ماجرای عادل فردوسی پور و محمد حسین میثاقی؛ تاج و تختی که به حراج گذاشته شد
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۶۹۴۰
محمد حسین میثاقی با نشستن بر صندلی عادل فردوسی به دنبال مسیر جدیدی بود. اما از شما چه پنهان نتیجه کار فعلاً از صف خارج شدن و به سوی نامعلوم رفتن است.
اختصاصی طرفداری - مشکل آن بود که عادل فردوسی پور را تنها یک مجری دیدند که پشت میزش این و آن را به جان هم میاندازد و در این بین هم گه گاهی از فرط تعجب سرش را میخواهد به میز معروفش بکوبد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
و اما مرد دوم قصهی ما که روزگاری بازیگر نقش مکمل بود و حالا کارگردان و نقش اصلی. از صدا و سیمای کرمانشاه و گزارش بازیهای شیرین فراز تا دست راست عادل فردوسی پور مسیری نبود. استاد زنگ زد و راه تنگ و شلوغ صد ساله را برایش اتوبان کرد. شاگرد تاخت و تاخت اما کوتاه نیامد. محمد حسین میثاقی که از قضا حالا مرد اول قصه ماست سیراب نشد و وقتی دست های بسته و دهان چسب گرفته استاد را دید، اتوبان خودش را طلب کرد.
چند پرده بی روح برای فوتبال بی روح تر ما؛ این شاید خلاصهترین و گیراترین توصیف ممکن از برنامه فوتبال برتر میثاقی باشد. متولیان جدید دوشنبه شبهای فوتبالی و جدیداً بیشتر از دوشنبه ها، خیلی کارها کردند. از در و دیوار دکورهایی که طرحهای گرافیکی از سر و رویشان میبارد تا آنالیزهای پرزرق و برق و سرگرمیهای به ظاهر خندهدار با مهمانان. اما بازهم نیمه تاریک قضیه به تمام این دست و پا زدنها میچربید. میثاقی برای هر صحنه داوری سه کارشناس آورد و مثل اخبار بیروح نظراتشان را قرائت کرد. اما مردم کارشناسی داور عادل فردوسی پور را در کنار آن مانیتور زمخت و درشت را بیشتر میپسندیدند. جایی که مرد سابق دوشنبهها حتی نظر کارشناس داوری را هم به چالش میکشید و با " آقا" گفتنهای کش دارش مخاطب را مال خود میکرد.
محمد حسین میثاقی و عادل فردوسی پورمرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان صدا و سیمااینها را نگفتهایم که با انگشت اتهام چشمهای فوتبال برتر را در بیاوریم و نود سابق را نوازش کنیم. خود عادل فردوسی پور نیز کم اشتباه و ایراد نداشت. اما با این حال، هر چه قدر هم که مطهر از اشتباهات نبود قریب به 20 سال برای مخاطبش اول ماند و فوتبال کشور را همچنان بر قلهی صدا و سیمای نگه داشته بود. دروکننده جوایز بهترین مجری و برنامه تلویزیونی جشنواره جام جم بارها از دید بینندگان صدا و سیما هم صدرنشین بود.
بر اساس نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، ۵۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور در چند سال گذشته برنامه نود را تماشا میکردند و در مجموع هم ۵۱ درصد مردم ایران در چند سال گذشته این برنامه را دنبال میکردند. برای آن که موفقیتهای نود را تافته جدا بافته از عادل ندانیم بهتر است نگاهی به آمار بینندگان آخرین ساخته وی یعنی برنامه اینترنتی کلاسیکو بیاندازیم. جایی که عادل فردوسی پور با رقمی بیشتر از یک میلیون و 820 هزار بازدید، رکورد نمایش شبکههای اینترنتی را شکست.
تمام تلاشهای محمد حسین میثاقی در راه پربیننده شدن برنامه اش، دست و پا زدن وسط یک اقیانوس بی انتهاست. جایی که خیلی آن طرفتر عادل فردوسی پور در ساحلش مشغول آفتاب گرفتن است. این را نه من که آمار می گوید. در ردهبندی 10 برنامه تلویزیونی پر بیننده اردیبهشت ماه بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان صدا و سیما، محمد حسین میثاقی و فوتبال برتر به زحمت توانستند جایگاه هشتم را به خود اختصاص بدهند که آمار دقیق آن را در زیر میبینید:
۱- دورهمی شبکه نسیم: ۵۶.۵ درصد
۲- کودک شو شبکه نسیم: ۳۶.۴ درصد
۳- مستندحیات وحش شبکه مستند: ۳۵.۲ درصد
۴- ایرانگرد شبکه مستند: ۲۵.۸ درصد
۵- به خانه برمیگردیم شبکه پنج: ۲۵.۳ درصد
۶-و یتامین خ شبکه نسیم: ۲۰ درصد
۷- سیمای خانواده شبکه یک: ۱۹.۹ درصد
۸- فوتبال برتر شبکه سه: ۱۸.۲ درصد
۹- بچه محل عموپورنگ شبکه دو: ۱۷.۴ درصد
۱۰- مدرسه تلویزیونی ایران شبکه آموزش: ۱۶.۴ درصد
همانطور که آمار میگویند، محمد حسین میثاقی در یک رقابت تنگانگ و نفسگیر با برنامه بچه محل عمو پورنگ در جایگاه هشتم قرار دارد و میدان را به مستندهای ایرانگردی و حیات وحش باخته است. همهی این ها در حالی است که روزگاری جایگاهی به جز رده اول را برای عادل فردوسی پور شکست بزرگ او و شبکه سه قلمداد میکردیم.
شاید سکوت عادل فردوسی پور به همین خاطر بود. که آیندگان خودشان ببینند، قضاوت کنند و درک کنند که آن برنامهی پرزرق و برق با دریای گرافیکها و ایدهها، نمیتواند جای آن میز که همیشه منتظر ضربه سر عادل بود را بگیرد. حقیقت این است مردم هنوز هم آن دکور خاک گرفته با پروژکتور همیشه رو به انفجارش را ترجیح می دهند.
منبع: طرفداری
کلیدواژه: محمد حسین میثاقی عادل فردوسی پور فوتبال برتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت مجری مشهور
به گزارش همشهری آنلاین، رضا رشیدپور پس از اینکه اوخر سال گذشته از حضور در تلویزیون انصراف داد، این روزها سر از برنامه جدیدی درآورده؛ برنامهای که به گفته خود این مجری گفتوگوهایش در سطح بینالمللی است و قرار است احتمالا از یکی از پلتفرمهای داخلی هم منتشر شود. برنامهای که به گفتهی خودش برای دریافت مجوز آن با ۱۲ مدیر فرهنگی در ساترا مواجه شده است. با وجود اینکه این مجری اعلام کرده بود برنامهاش نوروز منتشر میشود، این اتفاق نیفتاد و به نظر میرسد رشیدپور در مذاکره با پلتفرمها هنوز به نتیجه نرسیده است.
برنامه «ساعت صفر» ۵۲ قسمت است که به صورت هفتگی و یک ساله قرار است پخش شود و فعلا توافق اولیه برای ۲۶ قسمت است. غلبه اصلی برنامه گفتوگو است. این برنامه قرار است که ۲۶ قسمت ضبط و پخش شود و اگر همه شرایط فراهم باشد ۲۶ قسمت بعدی هم ساخته و پخش خواهد شد. به گفتهی این مجری غیر از مهمانانی از ایران و ترکیه که به آن پیشتر اشاره کرده و تصاویری هم منتشر شده بود، با چهرههای مختلفی از جغرافیاهای مختلف، مهمانان آمریکایی، آلمانی و ... دیدار خواهد داشت.
«ساعت صفر» و فضایی متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشهای» و «شب شیشهای»پیشتر توضیحات مختصری درباره برنامه «ساعت صفر» منتشر شد اما این مجری در توضیحاتی بیشتر در گفتوگویی با مجله ساترا (کُد) اعلام کرده است: « «ساعت صفر» یک برنامه گفتوگو محور با فضای متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشهای» و «شب شیشهای» است. موضوع همان است، یعنی گفتوگو، اما نوع گفتوگو و نتایج آن با «دید در شب» متفاوت خواهد بود. نگاه این برنامه به حوزه بینالملل اختصاص دارد و اولین بار است که ما در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی قصد داریم مهمانهایی غیر از جغرافیای ایران داشته باشیم. تعدادی از گفتوگوها ضبط شدهاند و تعدادی در حال ضبط شدن هستند و البته مهمانان ایرانی هم خواهیم داشت که مثل سابق از بین چهرههای فرهنگی و اجتماعی و هنری خواهند بود. تقریبا روال برنامه روز پخش خواهد بود، یعنی به این صورت نیست که تولید تمام شود و بعد از آن ما پخش را آغاز کنیم، به موازات اینکه برنامه از یکی از پلتفرمها پخش میشود، ما تولید را هم با توجه به مختصات روز ادامه خواهیم داد و امیدوارم بتوانیم به آن اهدافی در ذهنمان است در عمل هم دست پیدا کنیم.»
سادهترین نوع و سختترین نوع برنامهسازی گفتوگو استاین مجری دربارهی اینکه آیا قرار است در برنامه «ساعت صفر» مهمانان داخلی هم داشته باشد؟ گفته است: «سادهترین نوع برنامهسازی گفتوگو و سختترین نوع آن هم گفتوگو است. به همین دلیل آن قدر با چهرههای داخل ایران گفتوگو شده است که احساس میکنم بیننده از تماشای سلبریتیها در برنامههای گفتوگو محور خیلی خسته شده است و سعی میکند دیگر این برنامهها را تماشا نکند. انتخاب مهمان از بین ایرانیها بسیار سخت است، اما قول میدهم آنهایی که از بین چهرههای ایرانی جلو دوربین میآیند خیلی متفاوت باشند و ویژگی خاصی داشته باشند که جذابیت برای گفتوگو را حتما ایجاد کنند، اما مسلما سراغ سلبریتیهای سینما و ... خیلی کمتر خواهیم رفت.»
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
رشیدپور که پیشتر برای دریافت مجوز برنامه «ساعت صفر» در ساترا حضور پیدا کرده بود، با ۱۲ مدیر فرهنگی مواجه شده که درباهی آن اینچنین توضیح داده:
«ابتدا که وارد جلسه شدم فکر میکنم با حدود ۱۲ نفر از مدیران فرهنگی سرشناس کشور مواجه شدم. با بسیاری از آنها در شبکههای تلویزیون سابقه همکاری داشتم. در تلویزیون نهایتا ما با یک مدیر گروه طرف بودیم اما اینجا برایم فضای جالبی بود. وزنه و پتانسیل مدیریتی خیلی سنگین دور میز بودند و من هم تلاش کردم در حد سوادم به سوالاتی که میپرسند جواب دهم فضای جلسه بسیار بسیار مثبت بود. سوالاتی که دوستان داشتند بیشتر در حوزه تبیین شرایط گفتوگو بود. لطف داشتند و از من تشکر کردند بابت اینکه در گفتوگو یک قدم فراتر رفتهایم و کار را بینالمللی میکنیم و قصد داریم نگاه آدمهای محبوب خارج از ایران به ایران را منتشر کنیم.
او ادامه تولید برنامه «ساعت صفر» را منوط به همراهی ساترا و پلتفرم دانسته و با در نظر گرفتن همه مسائل اعلام کرده است که حداقل با ۵۰ نفر از افرادی که در یک فهرست ۱۵۰ نفره تهیه کرده، گفتوگو میکند.
او دربارهی ساترا گفته است که تاکنون تحقیقا نظر همه اعضای شورای صدور مجوز تولید ساترا مثبت بوده است؛ بهویژه از بخش بینالملل که بسیار استقبال کردهاند.
رشیدپور درباهی اینکه چرا برای پخش برنامه «ساعت صفر» سراغ شبکه نمایش خانگی آمده اینچنین میگوید: «ماجرای من به دقتی که شما میگویید نیست که من شبکه نمایش خانگی را انتخاب کرده باشم؛ بیشتر فکر میکنم شبکه نمایش خانگی من را انتخاب کرده است تا من آن را. حتما ترجیح میدهم برنامهها در بیگمدیاهایی که وسعت و گستردگی پخش دارند، نمایش داده شوند. طبیعتا برنامههای اینچنینی باید در تلویزیون ساخته شوند. وظیفه تلویزیون است که در مورد فرهنگ، گردشگری و جاذبههای ایران برنامه بسازد نه بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی. بارها این را گفتهام. زمانی که در تلویزیون هم برنامه داشتم توصیه میکردم برنامهها را به این سمت ببریم. مسابقه بسازیم که چه؟ شاید حداقل ایدهآلهایی که از کار فرهنگی در ذهن من وجود دارد در یک مسابقه محقق نمیشد. بحث «حالا خورشید» چیزی دیگری بود، اما واقعا دوست نداشتم که در یک برنامه سرگرمکننده حضور داشته باشم. به شدت به کاری که الان در حال تولید آن هستم علاقهمندم و برای انتشار آن هم راه دیگری جز شبکه نمایش خانگی ندارم.»
رشیدپور دربارهی فعالیت شبکه نمایش خانگی در ایران را در مقایسه با سایر کشورها نیز اینچنین گفته است: «ناباورانه باید بگویم ما در حوزه تولید ویاودی بسیار با کیفیتتر، استانداردتر و قابل قبولتر از همه کشورهای منطقه هستیم. به همین منظور چندی پیش در جلسهای پیشنهاد دادم محصولاتتان در حوزه ویاودی را در سطح منطقه بفروشید یا در کشورهای دیگر نمایشگاههای مدیا برگزار و محصولات پلتفرمهای ایرانی را ارائه کنید. در کشورهای حوزه عربزبان به شدت نیاز به تولید محتوا وجود دارد و تولید محتوای خودشان اصلا استاندارد نیست. حتی در تلویزیونهای بزرگشان هم محتوای استاندارد کم دارند. البته ترکیه در این حوزه قوی است، اما حتی در این کشور هم میتوانیم به خوبی برای محصولات ایرانی بازاریابی کنیم، زیرا بدون اغراق نه تنها ایران در حوزه برنامهسازی و تولید محتوا با ترکیه برابری میکند که حتی در خیلی از المانها ما جلوتر از سایر کشورهای منطقه هستیم.»
ماجرای انصراف از تلویزیونرضا رشیدپور نخستین فعالیتهای خود را با گزارشگری و اجرا در اوایل دهه ۷۰ آغاز کرد و از اواسط دهه هشتاد با اجرای برنامههایی همچون «شب شیشهای»، «عبور شیشهای» و «مثلث شیشهای» به اوج شهرت رسید. رشیدپور در سال ۱۳۸۵ با اجرای برنامه گفتوگو محور «شب شیشهای» در شبکه تهران، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. در ادامه همین برنامه وی برنامه مشابهی با عنوان «عبور شیشهای» را به اجرا درآورد تا اینکه از ۱۵ اردیبهشتماه ۱۳۸۷ برنامه دیگری تحت عنوان «مثلث شیشهای» را از شبکه تهران آغاز کرد. این برنامههای چالشی، به سرعت رضا رشیدپور را به شهرت رساندند.
رشیدپور در همین سال وارد سینما شد و بعد از یک دوری پنج ساله از تلویزیون، دوباره در سال ۱۳۹۲ با کارگردانی برنامه طنز «عینک آفتابی» در شبکه نسیم، دوباره به صداوسیما بازگشت. از اوایل اردیبهشتماه ۱۳۹۵ رشیدپور مجددا به صورت رسمی وارد صداوسیما شد و اجرای برنامه «حالا خورشید» از شبکه سوم سیما را آغاز کرد که این برنامه نیز در اواخر سال ۱۳۹۷ به پایان رسید. در اسفندماه ۱۳۹۷ رضا رشیدپور در کنار احسان علیخانی، محمد دلاوری و رامبد جوان به عنوان مجریان برتر جام جم برگزیده شدند.
رضا رشیدپور قرار بود پس از مدتها دوری از قاب تلویزیون با اجرای یک مسابقه به آنتن صداوسیما بازگردد اما به دنبال حاشیههای پیشآمده پیرامون بازگشت او و محمدرضا گلزار به تلویزیون و انتقاد و خط و نشان کشیدن برخی مجریان فعال روی آنتن، رشیدپور با انتشار ویدئویی از اجرای این مسابقه انصراف داد. در پی این اتفاق، خط و نشانها تمام شد اما برنامههای گلزار و رشیدپور هم پخش نشدند. هرچند پس از مدتی محمدرضا گلزار با «پانتولیگ» به تلویزیون بازگشت ولی از بازگشت رشیدپور همچنان خبری نبود.
این مجری باسابقه تلویزیون که اجرای برنامههای گفتوگومحور قابل توجهی همچون «شب شیشهای» و «مثلث شیشهای» را در ساختار هاردتاک برای تلویزیون برعهده داشت، پیش از انصراف از اجرای برنامه در تلویزیون، قرار بود اجرای سری جدید مسابقه «سیم آخر» در شبکه سه سیما را بر عهده بگیرد؛ یک مسابقه اطلاعات عمومی که پخش خود را از سال ۹۹ آغاز کرد و پس از سه فصل، در اسفند سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.
کد خبر 845181 منبع: ایسنا برچسبها تلویزیون مجری خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران نمايش خانگي چهرههای مشهور