Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری "اوستا"ی تاجیکستان، در این نامه رسمی اعتراضی خاطر نشان شد که موضوع غیرنظامی سازی منطقه و مشخص سازی مرزهای دولتی کشورهای عضو پیمان امنیت ‌جمعی مربوط به امور داخلی این کشورها بوده که صرفا از طریق مذاکرات دو طرفه قابل حل و فصل است.

در این نامه آمده است: "به استحضار طرف روسی رسد که روند مذاکراتی حل و فصل مناقشات مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان  بصورت جاری در چارچوب کمیسیون بین دولتی در راستای مسایل مرز بندی و غیرنظامی سازی میان تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین کارگروه های مربوط به موضوعات حقوقی و توپوگرافی در دست بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو از بهترین شیوه های بین المللی و مفاد اسناد حقوقی بین المللی مربوطه استفاده می شود."

نامه رسمی وزارت امور خارجه تاجیکستان تأکید می کند که دخالت کشور ثالث در روند مذاکره برای حل و فصل مسائل مرزی بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان به مصلحت نمی باشد.

پیش از این در ۲۶ ماه مه (۶ خرداد) لاوروف در پایان شورای وزیران امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که در قالب ویدوئو کنفرانس برگزار شد، گفته بود، «متأسفانه، این اولین بار نیست که چنین تنش هایی رخ می دهد. ما از متحدین خود می خواهیم که وارد مذاکره شوند و از بکار بردن سلاح خودداری کنند.  ما معتقدیم که هر چه زودتر باید اوضاع آرام شود. ما در این مورد به دوستان خود اطلاع داده ایم.»

بعد از آن بود که دوشنبه با تسلیم یادداشتی به وزارت ارجه روسیه در اعتراض به اعلام آمادگی مسکو برای حل و فصل اختلاف مرزهای بین تاجیکستان و قرقیزستان، در یادداشتی اعلام کرد که مسئله مرزی با کشور همسایه یک امر داخلی دو کشور است و نیازی به دخالت طرف ثالث نیست.
چهار هفته گذشته چهار شهروند تاجیک و چهار شهروند قرقیز در یک سری درگیری های مسلحانه در مرز دو کشور زخمی شده اند.

 در بیانیه وزارت امور خارجه تاجیکستان اشاره شد که مسئله مشخص کردن مرزهای رسمی مرنبط به  امور داخلی کشورهای عضو CSTO است و فقط با مشارکت هر دو طرف برگزار خواهد شد.
سازمان پیمان امنیت دسته جمعی (CSTO) از سازمانهای فعال نظامی در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و با هدف تقویت ظرفیتهای نظامی و سیاسی کشورهای استقلال یافته از آن و نیز، محدود کردن گسترش ناتو در منطقه تشکیل شد.
این سازمان با محوریت روسیه و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان در سال ۱۹۹۲ میلادی شکل گرفت و با تصمیم اعضا، در سال ۲۰۰۲ میلادی به یک ائتلاف نظامی منطقه ای تبدیل شد، اگرچه چندی بعد، کشورهای غربگرای گرجستان، جمهوری آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند.

تاجیکستان و قرقیزستان  ۹۷۶ کیلومتر مرز مشترک دارند  که تاکنون  فقط  ۵۰۴ کیلومتر آن معین و علامت گذاری شده است.

دو طرف سالهاست که  قادر به دستیابی به توافق در مورد مناطق مورد مناقشه و ترسیم خط مرزی نبوده اند.

درگیری و تیراندازی در این مناطق و برای آب، زمین و مراتع صورت می گیرد و گاه منجر به خونریزی می شود.

درگیری در مرز بین دو کشور بر سرمراتع یکشنبه هفته گذشته، رخ داد و مرزبانان از سلاح استفاده کردند. در این حادثه یک سرباز ۱۹ ساله تاجیکی زخمی شد. سه روز بعد، یک شهروند قرقیز به سوی یکی از ساکنین اسفارا تاجیکستان آتش گشود و تحقیقات در حال انجام است
مقامات می گویند دو شهروند تاجیکستان، سه سرباز و یک شهروند قرقیز در درگیری های روز هشتم ماه جاری میلادی زخمی شدند.

هر دو طرف پیوسته یکدیگر  مقصر این درگیری ها می دانند.

برچسب‌ها روسیه سرگئی لاوروف تاجیکستان قرقیزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه سرگئی لاوروف تاجیکستان قرقیزستان روسیه سرگئی لاوروف تاجیکستان قرقیزستان تاجیکستان و قرقیزستان حل و فصل دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۲۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به آسیا؛ ژاپن از جام ملت‌های فوتسال کنار رفت

در یک اتفاق غیرمنتظره، تیم ملی فوتسال ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا، از مرحله گروهی این رقابت‌ها حذف شد.

طرفداری | ژاپن که در گروه C با تیم‌های قرقیزستان، تاجیکستان و کره جنوبی همگروه بود، در آخرین دیدار خود مقابل تاجیکستان به تساوی یک بر یک رسید و با کسب تنها 4 امتیاز، در رده سوم گروه قرار گرفت.

تاجیکستان با 5 امتیاز دوم شد و قرقیزستان با 7 امتیاز به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. کره جنوبی هم با تنها 1 امتیاز در قعر جدول قرار گرفت.

این در حالی است که ژاپن در دوره قبلی این رقابت‌ها که به میزبانی تایلند برگزار شده بود، با شکست ایران در فینال، عنوان قهرمانی را کسب کرده بود.

حذف ژاپن از جام ملت‌های فوتسال 2024، یکی از بزرگترین شگفتی‌های این مسابقات تاکنون به شمار می‌رود.

در سایر گروه‌ها، تیم‌های ملی فوتسال ایران و کویت، افغانستان و بحرین به مصاف هم خواهند رفت.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • اظهارات علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودرو‌های شاسی بلند، اعتراضات سال ۱۴۰۱ و ...
  • چین: گروه ۷ تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند
  • شوک به آسیا؛ ژاپن از جام ملت‌های فوتسال کنار رفت
  • واکنش رضا نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • واکنش نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • لاوروف: در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: غرب در آستانه درگیری نظامی بین قدرت‌های هسته‌ای است