Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@00:44:01 GMT

گرما عامل کاهش تولید در گاوداری‌ها

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۴۹۱۲

گرما عامل کاهش تولید در گاوداری‌ها

محمد مکی نیا دامپزشک و مسئول روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: گرمای بیش از حد استاندارد تقریبا برای تمام حیوانات استرس‌زاست، اما این موضوع برای گاو‌هایی که قرار است شیر یا گوساله تولید کنند تاثیر منفی بیشتری دارد؛ به ویژه اگر این استرس حرارتی در دوران خشکی و قبل از زایمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: روز‌های داغ تابستانی، ایام ایده‌آلی برای گاو‌های شیری نیست و کاهش بروز فحلی، کاهش باروری، افزایش کیست تخمدان، افزایش سقط جنین و مرگ زود رس جنین، افزایش فاصله گذاری گوساله آوری به علت افزایش زمان برگشت رحم به حالت طبیعی، کاهش تولید شیر و... از جمله تاثیرات استرس گرمایی در گاو‌های شیری است.

مکی نیا با اشاره به اینکه استرس گرمایی بر روی گوساله داخل رحم مادر تاثیر گذار است، ادامه داد: گوساله‌های حاصل از مادران با استرس حرارتی، هم وزن کمتری دارند و هم قدشان کوتاه‌تر است.

او تصریح کرد: گوساله‌های متولد شده از مادران بدون استرس گرمایی، به دلیل جذب ایمنوگلوبولین بالاتر، عملکرد بهتری در سیستم ایمنی خود داشتند.

مکی نیا در پایان گفت: دادن خوراک تازه و با کیفیت بالا، افزایش میزان دفعات خوراک دهی با مقادیر کم در ساعات خنک روز، طراحی سایه بان و بهسازی ساختمان گاوداری، استفاده از فن و مه پاش، در دسترس بودن آب خنک و تازه، افزودن مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی و همچنین کاهش زمان انتظار قبل از شیردوشی از جمله اقدامات برای پیشگیری و کاهش استرس گرمایی در گاوداری را می‌توان نام برد.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی استان دامداری ها گرمی هوا استرس گرمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۴۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید، اما عمرتان را زیاد می‌کنند

به گزارش خبرآنلاین، هیچ راه مطمئنی برای افزایش طول عمر وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده است افرادی که به دنبال تنوع و تغییر درست در سبک زندگی‌شان هستند، بیشتر عمر می‌کنند. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می‌شود:

۱) با خورشید آشتی کنید

براساس تحقیقات، کمبود ویتامین D با خطر بالاتر مرگ و میر و افزایش دو برابری خطر مرگ ناشی از سرطان ارتباط دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سلول‌های پوست را برای تولید ویتامین D تحریک می‌کند؛ که این ویتامین رشد و بازسازی استخوان، ضربان قلب و گوارش و تبدیل گلوکز خون به انرژی را تقویت می‌کند.

۲) با دوستانتان وقت بگذرانید

امید به زندگی را می‌توان با معاشرت با دوستان و خانواده افزایش داد. مطالعات نشان داده‌اند که هرچه ارتباط افراد با عزیزانشان بیشتر باشد، سلامت کلی نیز ارتقا می‌یابد. شاید به این دلیل باشد که افرادی که ارتباطات سالم دارند، کمتر ریسک می‌کنند و بیشتر مراقب خود هستند.

۳) استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث ترشح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود که منجر به افزایش ضربان قلب و تنگی تنفس می‌گردد. تداوم این شرایط در طولانی‌مدت می‌تواند مضر باشد و منجر به اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. برای مدیریت بهتر استرس در درازمدت، از درمان‌های ذهنی و جسمی مانند: مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

هفت ماده غذایی که طول عمر شما را افزایش می‌دهند

منبع: verywellhealth

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896317

دیگر خبرها

  • وضعیت شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
  • ارز واردات ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز اختصاص یافت
  • تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید، اما عمرتان را زیاد می‌کنند
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی