Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@05:04:58 GMT

شناخت امام مهربانی‌ها از دریچه کتاب و ادبیات

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۲۵۸۲

شناخت امام مهربانی‌ها از دریچه کتاب و ادبیات

حوزه ادبیات و کتاب در این 40 سال در معرفی شخصیت امام راحل (ره) تلاش فراوان کرده و نویسندگان زیادی سعی کرده اند ابعاد مختلف زندگی این بزرگ مرد را برای گروه های سنی مختلف به رشته تحریر و تصویر درآورند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امام خمینی و ابعاد مختلف زندگی ایشان، چه از بعد شخصی و عرفانی و چه بعد سیاسی و مبارزاتی‌شان، همیشه مورد توجه صاحب نظران و نویسندگان مطرح بوده است، چراکه بدون شک امام خمینی را می توان مؤثرترین شخصیت در قرن اخیر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبری که بسیاری از معادلات ابرقدرت‌های جهان و ستمگران را برهم زد و سرنوشت بسیاری از ملت‌ها را تغییر داد.

بر این اساس، حوزه کتاب و ادبیات کشور نیز نمی توانست بی تأثیر از این شخصیت جهانی باشد و بسیاری از نویسندگان از سیره ایشان غلفت نکرده و در این باره کتاب هایی را به رشته تحریر در آورده‌اند.

از «الف لام خمینی» تا «سه دیدار»

از جمله آن‌ها می‌ توان به «الف لام خمینی» اشاره کرد، کتابی که در سال ۱۳۹۷ به کوشش انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ رسیده ‌است.

این کتاب به نویسندگی هدایت‌الله بهبودی توانست عنوان برگزیده کتاب سال را از آن خود کند و منتخب جایزه جلال شود.

شاید «الف لام خمینی» را بتوان یکی از مفصل ترین آثار در مورد امام خمینی(ره) در سال‌های اخیر دانست، اما یکی از پرتیراژترین کتاب‌ها در زمان خود و در رابطه با زندگی امام خمینی(ره) را می‌توان کتاب «حدیث بیداری» دانست؛ کتابی به نویسندگی حمید انصاری که از سوی  انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، موسسه نشر عروج، رایزنی های فرهنگی و نمایندگی های سیاسی ج.ا.ا و موسسات انتشاراتی مختلف در داخل و خارج کشور منتشر شده است. این کتاب به زندگینامه علمی و سیاسی امام خمینی از تولد تا رحلت پرداخته است؛ تولد تا استقرار در قم، تبعید به ترکیه، تبعید به عراق، مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی از 15 خرداد تا پیروزی انقلاب، سفر امام خمینی(س) به پاریس، بازگشت به ایران و... از عناوین این کتاب هستند. در واقع تلاش شده است تا به مهم ترین وقایع زندگانی این رهبر کبیر در «حدیث بیداری» پرداخته شود.

این کتاب به خاطر ویژگی‌های خوبی که داشته به زبانهای مختلف ترجمه و در برخی از زبان ها مانند عربی، انگلیسی، فرانسه، اردو و.... در نوبت‌های متعدد تجدید چاپ شده است.

انتشارات سوره مهر نیز در رابطه با سیره امام خمینی(ره) کتاب‌‎های مختلفی را چاپ کرده است، اما یکی از معروفترین این کتاب‌ها و در واقع معروف‌ترین کتاب درباره امام خمینی(ره) در حوزه ادبیات داستانی را می توان کتابی دانست که اتفاقا در گذشته نه چندان دور و به قلم زنده یاد نادر ابراهیمی نوشته شده و بارها نیز تجدید چاپ شده است. «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» برای اولین بار در سال 77 و  توسط حوزه هنری چاپ شد و این رمان دو جلدی تاکنون توانسته از سوی سوره مهر به چاپ نهم خود برسد.

«سه دیدار» تجربه شخصی نویسنده در دیدار با امام خمینی(ره) است و به تازگی نیز نسخه صوتی آن با صدای وحید یامین پور و همزمان با سالروز رحلت امام راحل(ره) منتشر شده است.

امام از نگاه کمبریج

با توجه به این که شخصیت امام خمینی(ره) شخصیتی نیست که تنها منحصر و متعلق به کشورمان باشد و فراملی و فراملیتی است، بنابراین دور از انتظار نیست که در خارج از کشور نیز در مورد زندگی ایشان کتاب‌هایی چاپ شود؛ «نگاه انتقادی به [امام] خمینی» یکی از این آثار است؛ در این کتاب که توسط انتشارات کمبریج در 344 صفحه به چاپ رسیده است، سعی شده وجوه مختلف زندگی امام خمینی(ره) از تولد تا انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کند. در این کتاب به شخصیت امام خمینی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های قرن بیستم نگاه شده است که انقلاب او در ایران باعث تحول شگرفی هم در ایران و هم در دنیای اسلام شد و این تاثیرگذاری در حدی بود که در غرب نیز امام خمینی را می‌شناسند و اندیشه‌های او تاثیرگذار خوانده شده است.

البته باید توجه داشت که هرچند ظاهرا این کتاب مدعی است با نگاهی علمی و با استناد به گزاره‌های حقیقی نوشته شده است، اما به هر حال این کتاب چون دیگر کتاب‌های حوزه علوم انسانی و تاریخ از رویکردها و نظرات نویسندگان آنها نسبت به انقلاب ایران و شخصیت امام خمینی(ره) مبرا نیست و قضاوت‌های شخصی و تحلیل‌های هر نویسنده‌ای در رویکرد مقاله تاثیرگذار بوده است.

امام در قلب دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها

و اما شخصیت امام(ره) بیش از هر قشری باید برای نسل کودک و نوجوان شناخته شده باشد، زیرا به هر حال نسل‌های قبلی دورادور و برخی حتی از نزدیک با شخصیت امام(ره) آشنا هستند، اما کودکان و نوجوانان با توجه به این که فاصله سنی به نسبت زیادی با انقلاب دارند، شاید تا حدی این شخصیت بزرگ برایشان ناآشنا باشد؛ بنابراین نوشتن و پرداختن به ابعاد زندگی امام خمینی(ره) در این حوزه و برای سنین کودک و نوجوان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. سال گذشته بود که کتاب مجموعه چهار جلدی «قصه‌های امام خمینی(ره) و بچه‌ها» نوشته مجید ملامحمدی توسط انتشارات به‌نشر چاپ شد.

حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به‌نشر در مورد این کتاب گفته است که؛ «صورتت مثل گل است»، «من امام می‌شوم»، «از مدرسه سرخ پوست‌ها» و «گردن‌بندی که به ایران سفر کرد» عناوین کتاب‌های این مجموعه هستند. کودکان در این ۴ کتاب با سبک زندگی و سیره اخلاقی و عملی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آشنا می‌شوند. این کتاب‌ها حاوی داستان‌های کوتاه و فرازهایی آموزنده و داستان‌هایی اخلاقی از زندگی امام خمینی (ره) و ارتباطش با دیگران به‌ویژه کودکان است که کاملاً محبت آمیز و صمیمانه بوده است. داستان‌های این مجموعه از منابعی همچون پا به پای آفتاب، در سایه آفتاب، برداشت‌هایی از سیره امام و پرتوی از خورشید الهام گرفته شده‌اند.

مجموعه ده جلدی زندگی مصور امام خمینی(ره)، نیز داستان کامل زندگی امام را از تولد تا وفات و در قالب داستان هایی کوتاه به تصویر کشیده و به شرح وقایع مهم زندگی ایشان پرداخته است.

«امام خمینی(ره)» نیز عنوان کتابی به قلم مرحوم امیرحسین فردی است که نویسنده در آن داستان زندگی معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران را به زبان ساده و روان برای کودکان گروه سنی «ج» روایت می‌کند.
این کتاب تلاش دارد تا کودکان را با خود به روزهای انقلاب ببرد، همراه با این کتاب شابلونی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد که حاوی شعارهای روزهای انقلاب است و کودکان می‌توانند آن را رنگ‌آمیزی کنند.

به تازگی این کتاب توسط انتشارات مدرسه صوتی شده است.

نسیم اسدپور

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: زندگی امام خمینی انقلاب اسلامی امام خمینی ره شخصیت امام کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۲۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب

جمعی از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر امروز چهارشنبه و تا دقایقی دیگر در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

به گزارش مشرق، جمعی از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، امروز چهارشنبه - پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ - و تا دقایقی دیگر در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

اخبار و تصاویر تکمیلی متعاقبا منتشر می شود..

دیگر خبرها

  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده می‌شود
  • چرا شهر آفتاب محل برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب نشد؟
  • ببینید | روایت رهبر انقلاب از مخالفت امام خمینی(ره) با برخوردهای تند با بدحجابان