Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@23:29:50 GMT

مکتب ابوترابی در اسارت چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۱۶۸۰

مکتب ابوترابی در اسارت چه بود؟

آزاده مرتضی برمک می‌گوید: همانطور که حاج قاسم سلیمانی با شهادت خود یک مکتب ارائه کرد، حاج آقا ابوترابی هم یک شخص نبود بلکه یک مکتب برای خانواده بزرگ آزادگان بود. ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ فرهنگی فرهنگ حماسه و مقاومت نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آزاده مرتضی برمک یکی دیگر از آزادگان سرافرازی است که در عملیات رمضان در سال 1361 در محور عملیاتی کوشک- شلمچه به اسارت نیروهای بعث عراق در آمده و بیش از 8 سال در اسارت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در اردوگاه موصل 2 مدتی را در کنار حجت الاسلام مرحوم ابوترابی سپری کرده و از محضر این مرد بزرگ دانش آموخته است.برمکدر معرفی مرحوم ابوترابی می‌گوید: درباره ابعاد شخصیتی حاج آقا ابوترابی به واقع باید کتابها نوشت زیرا با گذشت بیش از چهل و اندی سال از انقلاب اسلامی، امثال حاج آقا ابوترابی شاید کمتر از انگشتان دو دست باشند.

او ادامه می‌دهد: همانطور که حاج قاسم سلیمانی با شهادت خود یک مکتب ارائه کرد، حاج آقا ابوترابی هم یک شخص نبود بلکه یک مکتب برای خانواده بزرگ آزادگان بود. او گرچه در یک مقطع خاص رهبر آزادگان بود اما در مدت 10سال اسارت، مکتبی ساخت و  آن را به مجموعه آزادگان ارائه کرد که منش و رفتار زندگی در کره خاکی شاید گوشه‌ای از آن مکتب باشد. ابوترابی کسی بود که با یک شعار معنادار "پاک باش و خدمتگذار" مکتبی ساخت که دلی به وسعت یک دریا در این جمله نهفته است که اگر تمامی مردم ایران به همین دو جمله کوتاه  توجه کنند و آن را واکای کنند، بسیاری از مسائل و مشکلات جمهوری اسلامی حل خواهد شد.

ریشه شعار پاک باش و خدمتگزار

برمک با اشاره به خاطره یکی دیگر از آزادگان در این باره می‌گوید: خدمت آزاده اصغر صالح آبادی بودیم که از آقای ابوترابی نقل خاطره می‌کرد و می‌گفت یکبار خدمت حاج آقا ابوترابی بودم و از ایشان پرسیدم شما در مدت اسارت، هر سخن و نصیحتی که می‌فرمودید ریشه قرآنی و یا روایتی داشته است. حال بفرمایید فلسفه "پاک باش و خدمتگذار" نیز ریشه قرآنی و روایتی دارد؟ حاج آقا فرموده بود دقیقا همینطور است. وقتی گفتم "پاک باش و خدمتگزار" را سرلوحه کارهای خود قرار دهید ریشه روایی دارد.

او ادامه می‌دهد: یکی از صحابه حضرت امیرالمومنین علی(ع) وقتی درخواست نصیحت می‌کند، حضرت می‌فرماید: پرهیزکار باش و کار نیکو انجام بده. صالح آبادی رو به حاج آقا ابوترابی می‌فرمایند این جمله ریشه قرآنی هم دارد؟ حاج آقا می‌فرماید قطعا حضرت امیر(ع) و تمامی معصومین(ع) هر حرفی که بیان می‌دارند ریشه قرآنی هم دارد و این جمله اشاره دارد به آخرین آیه سوره نحل که  خداوند همواره با کسانی است که پرهیزکاری می‌کنند و تقوا پیشه می‌سازند و نیکوکاری می‌کنند.

این آزاده دفاع مقدس در ادامه می‌گوید: همانطور که حاج قاسم سلیمانی محور مقاومت را زنده کرد، حاج آقا ابوترابی هم با شعار "پاک باش  و خدمتگزار" یک مکتب برای اسرا ایجاد کرد وهمین شعار، الگویی شد تا اسرا در اسارت برای خدمت کردن به یکدیگر از هم سبقت بگیرند و ایثار کنند و علی رغم تمام فشارها و سختی‌های اسارت، با سرافرازی آن را پشت سرگذاشته و با سرافرازی به میهن بازگردند. بنده اعتقاد دارم همه ما مدیون مکتب ابوترابی هستیم.

حتی با افسران عراقی هم اخلاق مدار بود

حمیدرضا عباسی اهل تهران است. او در فروردین سال 1361 در عملیات فتح المبین در منطقه "تنگه الرغابیه" به اسارت نیروهای عراقی درآمده و 9 سال از بهترین سال‌های عمر خود را در زندان‌ها و اردوگاه‌های رژیم بعث عراق گذرانده است. در اردوگاه موصل2 با حاج آقا ابوترابی آشنا می‌شود. او می‌گوید: حاج آقا بسیار اخلاق مدار بود و حتی این اخلاق مداری و تکیه بر اخلاق و رفتار را نه تنها با اسرا بلکه با افسران و سربازان عراقی هم داشت و با نرمی و مهربانی با همگان برخورد می‌کرد.

چطور حجت‌الاسلام ابوترابی رهبری اسرا را در اردوگاه‌های بعثی بر عهده گرفت؟

عباسی ادامه می‌دهد: افسران عراقی بی‌رحم بودند و به او هم رحم نمی‌کردند. خاطرم هست یکبار ایشان را به قدری کتک و آزار و اذیت کردند که یک تیغ ریش تراشی که در جیب پیراهنش بود، سینه او را شکافت و او را به اجبار به بهداری منتقل کردند و کم کم این ماجرا فراموش شد. اما آنچه از حاج آقا ابوترابی در یاد همگان مانده این است که تمامی گفته‌هایش را به عمل اثبات می‌کرد. تقوا،  خلوص در عمل، ایمان و اخلاق و تمامی واژه‌های خوب را در عمل به ظهور می‌نشاند.

انتهای پیام/

R1013186/P/S4,38/CT3 واژه های کاربردی مرتبط دفاع مقدس آزادگان سید علی اکبر ابوترابی‌‌فرد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دفاع مقدس آزادگان دفاع مقدس آزادگان حاج آقا ابوترابی ریشه قرآنی پاک باش یک مکتب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۱۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد

مشاور حقوقی امور ایثارگران شرکت ملی پالایش نفت ایران گفت: در حال پیگیری برای استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد هستیم. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از شازند، حجت‌الاسلام رضا رستمی شامگاه چهارشنبه در نخستین یادواره شهدای ایثار و شهادت ویژه تکریم و تجلیل از فرزندان معظم شهدا و جانبازان گرانقدر که در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند برگزار شد، اظهار داشت: ایمان، بصیرت، پشتیبانی از ولایت فقیه، ولایت مداری، ادامه دادن مسیر شهدا از انتظارات عظیم و اصیل شهدا است، خانواده‌های شهدا به عنوان یادگاران شهدا هستند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از وظایف سنگین خانوده‌های شهدا است. 

وی شهادت و رسالت را دو وظیفه خطیر امام حسین (ع) برشمرد و افزود: آرامش، امنیت، عزت و استقلال جاری در مملکت مدیون خون شهدا، مقاومت ایثارگران و تحمل درد و رنج جانبازان و خانواده‌های معظم این عزیزان است، فرزندان شهدا سندی در تاریخ کشور به شمار می‌روند و باید ادامه دهنده راه شهید باشند بنابراین باید طوری پرورش یابند که به عنوان الگویی برای آیندگان قرار گیرند. 

مشاور حقوقی امور ایثارگران شرکت ملی پالایش نفت ایران عنوان کرد: تداوم مسیر و اهداف انقلاب اسلامی در سرپنجه تدبیر همسران شهدا است و این تکالیفی است که باید به آن عمل شود. نباید بگذاریم خون شهدای عزیز و ایثارگر ما  با کم کاری‌ پایمال شود، این تکالیف گاهی در اختیار دولتمردان و گاهی در اختیار خانواده‌های معظم شهدا است. ما در ادامه مسیر اعتلای انقلاب اسلامی باید از آموزه‌های شهدا در تمامی ابعاد و شئونات زندگی بهره‌مند شویم. 

رستمی بیان کرد: افراد دو صفت غفلت و عاقبت را نباید در زندگی فراموش کنند، غفلت زندگی را از مسیر خود خارج و زندگی فرد را دگرگون می‌کند، غفلت یک لحظه انسان را فرا می‌گیرد و پیمانی بزرگ به بار می‌آورد، همچنین عاقبت به خیری باید مد نظر افراد قرار گیرد و خداوند تمام افراد را عاقبت به خیر بفرمایید و همه ما جزو رهروان شهدا قرار گیریم. 

مشاور حقوقی امور ایثارگران شرکت ملی پالایش نفت ایران با اشاره به سهم صنعت نفت در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: مجموعه صنعت نفت هزار و 58 شهید تقدیم انقلاب کرده که این نشان از منحصر به فرد و خاص بودن این مجموعه در کشور  دارد به طوری که در این مجموعه سی هزار جامعه ایثارگری وجود دارد که شامل یازده هزار و ششصد جانباز، فرزند شهید و ایثارگر می شود این در حالی است که با آغاز به کار دولت سیزدهم و پیگیری های معاون وزیر و توجه به توسعه منابع، مدیریت و سرمایه انسانی، مسئله اشتغال که از دغدغه‌های جامعه ایثارگری بود مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: قانون واحد ماده 48 الحاق مالی دولت سال قبل از سوی دیوان عدالت باطل شد به طوری که این قانون در صنعت نفت بومی شده و تحت عنوان هزار و چهارصد و نود و هفتمین صورت جلسه مطرح شد البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دغدغه‌ دولت در مجموعه منابع انسانی این مصوبه مجدد احیا و ثبت نام برای فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، فرزندان آزادگان با یک سال اسارت، فرزندان شهدا و کسانی که قبلاً از این مزیت استفاده نکرده بودند از طریق سامانه انجام شد که در حال حاضر مجوز برای استخدام فرزندان جانبازان 30 درصد و بالاتر و شهدا صادر شده و در اکثر شرکت های پالایش نفت شازند به کار گیری شدند و در حال پیگیری برای استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد هستیم.

رستمی بیان کرد: دو هزار و 800 فرزند شهید در نوبت استخدام قرار دارند که برای تعداد 980 نفر مجوز صادر شده و مشغول به کار شدند که با پیگیری وزیر نفت از سازمان اداری و استخدامی اخذ مجوز لازم برای مابقی افراد برای ایجاد اشتغال در دستور کار قرار دارد البته در خصوص آزمون های استخدامی نیز ماده 31 قانون جامعه خدمات ایثارگرای در صنعت نفت و شرکت‌های وابسته رعایت می‌شود که در مجموع شرایط استخدامی برای فرزندان شهدا و ایثارگران و جانبازان براساس مدرک تحصیلی اعمال شده و افرادی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند به صورت پیمانی و اشخاص دارای مدرک کارشناسی و بالاتر به صورت قرارداد معین استخدام خواهند شد.

به‌گزارش تسنیم، پایان مراسم آیین تجلیل و تکریم از خانواده و فرزندان شهدا با حضور مشاور حقوقی وزیرنفت در امور ایثارگران، مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی شازند و دیگر مسئولان برگزار شد و با اهدای لوحی از صبر و شکیبایی آنها تقدیر و تجلیل شد.    

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • پیگیری استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد
  • تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی
  • کنگره شهدای غریب استان بوشهر برگزار می‌شود
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • بازی «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» روایتی از شهید «حسین لشگری»
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • انجام طرح تحقیق و تفحص از بلوار مرحوم ابوترابی
  • تدوین فرهنگ‌نامه شهدای غریب در اسارت استان بوشهر
  • یادواره شهدای غریب استان بوشهر برگزار می‌شود
  • اسارت ۳ هزار نفر از اهالی غزه از آغاز جنگ