Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@03:24:06 GMT

صادرات کدام کالاهای بهداشتی ممنوع است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۳۵۵

صادرات کدام کالاهای بهداشتی ممنوع است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پس از شیوع کرونا در ایران و جهان، صادرات غیر نفتی بسیاری از کالاها تحت تاثیر دستورالعمل‌های دولتی در محدودیت تردد در مرزها متوقف شد یا به شدت کاهش یافت و این امر تاثیری جدی بر عملکرد تجاری تمام کشورها گذاشت.

در ایران نیز با توجه به اهمیت تداوم صادرات غیرنفتی به منظور تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به کشور، تلاش شد از روزهای ابتدایی شرایط برای از سرگیری فعالیت‌ها در مرزها بررسی شود و در کنار آن گزینه‌های موجود برای جایگزین کردن اقلام صادراتی گذشته نیز بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در روزهای ابتدایی اسفند و تحت تاثیر شوک ابتدایی ورود کرونا به ایران، بازار برای چند روزی بر هم ریخت و دسترسی به اقلام بهداشتی دشوار شد اما با برنامه ریزی دولت و فعال شدن ظرفیت‌های بخش خصوصی در هفته‌های بعد آرامش به این بازار بازگشت و نیازهای بهداشتی مردم تامین شد.

به دنبال رسیدن به این شرایط  سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که می‌توان به صادرات اقلام بهداشتی پیشگیری و مقابله با کرونا به عنوان جایگزین سبد صادراتی کشور در این ایام فکر کرد و زیرساخت‌های لازم برای این امر فراهم است. البته اصلی‌ترین شرط سازمان برای پیگیری این سیاست، تضمین تامین کامل نیازهای داخلی کشور بود.

با گذشت بیش از سه ماه از ورود کرونا به ایران، سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که با تصمیمات اتخاذ شده از سوی کارگروه بررسی پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و همچنین ستاد لجستیک مقابله با بیماری کرونا، ضوابط صادرات اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی تا پایان شهریور امسال نهایی شده است.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، صادرات ماسک N۹۵ بدون محدودیت بلامانع خواهد بود اما صادرات ماسک سه لایه ممنوع است.

صادرات ونتیلاتور به شرط تامین تعهدات وزارت بهداشت و عدم خرید این محصول از سوی این وزارت خانه مجاز خواهد بود. البته صادرات این محصول نباید بیش از ۵۰ درصد از کل تولید داخل باشد.

در صادرات دستگاه مانیتور علایم حیاتی نیز به شرط آنکه تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه تعهد تولیدی داخل کشور نهایی شود، امکان صادرات مازاد با تایید وزارت صمت وجود خواهد داشت.

دستگاه اکسیژن خانگی نیز باید در ابتدا به میزان تولید مورد نیاز در مصارف داخلی برسد و سپس با تایید وزارت صمت امکان صادرات آن وجود خواهد داشت. صادرات دستگاه اکسیژن ساز صنعتی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

در حوزه کیت‌های تشخیص کرونا، صادرات کیت‌های تشخیص استخراجی مجاز است اما صادرات کیت تشخیص مولکولی ممنوع خواهد بود. کیت تشخیص سرولوژی نیز به شرط تامین نیاز وزارت بهداشت بلامانع خواهد بود.

در حوزه صادرات محلول و ژل‌های ضدعفونی نیز در صورت واردات الکل به صورت ورود موقت، مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، صادرات مواد اولیه ماسک، لباس یکسره، موادضدعفونی کننده و ژل ممنوع است. همچنین ثبت سفارش ماسک سه لایه، ماسک N۹۵، لباس یکسره و الکل تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی سازمان توسعه تجارت شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • صادرات ۵۰ تن خوراک ماهی از طریق مرز لطف آباد به ازبکستان
  • نظارت دامپزشکی بر صادرات فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان از مرز چذابه
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم