Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@18:22:58 GMT

شایع‌ترین بیماری روانشناختی در شرایط کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۵۲۹۱

شایع‌ترین بیماری روانشناختی در شرایط کرونا

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مریم داودوندی متخصص مشاوره و روانشناسی گفت: این روزها شاهد حضور افرادی در اماکن عمومی مانند مترو، تاکسی، اتوبوس و مراکز خرید هستیم که با بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر تردد می‌کنند و معمولا اگر از آنها پرسیده شود که چرا به خطرات شیوع بیماری کرونا اهمیت نمی‌دهند، به طور کلی این بیماری را انکار می‌کنند که این رفتار نه تنها لزوما نشانه شجاعت و بی‌تفاوتی آنها نیست بلکه می‌تواند واکنشی روانی در مقابل اضطراب، ترس و نگرانی بیش از اندازه در این افراد به حساب آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انکار و فرار از واقعیت شیوه ناکارآمد مواجهه با ترس و اضطراب بیش از اندازه است.

این روانشناس تصریح کرد: از سوی دیگر چنانچه نگرانی‌های ناشی از کرونا در فرد مستعد اضطراب به شیوه ای صحیح کنترل نشود می‌تواند منجر به ایجاد" اختلال اضطراب فراگیر" شود. به عنوان مثال مشاهده می‌شود که برخی افراد از همه چیز و همه کس هراسانند و مدام محیط بیرون از خانه را آکنده از ویروس کرونا می‌بینند؛ این نگرانی باعث می‌شود فرد نسبت به هر رفتار و اشیای در محیط پیرامون خود نگاهی وسواس گونه داشته باشد که البته این موضوع باعث بروز اختلال و ناتوانی در انجام کارهای روزانه فرد می‌شود.

داودوندی ادامه داد: جمع گریزی به دلیل شیوع کرونا در این روزها افزایش چشمگیری داشته است اگرچه مسوولان ذیربط و پزشکان حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مورد تاکید قرار می‌دهند ولی شدت گرفتن اضطراب در گروهی از افراد جامعه باعث شده تا این افراد به دوری از جمع و عدم ورود به اجتماع پناه ببرند که البته این حالت نیز نوعی فرار از اضطراب است و در این‌صورت گاه برخی از آنها نیازمند مراجعه و گرفتن مشاوره تخصصی هستند.

داودوندی اضافه کرد: اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایع‌ترین موضوعات روانشناختی جوامع بشری است و باید گفت که این اختلال می‌تواند زیربنای اختلالاتی همچون افسردگی و وسواس باشد که با شیوع بیماری کرونا به‌نظر می‌رسد احتمالا میزان ابتلا به آن افزایش یابد و از جمله مهم‌ترین علائم آن نگرانی مداوم و همه روزه در مورد موضوعاتی نظیر سلامتی، شغل، تحصیل، درآمد و مرگ است.

این روانشناس گفت: اختلال اضطراب فراگیر در شرایط عادی معمولا در زنان دو برابر مردان گزارش می‌شود که با علائمی همچون بی قراری رفتاری مثل تکان دادن مداوم پا، خستگی زودرس، دیر به خواب رفتن یا بی‌خوابی، دشواری در تمرکز حواس، تندخویی و تحریک پذیری بروز می‌یابد.

وی با بیان اینکه علائم اضطراب فراگیر حتی به صورت درد مانند گردن درد نیز بروز می کند، افزود: افرادی که دچار این اختلال هستند ممکن است در کودکی از والدین خود الگو برداری کرده باشند و یا حوادث دردناکی را در کودکی تجربه کرده باشند. مراقبت بیش از اندازه در دوران کودکی می تواند به عنوان یکی دیگر از عوامل زمینه ساز این اختلال مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص مشاوره روانشناسی اضافه کرد: گاهی نگرانی مرتبط با واقعیتی است که می‌تواند خارج از اختیار فرد باشد، و چنانکه به‌طور روزانه در اخبار و گزارشها مشاهده می‌شود در اکثر کشورهای دنیا شرایط به نحوی است که افراد با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و افراد بطور روزانه در جریان اخبار اضطراب‌زای ابتلا و فوت دیگران قرار می‌گیرند.

داودوندی گفت: واقعیت این است که در حال حاضر بحران کرونا اتفاق افتاده و تاکنون نتایج علمی قابل اتکایی برای برون رفت از وضعیت موجود یافته نشده، بنابراین تا پیدا شدن روش‌های پیشگیری یا درمان قطعی برای این بیماری، افرادی می‌توانند از این بحران با موفقیت عبور کنند که خود را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی نهادهای رسمی کنند و همچنین جهت ارتقاء سلامت روان خود روشهای مقابله‌ای مناسبی مانند مهارت‌های زندگی و به ویژه حل مسئله را فراگیرند. در نهایت نباید موضوع را در نظر خود بسیار حاد و وحشتناک جلوه دهیم تا اسیر خطاهای ذهنی شده و یا برعکس بی تفاوت باشیم.

وی گفت: در خاتمه از نگاه روانشناسی در این شرایط که موضوع کرونا مطرح است افراد باید بتوانند استرس خود را به شیوه‌ای مناسب مدیریت کنند و در صورت عدم توفیق از کمک های تخصصی مشاوره ای بهره‌مند شوند.

فارس

انتهای پیام/

20 / 20 مریم داودوندی متخصص مشاوره و روانشناسی بیماری روانشناختی کرونا شایع‌ترین بیماری روانشناختی انکار و فرار از واقعیت شیوع کرونا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بیماری روانشناختی کرونا شیوع کرونا رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی اضطراب فراگیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری

رنگ چشم ما بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم، دربردارنده‌ اسرار مگو است و می‌تواند نکات و هشدار‌های مهمی را پیرامون سلامتی کلی ما آشکار کند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر برای شما هم جالب است که بدانید کدام رنگ چشم بیشتر در معرض کدام بیماری قرار دارد، مطلب زیر را بخوانید:

۱) چشم‌های آبی مشکلات قند خون

یک مطالعه اروپایی در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که ترکیبی از چشمان آبی و پوست روشن، فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک قرار می‌دهد. البته برای اطمینان کامل از این نتیجه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ویتیلیگو

بیماری برص یا ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که با از بین رفتن رنگ یا رنگدانه‌های پوست، نواحی مختلفی از بدن سفید یا روشن‌تر می‌شود و به صورت لک خودنمایی می‌کند. معمولاً این لکه‌ها روی دست‌ها، ساعد یا پا‌ها و صورت ظاهر می‌شوند. اگر چشمان آبی رنگ دارید، احتمال آن کمتر است که به این عارضه مبتلا شوید. محققان معتقدند برخی ژن‌هایی که در آبی شدن رنگ چشم‌ها نقش دارند، خطر ابتلا به این بیماری را نیز کاهش می‌دهند.

اعتیاد به الکل

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، اگر چشمانتان آبی است، احتمال مصرف الکل و حتی خطر اعتیاد به آن در شما بیشتر از سایر افراد است. به باور محققان، این مسئله ممکن است به ملانین مربوط باشد؛ چرا که ملانین در اتصالات الکتریکی بین سلول‌های مغز نقش دارد. در نتیجه اگر میزان ملانین در چشم با مقدار ملانین در مغز مرتبط باشد، افراد دارای رنگ چشم تیره نسبت به محرک‌هایی مانند الکل حساس‌ترند و بر همین اساس، تمایل کمتری به مصرف آن دارند.

آندومتریوز

در بیماری آندومتریوز، بافتی که به‌طور طبیعی در داخل رحم رشد می‌کند به خارج از آن گسترش می‌یابد و در فضای بیرونی رحم نیز رشد می‌کند. در صورت حمله‌ی این بافت به اندام‌هایی، چون مثانه و روده، فرد دچار آندومتریوز عمیق نفوذی (DIE) می‌شود. بر اساس آمار‌های کمی، بسیاری از زنان مبتلا به DIE رنگ چشم‌هایشان آبی است.

۲) چشم‌های قهوه‌ای اختلال در شنوایی

مطالعات نشان می‌دهد افراد با رنگ چشم قهوه‌ای، در محیط‌های پر سر و صدا، نسبت به کسانی که چشم‌های روشن‌تر دارند، از قدرت شنوایی کمتری برخوردارند. باور‌ها بر این است که افراد دارای چشم‌های قهوه‌ای ملانین (رنگدانه) بیشتری در چشم و گوش خود دارند و هنگامی که سطح نویز (سر و صدا) بالا می‌رود، این ملانین‌ها محافظت کمتری را ارائه می‌کنند و چندان مقاوم نیستند.

آب مروارید

یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد که صاحبان چشم‌های قهوه‌ای تیره، بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید قرار دارند. آب مروارید، نوعی بیماری چشمی با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم را مختل می‌کند. همه افراد بدون توجه به رنگ چشمشان ممکن است به آب مروارید دچار شوند، اما طبق تحقیقات انجام‌شده، ابتلا به این بیماری در افراد دارای چشم‌های قهوه‌ای رنگ، دو برابر بیشتر از سایر رنگ‌ها است.

خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد و زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد، با یک عمل جراحی ظریف برطرف می‌شود.

آستانه درد پایین

مطالعات پیرامون زنان در حال زایمان نشان می‌دهد زنان دارای چشم‌های تیره، در حین زایمان درد و ناراحتی بیشتری را متحمل می‌شوند. به طوری که زنان شرکت‌کننده در این مطالعات، از فرط درد از خواب بیدار می‌شدند، در هنگام استراحت یا حین حرکت، درد بیشتری احساس می‌کردند و به همین دلیل، بیشتر در معرض افسردگی قرار داشتند.

۳) چشم‌های سبز سرطان چشم

اگر دارای چشمان سبز رنگ، خاکستری و حتی آبی هستید، احتمال ابتلا به سرطان چشم (uveal melanoma) در شما بیشتر است. عنبیه‌های تیره‌تر، مانند چشم‌های قهوه‌ای رنگ، تا حدودی خطر ابتلا به ملانوما را دفع می‌کنند. در افراد دارای چشم‌های سبز و روشن‌تر، میزان رنگدانه‌های جذب‌کننده‌ی نور کمتر است و همین عاملی است که خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش می‌دهد. سالانه ۲۵۰۰ نفر در ایالات متحده امریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۴) چشم‌های چند رنگ

در برخی موارد، افرادی که رنگ غالب چشمشان قهوه‌ای است، ممکن است دارای لکه‌های آبی رنگ در چشمان خود باشند. این مورد می‌تواند نشانه‌ای از «سندرم واردنبورگ» باشد. این اختلال ژنتیکی می‌تواند باعث از بین رفتن رنگدانه در مو، پوست و چشم شود. علاوه بر رنگ‌پریدگی چشم، در بسیاری از موارد ممکن است فرد مبتلا به سندرم واردنبورگ، چشمانی با رنگ‌های متفاوت داشته باشد؛ که این پدیده به عنوان ناهمرنگی عنبیه یا هتروکرومیا شناخته می‌شود. البته برخی افراد بدون داشتن سندرم واردنبورگ، دچار هتروکرومیا هستند.

۵) چشم‌های روشن (عسلی، میشی و ...)

شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن، بیماری دژنراسیون ماکولا است. ماکولا، قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که در این بیماری ماکولا تخریب می‌شود. یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد افرادی که چشم‌های روشن و عسلی رنگ دارند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن هستند. چرا که عنبیه (قسمت رنگی چشم) این افراد نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب کند؛ بنابراین، مقدار زیادی از این اشعه به شبکیه چشم می‌رسد و باعث آسیب می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث کاهش بینایی شود.

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ نیاز به حمایت دولت، سازمان غذا و دارو و خیرین 
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است