Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@02:28:49 GMT

اختلال ارثی کلسترول بالا در بیماران قلبی شایع است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۰۱۴۹

اختلال ارثی کلسترول بالا در بیماران قلبی شایع است

به گزارش خبرنگار مهر، حدود ۲۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به کلسترول بالا ارثی هستند.

دکتر «آنتونیو والجو واز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها بر اهمیت برنامه‌های غربالگری در جهت تشخیص زودهنگام کلسترول بالا ارثی تاکید دارد.»

بررسی نتایج مطالعات زیادی از سراسر جهان که شامل میلیون‌ها نفر بود نشان داد از هر ۳۱۱ نفر یک نفر مبتلا به کلسترول بالا ارثی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه نشان داد این رقم موجب افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی نظیر حمله قلبی می‌شود. کلسترول بالا ارثی این ریسک را ۱۸ برابر افزایش می‌دهد.

کلسترول بالا ناشی از بالابودن میزان کلسترول بد LDL است و با تجمع پلاک‌ها در عروق خونی، به مرور زمان موجب باریک شدن رگ‌ها می‌شود.

میزان پایین LDL کمتر از ۱۰۰ mg/dL با نرخ کمتر بیماری قلبی و سکته مرتبط است که نشاندهنده این است که میزان پایین‌تر LDL بهتر است.

در صورت عدم درمان کلسترول بالا ارثی، میزان LDL بزرگ‌تر از ۱۹۰ mg/dL خواهد بود که موجب بروز مشکلات قلبی در سنین پایین و از دوران کودکی می‌شود.

با وجود این نتایج محققان بر انجام غربالگری در مورد کلسترول بالا ارثی تاکید دارند.

کد خبر 4939758

منبع: مهر

کلیدواژه: کلسترول ریسک بیماری قلبی خطر حمله قلبی ویروس کرونا وزارت بهداشت فاصله گذاری اجتماعی کیانوش جهانپور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سعید نمکی هفته سلامت گوارش کووید 19 علیرضا زالی بیماری ام اس هفته بدون دخانیات درمان ناباروری شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلالات مربوط به سیستم عصبی، شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان هستند

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی در مجله تخصصی «Lancet» منتشر شده، تعداد افرادی که با اختلالات سیستم عصبی زندگی می‌کنند یا بر اثر عوارض ناشی از آن می‌میرند، طی سه دهه گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

متخصصان می‌گویند در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۳ درصد از جمعیت جهان (۳.۴ میلیارد نفر) تحت تاثیر این نوع بیماری‌ها قرار گرفته‌اند.

این مطالعه توسط صدها متخصص به رهبری موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) مستقر در ایالات متحده انجام شد.

«جیمی اشتاینمتز»، نویسنده اصلی این مطالعه از موسسه سنجش و ارزیابی سلامت می‌گوید نتایج این تحقیق نشان داد که شرایط سیستم عصبی «علت اصلی بار کلی بیماری در جهان» است.

اشتاینمتز افزود بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی طی سه‌ دهه گذشته ۵۹ درصد افزایش یافته که این افزایش عمدتا ناشی از پیر شدن جمعیت و رشد سریع جهان بوده است.

متخصصان در این تحقیق به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه ۳۷ بیماری مختلف عصبی بر سلامت، ناتوانی و مرگ زودرس مردم جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ تاثیر گذاشته است.

داده‌های این تحقیق بر اساس «شاخص دالی» تخمین زده شدند. شاخص دالی سال‌های از دست رفته بر اثر بیماری‌، معلولیت یا مرگ زودرس را بیان می‌کند.

داده‌های این مطالعه نشان داد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۴۳ میلیون سال زندگی سالم به دلیل اختلالات سیستم عصبی در سراسر جهان از دست رفته است که ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش داشته و در این میان سکته مغزی بیشترین سهم را داشته است.

همچنین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۱ میلیون نفر به دلیل عوارض ناشی از ۳۷ بیماری عصبی جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال موسسه سنجش و ارزیابی سلامت سال گذشته اعلام کرد بیماری‌های قلبی عروقی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند و در سال ۲۰۲۲ باعث مرگ ۱۹.۸ میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

به گفته متخصصان، شایع‌ترین اختلالات عصبی در جهان، سردرد تنشی و میگرن هستند.

سردرد تنشی بر اثر انقباض عضلات سر و گردن ایجاد می‌شود و عامل محرک آن بیشتر استرس و اضطراب و تنش است.

به گفته متخصصان، آسیب عصبی به نام نوروپاتی دیابتی ناشی از موارد فزاینده دیابت در سال‌های اخیر بیشترین رشد را در میان بیماری‌های عصبی داشته است.

به گزارش یورونیوز، اکثر این بیماری‌ها هیچ درمانی ندارند اما به گفته متخصصان راه‌هایی از جمله کاهش میزان فشار خون بالا، کنترل دیابت و دوری از الکل می‌تواند خطر ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهد.

«والری فیگین»، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت که میزان بیماری‌های سیستم عصبی در سراسر جهان بسیار سریع در حال رشد است و در دهه‌های آینده فشار بیشتری را بر سیستم‌های بهداشتی وارد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • غذاهای مناسب رمضان برای افراد با چربی خون بالا
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشم
  • مشکلات جسمی شایع در ماه رمضان
  • ۳ باور غلط اما شایع در اقتصاد ایران
  • پرواز بالگرد‌های اورژانس برای انتقال بیماران
  • اختلالات مربوط به سیستم عصبی، شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان هستند
  • ایرانی‌ها رکورددار مصرف برق
  • ایرانی‌ها رکوردار مصرف برق
  • سوءظن افراطی چگونه زندگی را زهر می‌کند؟