Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@17:48:27 GMT

هشدار‌های هواشناسی به کشاورزان و عشایر

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۶۸۲

به گزارش اکوفارس، مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، از بارش باران در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: روز دوشنبه در ساعات بعدازظهر در استان‌های کرمان، شمال هرمزگان، شمال فارس، جنوب یزد و روز سه شنبه در سیستان و بلوچستان، مناطق کوهپایه‌ای استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی، غرب اصفهان و دامنه‌های جنوبی البرز، قزوین، زنجان و البرز غربی رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه در نیمه غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

حقیقت با اشاره به اینکه پدیده خاصی در کشور نداریم، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی در نوار شمالی کشور دما افزایش می‌یابد.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به بارش‌های رگباری و سیل آسا در جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دامداران و عشایر توصیه می‌شود که به حاشیه رودخانه‌های فصلی نزدیک نشوند و از ارتفاعات دوری کنند.

وی ادامه داد: در استان‌های گرمسیر و جنوب غرب که گندم در حال برداشت است به کشاورزان توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر گندم‌ها را از محیط باز به بسته انتقال دهند.

حقیقت در توصیه‌ای به مرغداران بیان کرد: مرغداران مناطق مرکزی به سبب ماندگاری هوای گرم توصیه می‌شود که تهویه مناسب را در واحد‌های خود برقرار کنند.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به هوای گرم به کشاورزان مزارع سبزی و صیفی توصیه می‌شود که عملیات آبیاری را کاهش دهند، ضمن آنکه در نوار شمالی کشور شالیکاران هر چه سریع‌تر نسبت به کاشت و انتقال نشا از مزارع به زمین اصلی اقدام کنند.

رشد ۳۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون ۲۸۴.۴ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۳۰۸ میلی متر و بلندمدت ۲۱۸.۱ میلی متر است که این امر بیانگر رشد ۳۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت است.

وی در پایان با بیان اینکه استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری کمتر از نرمال بارش دریافت کردند، تصریح کرد: با وجود بارش‌های مناسب در ۲ سال اخیر خشکسالی کشاورزی و هواشناسی قدری مرتفع شده است، اما خشکسالی هیدرولوژی همچنان پابرجاست.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: توصیه می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی بارش‌های سیل آسا در ۱۷ استان/ کشاورزان احتیاط کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: تقویت فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی (بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

دوشنبه (۳ اردیبهشت): جنوب اردبیل، شرق و جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، مرکزی، همدان، اصفهان، قم، غرب سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و گیلان.

سه‌شنبه (۴ اردیبهشت): مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

چهارشنبه (۵ اردیبهشت): سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

کد خبر 6084966 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • هشدار هواشناسی به این استان ها بارش‌های اردیبهشتی / سامانه فراگیر بارشی کی از کشور خارج می شود؟
  • ببینید | هشدار مهم هواشناسی به مردم؛ بارش‌های شدید باران در راه این استان‌ها
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۵ و ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بارش باران
  • صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان
  • هشدار هواشناسی برای رعد و برق و بارش‌های رگباری در این استان‌ها
  • صدور هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری در نوار غربی کشور
  • هواشناسی اصفهان درباره بارش‌های همرفتی هشدار نارنجی صادر کرد
  • هواشناسی ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳/ هشدار نارنجی بارش‌های سیل آسا در ۱۷ استان/ کشاورزان احتیاط کنند
  • هشدار نارنجی بارش‌های سیل آسا در ۱۷ استان/ کشاورزان احتیاط کنند