Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین - سمانه معظمی: حدود دو سال است که ملخ‌های مهاجم از اواسط زمستان به مزارع و باغ‌های جنوب کشور هجوم می‌آورند و تا پایان تابستان، مردم و مسئولان جهاد کشاورزی را به مبارزه می‌طلبند.

حشره‌ای که این روزها جنوب کشور را هدف قرار داده از نوع ملخ صحرایی شاخ کوتاه مهاجم یا Schistocerca gregaria است که در تیره کج‌صورتان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ملخ‌ها چون از طریق خلیج فارس و دریای عمان وارد کشور می‌شوند، ملخ دریایی هم گفته می‌شود. این نوع ملخ، بومی ایران نبوده و کانون‌های دائمی آن آفریقا، عربستان، هند و پاکستان است.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از زمستان ۹۸ درباره هجوم ملخ‌ها به مزارع شرق آفریقا و در مرحله بعد یمن، عربستان سعودی، ایران، پاکستان و هند هشدار داده بود.

قدرت تخریب این حشره آن‌قدر بالا است که می‌تواند به نابودی میلیون‌ها هکتار زمین کشاورزی و قحطی منجر شود.

کمین ملخ‌ها در جنوب کشور | اردک‌های چینی به شکار ملخ‌ها می‌روند

این روزها، زمان اوج مبارزه با ملخ‌های مهاجم در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی و کرمان است و پیش‌بینی می‌شود این مبارزه تا آخر تابستان ادامه داشته باشد.

بالاترین سطح مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است و تاکنون ۱۴۹ هزار هکتار از مراتع جنوب این استان علیه این آفت، سم‌پاشی شده‌است.

انواع ملخ

سخنگوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین اظهار کرد: ملخ‌ها در کشور ما دو گونه هستند؛ ملخ‌های صحرایی یا مهاجر و ملخ‌های بومی. ملخ‌های مهاجر خطرناک‌ترین گونه ملخ و آفت نباتی هستند. اکنون هفت استان جنوبی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی و جنوب کرمان درگیر این نوع ملخ هستند.

سیدرضا میر افزود: ملخ‌هایی که در استان‌های دیگر مشاهده می‌شوند، ملخ مهاجر نیستند، بلکه بومی کشور هستند. این ملخ‌ها ده‌ها نوع دارند؛ از جمله ایتالیایی، مراکشی و شکم‌بادمجانی و در فصل‌های مختلف سال دیده می‌شوند. ملخ‌های بومی از جمله شکم‌بادمجانی ربطی به ملخ صحرایی ندارند و نهایتا تا آخر خرداد بدون نیاز به هرگونه مبارزه و سم‌پاشی از بین می‌روند.

وی ادامه داد: ملخ‌های صحرایی که آفت خارجی هستند با ملخ‌های بومی که اخیرا برای مثال در استان تهران مشاهده شده‌اند، فرق دارند. متاسفانه گاهی به اشتباه در رسانه‌ها عنوان می‌شود که آفت‌های صحرایی از جنوب به شمال کشور آمده‌اند که اصلا درست نیست. زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتاد امنیت غذایی کشور زیر سوال می‌رود.

به گفته میر، تعداد ملخ‌های بومی به دلیل افزایش پوشش گیاهی در استان‌های مرکزی و شمالی کشور زیاد شده است. این نوع ملخ خسارتی وارد نمی‌کند و نیازی به مبارزه شیمیایی ندارد.

هجوم بی‌سابقه

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این‌که در حال حاضر در هفت استان نامبرده به طور جدی مشغول مبارزه با آفت ملخ مهاجر هستیم، گفت: سال ۹۹ بعد از سال ۹۸، دومین سالی است که با حمله گسترده ملخ‌های صحرایی به کشور روبه‌رو هستیم. در سال‌های گذشته، حضور ملخ‌ها به این گستردگی نبود و برای مثال به جنوب کرمان می‌آمدند و نهایتا در سطح ۵ هزار هکتار مبارزه انجام می‌شد.

وی ادامه داد: حمله ملخ‌ها در دو سال اخیر نه‌تنها در کشور ما بلکه در دنیا طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و حالت طغیانی دارد.

سیدرضا میر علت طغیان این آفت را وضعیت مناسب بارندگی و آب‌وهوایی در خاستگاه اصلی ملخ‌های مهاجر یعنی کشورهای شاخ آفریقا مانند یمن و سومالی عنوان کرد و افزود: بارندگی زیاد در دو سال گذشته، پوشش گیاهی مناسبی را به وجود آورده که منجر به ایجاد شرایط مناسب برای تولید مثل ملخ‌ها شده است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور بیان کرد: ملخ‌ها در هر تخم‌گذاری قابلیت تولید ۲۱۰ ملخ را دارند. ویژگی خطرناک دیگر آن‌ها این است که در دسته‌های میلیاردی حمله می‌کنند و می‌توانند دو برابر وزنشان تغذیه کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات حفاظتی و دیده‌بانی که انجام شده، حمله ملخ‌ها به مزارع و باغ‌های کشور طی دو سال اخیر خسارتی به دنبال نداشته است. امیدواریم امسال هم تا پایان مبارزه شاهد واردآمدن خسارت به کشاورزان و باغداران نباشیم.

اوج مبارزه

اوج مبارزه با ملخ‌ها ماه‌های خرداد و تیر است. بعد از آن به تدریج کاهش می‌یابد تا آخر شهریور که به پایان می‌رسد. تاکنون مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۳۴۰ هزار و ۵۸۸ هکتار از مزارع و باغ‌های هفت استان کشور انجام شده و پیش‌بینی می‌شود به یک میلیون هکتار برسد.

میر با بیان این مطلب افزود: امکان دارد ملخ‌ها به استان‌های مجاور هفت استان گفته شده مانند کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان رضوی هم برسند. ما تمهیدات لازم را مانند تامین ادوات مورد نیاز و سم‌پاش‌ در همه استان‌های در معرض خطر اندیشیده‌ایم.

وی ادامه داد: هوپیماهای سم‌پاش در هر استان مستقر و آماده شده‌ تا در صورت نیاز استفاده شود. هرچند با توجه به آلودگی زیست‌محیطی و تاثیرگذاری کم‌تر هواپیماهای سم‌پاش، بیشتر مبارزه ما یعنی حدود ۸۰ درصد، به صورت زمینی و با ادوات پشت‌وانتی و پشت‌تراکتوری است.

به گفته سخنگوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور، دو برابر سم مورد نیاز سال برای کل کشور به منظور مبارزه با همه آفات مانند ملخ تهیه و ذخیره شده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: برآورد هزینه ما برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح یک میلیون هکتار، حدود ۸۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان یعنی بیش از یک‌سوم آن هزینه شده است. این هزینه در مقابل آسیبی که ملخ‌ها می‌توانند به محصولات بزنند (هزاران میلیارد تومان) رقم ناچیزی است.

آماده‌باش سیستان و بلوچستان برای مقابله با ملح صحرایی کد خبر 517138 برچسب‌ها استان سیستان و بلوچستان کشاورزی کشاورزی - فائو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان کشاورزی کشاورزی فائو سخنگوی سازمان حفظ نباتات سیستان و بلوچستان ملخ های صحرایی جهاد کشاورزی ملخ های بومی ملخ صحرایی هفت استان ملخ ها نوع ملخ دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وضعیت هوا طی روزهای آینده/ کدام استان‌ها بارانی میشوند؟

به گزارش خبرآنلاین، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از تداوم بارش باران در برخی استان‌ها تا اوایل هفته آینده و وزش باد تا روز جمعه (۷ اردیبهشت) در نوار شرقی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا افزود: چهارشنبه (۵ اردیبهشت) به‌تدریج ابرناکی و بارش در شرق سواحل دریای خزر ، شرق تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش می‌یابد و در ،مرکز ، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت. در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی رگبارو رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در سایر مناطق بارندگی خفیف است.

وی اضافه کرد: پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در شرق و شمال شرق کشور و استان فارس رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و در جنوب شرق کشور شامل استان کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: جمعه (۷ اردیبهشت) در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد رگبار پراکنده و وزش باد و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما انتظار می‌رود .

به گفته ضیاییان شنبه (۸ اردیبهشت) در چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد همچنین ساعات بعد از ظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبارو رعد و برق انتظار می‌رود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: یکشنبه (۹ اردیبهشت) در ارتفاعات خوزستان و ایلام، استان کهگیلویه وبویر احمد، غرب فارس و شمال بوشهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می.شود.

وی اضافه کرد: تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت و در برخی از ساعات روز شدید می‌شود و گاهی با گردوخاک همراه خواهد بود.

وی افزوذ: چهارشنبه و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج می باشند.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۷ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا شهرکرد با کمینه ۲ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۷ و ۳۹ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898919

دیگر خبرها

  • هواشناسی ۴۰۳/۰۲/۰۵؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور
  • تشریح دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه ای
  • کدام استان‌های کشور امروز بارانی است؟
  • هواشناسی ایران ۴۰۳/۰۲/۰۵؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی روزهای آینده/ کدام استان‌ها بارانی میشوند؟
  • کدام استان‌های کشور بارانی است؟
  • هشدار هواشناسی؛ تشدید بارندگی در این استان‌ها
  • هشدار هواشناسی برای رعد و برق و بارش‌های رگباری در این استان‌ها
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۳ و ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعد و برق
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از ۳ اردیبهشت ماه