Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:16:05 GMT

آتش، زخم بشر بر طبیعت

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۰۲۶۶

آتش، زخم بشر بر طبیعت

ایسنا/لرستان هرساله با فرا رسیدن فصل تابستان و خشک شدن گیاهان، مراتع دستخوش حریق شده و در آتش می‌سوزد و این آتش‌سوزی‌ها خسارات زیادی را به محیط‌زیست و مردم وارد می‌کند چراکه ذخایر گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم‌ها در این مناطق از بین می‌رود.

خطاهای انسانی از قبیل سهل‌انگاری ساکنان و مسافران نیز این عامل طبیعی را تقویت کرده به‌طوری‌که در برخی مناطق آتش‌سوزی مکرر تابستانی خسارت‌های بسیاری به جنگل‌ها و مراتع وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۲۰ هزار هکتار بروجرد مرتع است

شهرستان بروجرد دارای ۱۶۰ هزار هکتار وسعت است که حدود ۱۲۰ هزار هکتار آن مرتع بوده که از این مساحت ۵ درصد را مراتع خوب و ۱۵ درصد را مراتع متوسط و ۸۰ درصد را مراتع فقیر تشکیل می‌دهد.

امسال با توجه به بارش‌های خوبی که در شهرستان صورت گرفت پوشش گیاهان در مراتع شهرستان بسیار خوب بوده اما با گرم شدن هوا گیاهان خشک می‌شوند که بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند.

البته با توجه به گرم شدن هوا مردم نیز بیشتر به دامان طبیعت رجوع می‌کنند اما همین گردشگری آن‌ها در دامان طبیعت بیشتر اوقات باعث ضربه زدن به طبیعت می‌شود که این باعث ایجاد زخم در طبیعت می‌شود که سال‌ها زمان می‌برد تا این زخم التیام یابد.

در زمان وقوع آتش‌سوزی در مرتع همه منابع طبیعی را مسئول خاموش کردن، می‌دانند

‌مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: با شروع فصل بهار رویش گیاهان صورت می‌گیرد که در شهرستان با بارش‌های سال گذشته پوشش گیاهی خوبی داریم.

وی تصریح کرد: این پوشش گیاهی با شروع فصل تابستان خشک می‌شود و هر لحظه احتمال بروز حریق وجود دارد که در این راستا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و اطلاع‌رسانی شود.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: در این زمینه تمامی ادارات باید گزارشات لازم را ارائه دهند تا در زمان بروز بحران بتوانیم به‌موقع پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

فلاح با بیان اینکه در زمان آتش‌سوزی همه اداره منابع طبیعی را مسئول خاموش کردن، می‌دانند و بسیار آشفته کار صورت می‌گیرد، بیان کرد: باید بعد اطفای حریق میزان خسارت به فرمانداری اعلام شود.

۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها را خود ما با بی‌دقتی به‌وجود می‌آوریم

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: مراتع و جنگل‌ها ثروت‌های الهی هستند که زندگی و سلامت ما به آن‌ها وابسته است.

وی تصریح کرد: فرسایش خاک، افزایش ریزگردها، افزایش سیل و تغییرات آب و هوایی نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی است و جنگل‌ها و مراتع در خطر هستند و باید آن‌ها را حفظ کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته ۱۸۰۰ حریق باعث آسیب به ۱۸ هزار هکتار جنگل و مراتع در کشور شده که این میزان معادل مساحت ۲۵ هزار زمین فوتبال است.

ثقلینی اضافه کرد: ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها را خود ما با بی‌دقتی به‌وجود می‌آوریم چون باید به موارد پیشگیری کننده دقت می‌کردیم که نکردیم.

وی بیان کرد: زمانی‌که سطح جنگل‌ها و مراتع از برگ‌ها و علف‌های خشک پوشیده شده و هوا نیز گرم است اصلاً آتش روشن نکنیم و اگر مجبور هستیم که آتش روشن کنیم باید قبل از آن اطراف محل آتش را از برگ‌های خشک پاک شود و با احتیاط آتش روشن کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: بعد از استفاده کردن از آتش از خاموش شدن آن مطمئن شویم بعد به راه خود ادامه دهیم.

ثقلینی اظهار کرد: ته سیگار و کبریت نیم‌سوخته را در طبیعت نیندازیم چون غیر از آلودگی خاک ممکن است یک آتش‌سوزی بزرگ راه بیندازیم.

وی تصریح کرد: ظرف شیشه‌ای را زیر نورخورشید رها نکنیم چون زیرنورخورشید ذره‌بین می‌شوند و آتش‌سوزی راه می‌اندازد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد خاطرنشان کرد: کشاورزان بعد از درو، زمین را آتش می‌زنند به‌طورکلی آتش زدن بقایای کشاورزی کار غیرعلمی و مضر است چون مواد خاک را نابود می‌کند.

ثقلینی اضافه کرد: این امر باعث سرایت آتش به مراتع و جنگل‌های هم‌جوار می‌شود و باعث بروز یک فاجعه خواهد شد.

وی بیان کرد: ۸۴ درصد علت سیل فروردین سال گذشته از بین رفتن پوشش گیاهی بود که عامل مهمی است و باید برای احیای پوشش گیاهی راهکارهای لازم ارائه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: برای پیشگیری تاکنون ۲۰۰ ساعت روز آتش‌بر زده‌ایم، کشیک اطفا حریق داریم، در فضای مجازی و رادیو جهت تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی انجام شده است.

پیش‌بینی کشیک اطفای حریق در روستاهای بروجرد

مقداد صارمی بخشدار اشترینان در این‌باره، اظهار کرد: اینکه در زمان بحران چگونه عمل کنیم آن مهم است.

وی تصریح کرد: سال گذشته یک آتش‌سوزی در مرغداری متروکه‌ای در روستای جعفرآباد رخ داد که به دلیل کمبود آب به‌سختی خاموش شد.

بخشدار اشترینان خاطرنشان کرد: امسال در سطح مناطق روستایی بحران‌زا این آمادگی کامل را داریم شیر آتش‌نشانی را در این مناطق پیش‌بینی کنیم تا دیگر این مشکلات را نداشته باشیم.

اطلاع‌رسانی توسط مروجین انجام شود

عزت‌اله نباتی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: مروجین که در روستاها هستند می‌توانند در این راستا اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها نیز در این زمینه می‌توانند مثمر ثمر باشند و از مروجین برای دیده‌بانی می‌توان کمک گرفت.

اعتبار ویژه خرید تجهیزات اطفای حریق اختصاص داده شود

عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در این‌باره اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید اداره منابع طبیعی را یاری کنند.

وی تصریح کرد: بخشداران در این راستا با دهیاران و شوراها جلسه برگزار کنند و در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا در زمان وقوع آتش برای خاموش کردن دست به‌کار شوند.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۹ باید اعتبارات ویژه‌ای برای خرید تجهیزات اطفا حریق، آموزش، امکانات، غریق نجات و… لحاظ و آن را جذب کنند.

رحیمی اضافه کرد: با حداقل امکانات برای بروز بحران باید آمادگی نسبی را داشته باشیم و همه باهم پای کار باشند.

باید همه در قبال طبیعت احساس مسئولیت کنیم و با ناآگاهی بلای جان طبیعت نباشیم و بدانیم که طبیعت به انسان نیاز ندارد بلکه ما انسان‌ها در هر شرایطی به طبیعت و محیط‌زیست نیاز داریم و این زندگی ما بوده که در گرو حیات و سرزندگی طبیعت پیرامون ما است چون در صورت عدم طبیعت مشکلاتی مانند سیل، فرسایش خاک و آلودگی هوا بیشتر دامان انسان را می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش سوزی در جنگل ها طبيعت رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اطلاع رسانی پوشش گیاهی هزار هکتار سال گذشته آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حمید مصطفایی در سخنانی، اظهار داشت: اولین کاروان حج عمره لرستان در قالب یک کاروان با ظرفیت ۸۵ نفر از شهرستان بروجرد اعزام می‌شود.

وی افزود: از اواخر اردیبهشت اعزام زائران حج عمره آغاز می‌شود و لرستان برای حج عمره هشت کاروان با ظرفیت هزار و ۲۱۰ نفر دارد.

مدیرکل حج و زیارت لرستان، عنوان کرد: از این تعداد دو کاروان خرم‌آباد، دو کاروان بروجرد، یک کاروان کوهدشت، یک کاروان الیگودرز، یک کاروان سلسله و دلفان و یک کاروان نیز متعلق به شهرستان دورود است.

مصطفایی، تصریح کرد: کاروان‌های عمره از ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت عازم مدینه منوره می‌شوند، ولی تاریخ دقیق اعزام کاروان لرستان هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه اعزام کاروان‌ها از طریق تهران و از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انجام می‌شود، گفت: کلاس‌های آموزشی زائران توسط مسئولان کاروان‌ها نیز در حال انجام است.

کد خبر 6086596

دیگر خبرها

  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • مطب دندانپزشک قلابی در بروجرد برای بار سوم پلمب شد
  • اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود
  • پلمب مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد
  • سه ماه حبس برای درمانگر غیر مجاز دام در شهرستان بروجرد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه