Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@12:52:25 GMT

ام‌اس روی موج آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۰۰۸۱

گفت‌وگوی ما با متخصص مغز و اعصاب درباره این‌که چرا شهرنشینان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ام‌اس هستند را بخوانید. ناطقان: سال‌هاست تحقیقات زیادی روی بیماری ام‌اس، عوامل موثر در ابتلا به این بیماری تضعیف‌کننده سیستم عصبی و درمان آن در حال انجام است، اما این تحقیقات تاکنون موفق نبوده‌است. تحقیقات چند سال اخیر نشان داده‌است عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حتی محققان فرانسوی در مطالعات خود دریافته‌اند رابطه مستقیمی میان میزان آلودگی‌هوا و بازگشت ام‌اس بیماران وجود دارد. اخیرا نیز نتایج تحقیق پژوهشگران ایتالیایی نشان داده‌است خطر ابتلا به بیماری ام‌اس در میان ساکنان شهر‌ها ۳۰درصد بیشتر است.

زیرا آلودگی هوا می‌تواند فاکتور خطرزایی در بروز این بیماری باشد. در این‌که بیماری‌های درگیرکننده سیستم ایمنی مثل ام‌اس با فاکتور‌های متعدد ژنتیکی و محیطی ارتباط دارد، شکی وجود ندارد.

اما این‌که میزان اثرگذاری عواملی مثل آلودگی‌هوا در افزایش خطر ابتلا به بیماری ام‌اس چقدر است، هنوز به‌درستی مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. این موضوعی است که در رابطه با آن با دکتر مریم زری‌بافیان، متخصص مغز و اعصاب گفتگو کردیم.

چه عواملی در ابتلا به بیماری ام‌اس که بیشتر در افراد ۲۰ تا ۴۰ساله تشخیص داده‌می‌شود و همچنین در زنان بیش از مردان رایج است، موثر است؟
بیماری ام‌اس بیماری التهابی سیستم اعصاب مرکزی است که بر اثر آسیب به غلاف میلین رشته‌های عصبی ایجاد می‌شود و فرد را دچار اختلال بینایی و حرکتی می‌کند. فرد مبتلا به این بیماری با احساس خستگی، مشکل در راه‌رفتن، احساس بی‌حسی، درد و گرفتگی ماهیچه‌ها همراه‌است. با این حال، هنوز علت این بیماری ناشناخته است و محققان معتقدند ترکیب علائم محیطی و ژنتیکی منجر به آن می‌شود. بعلاوه پیشرفت، شدت و نوع علائم ام‌اس در افراد مبتلا متفاوت است.

آیا نمی‌توان عامل ژنتیک را در ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مثل ام‌اس موثرتر دانست؟
یک‌سری بررسی‌ها انجام شده‌است که تاثیر ژنتیک در بروز این بیماری را تایید می‌کند. ازجمله این‌که مشخص شد در دوقلو‌هایی که دوتخمکی باشند در صورت ابتلای یکی از آن‌ها به ام‌اس، حدود ۲ تا ۵ درصد احتمال ابتلا برای دیگری وجود دارد. در حالی که در دوقلو‌های تک‌تخمکی، احتمال بروز این بیماری برای خواهر یا برادر دوقلوی یک بیمار مبتلا به ام‌اس بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

همچنین مشخص شده‌است که خطر ابتلا به ام‌اس در خویشاوندان درجه یک و ۲ شخص بیمار بیشتر است یا این‌که سفیدپوستان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و احتمال انتقال ژن در سفیدپوستان ۵ تا ۱۵ برابر بیشتر از سیاهپوستان است.

سبک زندگی فرد چقدر در بروز این بیماری موثر است؟
اگر منظورتان از سبک زندگی نوع تغذیه است باید گفت تحقیقات در این مورد قطعی نیست. چنان‌که ابتدا گفته می‌شد ابتلا به ام‌اس با رژیم غذای پرچرب مرتبط است، اما بعد از مدتی محققان دریافتند این‌طور نیست.

اکنون مشخص شده‌است مبتلایان به ام‌اس، بیشتر از سایر افراد جامعه کمبود ویتامین D دارند. به همین دلیل هم آمار مبتلایان به ام‌اس در مناطق اسکاندیناوی که نور خورشید کمتری دارند بیشتر است.

آیا ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل کووید-۱۹ ممکن است خطر ابتلا به ام‌اس را افزایش دهد؟
بررسی‌هایی نشان داده‌است که ابتلا به ویروس سرخک، تبخال و آنفلوآنزا با افزایش خطر ابتلا به ام‌اس مرتبط است. اما در مورد ویروس کووید-۱۹ یا همان کروناویروس جدید باید بررسی‌های بیشتری صورت‌بگیرد. البته مواردی از التهابات سیستم عصبی مرکزی در بیمارانی که سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را داشته‌اند نیز دیده شده‌است که البته باید در ارتباط با آن تحقیقات بیشتری انجام شود.

چرا محققان همچنان بر احتمال بالاتربودن خطر ابتلا به این بیماری در شهر‌ها تاکید دارند؟
طی بررسی‌هایی مشخص شده‌است که فلزات سنگین (آلوده‌کننده‌های هوا) می‌تواند در ابتلا به ام‌اس نقش داشته باشد و بررسی اخیر محققان ایتالیایی نیز مؤید همین مسأله است. حتی محققان دریافته‌اند آلودگی‌هوا یا ذرات ریز ۱۰میکرومتری قابل استنشاق می‌تواند باعث بازگشت ام‌اس شود. اما برای این‌که جامعه علمی این موضوع را تأیید کند نیاز به تحقیقات بیشتری است.

آیا استرس و اضطراب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند ام‌اس را بیشتر کند؟
همان‌گونه که می‌دانید ام‌اس، نوعی بیماری خودایمنی است؛ یعنی بدن به‌دنبال ابتلا به این بیماری علیه خودش سرباز می‌سازد. از آنجا که استرس و اضطراب، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، می‌تواند در فردی که شرایطش را داشته باشد باعث بروز این بیماری شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: ام اس ، موج آلودگی ، آلودگی هوا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ام اس موج آلودگی آلودگی هوا ابتلا به بیماری ام اس ابتلا به این بیماری بروز این بیماری ابتلا به ام اس خطر ابتلا آلودگی هوا بررسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با اشاره به اینکه انقباض ناخواسته عضلانی، لرزش خفیف دست‌ها در حالت استراحت، انقباض طولانی مدت عضلات و بروز حرکات غیرعادی از جمله علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان است، گفت: مصرف بعضی داروها می‌تواند منجر به بروز علائم پارکینسون در فرد شود.

علی قطبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تشخیص بیماری پارکینسون را می‌توان یکی از دشوارترین تشخیص‌ها در علوم اعصاب دانست، اظهار کرد: دو مشکل اساسی شامل افتراق بیماری پارکینسون از بیماری‌هایی دارای علائم مشابه و پارکینسون ثانویه در تشخیص بیماری پارکینسون نقش دارد.

وی با اشاره به بیماری‌های تقلید کننده پارکینسون افزود: آسیب عروق مغز، آنسفالیت (عفونت مغزی و التهاب‌های نسجی مغز)، افزایش مایع مغزی نخاعی، لرزش اسنشیال، افسردگی، پارکینسون ناشی از دارو، پارکینسون ناشی از فلزات سنگین و سوپرانوکلئارپالسی پیش‌رونده، از جمله بیماری‌های تقلید کننده پارکینسون شناخته می‌شوند.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با بیان اینکه مصرف بعضی داروها و قرار گرفتن در معرض بعضی از سموم و فلزات سنگین مانند منگنز می‌تواند منجر به بروز علائم پارکینسون در فرد شود، تصریح کرد: بیماری پارکینسون در سه مرحله خفیف، متوسط و پیشرفته تقسیم‌بندی می‌شود.

قطبی ادامه داد: در مرحله خفیف بیماری، علائم آزاردهنده است، اما به طور معمول مانع انجام بسیاری از فعالیت‌ها نمی‌شود و می‌تواند از داروها برای کنترل علائم استفاده کرد؛ علائم این مرحله از بیماری پارکینسون شامل خم نشدن راحت زانوها، ناتوانی در تغییر حالت چهره، احساس سنگینی در پاها، ریزتر و کوچک‌تر شدن دست‌خط و سفت شدن دست‌ها و پاها است.

وی با بیان اینکه دیگر علائم مرحله خفیف این بیماری شامل داشتن علائم در یک سمت بدن و خمیده شدن وضعیت، حالت بدنی و طرز ایستادن است، گفت: بیشتر اوقات علائم بیماری پارکینسون در مرحله متوسط بین سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد که از جمله آنها می‌توان به تغییر در نحوه صحبت کردن، خشکی و سفتی راه رفتن و احتمال سقوط یا افتادن روی زمین، اشاره کرد.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با اشاره به اینکه دیگر علائم مرحله متوسط پارکینسون شامل مشکل در تعادل و هماهنگی عضلات، کوچک و درهم شدن گام‌ها، مشکل در بلع و کندی حرکات است، اضافه کرد: در مرحله پیشرفته بیماری، بیمار پارکینسون به تخت یا ویلچر محدود می‌شود و ناتوانی در تنها زندگی کردن، مشکلات شدید در وضعیت گردن، کمر و باسن و نیاز به کمک دیگر افراد برای انجام فعالیت‌های روزمره در این بیماران دیده می‌شود.

قطبی با بیان اینکه بیماری پارکینسون بیشتر در سنین بالای ۶۵ سال دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: علائم و نشانه‌های پارکینسون با شروع زودرس یا پارکینسون در جوانان شامل انقباض ناخواسته عضلانی، لرزش خفیف دست‌ها در حالت استراحت، انقباض طولانی مدت عضلات و بروز حرکات غیرعادی و کنترل نشده است.

کد خبر 746766

دیگر خبرها

  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • جزئیات بیماری ترانه علیدوستی؛ ابتلا به یک سندروم خاص؟!
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟