Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:41:51 GMT

به مساحت ۲۵ هزار زمین فوتبال جنگل و مرتع سوخته است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۰۲۹۴

به مساحت ۲۵ هزار زمین فوتبال جنگل و مرتع سوخته است

ایسنا/لرستان هرساله با فرا رسیدن فصل تابستان و خشک شدن گیاهان، مراتع دستخوش حریق شده و در آتش می‌سوزد و این آتش‌سوزی‌ها خسارت زیادی را به محیط‌زیست و مردم وارد می‌کند چراکه ذخایر گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم‌ها در این مناطق از بین می‌رود.

خطاهای انسانی از قبیل سهل‌انگاری ساکنان و مسافران نیز این عامل طبیعی را تقویت کرده به‌طوری‌که در برخی مناطق آتش‌سوزی مکرر تابستانی خسارت‌های بسیاری به جنگل‌ها و مراتع وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۲۰ هزار هکتار بروجرد مرتع است

شهرستان بروجرد دارای ۱۶۰ هزار هکتار وسعت است که حدود ۱۲۰ هزار هکتار آن مرتع بوده که از این مساحت ۵ درصد را مراتع خوب و ۱۵ درصد را مراتع متوسط و ۸۰ درصد را مراتع فقیر تشکیل می‌دهد.

امسال با توجه به بارش‌های خوبی که در شهرستان صورت گرفت پوشش گیاهان در مراتع شهرستان بسیار خوب بوده اما با گرم شدن هوا گیاهان خشک می‌شوند که بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند.

البته با توجه به گرم شدن هوا مردم نیز بیشتر به دامان طبیعت رجوع می‌کنند اما همین گردشگری آن‌ها در دامان طبیعت بیشتر اوقات باعث ضربه زدن به طبیعت می‌شود که این باعث ایجاد زخم در طبیعت می‌شود که سال‌ها زمان می‌برد تا این زخم التیام یابد.

در زمان وقوع آتش‌سوزی در مرتع همه منابع طبیعی را مسئول خاموش کردن، می‌دانند

‌مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: با شروع فصل بهار رویش گیاهان صورت می‌گیرد که در شهرستان با بارش‌های سال گذشته پوشش گیاهی خوبی داریم.

وی تصریح کرد: این پوشش گیاهی با شروع فصل تابستان خشک می‌شود و هر لحظه احتمال بروز حریق وجود دارد که در این راستا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و اطلاع‌رسانی شود.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: در این زمینه تمامی ادارات باید گزارشات لازم را ارائه دهند تا در زمان بروز بحران بتوانیم به‌موقع پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

فلاح با بیان اینکه در زمان آتش‌سوزی همه اداره منابع طبیعی را مسئول خاموش کردن، می‌دانند و بسیار آشفته کار صورت می‌گیرد، بیان کرد: باید بعد اطفای حریق میزان خسارت به فرمانداری اعلام شود.

۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها را خود ما با بی‌دقتی به‌وجود می‌آوریم

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: مراتع و جنگل‌ها ثروت‌های الهی هستند که زندگی و سلامت ما به آن‌ها وابسته است.

وی تصریح کرد: فرسایش خاک، افزایش ریزگردها، افزایش سیل و تغییرات آب و هوایی نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی است و جنگل‌ها و مراتع در خطر هستند و باید آن‌ها را حفظ کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته ۱۸۰۰ حریق باعث آسیب به ۱۸ هزار هکتار جنگل و مراتع در کشور شده که این میزان معادل مساحت ۲۵ هزار زمین فوتبال است.

ثقلینی اضافه کرد: ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها را خود ما با بی‌دقتی به‌وجود می‌آوریم چون باید به موارد پیشگیری کننده دقت می‌کردیم که نکردیم.

وی بیان کرد: زمانی‌که سطح جنگل‌ها و مراتع از برگ‌ها و علف‌های خشک پوشیده شده و هوا نیز گرم است اصلاً آتش روشن نکنیم و اگر مجبور هستیم که آتش روشن کنیم باید قبل از آن اطراف محل آتش را از برگ‌های خشک پاک شود و با احتیاط آتش روشن کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: بعد از استفاده کردن از آتش از خاموش شدن آن مطمئن شویم بعد به راه خود ادامه دهیم.

ثقلینی اظهار کرد: ته سیگار و کبریت نیم‌سوخته را در طبیعت نیندازیم چون غیر از آلودگی خاک ممکن است یک آتش‌سوزی بزرگ راه بیندازیم.

وی تصریح کرد: ظرف شیشه‌ای را زیر نورخورشید رها نکنیم چون زیرنورخورشید ذره‌بین می‌شوند و آتش‌سوزی راه می‌اندازد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد خاطرنشان کرد: کشاورزان بعد از درو، زمین را آتش می‌زنند به‌طورکلی آتش زدن بقایای کشاورزی کار غیرعلمی و مضر است چون مواد خاک را نابود می‌کند.

ثقلینی اضافه کرد: این امر باعث سرایت آتش به مراتع و جنگل‌های هم‌جوار می‌شود و باعث بروز یک فاجعه خواهد شد.

وی بیان کرد: ۸۴ درصد علت سیل فروردین سال گذشته از بین رفتن پوشش گیاهی بود که عامل مهمی است و باید برای احیای پوشش گیاهی راهکارهای لازم ارائه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: برای پیشگیری تاکنون ۲۰۰ ساعت روز آتش‌بر زده‌ایم، کشیک اطفا حریق داریم، در فضای مجازی و رادیو جهت تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی انجام شده است.

پیش‌بینی کشیک اطفای حریق در روستاهای بروجرد

مقداد صارمی بخشدار اشترینان در این‌باره، اظهار کرد: اینکه در زمان بحران چگونه عمل کنیم آن مهم است.

وی تصریح کرد: سال گذشته یک آتش‌سوزی در مرغداری متروکه‌ای در روستای جعفرآباد رخ داد که به دلیل کمبود آب به‌سختی خاموش شد.

بخشدار اشترینان خاطرنشان کرد: امسال در سطح مناطق روستایی بحران‌زا این آمادگی کامل را داریم شیر آتش‌نشانی را در این مناطق پیش‌بینی کنیم تا دیگر این مشکلات را نداشته باشیم.

اطلاع‌رسانی توسط مروجین انجام شود

عزت‌اله نباتی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: مروجین که در روستاها هستند می‌توانند در این راستا اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها نیز در این زمینه می‌توانند مثمر ثمر باشند و از مروجین برای دیده‌بانی می‌توان کمک گرفت.

اعتبار ویژه خرید تجهیزات اطفای حریق اختصاص داده شود

عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در این‌باره اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید اداره منابع طبیعی را یاری کنند.

وی تصریح کرد: بخشداران در این راستا با دهیاران و شوراها جلسه برگزار کنند و در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا در زمان وقوع آتش برای خاموش کردن دست به‌کار شوند.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۹ باید اعتبارات ویژه‌ای برای خرید تجهیزات اطفا حریق، آموزش، امکانات، غریق نجات و… لحاظ و آن را جذب کنند.

رحیمی اضافه کرد: با حداقل امکانات برای بروز بحران باید آمادگی نسبی را داشته باشیم و همه باهم پای کار باشند.

باید همه در قبال طبیعت احساس مسئولیت کنیم و با ناآگاهی بلای جان طبیعت نباشیم و بدانیم که طبیعت به انسان نیاز ندارد بلکه ما انسان‌ها در هر شرایطی به طبیعت و محیط‌زیست نیاز داریم و این زندگی ما بوده که در گرو حیات و سرزندگی طبیعت پیرامون ما است چون در صورت عدم طبیعت مشکلاتی مانند سیل، فرسایش خاک و آلودگی هوا بیشتر دامان انسان را می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش سوزی در جنگل ها طبيعت رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اطلاع رسانی پوشش گیاهی هزار هکتار سال گذشته آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام جوهرچی، در یادداشتی عنوان کرد: «سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل، به عنوان روز جهانی زمین‌پاک نامگذاری شده که از مهم‌ترین رویدادهای زیست محیطی جهان به شمار می‌رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق این نامگذاری، از همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای، جامعه‌ی مدنی، سازمان‌های غیردولتی و همه‌ی ذی‌نفعان مرتبط دعوت می‌کند تا در صورت تمایل به افزایش سطح آگاهی‌های عمومی درباره‌ی روز جهانی زمین، اقدام کنند.

زمین و بوم سازگان‌های موجود در آن، خانه‌ی ماست. به منظور حفاظت از زمین از یک سو و تأمین نیازهای نسل امروز و فردا از دیگر سو، ناگزیر از هماهنگی انسان با طبیعت و زمین هستیم. روز جهانی زمین می‌خواهد به ما یادآوری کند که زمین و بوم سازگان‌های آن، حیات را برای بشر و سایر زیستمندان ممکن می‌سازد. نامگذاری این روز، فرصتی برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در سراسر جهان، نسبت به چالش‌هایی است که سیاره‌ی ما هم اکنون، برای تأمین رفاه و آسایش انسان‌ها با آن روبروست. ما روز زمین را جشن می‌گیریم تا یادمان نرود که زندگی و تغذیه‌ی ما، به این سیاره وابسته است.

از بین بردن منابع طبیعی و تخریب سریع محیط زیست، نتیجه‌ی الگوهای نادرست مصرف و تولیدات ناپایدار است که منجر به پیامدهای نامطلوب برای زمین، سلامت و رفاه عمومی بشر شده است. شواهد علمی نشان داده است که شیوه‌ی زندگی فعلی ما (به ویژه الگوهای مصرف و تولید پسماند) به شدت بر تحمل تاب‌آوری زمین تأثیر گذاشته است.

از دست دادن تنوع زیستی، بیابان‌زایی، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین و اختلال در برخی از دوره‌های طبیعی، از جمله هزینه‌های نادیده گرفتن فرصت تجدید حیات برای طبیعت و یکپارچگی بوم سازگان‌های آن است. تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد که از زمان انقلاب صنعتی، طبیعت به عنوان یک کالا محسوب شده که فقط به نفع مردم و برای رفع نیازهای اساسی جمعیت رو به رشد عمل کرده است و مشکلات محیط زیستی بوجود آمده را تاکنون، با استفاده از تکنولوژی حل کرده است. اما باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن این است که منابع این سیاره محدود بوده و بهره‌برداری‌های گذشته از این منابع، دیگر امکان پذیر نیست. بنابراین نیازمند یک مدل پایدارتر برای تولید، مصرف و به طور کلی برای اقتصاد هستیم.

محیط زیست به صورت عام و پسماند به صورت خاص یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است. فهم چالش محیط زیست ضرورت ظهور اندیشه عمل‌گرایانه اثربخش است. فهم پدیده‌ها قطعاً مهم‌تر از حل آنهاست و اگر بدون فهمیدن بخواهیم مسائل را حل کنیم، بر دامنه مشکلات خواهیم افزود.

ایجاد یک دنیای جدید، نیاز به ایجاد یک رابطه‌ی جدید میان انسان و زمین دارد. منظومه‌ی شمسی به ما یادآوری می‌کند که همانطور که زمین در مرکز جهان قرار ندارد، ما انسان‌ها نیز مرکز زمین نیستیم. ما همراه با بقیه زیست‌مندان در سیاره‌ی زمین، در شبکه‌ی بزرگ‌تر مشترکی زندگی می‌کنیم.

از سال ۲۰۰۹، مجمع عمومی سازمان ملل با اتخاذ ۹ قطعنامه در مورد هماهنگی با طبیعت، تعریف این رابطه‌ی تازه را بر اساس یک رابطه‌ی غیر انسان محور با طبیعت، آغاز کرده است. این قطعنامه‌ها، حاوی دیدگاه‌های مختلف در مورد ساختن یک پارادایم جدید و غیر انسان محورانه است که در آن، اساس و پایه‌ی اقدامات درست یا غلط در مورد محیط زیست، تنها بر منافع انسان متکی نیست.

در میان انواع آلودگی‌ها، پلاستیک‌ها بیشترین آسیب را به کره زمین وارد می‌کنند. آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها از بزرگترین تهدیدهای زیست محیطی ما هستند که باعث صدمه به محیط زیست می‌شوند.

بیشترین حجم میکروپلاستیک‌ها ناشی از زباله‌های پلاستیکی مثل بطری و کیسه پلاستیکی در اقیانوس‌ها و منابع آبی هست که در معرض تابش آفتاب و انرژی آب به ذرات کوچک‌تر تجزیه شده و وارد آب‌های اقیانوس‌ها و منابع آبی می‌شوند.

زباله‌های پلاستیکی پراکنده در اقیانوس‌ها جان میلیون‌ها جاندار دریایی از جمله فک‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها، پرندگان دریایی، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، لاک پشت‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات دریایی را تهدید می‌کنند.

کافی است به زیان‌های این کیسه‌ها برای سیاره ما و موجودات زنده آن، فکر کنید تا قانع شوید که استفاده از آنها باید با راهکارهای پایدارتری جایگزین شود. آمارها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. با این حال افزایش آگاهی مردم درباره آلودگی‌های پلاستیکی کورسوی امیدی برای بهبود این شرایط است. در این راستا آئین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به عنوان گام اول و ابتدایی جهت کاهش آثار مخرب آنها تدوین و در هیئت دولت مصوب شد. اجرای صحیح و به هنگام مفاد این آئین نامه مطالبه عموم و سازمان حفاظت محیط زیست است.»

کد خبر 6085220

دیگر خبرها

  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • پاکسازی محوطه گنجنامه همدان از زباله
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • ما ریشه در زمین داریم
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار