آثار و تولیدات در معرض دید عموم جامعه قرار می‌گیرد به غیر از این در اجرا‌های عمومی و در رویداد‌های میدانی هم در طول سال برگزاری جشنواره استمرار دارد و فعالیت‌ها در معرض ارایه عمومی قرار خواهد گرفت.

سوال: آیا برای افزایش کیفیت آثار بنیاد بین المللی امام رضا دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان تدارک دیده است؟
سعیدی زاده: در جشنواره عکس رضوی امسال در چهار عتبه مقدس ایران اسلامی در حرم امام رضا (ع)، حضرت عبدالعظیم، شاهچراغ و حرم حضرت معصومه (س) کارگاه عکاسی رضوی برگزار کردیم و بالغ بر ۲۵۰ عکاس کشور در این کارگاه‌ها فرآیند آموزش و عکاسی از عتبه مقدسه را تجربه کردیم، در حوزه گرافیک سال گذشته چهار کارگاه آموزشی ملی برگزار شد، در حوزه پرچم و کتیبه، در حوزه پوسترسازی و تصویرگری کارگاه‌هایی برگزار شد، در رویداد‌های پیش رو در حوزه تئاتر، کارگاه‌هایی برگزار می‌کنیم، در حوزه سرود رضوی کارگاه آموزشی در سطح ملی برگزار می‌کنیم. جریان آموزش، توانمندسازی و فعال سازی کنشگران و هنرمندان در طول سال برگزار خواهد شد تا بتوانیم به تولید آثار اثربخش کمک کنیم.

دیگر خبرها

  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • ۵ اثر پرمخاطب برای نمایشگاه کتاب تهران بازتولید شد
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تجدیدچاپ پنج‌کتاب بنیاد فارابی برای نمایشگاه کتاب
  • جلد سیزدهم کتاب «اعلام الهدایه» به زبان اردو ترجمه و منتشر شد
  • یک اردیبهشت بی‌بدیل
  • از آلفرد هیچکاک تا مارتین اسکوسیزی در نمایشگاه کتاب تهران