Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان اصفهان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: درست است که زمان آبیاری مزارع استان به پایان رسیده و با هماهنگی‌های صورت گرفته خروجی سد کاهش یافته، اما این نباید به خشک کردن زاینده‌رود منجر شود.

حشمت الله انتخابی افزود: حقابه‌داران زاینده‌رود را نباید تنها صنایع و کشاورزی تصور کرد، زیرا علاوه بر میلیون‌ها انسانی که در شهرها و روستاهای مسیر زاینده‌رود زندگی و از آب آن استفاده می‌کنند، میلیاردها زیستمند بزرگ و کوچک از کف‌زیان و آبزیان تا پرنده و چرنده و انواع گیاهان حیات و مماتشان به جریان دائمی رودخانه وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه رودخانه موجودی زنده و دارای حیات است و نباید آن را به عنوان معبر و کانال بی جان برای عبور آب کشاورزی استفاده کرد، گفت: علاوه بر همه اینها، رودخانه خروشان فرهنگ و هنر و تمدن چند هزار ساله حاشیه زنده‌رود با جریان دائمی و مستمر رودخانه تداوم و شکوفا می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان اصفهان با اشاره به نامه خطاب به عباس رضایی استاندار اصفهان تصریح کرد: ایشان به خوبی از ارزش‌های زیست بومی زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی آگاهی دارد و ما نیز تاکید کرده‌ایم که حتی با نگاهی صد درصد اقتصادی هم، حفظ تالاب بر سایر موارد استفاده از آب مزیت نسبی خواهد داشت.

انتخابی تاکید کرد: اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحت دارد: "در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود، از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است"

این فعال زیست محیطی ادامه داد: رودخانه زاینده رود با بیش از ۴۹۰ کیلومتر طول و وسعتی به پهنای شهرها، روستاها و دشت‌های مسیر و در نهایت با مساحت ۴۷۶ کیلومترمربعی تالاب بین‌المللی گاوخونی، بخش اعظمی از محیط زیست فلات مرکزی ایران را تشکیل می‌دهد، که هر گونه سوء مدیریت بر آن، تخریبی غیر قابل جبران به این عرصه طبیعی وارد می‌آورد.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی اصفهان اظهارداشت: قطع و وصل مکرر جریان آب در رودخانه زاینده رود، نه تنها بر محیط زیست و حیات تمامی زیستمندان اعم از گیاهان و جانوارانِ حوضه تاثیری ویرانگر دارد، بلکه برای جان و روان انسان‌هایی که در مسیر این رود حیات بخش زندگی می‌کنند هم بسیار مخرب و زیانبخش است.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه روز جهانی محیط زیست بار دیگر اخباری مبنی بر احتمال قطع جریان آب زاینده‌رود در رسانه ها منتشر شده که نگرانی شدید مردم را به همراه داشته است.
انتخابی تصریح کرد: اگر زمانی با بهانه خشکسالی و  کمبود حجم آب در پشت سد زاینده‌رود، خشکاندن رودخانه را توجیه می‌کردند، اکنون که به برکت بارندگی‌های دوساله اخیر امکان تداوم جریان آب وجود دارد، بهانه چیست؟ آیا نگران کاهش برداشت  غیر قانونی برای صنایع مسیر و یا باغ‌ها تازه احداث بالا دست هستند و یا برای کمبود آب جهت انتقال به خارج از حوضه نگران هستند؟

بر اساس گفته های معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با پایان توزیع حقابه کشاورزان، خروجی سد زاینده‌رود از شب گذشته کاهش یافت.

حسن ساسانی میزان ذخیره فعلی سد زاینده رود را ۶۱۵ ملیون متر مکعب یعنی کمتر از نصف گنجایش کلی این مخزن اعلام کرد.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب شرب، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و  تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود که عمده آن بدلیل برداشت های بی رویه غیرقانونی رخ داده، اکنون در صدر چالش‌های فراروی استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و مسائل زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت از این معضل اساسی، برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود آب و فاضلاب اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود آب و فاضلاب اصفهان شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود آب و فاضلاب اصفهان سد زاینده رود مرکزی ایران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

آفتاب‌‌نیوز :

جریان آب ساعت یک بامداد امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین به اصفهان رسید و زیر پل‌های تاریخی این شهر جاری شد.

خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع سومین نوبت آب برای آبیاری اراضی کشاورزی شرق اصفهان از عصر روز سه‌شنبه افزایش یافت.

هنوز مشخص نیست که آب قرار است چند روز برای اراضی کشاورزی اصفهان رهاسازی شود و جریان آب در شهر اصفهان ادامه داشته باشد.

در این ارتباط احمدرضا صادقی سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به خبرنگار مهر گفت که تعداد روز و حجم رهاسازی آب طی جلساتی با نمایندگان کشاورزان و مسؤولان استانداری در روز‌های آینده مشخص خواهد شد.

ذخیره سد زاینده‌رود روز گذشته ۳۸۳ میلیون مترمکعب و میانگین بارش‌ها در ایستگاه (چلگرد) سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود یکهزار و ۲۰ میلیمتر اعلام شد.

پیش از این در سال زراعی امسال ۲ نوبت آب برای اراضی کشاورزی شرق و غرب اصفهان توزیع شد. نخستین نوبت از رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان ۲۰ آبان ۱۴۰۲ به مدت ۱۷ روز انجام شد و دومین نوبت از سوم فروردین ماه امسال به مدت ۱۲ روز (تا ۱۵ فروردین) آب در زاینده رود اصفهان و کانال‌های کشاورزی شرق و غرب جریان داشت.

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، آبان سال گذشته بین ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات رفته است.

نرسیدن یا کم‌رسیدن آب به برخی کانال‌های کشاورزی در دومین نوبت توزیع آن، سبب خساراتی به کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب