Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@18:08:59 GMT

سیستم جدید قیمت گذاری سوخت در ونزوئلا

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۵۰۲۸

سیستم جدید قیمت گذاری سوخت در ونزوئلا

ونزوئلا یک سیستم جدید قیمت گذاری سوخت را راه اندازی کرده که به دهه ها یارانه‌های سنگین بر قیمت بنزین در این کشور پایان داده است.

 

به گزارش  پول نیوز به نقل از رویترز، ونزوئلا در روز دوشنبه یک سیستم جدید قیمت گذاری سوخت را راه اندازی کرد که به دهه ها یارانه‌های سنگین بر قیمت بنزین پایان داد. این تصمیم باعث به وجود آمدن صف های بلند و سردرگمی رانندگان در ونزوئلا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت این کشور با واردات سوخت از ایران به کمبود سوخت پایان داده است.

 

سوخت ارزان دهه هاست به عنوان حق مسلم مردم ونزوئلا در این کشور تولید کننده نفت به حساب می‌آید ولی پمپ بنزین های این کشور طی ماه های اخیر به خاطر تعطیلی پالایشگاه ها و تحریم های آمریکا خالی شده اند.

 

ایران بر خلاف تهدیدهای آمریکا پنج نفتکش حامل سوخت به ونزوئلا فرستاد که هفته گذشته به این کشور رسید. تهران اعلام کرده در صورت درخواست کاراکاس سوخت بیشتری به این کشور می فرستد.

 

مادورو در روز یکشنبه یک سیستم دوگانه برای فروش سوخت ایجاد کرد که طبق آن رانندگان می‌توانند در هر ماه 120 لیتر بنزین با نرخ دولتی خریداری کنند که معادل 2 سنت در هر لیتر می‌شود ولی باید برای مقدار بیشتر از این حد 50 سنت در هر لیتر بپردازند.

 

این سیستم جدید باعث سردرگمی کارگران پمپ بنزین ها و مصرف کنندگان در سراسر این کشور شده است.

 

بسیاری از پمپ بنزین ها تا ساعت 9 صبح امروز به وقت کاراکاس هنوز بسته بودند چون کارکنان و نیروهای امنیتی باید بر توزیع بنزین با این سیستم جدید نظارت می کردند و منتظر دستورالعمل شرکت نفت دولتی ونزوئلا بودند.

 

آغاز توزیع بنزین با این سیستم جدید در خارج از کاراکاس سخت تر بود. در ایالت مرزی پاچیرا پمپ بنزین ها اصلاً باز نشدند. در بسیاری مناطق شهرهای غربی بارکوییزیمتو و ماراکایبو پمپ بنزین ها به سرعت از بنزین یارانه‌ای خالی شدند.

 

مدیرعامل شرکت نفت دولتی ونزوئلا اعلام کرد:« هنوز تغییراتی برای اصلاح این روند لازم است. ما از مردم می‌خواهیم کمی صبور باشند تا این جزئیات کوچک را اصلاح کنیم».

 

پرداخت هزینه سوخت یارانه ای که برای هر خودرو معادل 30 لیتر است در اکثر 1800 پمپ بنزین ونزوئلا به خاطر مشکلات دستگاه های پرداخت و کمبود ارز داخلی با مشکل مواجه بوده است. بنابراین برخی پمپ‌بنزین ها مجبور شدند بدون مجوز از مقامات هزینه بنزین را با دلار دریافت کنند.

 

بسیاری از مردم ونزوئلا در حالی که از رسیدن این بنزین خوشحال هستند نگرانند چگونه پس از اتمام سهمیه شان باید پول این سوخت را پرداخت کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پول نیوز ونزوئلا سوخت یارانه ای پمپ بنزین کاراکاس پمپ بنزین ها سیستم جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت

تردد خودروهای فرسوده به یک مساله پیچیده اقتصادی و زیست محیطی تبدیل شده است که تنها از طریق همکاری وزارتخانه‌های مختلف، سازمان‌های دولتی و انتظامی امکان پذیر است. بررسی عملکرد وزارت صمت در حوزه حکایت از رشد حدود 228 درصدی میزان اسقاط خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از خود دارد. 

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با اشاره به اینکه از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است گفت: از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.

روند کند اسقاط خودرو در سالیان موجب به تاخیر افتادن نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور شده است و تسریع این فرآیند نیازمند تسهیل‌گری وزارت صمت است که با رفع برخی موانع پیش‌روی مالکان خودروهای فرسوده، این فرآیند سرعت گرفته است.

عواید حاصل از اسقاط بیش از 72 هزار دستگاه خودرو در سال 1402 به دو بخش قابل محاسبه و غیرقابل محاسبه کمّی تقسیم می‌شود. به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل «صرفه جویی ۴۴۷ میلیون دلار درآمد از محل صادرات سوخت، صرفه جویی ۱۵۲ میلیون دلار از پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت» تنها بخش اندکی از فواید این اقدام بوده است که توسط وزارت صمت پیگیری شده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است.

به همین ترتیب کارشناسان برخی منافع غیرقابل محسابه دقیق اسقاط خودروهای فرسوده را افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات انسانی می‌‌دانند.

 مهران سالاریه در همین رابطه می‌گوید اجرای جدی این طرح منجر به حفظ جان 900 نفر از شهروندان‌ ایرانی شده است. 

از سویی دیگر اهتمام وزارت صمت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده منجر به رشد اقتصادی در کشور نیز می‌شود. هزینه‌های هنگفت تردد خودروهای فرسوده، خطرات انسانی اعم از مرگ و معلولیت ناشی از خودروهای ناایمن و... از جمله خسارت‌های استفاده از خودروهای فرسوده برای اقتصاد است.

آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۲۶ میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده که از این تعداد نزدیک به هفت میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند. همچنین ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسوده‌اند و عموما نیز کاربراتوری هستند.

دیگر خبرها

  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت
  • هشدار جدی سعید حجاریان درباره تداوم فعالیت گشت ارشاد و احتمال افزایش قیمت بنزین
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا
  • حق نداریم بنزین را به قیمت جهانی اما خودروهای ۲ دهه عقب‌تر به مردم بدهیم
  • خبر مهم درباره قطع سهمیه‌ بنزین برخی خودروها
  • سهمیه بنزین این تاکسی ها در ۱۴۰۳ قطع شد
  • سهمیه بنزین این خودروها قطع شد/ جزییات تازه از حذف کارت سوخت رانندگان
  • افزایش چشمگیر قیمت بنزین در آلمان
  • مشکلات سیستم روشنایی بخشی از جاده مشکین دشت از زبان شهروندخبرنگار + تصاویر