Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@13:51:10 GMT

آدرس‌های اشتباه درباره ریشه اعتراضات امریکا

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۷۴۴

آدرس‌های اشتباه درباره ریشه اعتراضات امریکا

تظاهرات‌ در امریکا در حالی وارد هفتمین روز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور بدترین کارنامه را برای مدیریت این بحران داشته و به‌جای آرام کردن معترضان خشمگین درصدد قرار دادن نام یک گروه چپ افراطی به‌ نام آنتیفا در فهرست گروه‌های تروریستی است.

موضوعی که در تاریخ امریکا سابقه نداشته و اگر این اتفاق رخ دهد نخستین بار است که یک گروه داخلی امریکا در لیست تروریستی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضع‌گیری جدید ترامپ در حالی است که معترضان در واشنگتن یکشنبه شب با نقض قوانین منع آمد و شد، در نزدیکی کاخ سفید آتش‌سوزی به راه انداختند و باعث شدند ترامپ فرار و خودش را مخفی کند. مقامات کاخ سفید هم با خاموش کردن تمام چراغ‌های بیرونی کاخ سفید این بنا را در تاریکی فرو بردند. سرعت گسترش خشم، خشونت و ناآرامی‌ها در ایالات متحده امریکا به قدری است که یکشنبه شب به وقت واشنگتن پلیس با شلیک گاز اشک آور در صدد متفرق کردن معترضانی که در نزدیکی کاخ سفید آتش‌سوزی راه انداخته بودند برآمد اما معترضان خشمگین که بی‌توجه به منع مقررات آمد و شد خود را به کاخ سفید رسانده بودند متفرق نشدند و باعث شدند، این ساختمان در تاریکی فرورود. در کالیفرنیا و دیگر شهرهای بزرگ امریکا هم وضع به‌همین منوال بود به‌طوری که فرماندار کالیفرنیا دستور داد از تمام ساختمان‌های مهم این ایالت در روز دوشنبه محافظت ویژه شود. در چنین شرایطی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز یکشنبه در یک پیام توئیتری از تصمیم خود برای قرار دادن نام گروه چپ افراطی آنتیفا در فهرست تروریسم خبر داد و بار دیگر بر ناآرامی‌ها دامن زد.
واکنش ها به تصمیم ترامپ
بسیاری از مقامات سابق و فعلی دولت امریکا، کارشناسان حقوقی و تحلیلگران آگاه به مفاد قانون اساسی امریکا بسرعت به این توئیت واکنش نشان داده و به ترامپ انتقاد کرده و اعلام کردند، چنین تصمیمی کاملاً غیرقانونی است و رئیس جمهوری حق ندارد چنین کاری انجام دهد.به‌گزارش سی‌ان‌ان، به‌گفته این مقامات سابق و فعلی و کارشناسان حقوقی، آنتیفا یک گروه است که قشر وسیعی از مردم امریکا را که تفکرات متمایل به چپ و اغلب چپ افراطی دارند، نمایندگی می‌کند و به موجب قانون اساسی امریکا هیچ دولتی نمی‌تواند مانع فعالیت یک گروه مدنی فعال در داخل خاک امریکا شود. به موجب قانون اساسی ایالات متحده، واژه تروریست فقط برای گروه‌های خارجی استفاده می‌شود.تلاش ترامپ برای تروریست معرفی کردن آنتیفا پس از آن اتفاق افتاد که ترامپ و ویلیام بار، دادستان کل امریکا گروه‌های چپ افراطی را مسئول ناآرامی‌های اخیر در سراسر ایالات متحده دانستند.مقامات اجرایی قانون فدرال امریکا به سی‌ان‌ان گفتند، ما می‌دانیم که گروه‌هایی پشت پرده برخی خشونت‌ها و تخریب اموال عمومی در تظاهرات‌ها هستند اما این گروه‌ها فقط گروه‌های چپ افراطی نیستند بلکه گروه‌های راست افراطی شامل آنارشیست‌ها و خودبرتربین‌های سفیدپوست هم هستند. بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، وزارت دادگستری امریکا روز یکشنبه بیانیه‌ای صادر و در حمایت از تصمیم ترامپ برای تروریستی خواندن آنتیفا اعلام کرد، از نیروهای مشترک مسئول امور تروریسم در سراسر امریکا درخواست کرده درباره برخی خشونت‌ها در شهرهای اصلی تحقیق کند. در بیانیه اما سیگنال‌هایی وجود داشت که همگی انگشت اتهام را به سوی آنتیفا می‌گرفت در حالی که در خشونت‌ها در شهرهای بزرگ امریکا راست‌های افراطی هم دخیل هستند. تمرکز ترامپ و دادستان کل بر گروه‌های چپگرا در حالی است که در سال‌های اخیر بارها و بارها مقامات قضایی امریکا از تشدید فعالیت گروه‌های خودبرتربین سفیدپوست ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بودند که اگر وضع به همین منوال پیش برود، این گروه‌ها بزرگ‌ترین چالش تروریسم داخلی امریکا خواهند بود. کریستوفر ورای، رئیس پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) از افزایش فعالیت‌های گروه‌های سفیدپوست‌های نژادپرست ابراز نگرانی کرده و گفته بود، تهدیدهای ترور این گروه حتی از تهدیدهای گروه‌های تروریست خارجی بیشتر شده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هم در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری ای‌بی‌سی داشت، از افزایش نژادپرستی در امریکا و مواضع ترامپ در مواجهه با این موضوع بشدت انتقاد کرد و خواستار شد که رئیس جمهوری امریکا آتش اعتراضات در امریکا را شعله ورتر نکند. او با بیان این مطلب که تمام رؤسای جمهور سابق امریکا اعم از دموکرات و جمهوریخواه در مواقع بحران در صدد متحد کردن کشور برمی آمدند، گفت، توئیت‌های ترامپ تنها افکارعمومی را از ریشه اعتراض‌های کنونی منحرف می‌کند. ریشه این اعتراض‌ها قتل جورج فلوید در حالی که در بازداشت پلیس بوده؛ است و نه هیچ چیز دیگر.
انگشت اتهام واشنگتن به سوی دولت‌های خارجی
این جانبداری تلویحی ترامپ از گروه‌های راست افراطی و دامن زدن به ناآرامی‌های کشورش که به نوشته دیلی میل دست‌کم در 75 شهر و ایالت بزرگ همچنان در حال برگزاری است، در حالی است که مقامات دولت او از جمله «رابرت اوبراین»، مشاور کاخ سفید با فرافکنی برخی کشورها از جمله روسیه و ایران را متهم می‌کنند که به تحریک معترضان پرداخته و نمی‌گذارند، ناآرامی‌ها فروکش کند. برخی رسانه‌های امریکایی نیز مدعی‌ مداخله چین در این اعتراض‌ها شدند. یکی از آنها نیویورک تایمز بود که در گزارشی در این باره نوشت، در چین، رسانه‌های خبری وابسته به دولت گزارش‌های بسیار مفصلی درباره مرگ آقای فلوید منتشر می‌کنند و تظاهرات‌ در امریکا را نشانه دیگری از زوال امریکا می‌دانند. نیویورک تایمز همچنین به توئیت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در محکومیت ناآرامی‌های امریکا اشاره کرد که نوشته بود: برخی فکر نمی‌کنند که زندگی سیاهان ارزش دارد. این ادعاهای دولت امریکا و برخی رسانه‌ها از فرافکنی کشورهای خارجی در حالی است که ایالات متحده در روزهای اخیر بارها از تظاهرات هنگ کنگ حمایت کرده و روز شنبه هم یک مقام امریکایی در توئیتر به حزب کمونیست چین حمله کرد و خواستار لغو قانون امنیت ملی جدید چین شد. یکی از سخنگوهای دولت چین هم به این حمله توئیتری با این جمله پاسخ داد: «نمی توانم نفس بکشم.» این جمله همان التماس‌های جورج فلوید در لحظات آخر مرگش بود که داشت نفسش زیر زانوی پلیس سفیدپوست بند می‌آمد.

برش
آنتیفا چیست

گروه چپ افراطی آنتیفا اگرچه چندین دهه است که در ایالات متحده امریکا فعالیت دارد اما هیچ تاریخ رسمی ای برای آغاز فعالیت این گروه ثبت نشده و در سال‌های اخیر برخی از اعضای جنبش‌هایی نظیر «زندگی سیاهان مهم است» و «جنبش اشغال» به گروه آنتیفا پیوسته‌اند. گفته می‌شود، این گروه نام خود را از گروه ضدفاشیستی آلمانی «آنتیفا» گرفته؛ گروهی که در بسیاری از کشورهای اروپایی هم فعالیت دارد. این گروه از دهه 1980 در امریکا فعالیت‌هایی را آغاز کرد اما در سال 2016 در جریان رقابت‌های انتخاباتی 2016 ترامپ با برگزاری تظاهرات‌ها علیه ترامپ به شهرت رسید. در حادثه شارلوتزویل ایالت ویرجینیا در سال 2017 هم این گروه حضور فعال داشت و با تظاهرات گسترده‌ای که برپا کرد با راست‌های افراطی درگیر شد. در ژوئن 2019 هم پس از آنکه با گروه راست افراطی «مردان سرافراز» در پورتلند و اُرگان درگیر شد و در این درگیری دو طرف زخمی‌هایی داشتند، در صدر اخبار امریکا قرار گرفت. اعضای آنتیفا در تظاهرات‌ها معمولاً لباس‌های سیاه می‌پوشند و ماسک می‌زنند و بر ایدئولوژی‌های چپ افراطی مانند تفکرات ضدکاپیتالیسم تأکید می‌ورزند. کانون فعالیت آنها اغلب در ایالت‌های اُرگان، تگزاس، کالیفرنیا و پنسیلوانیا است.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده رئیس جمهوری ناآرامی ها چپ افراطی کاخ سفید یک گروه گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، حجت الاسلام سید مرتضی پورعل در حاشیه برگزاری مراسم جشن ولادت امام حسن (ع) در محله ۲۲ بهمن ساری از فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور خبر داد.

او گفت: مهمترین هدف این گروه معرفی درست اسلام به نسل نو و آینده است.

خانم عبدی مسئول فرهنگی حوزه‌ی بنت الهدی سپاه ناحیه ساری نیز در حاشیه این مراسم گفت: جشن ولادت کریم اهل بیت همراه با مسابقات برای کودکان و مراسم یادبود کودکان شهید غزه با همت قرارگاه محله مهدوی برگزار شد.

او افزود: این برنامه با هدف ایجاد شادی و نشاط و نزدیکی با اهل بیت؛ تعظیم شعائر دینی همراه با ضیافت افطاری توسط حوزه‌ مقاومت بسیج بنت الهدی و حوزه‌ی نبی اکرم (ص) برگزار شد.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • ببینید| چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟
  • اسکان نوروزی در ۷ بوستان پایتخت + آدرس
  • رونمایی از پویش «با انرژی»
  • ۱۰ مرکز اقامتی مهم تبریز را بیشتر بشناسیم + آدرس
  • اعتراضات گسترده علیه دولت مجارستان
  • فعالیت گروه جهادی مدافعین حرم استان مازندران در شهرستان قصرقند
  • حضور گروه های جهادی در مناطق کم برخوردار استان کرمان