Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@19:55:52 GMT

هجوم ملخ‌های بومی؛ خسارت‌های اندک، نگرانی‌های زیاد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۹۴۳

هجوم ملخ‌های بومی؛ خسارت‌های اندک، نگرانی‌های زیاد

هجوم گسترده ملخ‌های بومی به برخی شهرها و روستاهای استان سمنان گرچه هنوز خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرده؛ اما مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: افزایش بارندگی‌ها در سال جاری و شرایط مساعد آب و هوایی در ماه‌های اخیر، سبب شده است تا تحولاتی در عرصه‌های طبیعی رخ دهد که هجوم شمار زیادی از ملخ‌ها، یک نمونه از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها شاهد هجوم گسترده ملخ‌ها به شهرها، روستاها، باغ‌ها و مزارع کشاورزی در استان‌های مختلف کشور ازجمله استان سمنان و به‌ویژه شهرستان سرخه در نزدیکی مرکز این استان هستیم که این امر نگرانی‌هایی برای کشاورزان و اهالی بومی به وجود آورده است.

گرچه ملخ‌ها، خسارت‌هایی به مزارع و برخی باغات وارد آورده‌اند؛ اما مسؤولان امر می‌گویند خسارت‌های این نوع از ملخ‌ها که اکثراً بومی هستند، چندان قابل توجه نبوده و با شیوه‌هایی نظیر سم‌پاشی، می‌توان جلوی افزایش خسارت‌ها را گرفت.

خسارات چندانی وارد نشده

فاطمه سعیدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این زمینه، با بیان اینکه به علت شرایط آب و هوایی شاهد ورود گسترده ملخ‌ها به این شهرستان هستیم، اظهار کرد: این ملخ‌ها به مزارع کشاورزی خسارات چندانی وارد نکرده؛ اما مشکلاتی را در سطوح شهری و روستایی به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: چند هفته‌ای است که شهرستان سرخه و روستاهای اطراف آن با حمله گسترده ملخ‌ها مواجه شده‌اند؛ به‌طوری‌که در سطح شهر به‌وفور دیده می‌شوند و اجساد آن‌ها در کف خیابان‌ها ریخته شده و حتی در بعضی مناطق آسایش مردم را سلب کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه با بیان اینکه ملخ‌هایی که در این شهرستان و روستاهای اطراف شاهد آن هستیم، اکثراً بومی هستند، ادامه داد: این ملخ‌ها در فصل زمستان در حاشیه باغ‌ها، مزارع، فضای سبز و باغچه‌های خانگی زیست می‌کنند.

سعیدی افزود: این نوع ملخ‌ها در کپسول‌هایی که در حاشیه باغ‌ها و مزارع هستند، زندگی می‌کنند؛ ولی امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب و بارندگی مساعد در شهرستان سرخه و همچنین به دلیل نداشتن سرمای سخت و خشک زمستانی، این ملخ‌ها از کپسول‌های خود خارج و وارد شهر و روستاها شده‌اند و به‌مراتب مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تراکم زیاد ملخ‌ها از جهتی برای مبارزه با آفات مناسب هستند؛ اما این نوع ملخ‌ها به‌عنوان آفت درجه سه محسوب می‌شوند و به مزارع و باغ‌ها کمتر صدمه می‌زنند.

اختلال در روند عادی زندگی مردم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه عنوان کرد: خسارات وارده از هجوم ملخ‌ها در این شهرستان بسیار اندک بوده است؛ در حالی که با ورود به شهر و روستاها، اختلالاتی در روند عادی زندگی مردم به وجود آورده‌اند.

سعیدی ضمن اشاره به وظیفه‌ای که جهاد کشاورزی شهرستان سرخه در این زمینه عهده‌دار است، بیان کرد: وظیفه جهاد کشاورزی، سم‌پاشی علیه ملخ‌ها در حاشیه مزارع و باغ‌هاست؛ اما با توجه به اینکه ملخ‌ها به شهر وارد شده‌اند، جهاد کشاورزی وظیفه‌ای در قبال سم‌پاشی سطوح شهری و روستایی ندارد.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از نهادهای دولتی به‌خصوص شهرداری سرخه خواهد کرد و سموم لازم برای دفع ملخ‌ها را در اختیار قرار خواهد داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: سم مناسب برای دفع این نوع ملخ‌ها، سم فسفره است و سم‌پاشی باید با نظر کارشناسان حفظ نباتات شهرستان سرخه انجام گیرد.

شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به میدان بیایند

گرچه وجود این نوع از ملخ‌ها در مبارزه با برخی آفت‌ها حتی مؤثر عنوان شده است؛ اما دغدغه‌هایی نیز برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

یکی از وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نقاط مختلف استان سمنان، سم‌پاشی برای کاهش مشکلات ناشی از هجوم انبوهی از ملخ‌هاست.

شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید بیش از گذشته به میدان بیایند و نسبت سم‌پاشی مراکز تجمع و محیط‌های کانونی ملخ‌ها اقدام کنند تا از ورود بیشتر آن‌ها به شهرها و روستاها جلوگیری شود.

انتهای پیام/2568/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: بخش کشاورزی کشاورزی استان سمنان ملخ ها وجود آورده گسترده ملخ ها ملخ ها ملخ ها ملخ ها خسارت ها سم پاشی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن گفت: در پی بارش تگرگ و جاری شدن سیل در ۲۴ فروردین ماه به ۶ محصول زراعی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.

مهدی مسروری افزود: ۱۲۰ هکتار باغات انار،۹۰ هکتار باغات پسته،۳۰ هکتار باغات انجیر،۳۵۰ هکتار باغات انار،۸۰ هکتار مزارع گندم و ۳۰۰ هکتار به مزارع جو بین ۲۵ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شد.

وی  با بیان اینکه از سطح ۲۸ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع و باغات شهرستان بردسکن تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی است گفت: از کشاورزان می خواهیم نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود اهتمام جدی داشته باشند چرا که تنها راه پرداخت غرامت به خسارت دیدگان ناشی از حوادث غیر مترقبه تحت پوشش قرار دادن محصولات کشاورزی است.

 

دیگر خبرها

  • خسارت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به استان
  • خسارت بارش تگرگ و سرمازدگی به باغات خلیل آباد
  • خسارت تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • پیش بینی تولید ۲۱ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • آغاز برداشت خوشه های گندم در آبادان
  • خسارت ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کاشمر
  • آغاز برداشت گندم در آبادان
  • پرورش کرم ابریشم کمک به اشتغال در مناطق روستایی است
  • کشت گلابی خاردار برای اولین بار در سرخه
  • آغاز کشت محصولات بهاره در شهرستان پلدشت