Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ورج، پروژه کتابخانه آزاد (Open Library) اینترنت آرکایو که از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز به کار کرد به کاربران اجازه به امانت گرفتن نسخه اسکن شده از کتاب‌های چاپی را می‌دهد.

سازوکار این سرویس براساس نظریه امانت‌دهی دیجیتال کنترل شده یا CDL است که تعداد دفعاتی را که یک نسخه اسکن شده می‌تواند همزمان به امانت گرفته شود، محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با راه‌اندازی کتابخانه اضطراری ملی آمریکا (National Emergency Library) که در پاسخ به بحران همه‌گیری کرونا در جهان فهرست انتظارها برای دسترسی به منابع این آرشیو را به حال تعلیق درآورد، دامنه این پروژه نیز گسترش پیدا کرد و دسترسی آنی و فوری به همه کتاب‌های اسکن شده برای کاربرانی که حساب کاربری داشتند، ممکن شد.

از آنجایی که در این پروژه کتاب ها به جای آن که در نسخه دیجیتال خریداری شوند، از روی نسخه چاپی اسکن گرفته می‌شوند، کتابخانه آزاد هیچگاه با ناشرین آثار وارد توافقنامه صدور جواز نمی‌شود.

با این حال، انتشارات‌هایی چون هچت، پنگوئن رندوم هاوس، وایلی و هارپرکالینز اعتقاد دارند که تمامیت این پروژه در نقض حق تالیف یا کپی راست است. در دادخواست این ناشران علیه اینترنت آرکایو آمده است: اینترنت آرکایو بدون هیچ مجوزی و بدون آن که حق نویسنده یا ناشر را پرداخت کند، نسخه‌های چاپی را اسکن کرده و نسخه‌های غیرقانونی اسکن شده را در سرورهای خود بارگذاری می‌کند. هر کاربری در اینترنت می‌تواند تنها با چند کلیک نسخه کامل کتاب‌های مشمول قانون کپی رایت را به صورت دیجیتال دریافت کند.

نارضایتی نویسندگان و ناشران درباره سازوکار کتابخانه آزاد، سابقه‌ای طولانی دارد.

در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، انجمن نویسندگان آمریکا نیز با انتشار یک نامه سرگشاده به این معضل اشاره کرد. در متن این نامه آمده بود: «شما اسکن و توزیع غیرقانونی کتاب‌ها را در پشت تظاهر به این که با گشاده‌دستی امکان دسترسی مردم به آنها را فراهم می‌کنید، پنهان می‌کنید. اما انتشار چیزی که به شما تعلق ندارد، مصداق دزدی است و هیچ چیز سخاوتمندانه‌ای در این باره وجود ندارد».

بروستر کال (Brewster Kahle) بنیانگذار کتابخانه دیجیتال اینترنت آرکایو در واکنش به این شکایت‌نامه آن را ناامیدکننده خواند و گفت: اینترنت آرکایو به رسم دیگر کتابخانه‌ها، کتاب دریافت می‌کند و به امانت می‌گذارد و با این کار از ناشرین، نویسندگان و خوانندگان حمایت می‌کند. تحت پیگرد قراردادن کتابخانه‌ای که نسخه دیجیتال حفاظت شده از کتاب ها را امانت می‌دهد آن هم در شرایطی که مدارس و کتابخانه‌ها تعطیل هستند، به سود هیچکس نیست.     

برچسب‌ها کتاب قانون کپی رایت کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب قانون کپی رایت کتابخوانی کتاب قانون کپی رایت کتابخوانی اسکن شده کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکن سه‌بعدی به اکتشافات ایستگاه فضایی بین‌المللی یاری می‌رساند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسو(CSIRO)، فناوری پیشرفته استرالیا قرار است در ایستگاه فضایی بین المللی به کار رود تا نقشه‌های سه بعدی دقیقی از آزمایشگاه در حال گردش ایجاد کند.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مشترک المنافع (CSIRO) روز دوشنبه فاش کرد، بسته قدرتمندی از فناوری نقشه برداری آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده است و در آنجا بر روی یک سیستم ربات رومینگ نصب می‌شود.

رهبر گروه تحقیقاتی این سازمان توضیح داد، تیم پشتیبان این فناوری امیدوار است با ایجاد نقشه‌های سه بعدی از ایستگاه فضایی بین‌المللی با جزئیات بیشتر، زندگی را برای فضانوردان آسان‌تر کند.

وی در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفت: «هدف این مأموریت این است که نشان دهیم فناوری ما می‌تواند سنجش و نقشه‌برداری سه‌بعدی پیشرفته‌تری را برای سیستم‌های رباتیک روی فضاپیماها فراهم کند که ممکن است در آینده عملیات مراقبتی خودران را روی فضاپیما انجام دهند».

این دستگاه که با مشارکت بوئینگ، آزمایشگاه ملی ایستگاه فضایی بین‌المللی و ناسا ساخته شده است، دو فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مشترک المنافع را برای تولید داده‌های باکیفیت در مورد محیط اطراف ترکیب می‌کند.

محقق ارشد این پروژه اضافه کرد، با انجام اسکن‌های سه بعدی داخلی، این دستگاه می‌تواند حرکت هر موجودی در ایستگاه را ردیابی و به فضانوردان و کنترل‌کننده‌های ماموریت کمک کند تا فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی کنند.

اگر استفاده از این فناوری موفقیت آمیز باشد، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مشترک المنافع قصد دارد این فناوری را برای کاربردهای دیگر در فضا از جمله محیط هایی که به طور کامل خدمه ندارند و اکتشافات بالقوه سطح ماه توسعه دهد.

این دستگاه در یک ماموریت تامین مجدد اسپیس ایکس که از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در روز پنجشنبه به وقت محلی پرتاب شد، به مدار فرستاده شد. 

این تکنولوژی جدید که توسط دانشمندان و مهندسان استرالیایی توسعه یافته، قادر است به صورت دقیق با استفاده از دوربین‌های پیشرفته سه‌بعدی نقشه‌های دقیق از ایستگاه فضایی بین‌المللی را ایجاد کند.

این پروژه جدید امکان ایجاد نقشه‌های دقیق‌تر و به روزتر از ایستگاه فضایی را فراهم و به محققان و مهندسان فضایی کمک می‌کند تا بهتر بفهمند که چگونه از امکانات و فضاهای مختلف ایستگاه استفاده کنند. این نقشه‌ها می‌توانند در برنامه‌ریزی ماموریت‌های فضایی، تعمیرات و نگهداری‌های متعدد ایستگاه فضایی بین‌المللی نقش پررنگی داشته باشند.

این تکنولوژی همچنین می‌تواند به افزایش امنیت و دقت در عملیات فضایی کمک و در منابع زمین و زمان صرفه‌جویی کند. این پروژه نشان می‌دهد که استرالیا در حوزه فناوری نقش بسزایی دارد و قادر به توسعه و ارائه تکنولوژی‌های پیشرفته برای صنعت فضایی جهان است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • ۱۱ سال جست‌وجو برای نام یک شاعر!
  • اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • اسکن سه‌بعدی به اکتشافات ایستگاه فضایی بین‌المللی یاری می‌رساند
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • اندروید ۱۵ نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را غیرممکن می‌کند
  • راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده
  • درنگی در موزۀ دکتر محفوظی و نگاهی به خدمات فرهنگیِ وی