Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@01:11:13 GMT

جزئیات صادرات و واردات ۲ماهه ۹۹

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۲۲۰

جزئیات صادرات و واردات ۲ماهه ۹۹

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، تجارت غیرنفتی سال 98 به 80 میلیارد دلار رسید که پیش بینی می‌شد روند مثبت سال 98 در سال 99 ادامه یابد.

با توجه به نام گذاری سال جاری به جهش تولید تلاش‌ها و برنامه ریزی برای رسیدن به تحقق این شعار است که یکی از برون دادهای آن افزایش صادرات و اصلاح واردات به نفع تولید مشابه داخلی قلمداد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع ویروس کرونا در جهان به عنوان یک عامل بیرونی و غیرمترقبه باعث شد تا هدف گذاری جهش تولید به تعویق و به تبع آن صادرات کالا با کاهش روبرو شود. کار به جایی رسید که حتی کشورهای مقصد کالاهای ایرانی به دلیل کرونا مرزهای خوب را بستند و پذیرای این کالاها نبودند.

بسته شدن مرز کشورهای همسایه به روی کالاهای ایرانی افت شدید صادرات ایران را به لحاظ وزن و ارزش به همراه داشته و آمارهای رسمی گمرک ایران نصف شدن صادرات غیرنفتی را گزارش کرده است.

جزئیات تجارت خارجی 2 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال 98 را ملاحظه کنید.

طبق این اطلاعات، صادرات 2 ماهه نخست سال 4.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 98 که 8.3 میلیارد دلار بود افت 46 درصدی دارد. به لحاظ وزنی این اقلام منفی 49 درصد ثبت شد.

همچنین واردات به دلیل محدودیت‌ها و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ناشی از کاهش منابع ارزی کشور کالاهای بسیاری در گمرکات اجرایی دپو شده و در همین راستا سرپرست وزارت صمت برای حل مشکل واردات کالاهای سرمایه‌ای و خطوط تولید به ویژه قطعات خودروسازان قول مساعد برای حل مشکل داده است.

قاعدتا یکی از مهمترین منابع ارزی کشور، از محل ارز صادرات غیرنفتی بوده که برای تامین اقلام وارداتی استفاده می‌شود. با توجه به افت صادرات، بانک مرکزی در 2 ماهه امسال نتوانسته ارز به کالاهای گروه 2 و بعضا گروه 1 که کالاهای اساسی هستند، تخصیص دهد که ناشی از افت صادرات است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی منابع ارزی صادارات ویروس چینی کرونا ویروس جهش تولید اخبار کرونا تجارت غیرنفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه

به گزارش قدس آنلاین، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی را بالغ بر ۳۸۰ میلیون یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در این ماه با افت ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. تجارت ایران و اروپا در ژانویه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۲۴ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۴ با افت ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۶۹ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ماه نخست سال قبل ۸۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ژانویه امسال نیز ۹ درصد افت داشته و به ۳۱۱ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ماه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۴۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

بر اساس این گزارش آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی طی ژانویه ۲۰۲۴ بوده و ۳۸ درصد کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. آلمان در این دوره ۱۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۱۹.۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات آلمان به ایران نسبت به ماه مشابه سال قبل تغییری نداشته؛ اما واردات این کشور از ایران با کاهش ۲۶ درصدی مواجه شده است.

صادرات برخی دیگر از کشورهای اروپایی به ایران در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی داشته است. صادرات اسپانیا به ایران در این ماه با رشد ۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۱۵.۴ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۲۵ میلیون یورو در ژانویه امسال افزایش یافته است.

صادرات ایتالیا به ایران نیز ۱۳ درصد در ژانویه امسال افزایش یافته و به ۴۳.۹ میلیون یورو رسیده است. ایتالیا در ژانویه سال قبل ۳۸.۸ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

در حالی که واردات آلمان از ایران در ژانویه امسال کاهش ۲۶ درصدی داشته واردات یونان از ایران ۳ برابر شده و به ۲.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات هلند از ایران نیز تقریباًً دو برابر شده و از ۳.۵ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۶.۸ میلیون یورو در ژانویه امسال رسیده است.

واردات رومانی از ایران نیز با رشد ۴۷ درصدی به ۳.۴ میلیون یورو و ایتالیا با رشد حدود ۲ درصدی به ۱۲.۲ میلیون یورو بالغ شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • جهت‌گیری در تعرفه صادرات و واردات، حمایت از تولید است
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی