Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@09:06:59 GMT

ایده های شخصی شاهکار داستان نویسی است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۲۹۶۷

ایده های شخصی شاهکار داستان نویسی است

اکبرپور خواندن کتاب های خاطره نویسی را به افراد علاقه مند به داستان نویسی پیشنهاد کرد و گفت:کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی از بهترین آثار این سبک است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نخستین جلسه آموزش آنلاین داستان نویسی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تدریس احمد اکبر پور دوشنبه ۱۲ خرداد از صفحه اینستاگرام اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر پور در این دیدار به بحث ایده یابی و پیداکردن موضوع در داستان ها پرداخت و عنوان کرد:  ایده های شخصی شاهکار داستان نویسی است.

وی ایده‌های داستان‌ها را  به ایده‌های منحصر به فرد و ایده‌های عادی تقسیم کرد و گفت: ایده‌های منحصر به فرد هیچ‌گاه تمامی ندارد و معمولا از مسائل شخصی و گاهی مسائل عمومی جرقه می زند. خاطرات، خواب‌ها و رویاها از جمله ایده های شخصی است که می تواند ایده و موضوع داستان ها باشد.  این بخش فقط مال شما است و روزانه ایجاد می شود. اگر خاطره، صحبت یا هر موضوع ذهن شما را مشغول کرد این سوژه مربوط به شما است و اولین نکته برای داستان نویسی این است که اگر از این قسمت خاطرات و رویاهای ناخوشایند استفاده نکنید هیچ‌گاه به سوژه‌های ناب خود دسترسی پیدا نخواهیم کرد.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: فیلم، طبیعت و جامعه، مسائل عمومی است که سرشار از ایده است باید در این مسائل سوژه های بیابیم که ذهن ما را مشغول کند. ایده‌ها در خواب و بیداری در ذهن ما چرخ می خورد. این می‌تواند سوژه خاص برای داستان ما باشد. بستگی دارد چگونه ذهن ما را مشغول کند.

خالق کتاب «شب بخیر فرمانده» اضافه کرد: خواب های ما بسیار اهمیت دارد و اگر می خواهید ایده های ناتمامی برای ابد داشته باشیم، خواب‌های خود را یادداشت کنید. اگر دو سال این کار را انجام دهیم می‌توانیم از میان آن‌ها کتاب بنویسیم. اگر خواب‌های خود را تحلیل کنیم شناخت بهتری از خود به دست می آوریم. خود شناسی  به داستان نویسی کمک می کند.

وی با تصریح اینکه اگر به خاطرات، رویاها و خواب های خود توجه نکنیم پس از چی می خواهیم بنویسیم، ادامه داد: خوابها در عمق ذهن و ضمیر ناخودآگاه ما ریشه دارد؛ بخشی از شخصیت است که  به آن دسترسی نداریم و تفاوت آن با رویا در این است که ما، رویاهایمان  را می‌سازیم اما خواب‌ها خاص‌تر هستند. خواب ها بدون هیچ گونه آگاهی از وجود و خواسته‌های فرد شکل می‌گیرند و  شامل لحظاتی است که برای ما اهمیت دارد. ایده‌هایی که از خواب و خاطره شکل می گیرند نباید اصلا تغییر کنند و سانسور شوند.

اکبرپور خواندن کتاب های خاطره نویسی را به افراد علاقه مند به داستان نویسی پیشنهاد کرد و گفت: کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی از بهترین آثار این سبک است. خاطرات محمدبهمن‌بیگی در کتاب «بخارای من ایل من» جادو ایجاد کرده است. از نمونه های خارجی هم می‌توان کتاب‌های «ضد چ»، «نبرد من»، «حرف بزن حافظه» را نام برد.

به گفته وی، هر وقت صحبت از داستان نویسی می‌شود مساله اینکه خارجی بنویسی یا ایرانی نیست. باید به این نکته دقت کنیم که ما با تم داستان‌های خارجی آشنایی و حس مشترک نداریم، حتی با اسم‌ها و مکان‌های خارجی نمی‌توان حس هم ذات‌پنداری و یکی شدن را به مخاطب ما بدهد. البته گاهی سوژه‌های خارجی ذهن آدم را مشغول می‌کند که می توان به آن پرداخت.از بهترین کارها کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی است که خاطرات خود را نوشته‌ است و شاهکار است. خاطرات محمدبهمن‌بیگی از ایل قشقایی در کتاب بخارای من ایل من جادو ایجاد کرده است. از نمونه های خارجی هم می‌توان کتاب‌های «ضد چ»، «نبرد من»، «حرف بزن حافظه» را نام برد.

وی در پایان از مخاطبان خواست به عنوان تمرین کارگاه و برای دومین جلسه آموزشی فهرستی  از رویاهایی و خاطرات ناخوشایند خود که همیشه از بیان آن‌ها خجالت می کشیم برای سوژه داستان تهیه کنند.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: احمد اکبرپور نهاد کتابخانه های عمومی کشور داستان نویسی داستان ها خواب ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۲۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» نوشته رضا وحید به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب زندگینامه شهید اکبر خردپیشه شیرازی است.

شهید اکبر خرد پیشه شیرازی طلبه حوزه علمیه قم، پایه گذار کمیته دِه بید فارس و فرمانده گردان تبوک در عملیات بیت المقدس بوده است. وی همچنین مسؤول آموزش پادگان ۲۱ حمزه تهران، فرمانده یکان دریایی سپاه، مسؤول پادگان شهدای خیبر قم و آموزش سربازان و بسیجیان بوده است.

شهید خرد پیشه شیرازی پس از چند سال فعالیت در مسوولیت‌های مختلف در عملیات کربلای ۴ در جزیره بوارین به شهارت رسید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

روزهای آموزش که تمام شد، نوبت پذیرش اکبر شد، اما بعد از آموزش گفتند: «چند روز برو مرخصی و شنبه بیا سپاه.»

وقتی بعد از دو سه روز آمد سپاه، دید خبری نیست. هر روز می‌‏آمد و تا ظهر در آسایشگاه می‌نشست؛ ولی کسی کاری به او نمی‌‏سپرد. دیگر خسته شده بود. یک روز آمد آسایشگاه و دید تعدادی نیرو آمد. پرسید: «خبریه؟!» گفتند: «قراره توی میدون آستانه رژه بریم.»

تعدادی کلت و کلاش تاشو بود که بچه‌ها سرش دعوا داشتند. یک تیربار هم کناری افتاده بود؛ ولی کسی به آن محل نمی‌‏گذاشت. شیخ ‏اکبر تیربار را برداشت و روی کولش گذاشت و دو سه ردیف نوار فشنگش را دور کمرش بست و آماده شد برای رژه.

وقتی با آن تیربار سنگین جلوی فرمانده آن وقت سپاه، مرحوم حجت‌الاسلام «ایرانی» رژه رفت، از اکبر خوشش آمد و مشخصاتش را از بچه‌ها گرفت.

این کتاب با ۳۵۲ صفحه و قیمت ۱۴۰ هزارتومان عرضه شده است.

کد خبر 6086231 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • کتاب‌های ادبیاتی جذاب
  • کتاب های پرفروش سال ۱۴۰۳