Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@10:28:29 GMT

زاینده‌رود جاری باشد کارگر بیکار پیدا نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۰۴۹۶

زاینده‌رود جاری باشد کارگر بیکار پیدا نمی‌شود

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان با اشاره به درآمدزایی 2 هزار میلیارد تومانی کشاورزی در شرق اصفهان گفت: علاوه بر کشاورزان شغل‌های دیگر نیز در این منطقه رونق گرفتند به طوری که کارگر بیکاری در منطقه پیدا نمی‌شود.

اسفندیار امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: حدود ۱۲۰ هکتار زمین در شرق شهرستان اصفهان از رودخانه مشروب می‌شود، سال گذشته که آب در اختیار کشاورزان قرار گرفت بخشی یکبار و بخشی دو بار کشت شد و البته بخشی کمی از آن صیفی‌کاری بود که بیش از دو بار هم کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه برای کشت سال گذشته محاسبه اجمالی انجام دادیم، ادامه داد: محصولات تولید شده این کشت از هکتاری ۷ تا ۸ تن تا ۱۴۰ تن بود که ما در محاسبه خود میانگین هکتاری ۲۰ تن در نظر گرفتیم؛ قیمت هر کیلو محصولات تولید شده از کیلویی ۵۰۰ تومان تا ۴۰ هزار تومان بوده است، که در این محاسبه متوسط کیلویی ۸۰۰ تومان برای محصولات تولید شده در نظر گرفتیم؛ این محاسبه نشان می‌دهد نزدیک ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن محصول تولید شده که بالای دو هزار میلیارد تومان برای کشاورزان درامد داشته است.

رونق کشاورزی در بسیاری دیگر از شغل‌ها اثرگذار بود

وی گفت: این نوع محاسبه با فرض بدترین حالت‌ها و پایین‌ترین تناژ تولید شده با کمترین قیمت محصول است؛ علاوه بر کشاورزان شغل‌های دیگر نیز در این منطقه رونق گرفتند و همچنین محیط‌زیست نیز وضعیت بهتری پیدا کرد و از لحاظ مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز بسیار مفید بود؛ گردشگری و عدم فرونشست زمین نیز مسائل دیگری بود که از این اتفاق بهره بردند.

امینی با بیان این که هم‌اکنون کارگر بیکاری در منطقه پیدا نمی‌شود، ادامه داد: همچنین آبی که در اختیار کشاورزان قرار گرفت اثرات خوبی بر چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی گذاشت، در مجموع باید گفت امکان محاسبه ریالی نتایج جاری بودن زاینده‌رود میسر نیست.

مسؤولان استان نمی‌خواهند زاینده‌رود احیا شود

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان با انتقاد از سوءمدیریت ها در مورد زاینده‌رود تاکید کرد: معتقدم که مسؤولان استان اصفهان به صورت عمدی یا سهوی نمی‌خواهند رودخانه زاینده‌رود احیا شود و به دلیل ناهماهنگی‌های درون استانی و اینکه از تمام ظرفیت داخل استان استفاده نمی‌شود و همچنین انجام وظیفه‌ای که این مسؤولان انجام نمی‌دهند، احیای رودخانه روی زمین مانده است.

وی ادامه داد: در جلسات مختلف مصوباتی ایجاد شد که در پی آن مأموریت‌هایی به مسؤولان داخل استان واگذار شده است، بالای ۷۵ تا ۸۰ درصد مصوبات شورای عالی آب و مصوبات احیای زاینده‌رود، مسؤول اجرای آن در داخل استان خودمان هستند.

امینی افزود: بعد از اینکه حدود ۴۰ سال نتوانستند ساماندهی رودخانه زاینده‌رود را انجام دهند، در حال حاضر و از 5 سال گذشته ساماندهی رودخانه توسط صنف کشاورزی و کشاورزان در حال انجام است، اما به یکباره سازمان بازرسی و دیوان محاسبات وارد می‌شود و می‌گوید چون صنف گرید ندارد نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

ساماندهی انجام نشود با حفر ۱۰ تونل جدید نیز رودخانه احیا نمی‌شود

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: اصلاً در نظر گرفته نمی‌شود که این موضوع مصوبه ملی و شورای تأمین و قانون خاص دارد و اگر هیچکدام از این‌ها هم نباشد کاری که شرکت‌های بزرگ ملی و استانی گریددار نتوانستند انجام دهند، بخش از آن توسط کشاورزان انجام و بخش دیگری نیز در حال انجام است.

وی ضمن درخواست محول کردن ساماندهی رودخانه به صنف کشاورزان عنوان کرد: این مختصر ساماندهی که تاکنون صورت گرفته بسیار مفید بود و اگر ساماندهی انجام نشود اگر ۱۰ تونل جدید نیز حفر شود و آب داخل رودخانه قرار گیرد بازهم رودخانه احیا نخواهد شد.

تمام مدیریت این شده که در زمان بحران به کشاورزان آب ندهند

امینی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد مشکلات احیا به بیرون استان برمی‌گردد و بقیه مشکلات داخل استان است، ادامه داد: تمام مدیریت در داخل استان این است که اگر باران آمد به کشاورزان آب می‌دهیم و در غیر این صورت خیر؛ کل مدیریت این شده است که در زمان بحران آب به کشاورزان ندهند.

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه مطالبات کشاورزان اجرای قانون و مصوبات است، گفت: کشاورز این سؤال را از مسؤولان دارد که قبل از سال ۹۲ که این مصوبات نبود، همه ساله برای گرفتن حق آبه باید، دردسر و سختی می‌کشید و بعد از اینکه در سال ۹۲ هم کشاورزان تجمع کردند و مصوبات با امضا معاون اول رئیس‌جمهور یا وزیر یا استاندار نوشته شد، باز هم این جریان ادامه دارد.

امینی با بیان اینکه بعد از سال ۹۲ نیز همچنان برای گرفتن آب باید بجنگیم، اظهار کرد: در سال گذشته نیز که بارندگی در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود برای گرفتن آب باز هم مجبور به تجمع شدیم، کشاورز می‌پرسد این مصوباتی که نوشته شده و کسی قبول ندارد چه فایده‌ای دارد؟

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان حق آبه و خسارت و آب برای کشت تابستانه خود را مطالبه می‌کنند و اصل مطالبه نیز تعیین تکلیف و انجام مصوبات است، امیدواریم گوش شنوایی در بین مسؤولان برای این خواسته‌های قانونی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان کشاورزی بیکاری کشاورزان زاینده رود داخل استان تولید شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند افزایشیِ ورورد گردشگر به اصفهان ادامه دارد

ایسنا/اصفهان در هفتۀ نخست نوروز ۱۴۰۳ و در استان اصفهان، میدان نقش‌جهان، محور زاینده‌رود، باغ فین کاشان، کاخ‌موزۀ چهلستون و مجموعۀ کاخ عالی‌قاپو، بیشترین گردشگر را به خود جذب کرده‌اند.

شهرام امیری، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه در هفتۀ نخست تعطیلات نوروزی حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر به مرزهای استان اصفهان وارد شده‌اند، اظهار کرد: آمار گردشگرانی که در استان اصفهان اقامت کرده‌اند از مرز یک‌میلیون نفر گذشته است. از این رقم، حدود ۶۰درصد آن به اقامت در شهر اصفهان و مابقی نیز به ۲۷ شهرستان دیگر مربوط می‌شود.

او در خصوص فعالیت‌ نوروزگاه‌ها در نیمۀ ابتدایی تعطیلات نیز چنین گفت: نوروزگاه‌ها از یکم فروردین‌ماه در مجموعۀ کاخ‌موزۀ چهلستون برپا بوده، و تاکنون شهرستان‌هایی مانند خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، میمه، لنجان و اصفهان در برپایی نوروزگاه‌ها مشارکت داشته‌اند.

امیری اضافه کرد: هم‌زمان با نورزوگاه‌ها و در خلال همین آیین، گروه‌های موسیقی سنتی اصفهان نیز هنرنمایی کرده‌ و در خدمت مردم بوده‌اند. البته برنامه‌های نوازندگی فقط تا حدود ۱۲ فروردین ادامه خواهد یافت و از این تاریخ به‌دلیل تقارن با ۲۱ رمضان و ایام شهادت حضرت علی(ع) اجرای موسیقی نخواهیم داشت.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در خصوص پربازدیدکننده‌ترین اماکن و جاذبه‌های گردشگری استان نیز خاطرنشان کرد: از میان مراکزی که بلیت‌فروشی ندارند و بازدید آن‌ها بدون گرفتن مبلغ پرداختی از گردشگر در جریان است، رتبۀ اول از آنِ میدان امام یا نقش جهان است که تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر از این میدان تاریخی بازدید کرده‌اند.

او همچنین دربارۀ اماکن بدون بلیت‌فروشی نیز چنین توضیح داد: پس از میدان نقش جهان، محور زاینده‌رود در همین ‌دوسه روز اخیر مملو از جمعیت شده و بسیار مورد توجه گردشگران بوده است. در واقع، می‌توان گفت پس از میدان نقش جهان، رتبۀ دوم را محور زاینده‌رود به خود اختصاص داده است. این محور که تقریباً ۱۵ کیلومتر است از پل مارنان تا پل شهرستان را در بر می‌گیرد. ضمن اینکه باید یادآور شد که نمی‌توان آمار دقیقی از بازدیدکنندگان پل‌های تاریخی و زاینده‌رود ارائه کرد، اما این تعداد، بیش از ۲۰۰هزار نفر تخمین زده می‌شود.

امیری درخصوص آن دسته از مراکز گردشگری که بازدید از آن‌ها فقط با تهیۀ بلیت ممکن است، گفت: در بین مراکز توریستی که مسافران برای ورود به آن‌ها باید بلیت خریداری کنند، رتبۀ اولِ استان اصفهان را باغ فین کاشان به خود اختصاص داده است. کاخ‌موزۀ چهلستون و مجموعۀ کاخ عالی‌قاپو نیز به ترتیب بیشترین گردشگر را تا این زمان از تعطیلات به خود جذب کرده‌اند.

او همچنین در رابطه با روند کاهش یا افزایش مسافران در روزهای اخیر یادآور شد: آمار ورود گردشگر به استان اصفهان با شروع موج دوم تعطیلات از روند افزایشی برخوردار بوده است. بهبود هوا و مخصوصاً جاری‌شدن زاینده‌رود نیز تأثیر ویژه‌ای بر جذب گردشگر و مسافر به استان داشته است. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که درصدی از مسافرت‌ها هم‌زمان با روزهای عیدِ ماه رمضان عملی شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تأکید کرد: امسال با توجه به هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات سال نو تلاشمان بر این است که خدمات نوروزی را تا عید سعید فطر ادامه و ارائه دهیم، با این امید که مردم کشورمان از رفاه و امکانات خوبی در استان بهره‌مند شوند و روزهای خوبی سپری کنند. البته سال گذشته این برنامه در دستور کارِ ما نبود، اما امسال به روند ارائۀ خدمات تا عید رمضان مصمم هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نماینده اصفهان: فرونشست به مرحله خطرناکی رسیده/ اگر چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • جمع‌آوری ۱۳۷۳ چادر مسافرتی از سطح شهر اصفهان طی ۷ روز
  • روند افزایشیِ ورورد گردشگر به اصفهان ادامه دارد
  • اصفهان تخلیه می‌شود؛ تنها ۸ سال فرصت داریم
  • طغیانی: برای فرونشست چاره ای نشود، باید اصفهان را ترک کنیم!
  • برای بارسلونا رقیب پیدا شد: علاقه آرسنال به خرید ژائو کانسلو
  • مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است/ قرار نیست توسعه صنایع آب‌بر را داشته باشیم
  • «چهارباغ عباسی» رویای شیرین مهمانان نوروزی در اصفهان
  • پاکسازی و آماده‌سازی بستر زاینده‌رود توسط نیروهای خدمات موتوری اصفهان