Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@06:36:51 GMT

آیا باید مکمل ویتامین ب ۱۲ بخورم؟

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۴۶۱

آیا باید مکمل ویتامین ب ۱۲ بخورم؟

ویتامین ب ۱۲ یا کوبالامین یک ماده اساسی برای حفظ سلامت مغز و اعصاب و نیز برای ساخته شدن DNA و سلول‌های خونی است.

ما معمولاً ویتامین ب ۱۲ از رژیم غذایی به دست می‌آوریم. گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، جگر، تخم‌مرغ و لبنیات منابع غنی این ویتامین هستند.

برای اینکه جذب ویتامین ب ۱۲ از مواد غذایی در روده‌ها انجام شود، وجود دو عامل دیگر ضروری است: یکی اسید معده که به آزاد شدن این ویتامین از مواد غذایی کمک می‌کند و دوم پروتئینی به نام «عامل داخلی» که سلول‌های پوشش معده تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویتامین آزادشده از مواد غذایی با اتصال به «عامل داخلی» امکان جذب در روده‌ها را پیدا می‌کند.

کمبود ویتامین ب ۱۲ معمولاً در سنین بالاتر رخ می‌دهد. علت این است که با افزایش سن میزان ترشح اسید معده کاهش می‌یابد و استخراج ویتامین از مواد غذایی مشکل‌تر می‌شود. از علل دیگر کمبود ویتامین ب ۱۲ می‌توان به مصرف داروهای ضد اسید معده، مصرف رژیم غذایی فاقد فراورده‌های حیوانی، جراحی‌های کاهش وزن که با برداشتن بخشی از معده همراه هستند و بیماری‌های خودایمنی که پوشش معده یا روده را تخریب می‌کنند، اشاره کرد.

علائم اولیه کمبود ویتامین ب۱۲ ممکن است چندان واضح نباشد و مثلا به صورت ضعف عضلانی بروز کند که شما آن را به دلایل دیگر نسبت دهید.

کمبود شدید ویتامین ب ۱۲ ممکن است به مشکلات حفظ تعادل بدن، افسردگی، خستگی و ضعف شدید عضلانی، اختلال حافظه، بی‌حسی و گزگز کردن دست‌ها و پاها و کم‌خونی بینجامد.

اندازه‌گیری میزان ویتامین ب ۱۲ خون به طور معمول انجام نمی‌شود، اما شاید انجام ان در سنین بالاتر از ۶۵ سال کار خوبی باشد. آزمایش‌های خون در افراد دچار کمبود ویتامین ب۱۲ ممکن است شاخص‌های کم‌خونی، میزان کم ویتامین ب۱۲ در خون و میزان بالای دو ماده هوموسیستئین و متیل‌مالونیک اسید یا MMA را نشان دهند.

درمان کمبود ویتامین ب ۱۲ بسته به علت به وجود آورنده آن ممکن صرفاً خوردن مقدار بیشتری از غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲ یا مصرف نکردن داروی ضد اسید باشد. همچنین ممکن است مصرف مکمل ویتامین ب ۱۲ لازم باشد. در کمبودهای خفیف این ویتامین معمولاً مصرف روزانه یک قرص مکمل حاوی ۱۰۰۰ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ تا رفع کمبود کافی است.

اگر می‌خواهید مکمل ویتامین ب ۱۲ مصرف کنید، شکل طبیعی این ویتامین به نام «متیل‌کوبالامین» بهتر از شکل مصنوعیان به نام «سیانوکوبالامین» است که ممکن است در افراد دچار مشکل کلیوی عارضه ایجاد کند.

شکل نادری از کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ هم وجود دارد که «کم‌خونی بدخیم» نامیده می‌شود و ناشی تولید نشدن «عامل داخلی» در بدن و درنتیجه مختل شدن جذب ویتامین ب ۱۲ در بدن است. در چنین بیمارانی مکمل خوراکی ویتامین ب ۱۲ ممکن است مؤثر نباشد و تزریق ویتامین ب ۱۲ ضرورت پیدا کند.

اما اگر کمبود ویتامین ب‌۱۲ نداشته باشید، مصرف مکمل آن برای پیشگیری لازم است؟ اگر گیاهخوار باشید و فراورده‌های حیوانی مصرف نکنید و همچنین در افراد در سنین بالا که بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند، مصرف مولتی‌ویتامینی که حاوی مقدار توصیه‌شده روزانه یعنی ۲.۸ میکروگرم ویتامین ب‌۱۲ باشد، می‌تواند به پیشگیری از کمبود آن کمک کند.

کد خبر 517228 برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز ویتامین‌

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ویتامین کمبود ویتامین ب ۱۲ مواد غذایی ۱۲ ممکن کم خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

محسن اسماعیلی با بیان اینکه علت تلخی دهان ممکن است مربوط به دلیل رفلاکس اسید و صفرا در معده باشد، گفت: گاهی به دلیل سوء هاضمه عملکردی در زمانی که معده عملکرد خوبی نداشته باشد صفرا به داخل معده برگشت می‌کند و کمی التهاب و تحریک ایجاد می‌شود که در این حالت فرد احساس تلخی دهان می‌کند.

او افزود: در برخی موارد به دنبال مصرف برخی از غذاها، تجربه استرس‌های روانی و مصرف برخی دارو‌ها ممکن است تلخی دهان ایجاد شود. تلخی دهان مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی ممکن است اتفاق افتد. البته معمولا در سنین میانسالی و ۴۰ تا ۵۰ سالگی تلخی دهان در افراد بروز می‌کند.

به گزارش سرگرمی روز، اسماعیلی با اشاره به اینکه روش درمانی تلخی دهان عمدتا درمان رفلاکس معده و درمان سوء هاضمه عملکردی است، گفت: تلخی دهان در هر دو جنس اتفاق می‌افتد و تفاوت چندانی ندارد. تصور برخی این است که علت تلخی دهان را مربوط به کیسه صفرا و سنگ صفرا می‌دانند و این در حالی است که این دلیل مطرح نیست.

این فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش با بیان اینکه تلخی دهان به تنهایی نشانه بیماری خاصی نیست، افزود: تلخی دهان به ندرت مربوط به بیماری‌های دهان و دندان می‌شود، اما طعم بد و بوی بد دهان مربوط به بیماری‌های دندان، سیسنوس، لوزه‌ها و حتی عفونت‌های ریوی است.

اسماعیلی تاکید کرد: افراد حساسی که تلخی دهان را بسیار تجربه می‌کنند برای اینکه کمتر به تلخی دهان دچار شوند باید دقت کنند دارو‌هایی که مصرف می‌کنند در صورتی که ضروری نیست قطع کنند. توصیه می‌شود معده این افراد خالی نباشد، چندان پرخوری نکنند و بعد از غذا نیز بلافاصله دراز نکشند. همچنین مصرف سیگار می‌تواند تلخی دهان را تشدید کند و پیاده‌روی نیز می‌تواند در بهبود تلخی دهان موثر واقع شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • عرق بدن‌تان بوی بدی می‌دهد؟ دچار کمبود این دو ویتامین هستید
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • عوارض مصرف دوغ برای سلامت بدن و موارد منع نوشیدن آن
  • تضمین سلامت قلب با این ویتامین
  • از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟ + علائم و درمان
  • با نشانه های کمتر شناخته شده کمبود ویتامین D آشنا شوید (+عکس)
  • چه زمانی برای رفع کمبود آهن باید مکمل مصرف کنیم؟ (فیلم)
  • میوه را برای سلامت می‌خورید یا لذت؟