Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد در دیدگاه امام خمینی (ره) غایت نظام اسلامی به شمار نمی‌رود اما جایگاه ویژه‌ای دارد به نحوی‌که ایشان استقلال اقتصادی را شرط لازم تحقق استقلال در سایر بخش‌ها از جمله استقلال سیاسی می‌دانستند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، استقلال از شرق و غرب در تمامی بخش‌های نظام اسلامی یکی از شعارها و اهدافی بوده که امام خمینی ره از همان ابتدای شکل‌گیری نهضت اسلامی برای تحقق آن تلاش کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین خاطر استقلال اقتصادی از سرمایه‌داری، کمونیستی و سوسیالیستی همیشه مورد تاکید امام (ره) بوده است. ایشان  مکرر ابعاد مختلف این موضوع را تشریح می‌کردند.

ایشان اقتصاد در نظام اسلامی را مستقل از اهداف نظام‌های دیگر اقتصادی می‌دانستند و بر لزوم جداکردن خطوط اقتصاد اسلامی از سایر نظام‌های رایج در جهان تاکید داشتند. امام خمینی (ره) در این باره می‌گویند «البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامه‌های اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه‌داری غرب و اشتراکی شرق بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست» امام (ره) در سخنی دیگر درباره چارچوب اصلی اقتصادی اسلامی در نظام اسلامی همچنین بیان کردند «اسلام اقتصاد را به صورتی سالم و بدون وابستگی به نفع همگان، در رفاه همۀ مردم، با اهمیت به مستمندان و ضعیفان بارور می‌کند و برای رشد بیشتر کشاورزی و صنعت و تجارت کوشش می‌نمایند.»

اهمیت استقلال اقتصادی به انداز‌ه‌ای است که از نظر امام ره وابستگی در اقتصاد را عامل وابستگی در سایر بخش‌های کشور بود و تحقق استقلال اقتصادی را لازمه‌ استقلال سیاسی و فرهنگی می‌دانستند. ایشان در این باره فرمودند « اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند، وابستگی اقتصادی داشته باشد، همه جور وابستگیها دنبالش می‌آید. وابستگی سیاسی هم ما پیدا می‌کنیم. وابستگی نظامی هم پیدا می‌کنیم. برای اینکه وقتی ما چیزی نداشته باشیم که استفاده ازش بکنیم، دستمان را دراز کنیم طرف امریکا. او می‌تواند به ما تحمیل کند همه چیز را. ما وقتی می‌توانیم که زیر بار او نرویم که در این قضیه قدرتمند باشیم. »

اقتصاد غایت نظام اسلامی نیست

امام ره برخلاف سایر نظام‌های مرسوم در قرن 20 و 21 معتقد بودند که اقتصاد غایت نظام اسلامی نیست و آن را به عنوان یکی از لوازم تحقق نظامی مستقل بیان کردند، ایشان در این‌باره می‌فرمایند «زیربنا اقتصاد نیست، برای این که غایت انسان، اقتصاد نیست. انسان زحمتش برای این نیست که فقط شکمش را سیر کند یا جوانهایش را بدهد شکمش سیر بشود، از این جا تا لانهایت، انسان هست.»

همچنین امام خمینی (ره) تحقیق و فعالیت علمی در حوزه اقتصاد اسلامی را به عنوان یکی از لوازم پیاده‌سازی اقتصاد در نظام اسلامی می‌دانستند. ایشان بر رعایت منافع محرومین در بیان نظرات کارشناسی تاکید می‌کردند و در این بیان کردند «این بر عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان  اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه‌های سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به در آورند. البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامه‌های اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست.»

نظر امام ره درباره تحقق استقلال اقتصادی در تمام بخش‌ها

امام خمینی (ره) صرف ملی شدن نفت را ضامن استقلال اقتصاد کشور نمی‌دانستند و بر جدا شدن اقتصاد کشور از وابستگی به نفت نیز تاکید می‌کردند. ایشان در این‌باره فرمودند «مسیر ما مسیر نفت نیست، نفت پیش ما مطرح نیست، ملی کردن نفت پیش ما مطرح نیست. این اشتباه است، ما اسلام را می خواهیم. اسلام که آمد نفت هم مال خودمان می شود. مقصد ما اسلام است، مقصد ما نفت نیست، تا اگر یک نفر نفت را ملی کرده اسلام را کنار بگذاریم، برای او سینه بزنیم.»

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بر صنعتی کردن اقتصاد کشور توجه داشتند اما ایشان شرط توسعه این صنعت را استقلال از بیگانگان بیان می‌کردند. امام (ره)در خصوص توجه به رشد صنایع مختلف فرمودند «در خصوص صنعتی کردن مملکت، کاملًا با این امر موافقیم ولی ما خواستار یک صنعت ملی و مستقل هستیم که در اقتصاد مملکت ادغام شده و همراه با کشاورزی در خدمت مردم قرار گیرد، نه یک صنعت وابسته به خارج بر اساس مونتاژ؛ نظیر صنعتی که فعلًا در ایران مستقر ساخته‌اند. سیاست شاه از لحاظ صنعتی و کشاورزی، مملکت ما را به نفع قدرتهای استعماری به صورت یک جامعه مصرفی درآورده است.»

نقش خودکفایی در تحقق استقلال اقتصادی

خودکفایی در نگام امام خمینی ره یکی از اصول تحقق استقلال اقتصاد در نظام اسلامی است از این رو ایشان این موضوع را به همه بخش‌های اقتصادی و دانشگاهی توصیه می‌کردند و  تحقق آن را نیز مطالبه می‌کردند. امام ره در سخنانی در این‌باره فرمودند «مهمترین عامل در کسب خودکفایی و بازسازی توسعه مراکز علمی و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهای متعهد و متخصصی است که شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاک نگرش انحصاری علم به غرب و شرق به در آمده و نشان داده‏ اند که می ‏توانند کشور را روی پای خود نگه دارند.»

نقش اساسی کارگران و کشاورزان در نظام اقتصادی اسلامی

امام خمینی (ره) نقش امام کارگران در انقلاب اسلامی را سرنوشت‌ساز می‌دانستند و در این‌باره فرمودند «قشر کارگر که با مجاهدات پیگیر خود، قبل از انقلاب با اعتصابات دامنه دار خود‏‎ ‎‏انقلاب را به پیروزی رساندند و بعد از انقلاب هم آنها هستند که با کوشش خود و جهاد‏‎ ‎‏خود در راه اسلام این انقلاب را به پیش می برند» همچنین در سخنانی بر نقش مهم کارگر در رفع نیازهای مردم تاکید کردند و فرمودند «اگر چنانچه‏‎ ‎‏قشر کارگر ما به وظیفۀ اسلامی ـ انسانی خود عمل نکنند، یکی از ستونهای فقرات ملت‏‎ ‎‏شکسته خواهد شد.»

امام (ره) معتقد بودند که کارگران و کشاورزان اساس اقتصاد کشور  هستند. ایشان درباره ابعاد نقش آفرینی کارگران و کشاورزان در اقتصاد اسلامی بیان کردند: «شما کارگران محترم و کشاورزان محترم، برادران! شما که اساس اقتصاد ایران در دست شماست، همان طوری که در سابق در تحت نظارت طاغوت بودید و کارهای شما نادیده گرفته می‌شد، امروز ان شاء الله در رژیم اسلامی هستید، و اسلام به کارگر و کشاورز بسیار اهمیت می‌دهد. دولت در فکر شما هست. ما دعاگوی شما و در فکر شما هستیم. لکن خرابیها به اندازه‌ای است که به این زودی ترمیم نمی‌شود. گرفتاریها به اندازه‌ای است که به این زودی از چنگال آن نمی‌توانیم خودمان را نجات بدهیم. قدری صبر لازم دارد.»


انتهای پیام/4141
 

 

منبع: آنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی امام خمینی کارگران اقتصاد اسلامی اقتصاد امام خمینی تحقق استقلال اقتصاد کارگران و کشاورزان استقلال اقتصادی نظام اسلامی اقتصاد کشور امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

محسن اراکی امروز در همایش «اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران» که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد جامعه به واسطه چرخه اقتصادی شکل می‌گیرد، مطرح کرد: چرخه اقتصادی از پنج حلقه تشکیل شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید اولیه، تولید ثانویه، عرضه و ... اشاره کرد.

به گزارش ایلنا، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های پول تسهیل معامله است، عنوان کرد: در نظام اقتصادی باور داریم که باید طلا و نقره واسطه معامله باشند.

وی با اشاره به اینکه در مباحث فقهی آمده است که استفاده از واسطه معامله موجب ثبات بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که پول اعتباری نمی‌تواند واسطه معامله باشد مگر در شرایط استثناء که حاکمیت دخالت داشته باشد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه در فقه اسلامی مبنای معامله باید دارای ارزش حقیقی باشد، تصریح کرد: همچنین واسطه معامله نیز باید ارزش حقیقی باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: پول فعلی ارزش حقیقی ندارد چراکه یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد و این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارزش پول اقتصادی نیست بلکه سیاسی است، یادآور شد: اینکه قدرت سیاسی یک کشور ارزش پول آن کشور را مشخص کند مورد پذیرش فقه اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه با حقیقی کردن پول می‌توان مشکل اقتصادی کشور را حل کرد، ابراز کرد: خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است چراکه سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند.

آیت الله اراکی بیان کرد: در بازار اقتصادی اسلامی خلق پول ممنوع است چراکه پول تنها واسطه معامله است و خود پول نمی‌تواند پول تولید کند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد اسلامی پول باید زمینه کار شود، اظهار کرد: بانک‌ها در نظام سرمایه‌داری خود را تاجر پول می‌دانند و همه توان جامعه را جمع کرده و در منفعت خود مصرف می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه افزایش تولید می‌تواند گرانی را کاهش دهد، ولی در تورم تاثیری ندارد، مطرح کرد: تورم نتیجه حتمی و قطعی پول اعتباری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پول‌طلا و نقره دارای ارزش حقیقی است، عنوان کرد: پولی که دارای ارزش حقیقی باشد، قدرت خرید را افزایش می‌دهد، ولی پول بدون ارزش حقیقی توان رقابت با ارزش کالا را ندارد.

آیت الله اراکی ادامه داد: تورمی که امروز در جامعه شاهد هستیم ناشی از افزایش تقاضا و عدم عرضه نیست بلکه ناشی از اعتباری بودن پول و عدم ارزش حقیقی پول است.

وی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که پول‌طلا و نقره امکان حل مشکلات را دارد و به اقتصاد دانان پیشنهاد داریم که راجع به این موضوع بحث و بررسی دقیق و فنی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد
  • ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است
  • پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • گردهمایی جانبازان ۷۰ درصد شهرستان همدان
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به او کمک می‌کنیم
  • مقاومت اسلامی برای دفاع از کیان اسلام برخاسته است
  • اعلام آمادگی پایگاه پدافندی ارتش در آبدانان
  • مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم