Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@15:58:52 GMT

تلاش برای ثبت ملی شیرینی محلی بوانات

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۸۹۹۵

تلاش برای ثبت ملی شیرینی محلی بوانات

نصیری گفت: یکی از سوغات بوانات، «جوز قند» است که یک شیرینی سنتی با تاریخچه کهن است و به عنوان میراث ناملموس ارزش به ثبت ملی رسیدن را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «عبدالرضا نصیری»، امروز( دوشنبه 12 خرداد) از تلاش برای ثبت ملی تهیه «جوز قند» در بوانات خبر داد و به خبرنگاران گفت: این مهارت به عنوان میراث ناملموس ارزش به ثبت ملی رسیدن را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود: یکی از سوغات بوانات، «جوز قند» است که یک شیرینی سنتی با تاریخچه کهن است.

 

وی اضافه کرد: این شیرینی محلی با میوه هایی مانند آلو بخارا، گلابی، هلو و مغز گردو، بادام، شکر و هل تهیه می شود و استفاده از میوه سالم در آن اهمیت فراوانی دارد که زنان و دختران بواناتی با سلیقه زیادی آن را از دیر باز تهیه می کرده اند.

نصیری تصریح کرد: پرونده ثبت ملی این مهارت محلی در بوانات تهیه شده و به زودی به اداره کل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی ارسال خواهد شد.

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: بوانات فهرست میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس ثبت ملی شیراز ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علیرضا نصیری ظهر پنجشنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح همیاران آرامش، اظهار کرد: این طرح به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت فرمانده کلانتری، معاونت فرهنگی و اجتماعی استان و پلیس‌های تخصصی در اردیبهشت ماه جاری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح همیاران آرامش در ۸ نقطه از شهرهای گرگان و گنبد اجرایی می‌شود، افزود: این طرح در ۶ منطقه گرگان و دو منطقه گنبد اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی گلستان گفت: همه سازمان‌های خدمات رسان و حمایتی از جمله کمیته امداد، شهرداری، فرمانداری، بسیج، شورا و معتمد محل، خیرین، سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عفاف و حجاب با هدف ارتقا توانمندی ساکنان و کمک به حل مشکلات و آسیب‌ها در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی با موضوع یکی از آسیب‌های اجتماعی محله در دو نوبت صبح و بعد ظهر در این محلات اجرایی خواهد شد، گفت: برای حل مسائل مناطق و اجرای طرح، اطلس آسیب‌های موجود استخراج شد.

نصیری اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می‌زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می‌دهند بسیار حائز اهمیت است و می‌طلبد تلاش‌ها در این زمینه از سوی همه سازمان‌ها بیشتر شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گلستان با تاکید بر نقش خانواده و آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فقر، اعتیاد، طلاق، بدحجابی و فضای مجازی و گفت: برخورد هوشمندانه با این معضلات، نیاز به همکاری و همگرایی بیش از پیش تمامی متولیان امر، نخبگان علمی، دینی و فرهنگی، خیرین و همراهی مردم در این زمینه دارد.

کد خبر 6088543

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۴۰۰ داوطلب آزمون سراسری در بوانات
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان
  • اصلاح ۱۳ کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد
  • (تصویر) شيرينی فرانسه رفع پلمب شد
  • شيرينی فرانسه رفع پلمب شد
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • پذیرایی از زائران با چای و شیرینی یزدی
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد