Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@01:07:14 GMT

جلوگیری از سرطان پستان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۸۹۶

جلوگیری از سرطان پستان

این مقاله توسط گروه پزشکان بهایند (تیم فوق تخصصی پیشگیری و درمان سرطان) تهیه و تایید شده است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام به آیند، برای اینکه از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کنیم اول باید بدانیم که فاکتورهای خطر مرتبط با سرطان پستان کدم‌اند.

این فاکتورها به دودسته کلی تقسیم می‌شوند:

فاکتورهای خطر تغییرپذیر سرطان پستان

این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

۱- عدم تحرک کافی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنانی که به‌ اندازه کافی تحرک ندارند در ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که زنان در طول هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش با شدت زیاد داشته باشند.

۲-چاقی بعد از یائسگی. بعد از یاِئسگی با افزایش بافت چربی در بدن، سطح استروژن خون افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن ریسک ابتلا به سرطان پستان بالاتر می‌رود.

۳-استفاده از هورمون درمانی. در صورتی‌ که استروژن و پروژسترون به‌صورت ترکیبی استفاده شود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. برای استفاده از روش‌های جایگزین جهت کنترل علائم یائسگی و پیشگیری از پوکی استخوان با پزشک خود مشورت کنید.

۴-سابقه تولیدمثل. عدم بارداری یا اولین بارداری بعد از ۳۰ سالگی و همچنین عدم شیردهی از دیگر عوامل مرتبط با سرطان پستان هستند.

۵-مصرف الکل. هر چقدر میزان مصرف الکل بیشتر باشد، فرد در ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار می‌گیرد.

فاکتورهای خطر تغییرناپذیر سرطان پستان

۱-افزایش سن. بیشتر سرطان‌های پستان بعد از ۵۰ سالگی تشخیص داده می‌شوند.

۲-جهش‌های ژنتیکی. ۵ تا ۱۰% سرطان‌های پستان ارثی هستند و در اثر تغییرات ژنتیکی که از والدین به ارث برده می‌شوند رخ می‌دهند. شایع‌ترین علت سرطان پستان ارثی، تغییر در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ می‌باشد. به‌طور متوسط زنانی که حامل این تغییرات ژنتیکی باشند تا ۷۰% احتمال دارد که تا سن ۸۰ سالگی به سرطان پستان مبتلا شوند.

۳-سابقه شخصی ابتلا به سرطان پستان. فردی که مبتلا به سرطان پستان شده باشد در ریسک بالاتری به ابتلای مجدد به سرطان در همان پستان یا پستان مقابل قرار دارد.

۴-سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان. مهم است بدانید که بیشتر زنانی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند سابقه خانوادگی سرطان پستان ندارند. درعین‌ حال زنانی که یکی از بستگان درجه اولشان به این بیماری مبتلا شده باشند (شامل دختر، خواهر یا مادر) دو برابر بیشتر از جمعیت عادی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

۵-شروع قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی و یائسگی بعد از ۵۵ سالگی، چون زنان به مدت طولانی‌تری در معرض هورمون‌ها قرار می‌گیرند، خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها افزایش می‌یابد.

۶_داشتن سینه‌ها با بافت متراکم. زنانی که بافت چربی کمتری در سینه‌های خوددارند با احتمال بیشتری به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

۷-سابقه ابتلا به بیماری‌های پستان. برخی از بیماری‌های خوش‌خیم پستان مانند هیپرپلازی آتیپیک احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند.

چگونه از سرطان پستان پیشگیری کنیم؟

به نقل از خانم دکتر امینه سادات واقفی، متخصص پاتولوژی، مشاور ژنتیک سرطان و از پزشکان مجموعه به آیند، در صورتی‌ که فرد در ریسک متوسط برای ابتلا به سرطان پستان قرار داشته باشد، برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان توصیه می‌شود که زنان از ۲۵ سالگی خودآزمایی ماهانه پستان‌ها را شروع کنند و در صورت یافتن هرگونه تغییر در ظاهر یا لمس سینه‌ها حتما به پزشک متخصص سرطان در همان حیطه تخصصی مراجعه کنند.

همچنین از ۴۰ سالگی هم ماموگرافی سالانه پستان‌ها باید انجام شود.

ماموگرافی می‌تواند تا دو سال قبل از بروز علائم وجود تومور را تشخیص دهد. اهمیت تشخیص به‌موقع سرطان پستان در این است که در صورتی‌ که در مراحل اولیه این بیماری یافت شود، قابل‌ درمان است.

اگر فردی به دلیل عواملی مثل سابقه خانوادگی، جهش ژنتیکی یا بیماری‌های خاص پستان در معرض خطر افزایش‌ یافته ابتلا به سرطان پستان قرار داشته باشد، راهکارهایی وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توان به کاهش احتمال خطر سرطان پستان کمک کنیم مانند مشاوره ژنتیک و آزمایش سرطان پستان، مصرف دارو برای کاهش خطر سرطان پستان و جراحی پیشگیرانه برای تعیین میزان خطر ابتلا به سرطان پستان و انتخاب بهترین روش پیشگیری با پزشک خود مشورت کنید و به یاد داشته باشید که پیشگیری همیشه راحت‌تر از درمان است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جلوگیری از سرطان پستان ابتلا به سرطان پستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدایی هافبک اکوادوری استقلال خورستان به دلیل ابتلا به هپاتیت!

هافبک خارجی استقلال خوزستان به دلیل ابتلا به هپاتیت از تیم جنوبی جدا شد

 

یکی از بازیکنان خارجی استقلال خوزستان به دلیل ابتلا به بیماری، از این باشگاه جدا شد.

سرجیو سائول کوینترو چاوز در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل لیگ برتر فوتبال با مدیران باشگاه استقلال خوزستان به توافق رسید و روز 16 اسفند سال 1402 با این باشگاه قرارداد بست.

پس از امضای قرارداد، این هافبک 25 ساله اکوادوری در تست‌های ایفمارک شرکت کرد و مشخص شد که به هپاتیت B مبتلاست. بعد از این اتفاق، نام چاوز از فهرست تیم استقلال خوزستان خارج شد تا آبی‌های اهوازی بتوانند بازیکن دیگری به خدمت بگیرند که محمد آبشک را از فولاد خوزستان جذب کردند.

کوینترو که یک دقیقه هم برای استقلال خوزستان بازی نکرد، پنجمین بازیکن خارجی این تیم در لیگ بیست‌وسوم به شمار می‌رفت که خیلی زود از جمع شاگردان سیروس پورموسوی جدا شد.

باشگاه استقلال خوزستان در نقل‌وانتقالات زمستانی توانست ساویو روبرتو از برزیل، آسو رستم از عراق، دوستونبک تورسونوف از ازبکستان و عثمان اندونگ از سنگال را به خدمت بگیرد.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • افزایش تصادفات رانندگی افراد بدون گواهینامه در تبریز
  • جدایی هافبک اکوادوری استقلال خورستان به دلیل ابتلا به هپاتیت!
  • جدایی هافبک خارجی استقلال خوزستان به دلیل ابتلا به هپاتیت
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیری مرموز سرطان
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زاهدان به صدا درآمد
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد