Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:52:14 GMT

جنجال فاتحه سیاسی برمزار رئیس جمهوری پیشین افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۲۹۷۸

به گزارش روز سه شنبه رسانه‌های افغانستان،  «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نخستین مقام بلندپایه دولتی است که هفته گذشته به استان پکیتا سفر کرد و در این سفر برسر مزار نجیب الله احمدزی رئیس جمهوری سابق و چهره جنجالی در تاریخ معاصر افغانستان فاتحه خواند و این حضور واکنش‌های زیادی به همراه داشت. 

محب پس از حضور در مقبره نجیب الله در شهر گردیز استان پکتیا در توئیتر خود نوشت: در روزهای عید از آرامگاه دو شخصیت تاریخی کشور دیدار کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در گذشته، خانواده من با آن‌ها تفاوت دیدگاه داشتند. اما، آوردن صلح واقعی متکی به تحمل، مدارا، و عبور از طبقه‌بندی‌های از پیش تعیین شده است. 

محب پیش از آن در سفری به استان پنجشیر، از مقبره احمد شاه مسعود چهره شناخته شده جنگ افغانستان علیه اتحاد جماهیرشوروی سابق و طالبان نیز دیدار کرده بود. 

این توئیت مشاور امنیت ملی افغانستان واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در پی داشت به گونه ای که شماری این اقدام وی را ستوده و بر آن صحه گذاشتند و برخی دیگر به شدت با این عملکرد مخالفت کرده‌اند. 

 «محمودصیقل» نماینده دایمی سابق افغانستان در سازمان ملل متحد  از حضور محب بر مقبره نجیب الله به شدت انتقاد و در توئیتی اظهار کرد: وقتی عدالت از یک کشور رخت بربندد، بالای قبر وطن‌فروشان و قاتلان مردم گل گذاشته شود؛ تقلب‌کار، متعصب و قوم‌گرا مصلحت‌گر می‌شود. 

وی افزود: کلیدی‌ترین پست‌های سیاسی- امنیتی کشور به قیمت خون هزاران جوان، جولانگاه کسب تجربه عناصر مجهول‌الهویه تحت عنوان صلح قرار می‌گیرد. 

بدنبال این توئیت‌ها صدها نفر در دو طرف موافق و مخالف این حضور صف بستند و واکنش‌ها و اظهاراتی متفاوتی نشان دادند اما در این میان خانواده نجیب الله نیز خاموشی خود در این سال ها را شکست و اعلام موضع کرد. 

 «فتانه نجیب» خانم نجیب الله در واکنش به این اقدام واظهارات مرتبط با آن در یک پیام صوتی گفت: بهترین تجلیل و یادبود از خدمات وطن دوستانه و صادقانه نجیب‌الله این خواهد بود که قبل از ساختن آرامگاه وی، علل و انگیزه‌های قتل او از مجاری مربوطه بررسی شده و حقایق مرگش در حالی که در دفتر ملل متحد در کابل پناهنده سیاسی بود به آگاهی مردم افغانستان رسانده شود. 

فتانه نجیب افزوده است: اجازه نمی‌دهد کسی قبر نجیب الله را بسازد و بهتر است به جای مقبره بر مزار وی، مدرسه‌ای ساخته شود تا کودکان وطن در آن آموزش ببینند. 

براساس گزارش‌های منتشره، در سال‌های جنگ داخلی بین مجاهدین برسرقدرت، حاکمیت طالبان و حضور آمریکایی‌ها با پیمان ناتو در افغانستان نوارهای صوتی نجیب الله که با اطلاعات خود پیش بینی‌هایی از حضور غرب و دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه در افغانستان کرده بود، توجه افرادی زیادی از مردم این کشور از جمله جوانان را به خود جلب کرده بود. 

نیروهای طالبان پس از آنکه در مهرماه سال ۱۳۷۵  وارد کابل شدند، به دفتر سازمان ملل متحد هجوم برد و نجیب الله  را از آن جا بیرون کشیده و در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری به همراه برادرش ژنرال احمدزی به دارآویختند. 

تاکنون انگیزه و عاملان پشت‌پرده این اقدام مشخص نشده و دولت پساطالبان که بیشتر نمایندگان مجاهدین بودند و با وی دشمنی داشتند در این زمینه خاموشی اختیار کرده بودند اما دیدار نخستین مقام بلندپایه دولت  اشرف غنی از مزار نجیب الله جنجال و بحث های زیادی را در این زمینه دامن زد. 

 اقدام یکی از مقام های ارشد دولت غنی سبب شد تا  واکنش‌ها، اظهارات و بحث‌ها درمورد شخصیت نجیب‌الله، رییس جمهوری پیشین افغانستان بار دیگر در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی افغانستان داغ شود. دراین اظهار نظرها برخی‌ او را فردی وطن‌دوست و شماری دیگری او را دست نشانده اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌خوانند. 

برخی‌ دیگر هم  در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: حضور حمدالله محب بر مقبره نجیب الله مرتبط با توافقنامه سیاسی بین عبدالله و اشرف غنی و اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشیددوستم رهبرحزب جنبش ملی است. 

برچسب‌ها افغانستان طالبان اشرف غنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان اشرف غنی افغانستان طالبان اشرف غنی نجیب الله واکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ سال حبس برای نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال

شهره موسوی نائب رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پرونده کثیرالشاکی «کینگ مانی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

به گزارش مشرق، رئیس کل دادگستری استان تهران از صدور رأی پرونده موسوم به «کینگ‌مانی» خبر داده‌اند. متهم ردیف دوم این پرونده شهره موسوی، نائب رئیس پیشین زنان فدراسیون فوتبال بود که اکنون به ۱۰ سال حبس، رد مال و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران درباره رای پرونده کینگ مانی گفته است: «بر اساس رای صادره، سه نفر از اشخاص حقیقی و یک شخص حقوقی متهم در این پرونده به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از طریق ایجاد رمزارز جعلی به نام «کینگ‌مانی» و توزیع آن در بین مردم، به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند و شرکت «بادران گستران» به ممنوعیت از فعالیت شغلی با استفاده از هر گونه رمزارز به مدت دو سال محکوم شد.»

موسوی که در دوران عزیزی خادم، نایب رئیس زنان در فدراسیون فوتبال بود، در طول مدت بازداشت هم کماکان از حضور خود در فدراسیون فوتبال استعفا نداد و به صورت آنلاین در جلسات هیئت رئیسه شرکت می‌کرد، اما بعد از حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، با دستور حراست فدراسیون موسوی از سمت خود برکنار شد و سپس مریم منظمی جایگزین این مدیر پرحاشیه شد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • رجزخوانی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی، صرفاً مصرف داخلی دارد
  • واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ سران اروپا | تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیریم
  • واکنش ‌آیت‌الله سعیدی به حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • رژیم خبیث صهیونیستی با یک تنبیه سنجیده مات و مبهوت شد
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه
  • ۱۰ سال حبس برای نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال
  • وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی: پیش از هرگونه حمله باید خوب فکر کنیم/ ایران به حمله ما واکنش نشان خواهد داد
  • جنجال ایکس در هند