Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا با علائم مختلفی در افراد بروز می‌کند که تنگی نفس یکی از شایع‌ترین‌ آن‌هاست و موجب وخیم شدن حال بیماران می‌شود. همانطور که بار‌ها گفته شده تنگی نفس در بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر اثر اشباع بخش اعظمی از ظرفیت ریه‌ها از این ویروس رخ داده و در برخی موارد منجر به فوت بیمار می‌شود که در این شرایط وجود ونتیلاتور یا همان دستگاه تنفسی ضرورت می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: بومی سازی دستگاه‌ اکسیژن ساز به دست جوانان ایرانی

با توجه به شیوع گسترده ویروس در جهان به ویژه در کشور ما و افزایش تعداد مبتلایان، به منظور حفظ جان بیماران وجود ونتیلاتور کافی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هر چه بیشتر ضرورت یافت. از این رو بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان با افزیش خط تولید خود، تلاش کردند تا این نیاز کشور را تا حد امکان مرتفع کنند. امروز با همت این شرکت‌ها ظرفیت تولید این دستگاه در کشور افزایش یافته و حتی پتانسیل صادرات نیز وجود دارد؛ بنابراین ویروس کرونا در کنار تمام مشکلاتی که برای مردم و به ویژه کسب وکار‌ها ایجاد کرده است، از سوی دیگر به دلیل افزایش ظرفیت تولید نقش موثری در کارآفرینی و اشتغالزایی داشته است.

تولید بی‌ساقه دستگاه ونتیلاتور از ۳۰۰ به ۳۰۰۰ عدد در مدت دو ماه

در همین رابطه یک شرکت دانش بنیان با حمایت وزارت بهداشت و صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شده است در مدتی کوتاه ظرفیت تولید خود را از ۳۰۰ دستگاه به ۳ هزار عدد افزایش دهد.

این شرکت پس از ۵ سال تحقیقات جامع در این زمینه، موفق به اخذ استاندارد اروپایی این محصول در سال ۹۶ شد و در سال ۹۷ تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی ایران را گرفت و پس از گذراندن یک دوره آزمایشی یک سال و نیمه در بیمارستان‌های مختلف کشور و با تایید پزشکان برتر در نهایت تولید این دستگاه را از اوایل سال ۹۸ آغاز کرد.

ظرفیت تولید دستگاه ونتیلاتور این شرکت تا قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور ۱۰۰ دستگاه در سال گذشته بود و پیش بینی آن برای امسال ۳۰۰ دستگاه بود، اما پس از ظهور ویروس کرونا این تولید به ۳ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از تولیدات این شرکت به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود و تعدای از آن‌ها همبه  بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان بقیه الله (عج) و بیمارستان‌های سپاه و ارتش که با این شرکت قرارداد‌هایی را در این زمینه منعقد کرده، تحویل داده می‌شود. برخی دیگر را هم خیرین و بیمارستان‌های دولتی تهیه می‌کنند. در این شرکت در حال حاضر ۳۴۰ نفر مشغول به کار هستند.
این شرکت از سال ۸۱ صادرات محصولات خود را آغاز کرده است و یکی از اقداماتی که این شرکت از ابتدا در دستور کار خود قرار داده این است که برای تک تک محصولات خود استاندارد‌های اروپایی را اخذ می‌کند که این امر زمینه صادارت را هرچه بیشتر فراهم می‌کند و تاکنون محصولات خود را به ۵۰ کشور دنیا صادر کرده و خط تولید فعالی را در کشور‌هایی مانند سوئد، ترکیه، برزیل و بلاروس داشته است که شامل دستگاه ونتیلاتور آماده و یا انتقال خط تولید و تکنولوژی می‎شود.

یکی از راه‌های نفوذ به بازار خارجی ایجاد خط تولید در کشورهاست

تمام دستگاه‌های این شرکت تولید داخلی هستند؛ و تنها در صورتی می‌توان تکنولوژی و یا خط تولید را انتقال داد که صاحب آن تکنولوژی باشیم و این یک مزیت منحصربه‌فرد است که شرکت مزبور توانسته بر اساس دانش فنی و توان مهندسی بالا به آن دست یابد. در کشور ما مهندسان توانمند بسیاری هستند که اگر به موقع ظرفیت شناسی شوند می‌توانند عملکرد‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

۷۰ درصد قطعات این دستگاه‌های ونتیلاتور تولید داخل است و تنها ۳۰ درصد از آن‌ها وارد می‌شود که آن‌ها هم ساخت شرکت‌های اصلی و به اصطلاح جنرال بوده و متعلق به کشور آمریکا هستند که پس از تشدید تحریم‌ها برخی از آن‌ها یا در داخل تولید شده و یا از شرکت‌های سوئیسی وارد شدند و در حال حاضر این شرکت هیچ وابستگی از نظر تامین قطعات، به یک شرکت خاص ندارد و افزایش ظرفیت خط تولید از ۳۰۰ به ۳ هزار دستگاه کار بزرگی بود که این شرکت توانست ظرف مدت دو ماه انجام دهد.

تاکنون درخواست‌های متعددی از سوی شرکت‌های خارجی برای خرید ونتیلاتور‌های تولید این شرکت وجود داشته است، اما نیاز داخلی همواره اولویت بوده و تا رفع کامل این نیاز و آسودگی خاطر وزارت بهداشت از این نظر صادراتی انجام نمی‌شود، اما به گفته مدیرعامل این شرکت، از ماه آینده صادرات این دستگاه‌ها به کشور‌های متقاضی آغاز خواهد شد.

بر اساس شعار این شرکت در صورتی که محصولی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد و متقاضیان زیادی داشته باشد مشکلی در بازار داخلی نخواهد داشت یعنی هر چه دستگاه هوشمندتر بوده و کارآیی خوبی داشته باشد طول درمان کوتاهتر بوده و شانس احیای بیمارانی که در کما هستند، افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: ایران جزو اولین کشورهای تولید کننده دستگاه تصفیه هوای کمیاب

قیمت این دستگاه‌ها با توجه به شرایط فعلی جهان، ۴ هزار یوروست، این در حالی است که قرارداد این شرکت با وزارت بهداشت برای خرید دستگاه ونتیلاتور ۵ هزار یوروست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دستگاه ونتیلاتور دانش بنیان دستگاه ونتیلاتور وزارت بهداشت بیمارستان ها ویروس کرونا ظرفیت تولید دستگاه ها خط تولید شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حسن بهرام نیا در دیدار با سید مجید هدایت، مشاور وزیر و دستیار ویژه وزیر کشور در امور صنعت و تیم اقتصادی وزارت کشور اظهار کرد: امید است که خروجی این حضور منتج به یک تحول بسیار خوب با هدف جهش تولید و مشارکت مردم در استان شود.
وی تصریح کرد: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی از جمله: منابع نفت، گاز، کشاورزی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت با توجه به نزدیکی مرز مهران با کشور عراق است که البته در این حوزه‌ها در استان کار شده است؛ اما باید بیش از گذشته با حمایت مسئولان ارشد کشور مورد توجه قرار گرفته است.

بهرام نیا با بیان این که در حوزه بهره وری، چهار حوزه اصلی گردشگری، آب، نفت و گاز و صنعت مورد توجه بوده است، افزود: ۱۸ کمیته زیرمجموعه ذیل این چهار بخش اصلی به منظور بهره وری و ارتقاء تولید و رشد در استان تشکیل شده است.
استاندار ایلام تشریح کرد: استان ایلام، ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز دارد که بالقوه است و باید از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های پایین دستی و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشگاه استان استفاده شود.
وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان پتروشیمی ایلام، شرکت ارغوان گستر و پتروشیمی ایلام است که با حضور تیم وزارت کشور در استان انتظار می‌رود هر چه زودتر این ظرفیت‌ها به نتیجه برسد و شاهد ایجاد اشتغال و جهش تولید در استان باشیم.

وی با بیان این که در حوزه مهار آب‌های سطحی در سطح استان اقدامات و گام‌های بزرگی در دولت سیزدهم در مقام مقایسه با سال‌های گذشته برداشته شده است، اضافه کرد: سد میمه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و انتظار می‌رود که به زودی به بهره برداری برسد.
استاندار ایلام تصریح کرد: پارک پلی پروپیلن منطقه آزاد هم در دست اقدام است و فرصت خوبی برای صادرات، اشتغال و توسعه استان به شمار می‌رود که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
بهرام‌نیا با اشاره به این که مرحله اول سامانه گرمسیری تکمیل شده است و پیش بینی می‌شود، مرحله دوم تا پایان سال به بهره برداری برسد، ابراز کرد: پتروشیمی دهلران، پتروشیمی دره شهر، پتروشیمی هلیلان و صبا انرژی دهلران، می‌تواند یک تحول بزرگ در حوزه اشتغال، انرژی و تولید در استان ایجاد کند.

استاندار ایلام با اشاره به این که در دولت سیزدهم ۲۳۲ واحد از تعداد ۴۷۰ واحد نیمه تعطیل در استان احیاء و فعال شده است، تصریح کرد: تمام انرژی ما به منظور چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و واحد‌های نیمه فعال و ایجاد اشتغال در استان است.
وی بیان کرد: استان ایلام، استانی غنی است که در ظرف چند سال آینده به یکی از استان‌های برخوردار کشور تبدیل می‌شود و با این همه ظرفیت و پتانسیل که در استان وجود دارد، همت و تلاش دولت برای توسعه استان بسیار جدی است.
بهرام نیا با بیان این که وحیدی یکی از وزرای جهادی کشور است، خاطرنشان کرد: وزیر کشور در ایام اربعین در استان چندین بار حضور داشتند و نگاه ویژه‌ای به استان ایلام دارند که این استان توانمند شود.
هیأت اقتصادی و صنعتی به سرپرستی سید مجید هدایت، مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور در امور صنعت، به پیشنهاد وزیر کشور به مدت ۲ روز به منظور بررسی ظرفیت‌ها و مسائل اقتصادی و صنعتی ایلام به این استان سفر کرده است.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • بهره برداری و آماده بکار بودن ۱۶ دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان شمالی