Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شیوع بحران کرونا در کشور باعث شد، بیشتر مرزهای زمینی و حتی هوایی بسته شود، این اتفاق تجار و فعالان اقتصادی را با چالش‌ها و سردرگمی‌هایی مواجه کرد، اما در بین بیشتر مرزهای مسدود شده مرز ماهیرود در خراسان جنوبی نه تنها بسته نشد، بلکه حجم صادرات در آن ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه رشد کرد و دولت افغانستان تقاضای ۲۴ ساعته شدن این مرز را نیز مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اسفند ماه سال گذشته، با شیوع بحران کرونا در ایران بسیاری از کشورهای هم مرز با ایران اقدام به بستن مرزهای خود کردند. البته اخبار بسته شدن مرزها در این ایام بسیار ضد و نقیض بود، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور برای قرنطینه مرزی خبر داد.

در بین کشورهایی مثل ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان که بسته شده بودند، سخنگوی گمرک ایران از بسته شدن مرزهای افغانستان نیز خبر داده بود. اما حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «مرز افغانستان با ایران باز است و مشکلی برای تردد ناوگان باری وجود ندارد.».

مرز ماهیرود یک روز هم بسته نشد

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه در اوج کرونا مرز افغانستان برای یک روز هم بسته نشد می‌گوید: ما با کشور افغانستان سه مرز مشترک داریم، دو قارون در خراسان رضوی، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در سیستان و بلوچستان که محدودیت‌ها فقط در حد تردد مسافرها بود.

علیرضا خامه زر می‌افزاید: رانندگان ترانزیت چه از ایران به افغانستان چه افغانستان به سمت ایران چکاپ پزشکی برایشان انجام می‌شد. بنابراین موضوعی برای بسته شدن مرز و اینکه کالا جا به جا نشود نداشتیم.

وی با بیان اینکه مسئولان مرزی و گمرکی استان به لحاظ ضد عفونی کردن اطمینان به مسئولان دولت افغانستان داده اند، گفت: ضد عفونی کردن مناطق مرزی، انبارها، محوطه‌ها و همچنین کامیون‌هایی که به سمت افغانستان می‌رفتند باعث ایجاد اطمینان خاطر برای افغان‌ها شد که این موضوع نیز در روند مراودات بی تأثیر نبود.

وی با بیان اینکه ما هیچ محدودیت صادراتی به دلیل کرونا نداشته‌ایم، گفت: حتی در مرز افزایش عملکرد هم در بحث ترانزیت و هم در بحث صادرات داشته‌ایم.

پیگیری‌ها برای بازگشایی سه بازارچه دیگر

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند درباره تعطیلی بازارچه‌های استان در مدت اخیر می‌گوید: ما چهار بازارچه‌ مرزی در خراسان جنوبی داریم، گلورده در شهرستان درمیان، یزدان در شهرستان قاین، ماهیرود در شهرستان سربیشه و مجاورت مجتمع مرزی و دوکوهانه در شهرستان نهبندان که همه به جز ماهیرود قبل از بحران کرونا تعطیل شده است و تعطیلی آن مربوط به یک سری سیاست‌های داخلی کشور افغانستان است.

خامه زر می‌افزاید: هم اکنون تنها بازارچه فعال ما بازارچه ماهیرود است آن هم به دلیل مجاورت با مجتمع مرزی که مرز رسمی محسوب می‌شود و سایر بازارچه‌های ما از طرف دولت افغانستان مسدود است.

به گفته وی در سایر بازارچه‌های استان از سوی ایران علاوه بر نیروی کافی، امکانات مورد نیاز نیز فراهم است و برای بازگشایی این بازارچه‌ها پیگیری‌های زیادی نیز انجام شده است.

وی عنوان می‌کند: دولت افغانستان به دلایلی مانند دوری از مرکز یا مشکلاتی برای تمرکز نیرو اعم از مرزبان، آزمایشگاه و نیروی گمرکی و… برای باز شدن سه بازارچه دیگر تمایلی نشان نمی‌دهد.

وی تاکید می‌کند: سه بازارچه استان از قبل از شیوع کرونا مسدود بوده است و ربطی به کرونا ندارد و در این مدت تمامی مراودات تجاری افغانستان از مرز ماهیرود به قوت خود ادامه داشته است.

خامه زر معتقد است با فعالیت‌های اقتصادی که در بازارچه ماهیرود داریم، امسال جهش صادراتی خواهیم داشت.

به گفته وی مسئولان افغانستان نیز تمایل زیادی برای مراودات تجاری با ایران دارند و مرز ماهیرود بهترین مکان برای این موضوع است.

افزایش ۶۶ درصدی صادرات

مدیرکل گمرک خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به رشد تجارت با افغانستان و فعالیت‌های خوبی که در منطقه ویژه اقتصادی استان انجام شده است درباره شرایط موجود در استان به لحاظ گمرکی بیان داشت: مجموعه خدمات گمرکی در مرز ماهیرود با ۱۵۶ هکتار، یک نمونه بسیار ارزشمند در استان به شمار می‌آید چرا که در کمتر منطقه مرزی خدمات گمرکی با این وسعت داریم.

محمد علی خاشی ادامه می‌دهد: همه دوستانی که مسئولیتی در مرز ماهیرود و منطقه ویژه داشتند مجدانه پای کار بوده‌اند، و ما نیز تلاش کردیم آنچه از دستمان بر می‌آید برای توسعه تجارت در مرز ماهیرود و منطقه ویژه انجام دهیم.

وی با اشاره به پشتیبانی‌های استاندار خراسان جنوبی برای توسعه تجارت در استان از طریق مرز گفت: در مباحث زیرساختی و توسعه تجارت خارجی در ماهیرود توانستیم گام‌های ارزشمندی برداریم تا جایی که در پایان سال ۹۸ صادرات استان به لحاظ وزنی ۴۴ درصد رشد داشته باشد.

وی رشد صادرات در فروردین ماه سال جاری را مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: در فروردین ماه در بحث وزن ۱۳ درصد و به لحاظ ارزش ۶۶ درصد رشد صادرات داشته‌ایم.

خاشی با توجه به اینکه کرونا محدودیتی در بحث صادرات برای این استان به وجود نیاورده است اعلام می‌کند: وجود این بحران حتی باعث شده مراودات تجاری از مرز ماهیرود بیشتر شود چون ماهیرود از سمت کشور افغانستان بسته نشد و تمامی کالاها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی در دو طرف مرز مبادله شدند.

افزوده شدن ترانزیت ریلی در استان

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گمرک استان تلاش کرده است تمامی صادر کنندگان بتوانند از تمامی امکانات صادرات و واردات زمینی، هوایی و ریلی در استان بهره مند شوند می‌گوید: امسال با پیگیری‌های ما در گمرک ایران، توانستیم صادرات ریلی را نیز در استان از طریق راه آهن شهرستان طبس راه اندازی کنیم.

خاشی در این خصوص توضیح می‌دهد: با وجود اینکه در شهرستان طبس واحد گمرکی نداریم، با فعالیت‌هایی در حوزه‌های فنی توانستیم این امکان را برای واحدهای تولیدی طبس فراهم کنیم که در صورت نیاز کالاهای خود را از طریق خطوط ریلی صادر کنند.

وی ادامه می‌دهد: این امکان برای تولیدکنندگان فراهم شده که برای صادرات کالای خود کد صادراتی دریافت کنند و همکاران ما با حضور در محل این امکان را برای صادر کنندگان فراهم کرده‌اند.

وی از صادرات کالاهای با ارزش در سال جاری از طریق راه آهن خبر داده و می‌افزاید: محموله کالای فلورن فلوریت از طریق گمرک رازی از شهرستان طبس به سمت کشور ترکیه بارگیری شده است.

خاشی بیان داشت: ما نیز اعلام آمادگی را به همه تولیدکنندگان کرده‌ایم که همه می‌توانند محصولات خود را به هر کشوری که ایران با آن کشور خط ریلی دارد از طریق استان خراسان جنوبی انجام دهند.

خاشی با اشاره با اینکه مرز ماهیرود یک ظرفیت بسیار عالی برای توسعه کشور است، می‌گوید: با تلاش‌های انجام شده امسال اقدام دیگری نیز برای توسعه تجارت از طریق استان خراسان جنوبی انجام شد که ترانشیپ عمومی سوخت در مرز ماهیرود است.

به گفته وی مشتقات نفتی با ۳۰ درصد خروج مستقیم و ۷۰ درصد ترانشیپ انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: با برقراری این امکان در مرز ماهیرود میزان خروج کامیون‌ها تا ۳۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

خاشی بیان کرد: مجموع موافقت‌ها فقط برای دو هفته ابتدای این تصمیم بیش از ۱۵۰ هزار تن مشتقات بوده است که علاوه بر رونقی که در مرز ماهیرود ایجاد می‌کند می‌تواند درآمدزایی برای سازمان‌های مربوطه مستقر در مرز داشته باشد.

خاشی تاکید می‌کند: در گمرک خراسان جنوبی ظرفیت صادرات هر کالایی به هر کشوری که تولیدکنندگان بخواهند امکان پذیر است.

درخواست افغانستان برای ۲۴ ساعته شدن مرز ماهیرود

استاندار خراسان جنوبی نیز با تأیید اینکه حتی یک روز تعطیلی در مرز ماهیرود نداشته‌ایم می‌گوید: سال گذشته علی رغم محدودیت‌های صادراتی که در کشور وجود داشته است ما در خراسان جنوبی به لحاظ وزنی ۴۴ درصد رشد صادرات داشته‌ایم که این رقم قابل توجه است.

محمدصادق معتمدیان رشد ۴۱۲ درصدی ترانزیت کالا در استان را نیز قابل توجه دانسته و می‌گوید: خوشبختانه در سال ۹۹ نیز وضعیت خوبی داشتیم و میزان صادرات افزایشی بوده است.

وی عنوان کرد: در این ایام که بیشتر مرزهای کشور مسدود و یا با محدودیت‌هایی مواجه بوده است اما در خراسان جنوبی به دلیل ارتباطات بسیار خوبی که مسئولان و مدیران اجرایی ما با دولت افغانستان برقرار کردند می‌توانم بگویم جزو معدود مرزهایی بودیم که حتی یک ساعت هم تعطیل نشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از کشور افغانستان تقاضاهایی برای ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز ماهیرود مطرح شده و ما نیز با رایزنی‌ها و بررسی‌هایی که انجام دادیم به دنبال گرفتن مجوزهای لازم از کشور برای ۲۴ ساعته شدن مرز خواهیم بود که قطعاً در تجارت استان و منطقه تأثیر خوبی خواهد داشت.

به گفته‌ مسئولان گمرکی استان در یک ماه گذشته با وجود محدودیت‌های موجود، ترانزیت ۸۷ دستگاه کامیون به وزن ۳ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۹۵۱ کیلوگرم انجام شده که شامل کود اوره، پنل خورشیدی بوده است، این کالاها از کشور اندونزی، چین و ترکمنستان از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است. این موضوع نشان می‌دهد مرز ماهیرود در خراسان جنوبی در نگاه ویژه دولت می‌تواند به عنوان نقطه ثقل اقتصادی کشور بدرخشد.

کد خبر 4939187

منبع: مهر

کلیدواژه: بازارچه های مرزی گمرک خراسان جنوبی صادرات و واردات ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شیوع کرونا شهرکرد گرگان عید سعید فطر قزوین بیرجند نماز عید سعید فطر ایلام روز جهانی قدس یاسوج خراسان جنوبی دولت افغانستان کشور افغانستان مرز ماهیرود ۲۴ ساعته شدن توسعه تجارت بازارچه ها محدودیت ها برای توسعه داشته ایم انجام شده بسته نشد انجام شد شدن مرز ۶۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۰۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  بابک مومنی در دیدار با آیت اله معلمی نماینده خبرگان رهبری دراستان اظهار کرد: سال گذشته به رغم اتفاقات خاص و ویژه مانند خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر که ۸۰ درصد آورد رودخانه‌ها کاهش یافت و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و گرمای بی سابقه در زمستان نیاز به سازگاری ویژه با این شرایط داریم.

وی ادامه داد: مازندران یکی از ارکان امنیت غذایی کشور است و به همت همه مدیران و همکاران ضامن تامین مرغ استان بلکه ضامن بقای امنیت غذایی و مرغ پایتخت کشور است و این استان دارای بالاترین میزان جوجه ریزی در کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: سال گذشته شاهد افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی بودیم و دو ماه پیاپی رکود جوجه ریزی با ۱۷ میلیون قطعه را پشت سر گذاشتیم.

این مسوول ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان برای اولین بار با رشد ۱۰ برابری صادرات مواجه بودیم و صادرات محموله‌های محصولات باغی از مبدا استان مازندران را داشتیم.

مومنی اضافه کرد: سال گذشته از مازندران ۱۱۷ هزار تن انواع محصولات باغی به کشور‌های همجوار صادر شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دنبال افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی هستیم تا هم ارزآوری و هم افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان را به دنبال داشته باشد، گفت: در عرصه تولید در دیمزار‌ها جهش خوبی داشتیم و امیدواریم برداشت کلزای بسیار خوبی را شاهد باشیم.

این مسؤول اضافه کرد: توفیقات خوبی در صنعت شیلات استان داریم و در مجموع با همه مشکلات و موانع اقلیمی و اعتباری، بخش کشاورزی اتفاقات خوبی رقم زد و برای سال جاری در راستای جهش تولید با رویکرد مشارکت مردم سیاست‌ها و برنامه‌هایی تدوین شده است که شامل توسعه تولید گوشت قرمز، توسعه صادرات، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تولید محصول سالم و توسعه اقتصاد دریاپایه است.

مومنی اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پایانه‌های صادراتی هم در کنار این برنامه‌ها دنبال می‌شود که برای تحقق آن نیاز به حضور و مشارکت مردم است که از ظرفیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی هم بهره گیری خواهد شد.

آیت اله معلمی در این دیدار اظهار کرد:  دغدغه امام راحل استقلال کشور در حوزه تامین اقلام غذایی و کشاورزی بود و همچنان این دغدغه وجود دارد و تاکید بر تولید و اقتصاد کشور در این سال‌ها به عنوان شعار سال همواره وجود داشته و ادامه دارد.   نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه مشکلات با حضور مردم بهتر حل خواهد شد، گفت:  لازم است کشاورزان و بهره برداران استان از راهنمایی‌ها و توصیه‌های جهاد کشاورزی بیش ازگذشته با اتخاذروشهایی نوین بهره‌مند شوند تا علوه بر افزایش تولید مطلوب  جلوی برخی از مشکلات گرفته شود.

 

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات فرآورده‌های خام دامی لرستان
  • ورود ۲۱ هزار مسافر به خراسان جنوبی با حمل و نقل عمومی
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • افزایش ۱۷ درصدی ارز پول افغانی
  • در تصادفات نوروزی خراسان جنوبی ۹ نفر جان باختند
  • افزایش یک درصدی تردد در جاده‌های خراسان جنوبی
  • افزایش یک درصدی تردد در جاده‌های استان خراسان جنوبی