Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران یکی از ده کشور اول بلاخيز دنيا محسوب می گردد. در زمينه وقـوع زلزلـه در بـين پـنج کشور اول دنيا قرار داریم، چهارمین كشور سیل خیز آسیا هستیم و تجربه چندین سال گذشته نشان داده است که ما سالانه یک بحران بزرگ طبیعی از قبیل زلزله یا سیل و گاهی هر دو را شاهد بوده ایم. در این شرایط، سوالی که بسیاری از صاحب نظران و مردم عادی مطرح می کنند این است که سازمانهای امدادی کشور خصوصا جمعیت هلال احمر برای مقابله با این بلایا چقدر توانایی و امکانات دارند؟


بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان، شاهد تغییر و تحولاتی در مدیریت جمعیت هلال احمر که یکی از مهم ترین سازمانهای امدادی کشور است، بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترکریم همتی که در گذشته سابقه مدیریت در این سازمان و تجربه در بالاترین سطوح مدیریتی وزارت بهداشت را داشته، این مرتبه با تایید نهایی رییس جمهور در قامت رئیس جمعیت باز گشته و از همان ابتدا سعی کرد با حضور میدانی در بخشهای مختلف و پایگاه های امدادی، نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی کند. یکی از مهم ترین نکات و نقدها که جامعه ایرانی همیشه به مسئولین و مدیران داشته است، پنهان کردن مشکلات و نقایص و آرمانی نشان دادن شرایط بوده است که ظاهرا ریشه تاریخی نیز دارد این پنهان کردن مشکلات که در قالب ضرب المثل «ماست مالی کردن» در جامعه رواج پیدا کرده است.
باز گو کردن ضعف ها و نقصان ها صداقت و شجاعت مدیر و مسئول را می طلبد لذا وظیفه همگان حمایت و هدایت اینگونه مسئولین است که در پی رفع تکلیف نمی باشند و نگاه بنیادین به حل مشکلات دارند.
گزارش منتشر شده به نقل از رییس جمعیت هلال احمر نشان می دهد که حداقل در کوتاه مدت برای اینکه این سازمان وظایف محول شده را براساس ماده 14 بند الف و بند ب قانون مدیریت بحران کشور انجام دهد به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. رئیس جمعیت هلال احمر در این گزارش می گوید" شارژ انبارها یکی از مهم‌ترین مطالبات ماست. برآوردهای کارشناسانه نشان می‌دهد که این کار هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز دارد. در تهران کم‌تر از ۵۰هزار دستگاه چادر و در کل کشور کم‌تر از ۳۰۰هزار دستگاه چادر وجود دارد که برای بحران جواب‌گو نیست. نمی‌توان حادثه را پیش‌بینی کرد. نیازمند کمک های ویژه‌ هستیم تا قبل از هر اتفاقی آمادگی لازم را داشته باشیم".
بررسی های کارشناسانه نشان می دهد که تعداد پایگاه های امداد در استانهای مختلف بسیار کم است و متناسب با اطلس ملی مخاطرات طبیعی در کشور نیست. ناوگان لجستیکی و امداد هوایی این سازمان نیاز به توجه جدی دارد و ضروری است که به استناد قانون مدیریت بحران کشور، همه استانها به ارتباط دیجیتال مجهز شوند که در حال حاضر، چنین نیست. معمولا در هنگام رخداد بحران، تیم های واکنش سریع سازمان امداد، اولین گروهی هستند که مداخله می کنند، درحال حاضر صرفا شهرهای بالای 120 هزار جمعیت، از تیم های واکنش سریع برخوردارند که می طلبد شهرهای کمتر از 120 هزار نفر نیز مطمح نظر قرار گیرند. نداشتن چارت سازمانی برای پایگاه های اقماری و بودجه مشخص به جهت اداره آنها- بحث ایمنی در خود پایگاه ها- عدم وجود سیستم اعلام و اطفای حریق در سوله ها از دیگر مشکلاتی است که می بایست بصورت فوری مطمح نظر واقع شوند.


به نظر می رسد در صورت حمایت مالی دولت و سازمان برنامه و بودجه به لطف مدیریّت با اِشراف میدانی تیم جدید جمعیت هلال احمر بتوان به آینده و نقش کلیدی امدادگران بیشتر امیدوار بود.

 

لینک کوتاه: asriran.com/0034HX

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هلال احمر امکانات جمعیت هلال احمر پایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سالگی جنگ داخلی سودان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از ابیجان، ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.
درگیری میان نیرو‌های واکنش سریع ژنرال حمیدتی و نیرو‌های ژنرال عبدالبرهان فرمانده ارتش در این روز آغاز شد یک سال بعد در غیاب اراده بین المللی، نتیجه‌ای جز ویرانی و بدبختی برای سودان حاصل نشده است و نخست وزیر سابق سودان، عبدالله حمدوک، خطاب به طرفین خصومت، از آنها می‌خواهد به درگیری‌ها پایان دهند.
به گزارش سازمان ملل حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۲۵ میلیونی سودان آواره شده اند و کشور در آستانه قحطی قرار دارد. کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، درباره بحران انسانی هشدار می‌دهد. وی گفت: در زمانه‌ای که جهان با بحران‌های متعدد روبروست، کمک به سودان به حداقل رسیده و تنها ۱۷ درصد کمک تصویب شده سازمان بهداشت جهانی به این کشور، تامین مالی شده است. 
برنامه جهانی غذا نیز از به زانو درآمدن مردم سودان می‌گوید. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، دستکم ۵ میلیون سودانی در ماه‌های آینده دچار بحران غذایی فاجعه بار می‌شوند. تد شعبان معاون مدیر کل یونیسف نیز از این وضعیت گلایه می‌کند. وی گفت: از جنگ سودان صحبتی نمی‌شود، سودان فراموش شده است. ۲۰ سال قبل در جریان جنگ دارفور، اینگونه نبود. اما الان فقط شاهد سکوت هستیم. 
یک سال بعد از شروع جنگ داخلی، هیچ تماس امیدبخشی میان ژنرال عبدالبرهان و ژنرال حمیدتی برقرار نیست و سودان همچنان رنج می‌برد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:
۱. عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق سودان
۲. کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی
۳. تد شعبان، معاون مدیر کل یونیسف

دیگر خبرها

  • ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی استان‌های جنوبی کشور
  • قهجاورستان کجای اصفهان است؟
  • نوزاد بیمار در سیل جنوب سیستان و بلوچستان با بالگرد به بیمارستان کنارک منتقل شد
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • سیل و آب‌گرفتگی در ۸ استان جنوبی کشور/ امدادرسانی به بیش از ۵۲۰۰ حادثه‌دیده
  • سیل و آبگرفتگی در ۸ استان جنوبی کشور/ امدادرسانی به بیش از ۵۲۰۰ حادثه‌دیده
  • راه اندازی فضای دوستدار کودک و نوجوان ویژه محلات حاشیه نشین گلستان
  • یاس، طرحی برای توانمندی دختران در مناطق کم برخوردار
  • ارسال ۷۰۰ بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور/ امدادرسانی به هزار نفر و تداوم آماده‌باش