Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان در جلسه شورای راهبری جمعیت استان زنجان، موضوعاتی از جمله راه‌اندازی سامانه اطلاعات GIS، جلوگیری از کاهش نرخ موالید و نظارت بر دفن اموات در آرامستان‌های روستایی مورد تأکید قرار گرفت.

استاندار زنجان دیروز (۱۲ خرداد) در جلسه شورای راهبری جمعیت و شورای هماهنگی ثبت‌احوال استان زنجان اظهار کرد: وضعیت استان زنجان در حوزه ازدواج مطلوب است و در تعداد طلاق در رده‌های آخر قرار داریم اما نرخ رشد جمعیت سیر خوبی ندارد و یکی از موضوعاتی است که باید در این شورا مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی نمی‌تواند توجیه مناسبی برای کاهش ازدواج یا کاهش موالید باشد، ابراز کرد: در سال گذشته مبلغ ۳۷۹ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده، در حالی که در سال ۹۷ نصف این رقم اعطا شده است. همچنین پارسال ۶ واحد تولیدی به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ واحد راکد نیز به چرخه تولید بازگشتند که این آمار حاکی از رونق اقتصادی در استان است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد ۳۳۴۱ نفر بیمه بیکاری دریافت کردند که در سال گذشته تعداد افرادی که بیمه بیکاری گرفتند به ۲۹۴۶ نفر کاهش یافته و این نشان می‌دهد به حوزه اشتغال توجه شده است. همچنین جمعیت سالمندان کشور در ۳۱ سال آینده ۳ برابر خواهد شد و اگر برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه نداشته باشیم، زنگ خطری برای آیندگان خواهد بود.

وی ثبت‌احوال را مهم‌ترین شاخص آمار و برنامه‌ریزی در کشور خواند و گفت: بدون برنامه‌ریزی روی جمعیت، بخشی از انرژی و ظرفیت‌ها از دست می‌رود و هدف‌گذاری بی‌نتیجه می‌ماند و مدیریت صحیح بر منابع نخواهیم داشت، لذا در برنامه‌ریزی باید همه اقشار و سنین لحاظ شوند، به عنوان مثال در کنار سرمایه‌گذاری برای جوانان، از تجارب افراد مجرب و باتجربه نیز باید بهره گرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر برای استفاده از توانایی جوانان و بانوان در سطوح مدیریتی برنامه‌ریزی نشده است، عنوان کرد: هر کجا برنامه‌ریزی صحیح انجام شده، نتیجه مطلوبی نیز حاصل شده است. مقایسه اقتصادهای برتر و رقابتی جهان نشان می‌دهد از یک آمار منسجم استفاده می‌کنند.

حقیقی به ایجاد بانک اطلاعاتی GIS  و استفاده از آن به عنوان مبنای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها تأکید کرد و افزود: شفافیت، آینده‌نگری، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری منطقی نیاز به آمار دقیق و منسجم دارد تا با استفاده از آن بتوانیم از سرمایه جمعیتی به درستی استفاده کنیم و اقدام مناسبی انجام دهیم.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان در ادامه این جلسه اظهار کرد: ثبت مدنی منبعی برای ارائه آمار حیاتی به شکل منظم و دقیق است و هویت قانونی یک فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر فرد برای اینکه بتواند از خدمات عمومی مانند مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های مالی بهره ببرد، نیاز به احراز هویت دارد.

سیدعلی شفیعی با تأکید بر اینکه اطلاعات گردآوری شده در ثبت‌احوال در تبیین سیاست‌های عمومی باارزش هستند و ثبت مدنی باید به عنوان یک خدمت اساسی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: کودکانی که هویت آن‌ها ثبت نشده است، ممکن است در معرض خطراتی همچون قاچاق انسان قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در ثبت ولادت و وفات در رده‌های میانی کشور قرار دارد، در مورد لزوم ساماندهی آرامستان‌ها در مناطق روستایی، یادآور شد: در برخی آرامستان‌ها که بدون حصر هستند و متولی ندارند، از شهرهای دیگر متوفیان به شکل مخفیانه دفن می‌شوند که از دید آمارها پنهان می‌ماند.

شفیعی همچنین به قدمت و فرسوده بودن ساختمان ثبت‌احوال زنجان اشاره کرد و افزود: به دلیل فرسوده بودن این ساختمان، نیروهای ثبت‌احوال شهرستان زنجان نیز در ساختمان اداره‌کل جای گرفتند و در حال حاضر نیمی از اسناد استان در شرایط نامناسب نگه‌داری می‌شود. ساختمان در دست احداث نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما محدودیت‌های اعتباری روند تکمیل آن را کند کرده است.

معاون فناوری اطلاعات ثبت‌احوال استان زنجان نیز در ادامه این جلسه به محدودیت‌های تردد در مراکز ثبت‌احوال و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پس از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: برای این منظور نماینده ثبت‌احوال برای صدور شناسنامه نوزادان در بیمارستان‌ها مستقر شد. تحویل شناسنامه‌های تعویضی از طریق پست، استقرار نماینده در بهشت زهرا و حذف برخی مراجعات حضوری در ارتباط با نظام وظیفه، از دیگر اقدامات است.

مهدی ژاله‌چیان با اشاره به اینکه در برخی از اسناد که به شکل محلی تنظیم شده، علت فوت ذکر نمی‌شود، بیان کرد: بیش از ۳۰۰ روستای زنجان متولی آرامستان ندارد و شاهد دفن اموات از سایر استان‌ها هستیم، در حالی‌که دهیاری‌ها باید بر آرامستان‌ها نظارت داشته باشند و آمار متوفیان را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۵ درصد مردم استان زنجان درخواست کارت هوشمند ملی داده‌اند، خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد از مردم که عمده آن مربوط به مرکز استان هستند، باقی ماندند و این موضوع سبب شده رتبه زنجان در بخش کارت هوشمند ملی در ردیف‌های آخر جای گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان ثبت احوال ولادت ازدواج و طلاق جمعیت استان زنجان برنامه ریزی آرامستان ها ثبت احوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۱۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج در داروخانه هلال احمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ کرمی زنجانی گفت: با موافقت کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی امکان عرضه دارو‌های خاص و شیمی‌درمانی، در داروخانه هلال احمر زنجان نیز فراهم شده است.

وی افزود: بر این اساس و با توجه به بارگذاری موضوع در سامانه سازمان بیمه مطبوع، بیمه شدگان دارای بیماری‌های خاص و صعب العلاج می‌توانند برای تهیه داروی مورد نیاز خود علاوه بر داروخانه‌های مجاز (داروخانه پنجم شهریور بیمارستان ولی عصر (عج)، داروخانه شهید رجائی در شهرستان زنجان، داروخانه شاهانی در شهرستان ابهر و داروخانه محرمی در شهرستان خدابنده) به داروخانه هلال احمر نیز مراجعه کنند.


مدیرکل بیمه سلامت استان ادامه داد: هم اکنون بیماران مبتلا به ۵۰ نوع بیماری خاص و صعب العلاج به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که این مهم در راستای خدمت رسانی بهینه به گروه‌های هدف است.

کرمی زنجانی گفت: این بیماران در صورتی که فاقد هرگونه بیمه پایه درمانی باشند می‌توانند از طریق سامانه شهروندی بیمه سلامت به آدرس csp.ihio gov.ir یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ادارات بیمه شهرستان‌ها برای بیمه رایگان ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: این افراد در صورتی که تاکنون در سامانه بیماران خاص وزارت بهداشت یا سامانه‌های بیمه سلامت نشان دار نشده باشند، باید با ارائه مدارک لازم برای این مهم اقدام کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: لیست ۵۰ نوع بیماری مذکور به آدرس zn.ihio.gov.ir جهت بهره‌مندی بیمه شدگان مشمول، بارگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • نهضت آسفالت‌ریزی در کمالشهر راه‌اندازی شد
  • ضرورت راه اندازی بازارچه‌های موقت در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری
  • راه‌اندازی بازارچه‌ها در چهارمحال و بختیاری در دستورکار باشد
  • سامانه بارشی امروز از زنجان خارج می‌شود
  • ارائه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج در داروخانه هلال احمر
  • اولتیماتم ۱۵ روز استانداری برای ساماندهی بستر زنجانرود فیلم
  • راه اندازی سامانه مردمی‌سازی نظارت بر فضا‌های تبلیغاتی
  • سامانه بارشی در زنجان تقویت می‌شود
  • رگبار پراکنده باران و رعد و برق در زنجان