Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@04:33:54 GMT

بازخوانی روایت بی‌خانمانی با مرگ آسیه پناهی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۴۵۱۸

بازخوانی روایت بی‌خانمانی با مرگ آسیه پناهی

 

به گزارش تابناک، روزنامه ایران در ادامه نوشت: فقرا همیشه در جایی هستند که نباید باشند. آلونک ۱۰ متری آسیه در جایی بنا شده بود که مدعیان آن زیاد بودند؛ انتهای شهرک سجادیه شهر کرمانشاه که حریم آن فضای سبز و در مجاورت برق فشار قوی بود و شهرداری و اوقاف بر سر مالکیت زمین آن در کشمکش بودند.
نیرو‌های اجرائیات شهرداری ۳۰ اردیبهشت ۹۸ با لودر به جان تعدادی از خانه‌های شهرک سجادیه افتادند؛ صاحبان خانه‌های کوچک آنجا برای حفظ سرپناه خود گرچه مقاومت کردند، اما در مقابل نیرو‌های مجهز شهرداری راه به جایی نبردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویدئویی از یکی از این خانواده‌ها منتشر شده که یک زن بی‌سرپناه در کنار اثاثیه آسیب دیده‌اش ایستاده و می‌گوید، آن روز در خواب بوده است که ناگهان گاز اشک آور به داخل خانه زده شده و آن‌ها مجبور به خروج از منزل شده‌اند. دقایقی بعد لودر شهرداری خانه آن‌ها را با خاک یکسان کرده است. آسیه، اما مقاومت بیشتری کرد و با پای برهنه و داد و بیداد کوشید تا لودر را متوقف کند؛ حتی خودش را در دهانه لودر انداخت تا شاهد ویران شدن آلونک‌اش نباشد، اما سیاه‌پوشان اجرائیات هرگز کوتاه نیامدند.
پس از تخریب کپر، مأموران اجرائیات خانم پناهی را برای انتقال به کمپ «چشمه سفید» در جنوب شهر، سوار خودرو خود کردند، اما دقایقی بعد و پیش از رسیدن به مقصد قلبش از کار افتاد و همانند خانه‌اش نقش زمین شد و تمام.
فیلم تخریب خانه آسیه پناهی و تقلا‌های او را خود مأموران اجرائیات گرفتند؛ تصاویر دردناکی که چند روز بعد به یکی از پربازدیدترین خبر‌های فضای مجازی استان سپس کشور تبدیل شد و احساسات عمومی را بشدت جریحه دار کرد. از همان زمان موجی از ابهام و سؤال‌های بی‌جواب در فضای عمومی مطرح شد، اما مدیران شهرداری کرمانشاه تا چند روز فقط سکوت کردند؛ با داغ‌تر شدن فضا سرانجام غلامرضا شهبازی، مدیر اجرائیات شهرداری کرمانشاه پنجم خرداد در پاسخ به ایرنا خبر تخریب خانه و مرگ آسیه پناهی را تأیید کرد. او به‌صورت غیرمستقیم خانم پناهی را متهم به اعتیاد هم کرد و گفت: مأموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه برای تخریب خانه‌ها حکم قضایی داشتند.
«سعید طلوعی» شهردار کرمانشاه هم همان روز در گفتگو با «ایران» گفت: متأسفانه این خانم به نوعی عضو یک تیم ساخت و ساز غیرمجاز به شمار می‌رفت که هرجا ساخت و ساز غیر قانونی صورت می‌گرفت و قرار بود تخریبی صورت گیرد ایشان با گرفتن پول از سازنده اقدام به داد و فریاد و سعی در جلوگیری از تخریب می‌کرد.

به گفته وی، این چندمین موردی بوده که وی ادعا می‌کرده واحد بنا شده غیرمجاز متعلق به اوست. طلوعی مدعی شد: در این مورد خاص، ساخت و‌سازی که صورت گرفته در زمین متعلق به شهرداری بوده و جالب اینکه ساخت و ساز متعلق به شخص دیگری غیر از این خانم بوده که همه مدارک در این زمینه موجود است. طلوعی تأکید کرد: در همه موارد ساخت و ساز‌های غیرمجاز که پس از چندین بار بررسی در مراجع ذیصلاح منجر به حکم قلع و قمع می‌شود چندین بار به سازنده اخطار داده می‌شود. ضمن اینکه این خانم پس از حضور لودر شهرداری برای تخریب به داخل بیل لودر می‌رود و با دادو فریاد می‌گوید حاضر به پایین آمدن نیست.
این ادعای شهردار کرمانشاه که آسیه پناهی عضو یک تیم ساخت و ساز غیرمجاز بوده هنوز اثبات نشده است، اما دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه که چند روز پیش‌تر به ماجرا ورود کرده، روز پنجم خرداد به شبکه خبر گفت که مأموران شهرداری برای قلع و قمع بنا مجوز قضایی نداشته‌اند، اما هیچ گونه آثار ضرب و جرحی هم روی بدن متوفی نبوده است.
شهرام کرمی در عین حال افزود: ما منتظر نتیجه نهایی بررسی پزشکی قانونی هستیم تا تصمیم لازم را بگیریم.

وقتی برای دلجویی
اکنون پس از فشار افکارعمومی و ورود دادستانی به پرونده، برخورد و ادبیات مسئولان شهرداری با این حادثه نیز صورت دیگری پیدا کرده است. روز دوشنبه جلسه دلجویی از بازماندگان آسیه پناهی در شهرداری کرمانشاه برگزار شد.
شهردار کرمانشاه به خانواده آسیه قول داد بزودی یک واحد مسکونی مهر در اختیار دختر و نوه آسیه پناهی قرار بگیرد تا شاید مرهمی بر زخم این خانواده باشد. «علی پناهی» برادر آسیه پناهی به «ایران» گفت: «مصیبت بزرگی برای خانواده ما رخ داده جا دارد از همه کسانی که با ما همدردی کردند تشکر کنم. شهرداری در کنار داغی که کارکنانش به دلمان نشانده چندین بار از ما دلجویی کردند و البته خود آقای شهردار قول داده که به خواهرزاده‌ام و فرزندش یک واحد مسکونی مهر بدهد تا از این وضعیت خلاص شوند. امیدوارم آقای شهردار این قولشان را هرچه زودتر عملی کنند.» امیررضا همایون دولتشاهی، مدیر روبط عمومی شهرداری کرمانشاه هم به «ایران» گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته (دوشنبه) با خانواده پناهی داشتیم شهردار ضمن ابراز تأسف از اتفاقی که افتاده قول دادند دختر و نوه این خانم در یکی از واحد‌های مسکونی مهر کرمانشاه اسکان داده شوند تا از این پس مشکل مسکن نداشته باشند.

تنبیه خاطیان آموزش مجریان
مدیر روابط عمومی شهرداری کرمانشاه گفت: شهرداری به هیچ وجه نوع برخورد با این خانم سالخورده را تأیید نمی‌کند و ما منتظر نظر مراجع قضایی و پزشکی قانونی برای علت اصلی مرگ این خانم هستیم. وی افزود: متأسفانه برخورد عوامل اجرائیات شهرداری فراتر از حد استاندارد تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز بوده و در این راستا، تاکنون رئیس و معاون اجرائیات شهرداری که در عملیات تخریب حضور داشته عزل شدند و شهردار و معاون حقوقی منطقه ۳ شهرداری نیز از کار تعلیق شده‌اند. ما معتقد هستیم پرسنل اجرائیات می‌بایست فضا را مدیریت می‌کرد. به گفته وی، موارد مشابهی هم بوده که پرسنل شهرداری آسیب دیده بودند، اما در این مورد خاص می‌شده با سعه صدر بیشتری عمل می‌شد. او بر اصلاح رفتارپرسنل اجرائیات شهرداری کرمانشاه تأکید کرد و افزود: شهرداری به منظور چگونگی مدیریت بحران در چنین مواردی و افزایش آگاهی پرسنل اجرائیات بزودی کارگاه‌های آموزشی را برگزار می‌کند تا این همکاران بتوانند ضمن اجرای قانون، تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز را هم مدیریت کنند. او تصریح کرد: متأسفانه در موارد بسیاری زمین خواران با سوءاستفاده از معصومیت برخی افراد مانند مرحومه پناهی سعی در جلوگیری از تخریب ساخت و ساز‌های غیرقانونی می‌کنند که به دستور شخص شهردار بنا شده از این پس این دو گروه از هم متمایز می‌شوند و بخش اجرائیات با دقت نظر بیشتری به وظایف‌شان عمل کنند. به گفته وی منطقه فدک متعلق به اداره اوقاف است، اما کاربری فضای سبز دارد و به‌دلیل جانمایی دکل‌های برق فشار قوی بسیار می‌تواند برای ساکنان ساخت و ساز‌های غیرقانونی خطرناک باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سامانه سعدی غلامرضا تاجگردون اعتبارنامه نمایندگی کاظم دلخوش حسین محمد صالحی آسیه پناهی آلونک شهرداری کرمانشاه سامانه سعدی غلامرضا تاجگردون اعتبارنامه نمایندگی کاظم دلخوش حسین محمد صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۴۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است

رییس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه راه اندازی میدان بار جدید و هشت بازار میوه و تره‌بار در کرمانشاه را منوط به مصوبه شورای شهر دانست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محسن دارابی امروز _ سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین _ در جمع خبرنگاران با اشاره به خطرات و معضلات میدان بار قدیمی شهر کرمانشاه، گفت: این مجموعه بیش از نیم قرن قدمت دارد و کاملاً فرسوده است و با توجه به اینکه سقف برخی غرفه‌ها از تیر چوب است، در صورت بروز یک آتش سوزی ساده، شاهد فاجعه‌ای عظیم در این مجموعه خواهیم بود.

وی افزود: یکی دیگر از معضلات اصلی این مجموعه، معضل ترافیکی است و با توجه به اینکه میدان بار کرمانشاه اکنون در دل شهر قرار گرفته، تردد خودروهای سنگین به آن و ایجاد ترافیک مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است.

رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه با تاکید بر لزوم جابجایی میدان بار کرمانشاه، گفت: در این زمینه پیگیری‌های بسیاری انجام داده‌ایم و اراضی بسیاری مشخص کرده‌ایم تا در نهایت به زمینی مناسب در چالابه رسیدیم که هم کاربری غیر کشاورزی داشته و هم از وسعت خوبی برخوردار بوده و هم فاصله نهایتاً نزدیکی با شهر دارد.

وی تاکید کرد: مالک این زمین که برای راه اندازی میدان بار اعلام آمادگی کرده به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور دارد. در همین راستا یک تفاهم نامه به امضا رسید، اما با ارسال آن به شورای شهر رد شد.

دارابی گفت: اینکه به چه دلیل این تفاهم نامه در شورای شهر رد شده را هنوز نمی‌دانیم، اما ما باز هم با سرمایه گذار این پروژه پیگیر راه اندازی میدان بار هستیم، چرا که یک ضرورت برای شهر کرمانشاه است.

وی گفت: باز هم پیگیر اخذ مصوبه اجرای این پروژه از شورای شهر هستیم و در صورتی که شورا موافقت کند، پروژه میدان بار را امسال اجرایی می‌کنیم.

رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه با اشاره به وسعت ۲۱ هکتاری زمین در نظر گرفته شده برای احداث میدان بار جدید کرمانشاه، گفت: این زمین ۲۰ برابر میدان بار جدید وسعت دارد و قطعاً می‌توان میدان باری شکیل و با خدماتی به مراتب بهتر در آن احداث کرد.

به گفته وی هزینه راه اندازی میدان بار جدید کرمانشاه حدود ۲۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

دارابی به سختی جابجایی صنوف فعال در میدان بار کنونی کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: در صورت موافقت شورا، با چالش دیگری در زمینه جابجایی میدان بار مواجه هستیم و آن برخی صاحبان اصناف میدان بار هستند که تمایل چندانی برای جابجایی ندارند.

وی گفت: با توجه به قیمت هر متر زمین در میدان بار، طبیعی است که برخی تمایلی برای جابجایی نداشته باشند، درحالیکه با این جابجایی میدان بار جدید هم ارزش پیدا می‌کند و این جابجایی یک ضرورت است.

پارکینگ‌های شهر رها شده‌اند

رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه در ادامه به معضل دیگر شهر کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات فعلی شهر، پارکینگ‌ها هستند که به طور کامل رها شده و نظارتی بر فعالیت آنها اعمال نمی‌شود.

وی افزود: در گذشته پارکینگ‌ها تحت نظارت پلیس راهور فعالیت داشتند و بعداً تحت نظارت سازمان مشاغل شهری شهرداری درآمدند و بعد از آن نوبت به شورای حمل و نقل ترافیک رسید، اما در حال حاضر هیچ نهادی نظارتی که باید بر پارکینگ‌ها ندارد و عملاً این مراکز به صورت «رها شده» در سطح شهر فعالیت دارند.

دارابی گفت: همین عدم نظارت‌ها موجب شده که هر کس یک زمین خالی به دست آورده، با مجوز و بی مجوز یک پارکینگ راه انداخته و بدون هیچ گونه امکانات خاصی هر مقدار پولی که می‌خواهد از شهروندان می‌گیرد و هیچکس هم نیست که نظارت کند.

وی گفت: در حال حاضر تنها چهار پارکینگ تحت نظر شهرداری قرار دارد و بقیه یا مجوز ندارند و یا مجوز دارند، اما بر کار آنها نظارت نمی‌شود.

رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه گفت: ساماندهی پارکینگ‌ها مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله فرمانداری، پلیس اماکن، تعزیرات، اصناف و… را می‌طلبد.

راه اندازی ۸ بازار میوه و تره بار هم لنگِ مصوبه شورای شهر است

وی یکی دیگر از مشکلات شهر کرمانشاه را نبود بازار میوه و تره بار عنوان و تصریح کرد: در سایر کلانشهرها، وجود این میادین موجب می‌شود تا ضمن عرضه هرچه بهتر اقلام مورد نیاز مردم، نظارت خوبی هم در بحث قیمت‌ها صورت گیرد که متأسفانه کلانشهر کرمانشاه از داشتن چنین مراکزی محروم است.

دارابی افزود: با توجه به تاکید وزارت کشور و ستاد تنظیم بازار مبنی بر راه اندازی این مراکز، پیگیری‌های لازم را انجام داده و هشت سرمایه گذار برای راه اندازی هشت بازار میوه و تره بار در مناطق هشت گانه شهر کرمانشاه پای کار آوردیم، اما متأسفانه کار راه اندازی این مراکز نیز همچنان منوط به مصوبه شورای شهر است.

وی گفت: تاکنون چهار بار لایحه راه اندازی این بازارها را در مهر ماه، دی ماه و اسفند ماه سال گذشته و اخیراً در فروردین ماه به شورای شهر فرستاده‌ام، اما تاکنون موفق به گرفتن این مصوبه نشده‌ایم.

رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه افزود: همه چیز برای راه اندازی این بازارها آماده است و علاوه بر سرمایه گذار، زمین‌های مورد نیاز احداث این هشت پروژه هم جانمایی شده و طرح و نقشه آماده شده و استعلامات هم گرفته شده و شروع کار تنها لنگِ مصوبه شورای شهر است.

وی گفت: در صورت اخذ مصوبه شورا، این هشت بازار میوه و تره بار ظرف چهار ماه راه اندازی شده و ۱۵۰۰ غرفه عرضه میوه و تره بار در آنها جانمایی می‌شود.

کد خبر 745291

دیگر خبرها

  • اجرای حکم تخریب ساخت و ساز در برخوار
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • ۵۶ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در پیشوا تخریب شد
  • چرا امام برخلاف آستان قدس مخالف بازسازی بقیع و مناره پیامبر بود؟
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • تملک مغازه‌های قبرستان نو در گام نهایی/ ۷۰ مغازه تخریب شد
  • راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است
  • سیل های ناگهانی در تانزانیا موجب بی خانمانی ۱۰۰۰ نفر شد