Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:54:41 GMT

بهانه‌های آبکی؛ انجماد یک طرح نفتی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۳۷۵

بهانه‌های آبکی؛ انجماد یک طرح نفتی

قرار بود افزون بر کاهش خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی منجر شود و مصداق علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در خطه همدان را به تصویر بکشد؛ اما نشد. آنگونه که باید می‌شد نشد و سرنوشت طرحی که حالا به بلوغ رکود رسیده و به قول کارشناسان اهل فن درصد پیشرفت فیزیکی اش به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پتروشیمی ابن سینا را می‌گویم که ۱۶ سال پیش در همدان بنا نهاده شد تا با تولید سالانه ۱۱۰ هزار تُن «اتیلن اکساید» و در کنارش «اتوکسیلات»، «اتانول آمین» و «گلایکول» گام بزرگی در جهت اعتلای صنعت پتروشیمی کشور بردارد و با تنوع سبد محصولاتش مواد اولیه صدها کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی را فراهم کند.

حالا متولیان اجرای این طرح آب پاکی را روی دست مسوولان می ریزد که واگذاری زمین ۱۰۰ هکتاری، برق و ده ها زیرساخت دیگر هیچکدام برای ما آب نمی شود؛ اصلا صنعت پتروشیمی بدون آب معنی ندارد.

مدیرعامل جوان این طرح سالخورده وجود چهار و نیم میلیون متر مکعب آب را لازمه راه اندازی پتروشیمی ابن سینا می داند که تا زمان تامین نشدن آن، یک آجر هم روی دیوار این طرح نمی گذارد. علیرضا مهدوی صدر حتی اخذ مجوزهای زیست محیطی را منوط به تخصیص سهمیه آب می داند آن هم آب پایدار و دائمی.

مدیرعامل پتروشیمی ابن سینا تایید می‌کند که باید زیر ساخت مورد نیاز برای سرمایه گذار فراهم شود تا دغدغه ای در این رابطه نداشته باشد.

پتروشیمی ابن سینا ۱۶ سال پیش در همدان بنا نهاده شد تا با تولید سالانه ۱۱۰ هزار تُن «اتیلن اکساید» و در کنارش «اتوکسیلات»، «اتانول آمین» و «گلایکول» گام بزرگی در  جهت اعتلای صنعت پتروشیمی کشور بردارد.او ۷۷ درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینا را متعلق به «حامی فولاد ایرانیان» اعلام و اضافه می کند: «صنایع پتروشیمی ایران» نیز سهم ۲۰ درصدی در این طرح دارد و سه درصد مابقی هم در اختیار چند سهام‌دار خرد است. 

مدیرعامل پتروشیمی ابن سینا می گوید: سهامداران برای خرید لایسنس های اورجینال (license) از کشورهای هلند و سوئیس هزینه های بسیاری کرده و در آینده نیز سرمایه های ارزی و ریالی خود را صرف این طرح صنعتی می کنند پس نیازمند حمایت و تامین امکانات لازم در همدان هستند.

به گفته مهدوی صدر، تحمیل هزینه های اضافی، این طرح را از توجیه اقتصادی خارج می کند که به صلاح نیست.

اصرار همدان و انکار پتروشیمی

اما مدیرعامل شرکت آب منطقه ای از صدور مجوز سه میلیون متر مکعب آب به این صنعت در سالهای گذشته خبر می دهد و می گوید: پنج سال پیش با صرف ۵۰ میلیارد تومان اعتبار ۴۰ کیلومتر خط انتقال برای پتروشیمی احداث شد و برای ۲۰ کیلومتر باقی مانده خواستار مشارکت و سرمایه گذاری متولیان طرح شدیم تا بتوانیم یک و نیم میلیون بعدی را هم اختصاص بدهیم و آنها نیز موافقت کردند اما مدیرعامل تازه منصوب چرا همه چیز را انکار می کند جای سوال دارد.

منصور ستوده تامین این حجم آب از پساب شهر را کار سخاوتمندانه ای از سوی مسوولان استان اعلام می کند و این در حالی است که هر سال حلقه محاصره خشکسالی بر دور همدان تنگتر می شود و سنگینی هشت دشت ممنوعه را به گُرده می کشد.

به گفته او این آب یعنی همه داشته های همدان که در طبق اخلاص نهاده ایم و هیچ نگرانی برای تامین کم و کسری اش هم وجود ندارد فقط سهامداران باید قدری همکاری کنند. 

به اعتقاد ستوده چنانچه پتروشیمی ابن سینا پیشنهاد آب منطقه ای و مسوولان اجرایی همدان را بپذیرد با یک تیر دو نشان زده، هم سرمایه گذاری سودآوری کرده و از مواهبش در آینه بهره مند می شود و هم برای شتاب بخشیدن به کار خود یک گام مثبت برداشته است.

آب بهانه ای برای وقت کُشی

به اعتقاد حمیدرضا متین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، پیشنهاد مشارکت برای تامین بخشی از سهمیه آب کاملا منطقی است و سهامداران باید پذیرفته و به این قائله پایان بدهند.

گویا این پیشنهاد به مذاق سرمایه گذاران خوش نمی آید و آنها حاضر نیستند سرکیسه را شل کنند و پرداخت این هزینه ها را به زیان طرح می دانند که صرفه اقتصادی آن را زیر سوال می برد.

به این شرایط رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان به شدت انتقاد دارد و تاکید می کند چگونه طرحی که قرار است سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برایش هزینه شود از عهده ۴۰ میلیارد تومان برنمی آید؟

به اعتقاد حمیدرضا متین پیشنهاد مشارکت برای تامین بخشی از سهمیه آب کاملا منطقی است و سهامداران باید پذیرفته و به این قائله پایان بدهند و گرنه بهانه های اینچنینی برای تعلل بسیار است.

او توقف ساخت این طرح را عادلانه نمی داند و بر ادامه آن تاکید دارد؛ طرحی که هیچ اراده ای برای آب شدن قندیل های رکودش از سوی سرمایه گذاران دیده نمی شود و حالا مسوولان نظر به باطل کردن آن دارند.

متین با بیان اینکه سه ماه از فصل عمرانی گذشته و آب و هوای سرد همدان اجازه فعالیت ساخت و ساز بعد از آبان ماه را نمی دهد اصرار می کند که متولیان باید آستین ها را بالازده و بیش از این وقت کُشی نکنند.

ناگفته‌های واگذاری زمین به پتروشیمی ابن سینا

اما مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی همدان لب به گفتن ناگفته هایی می گشاید؛ سخنانی که تازگی دارد تا زبان پتروشیمی برای بهانه تراشی کوتاه شود.

محمدرضا بادامی توضیح می دهد: زمین مورد نیاز این طرح به مساحت ۱۰۰ هکتار در منطقه ویژه ای اقتصادی جهان آباد با تخفیف ویژه به پتروشیمی ابن سینا فروخته شده است. زمینی که متری ۱۶۰ هزار تومان قیمت داشت با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان واگذار شد به شرط اینکه تمام زیرساخت های لازم اعم از آب، برق، گاز و تلفن به عهده خود متقاضی باشد.

به گفته وی با همین شرط و شروط قرارداد منعقد شد اما باز هم برای تامین آب همکاری و مساعدت شد در عوض آنها هیچ عزم و ارداه جدی برای آغاز کار نشان ندادند.  

بادامی می افزاید: سال گذشته که از بدعهدی مجریان طرح به تنگ آمدیم و پس از اخطار و تذکرهای لازم در صحن شورای حل اختلاف و داوری، رای به فسخ قرارداد صادر شد ولی با وساطت مسوولان استان یکسال دیگر مهلت دادیم تا طرح اجرا شود اما مجریان آن مدام بهانه جویی می کنند که پایه و اساس درستی هم ندارد.

زمین مورد نیاز به مساحت ۱۰۰ هکتار در منطقه ویژه ای اقتصادی جهان آباد با تخفیف ویژه به پتروشیمی ابن سینا فروخته شده است. زمینی که متری ۱۶۰ هزار تومان قیمت داشت با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان واگذار شد به شرط اینکه تمام زیرساختهای لازم اعم از آب، برق، گاز و تلفن به عهده خود متقاضی باشد.او تاکید می کند که اگر احداث پتروشیمی در این منطقه توجیه اقتصادی و فنی ندارد بهتر است این طرح لغو و به دنبال طرح های جایگزین باشیم.

۱۵ روز مهلت برای جبران ۱۶ سال تاخیر

صحبت های معاون هماهنگی امور اقتصادی هم شنیدنی است وقتی در مقام مدافع حقوق مردم این دیار سخن می گوید و از حقی دفاع می کند که سالهاست با کلنگ پتروشیمی ابن سینا در خاک این منطقه به زمین زده شده و قرار بود با اشتغال دست کم ۳۰۰ جوان امید و آرزو های بسیاری را برای زندگی برویاند، اما هنوز جوانه هم نزده است.

ظاهر پورمجاهد دلسوزی برای پتروشیمی ابن سینا را بیش از این جایز نمی داند و بر این باور است که ادامه دادن با این شرایط به نفع استان نیست و فایده ای جز هدر رفت منابع ندارد.

او تاکید می کند که به قدر کافی از طرف مسوولان استان از این طرح حمایت و پشتیبانی صورت گرفته و بعد از سالها تنبلی و تعلل حالا وقت جنب و جوش است و برای اینکار ۱۵ روز بیشتر به سهامداران فرصت نمی دهد تا خود را جمع و جور کرده و تصمیم قاطعی بگیرند.

پورمجاهد که تمام عمرش را در خم و چم مسائل اقتصادی و عمرانی سپری کرده هیچ عذر و بهانه ای را برای کم کاری در اجرای عملیات ساخت و ساز پتروشیمی نمی پذیرد.

حالا باید منتظر بود و روزها را بشماریم که چه بر سر پتروشیمی نیمه تمام می آید؟ آیا یخ های این طرح منجمد آب می شود؟

برچسب‌ها پتروشیمی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران همدان صنایع پتروشیمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پتروشیمی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران همدان صنایع پتروشیمی پتروشیمی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران همدان صنایع پتروشیمی پتروشیمی ابن سینا برای تامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴

براساس آخرین نتایج منتشرشده نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس (۲۰۲۴)، در رتبه بندی کلی جهانی، دانشگاه بوعلی سینا با رتبه ۱۶۱۹ از بین ۴۹۳۱ دانشگاه جهان، موفق به حضور در این رتبه‌بندی شده‌ است.

به گزارش ایسنا، به استناد بررسی‌های مرکز ارزیابی و پایش عملکرد؛ براساس آخرین نتایج منتشرشده نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس (۲۰۲۴)، در رتبه بندی کلی جهانی، دانشگاه بوعلی سینا با رتبه ۱۶۱۹  از بین ۴۹۳۱ دانشگاه جهان ، موفق به حضور در این رتبه‌بندی شده‌است،همچنین در بخش آسیای  غربی رتبه ۶۷ را از بین ۴۳۶ دانشگاه کسب کرده است.

دانشگاه بوعلی سینا در نظام رتبه بندی نیچر موفق به کسب جایگاه  ۲۰ در میان ۷۳ دانشگاه کشور شده است.

همچنین بر اساس رتبه‌بندی موضوعی نیچر در شاخه شیمی رتبه ۱۷۴۰ جهانی و رتبه ۱۳ کشوری و  در شاخه علوم فیزیک رتبه ۱۴۲۴ جهانی و رتبه ۱۷ کشوری را کسب کرده است، نیچر ایندکس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ در انگلیس به رتبه‌بندی موسسات و دانشگاه‌های جهان اقدام کرد.

رتبه‌بندی ۲۰۲۴ نیچر ایندکس دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دارای تحقیقات با کیفیت در زمینه‌های علوم زیستی، شیمی‌، فیزیک، علوم زمین و زیست محیطی را در سال ۲۰۲۳ (از تاریخ ۱دسامبر ۲۰۲۲ لغایت ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳) مورد بررسی قرار داده است. در این رتبه‌بندی علاوه بر تعداد مقاله، سهم موسسه در نگارش مقاله (با در نظر گرفتن نویسندگان سایر موسسات) و وزن حوزه موضوعی نیز لحاظ می‌شود.

نیچر ایندکس یک پایگاه اطلاعاتی متشکل از وابستگی سازمانی نویسندگانی است که در ۸۲ نشریه برتر علوم طبیعی ( Natural-Science ) مقاله چاپ کرده اند. خروجی مقاله برای یک موسسه، کشور، منطقه یا شهر به دو صورت محاسبه می شود. نیچر ایندکس تعداد مطلق و تعداد سهم کسری از انتشار مقاله در سطح سازمانی و ملی را ارائه می دهد و به این ترتیب، شاخصی از خروجی و همکاری پژوهشی با کیفیت در سطح جهانی است. نیچر ایندکس به صورت ماهانه  به روز رسانی شده و اطلاعات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می دهد.

مقالات منتشرشده با وابستگی سازمانی دانشگاه بوعلی سینا در این رتبه بندی به شرح ذیل است

مقاله اول با عنوانGrowth of matter perturbations in some parametrization of dark energy models "  توسط دکتر نور اله نظری پویا عضو  هیات علمی دانشکده علوم پایه،چاپ شده است.

تالیف مقاله دوم با عنوان Application of Metal-Organic Frameworks with Sulfonic Acid Tags in the Synthesis of Pyrazolo[۳,۴-b]pyridines via a Cooperative Vinylogous Anomeric-Based Oxidationتوسط دکتر زلفی گل  عضو هیات علمی دانشکده شیمی و علوم نفت و حسن سپهر منصوری و میلاد  محمدی رسول  از دانشجویان دانشکده شیمی و علوم نفت چاپ شده است.

مقاله سوم با عنوان S۸ increases with effective redshift in ΛCDM cosmology با مشارکت آقای دکتر محمد ملک جانی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • مخالفت مصر با کوچاندن فلسطینی ها به صحرای سینا
  • آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد
  • پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • طرحی از افتخارات جان سینا در WWE به مناسبت تولد او + عکس
  • سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان
  • آنچه ابن سینا می‌تواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد