Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی نعمتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس اطلاعیه شماره چهار معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام در سال ۱۳۹۹ دروس نظری در تمام مقاطع تحصیلی همچنان به صورت مجازی تا ۱۴ تیر ماه برگزار می‌شود و دانشجویان مقطع دکتری جهت گذراندن دروس عملی، انجام عملیات اجرایی و آزمایشات ضروری مرتبط با رساله‌ خود، در صورت هماهنگی و موافقت کتبی استاد راهنما و یا استاد درس عملی می‌توانند از تاریخ هفدهم خرداد مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دانشگاه حضور یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آن دسته از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که برای انجام عملیات اجرایی و آزمایشگاهی پایان نامه‌ خود ملزم به حضور در دانشگاه هستند، می‌توانند با هماهنگی و موافقت کتبی استاد راهنمای خود از تاریخ ۲۴ خرداد ماه جاری و مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دانشگاه حضور یابند.

نعمتی یادآور شد: زمان و شیوه‌ برگزاری دروس عملی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز در روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌شود همچنین امتحانات پایان ترم نیز ۲۱ تیرماه طبق برنامه‌های اعلام شده توسط گروه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام گفت: حضوری یا غیرحضوری بودن امتحانات نیز متعاقبا متناسب با شرایط دانشگاه و استان تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

نعمتی اضافه کرد: همه دانشجویانی که به هر دلیلی جهت انجام عملیات اجرایی رساله یا گذراندن دروس عملی و غیره به دانشگاه مراجعه می‌کنند باید علاوه بر مراجعه به یکی از مراکز درمانی محل سکونت خود و تهیه گواهی سلامت با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir نسبت به ثبت اطلاعات خود و تهیه یک پرینت از آن اقدام کنند.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است در زمان مراجعه به دانشگاه، نباید بیش از سه روز از تاریخ گواهی سلامت صادر شده توسط مراکز درمانی گذشته باشد.

دانشگاه ایلام با ۶ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکترا و ۲۰۰ عضو هیات علمی، ۳۲ گروه آموزشی دارد و در سال ۱۳۷۰ در سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام از دانشکده زیر مجموعه دانشگاه رازی کرمانشاه به دانشگاه ارتقا یافته است.

استان ایلام در مجموع ۳۶ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد که ۲۶ هزار دانشجو در این مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

برچسب‌ها ایلام ویروس کرونا دانشگاه ایلام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام ویروس کرونا دانشگاه ایلام ایلام ویروس کرونا دانشگاه ایلام دانشگاه ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نظام آموزش عالی مانند دیگر نهاد‌ها از منظر کارایی درونی و بیرونی قابل ارزیابی است. کارایی بیرونی به عملکرد نظام آموزش عالی در ارتباط با سایر نظام‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی و ... جامعه می‌پردازد و کارایی درونی بر اساس میزان تحقق هدف‌های نظام آموزش عالی نسبت به منابع مصرف شده (هزینه ها) آن سنجیده می‌شود.

مباحثی همچون نرخ ماندگاری، تکرار واحد، افت تحصیلی، کیفیت و مهارت دانش آموختگان و ترک تحصیل در ارتباط با کارایی درونی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. بر همین اساس یکی از عواملی که بر کارایی آموزش عالی اثرگذار است، «سن تحصیل» است که تأثیرات قابل توجهی بر کارایی بیرونی آموزش عالی دارد.

بررسی این مهم هنگامی که از تأمین مالی دولتی آموزش عالی بحث می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. چرا که دولت در قبال هزینه کرد در بخش آموزش عالی انتظار دارد محصول و خروجی با کیفیت معین در زمان استاندارد و مشخص حاصل شود و در مدت زمان مناسبی مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر مجموع فواید حاصل از محصول در طول زمان، حداقل با مجموع هزینه صرف شده برای دستیابی به آن برابر یا بیشتر باشد. در این باره متغیر سن به عنوان یک عامل مهم در بهره وری نیروی انسانی در هر سازمانی دارای اهمیت است.

* سن تحصیل و کارایی اعتبارات آموزش‌عالی

از این رو دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «ملاحظاتی در خصوص سن تحصیل و کارایی اعتبارات آموزش‌عالی؛ ضرورت توجه به اصل سی‌ام قانون اساسی» ابتدا به بررسی وضعیت نظام آموزش عالی از منظر تعداد دانشجویان در سنین نامتعارف (مقطع کارشناسی سی سال و بیشتر، کارشناسی ارشد چهل سال و بیشتر و دکتری تخصصی پنچاه سال و بیشتر) پرداخته و سپس هزینه تحمیل شده به دولت از ناحیه تحصیل این دسته از دانشجویان در زیرنظام‌های دولتی (به ویژه دوره‌های روزانه دانشگاه ها) مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و پیشنهاد‌هایی همچون مجاز بودن هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به تعیین میزان شهریه و دریافت آن از دانشجویان در سنین نامتعارف در قالب وام و همچنین مجاز بودن دولت به حمایت از این دسته از دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های کم متقاضی و مورد نیاز کشور ارائه کرده است.

کمتر از ۲ درصد دانشجویان در سنین نامتعارف در زیرنظام‌های دولتی آموزش‌عالی مشغول به تحصیل هستند

براساس یافته‌های این گزارش، کمتر از ۲ درصد دانشجویان در سنین نامتعارف در زیرنظام‌های دولتی آموزش‌عالی مشغول به تحصیل هستند. همچنین هزینه تحمیل شده به دولت از این ناحیه بر‌مبنای هزینه تمام شده تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی (به‌عنوان نمونه) در سال ۱۴۰۲ حدود پانصد میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه آموزش‌عالی بخش دولتی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲) رقم ناچیزی است (کمتر از ۱ درصد).

این گزارش توضیح می‌دهد که از لحاظ چشمگیر نبودن این هزینه، دریافت تمام و کمال شهریه به‌صورت نقدی ضرورت چندانی ندارد، اما از نظر توجه به کارایی اعتبارات آموزش‌عالی (درونی و بیرونی) تحصیل رایگان آنها نیز توجیه‌پذیر نیست. از‌این‌رو رایگان نبودن تحصیل این دانشجویان به‌شرط حمایت‌های مالی در قالب تخفیف شهریه به دانشجویان مستعد و ارائه وام شهریه به‌عنوان یک سیاست قابل طرح است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی و هزینه‌های تحصیل، سهم دوره‌های روزانه از اشتغال به تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف نیز افزایش می‌یابد. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل در سنین نامتعارف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ۴۸۷۷۳۲ نفر بوده است که از این تعداد ۵۵۷۲۹ نفر در دوره‌های روزانه تحصیل‌کرده‌اند. 

* حدود سی هزار دانشجو در مقاطع مختلف در سنین نامتعارف

یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ حدود سی هزار دانشجو در مقاطع مختلف در سنین نامتعارف در زیرنظام‌های دولتی آموزش‌عالی مشغول به تحصیل هستند. از مجموع این دانشجویان حدود ۲۱۰۰۰ نفر در مقطع کارشناسی هستند که از این تعداد ۱۵۱۱ نفر از آنها (۵/۵ درصد) در دوره روزانه مشغول به تحصیل هستند، از مجموع کل حدود ۸۴۰۰ نفر دانشجو در سنین نامتعارف در مقطع کارشناسی‌ارشد ۴۱۴۱ نفر از آنها (۴۹ درصد) در دوره‌های روزانه، همچنین از مجموع کل حدود ۲۷۰ نفر دانشجو که در مقطع دکتری تخصصی در سنین نامتعارف در حال تحصیل هستند ۱۸۷ نفر از آنها (۶۹ درصد) در دوره روزانه شاغل به تحصیل می‌باشند. به‌طور‌کلی می‌توان گفت از کل دانشجویان شاغل به تحصیل در سنین نامتعارف در دانشگاه‌های دولتی در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۸۴۰ نفر در دوره‌های روزانه در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. 

در ادامه این گزارش بیان می‌شود که روند اشتغال به تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف در مقاطع تحصیلی مختلف در ۱۰ سال گذشته (۱۴۰۲ – ۱۳۹۲) متفاوت بوده است، به‌طوری‌که تعداد این دسته از دانشجویان در مقطع کارشناسی روند ثابت داشته، اما در مقطع کارشناسی‌ارشد در همین بازه حدود چهار برابر و مقطع دکتری تخصصی دو برابر شده‌است. کل هزینه‌های تحمیل شده به دولت از محل تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف در دوره‌های روزانه مقاطع تحصیلی مختلف (۵۸۳۹ نفر) براساس هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی (به‌عنوان نمونه) ۴۹۸ میلیارد تومان است که با کل اعتبارات دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۲ (۵۲۸ میلیارد تومان) با بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو تقریباً برابری می‌کند.

بیشترین هزینه تحمیلی به دولت از محل تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف مربوط به دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی‌ارشد است که براساس هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه قم (به‌عنوان نمونه) حدود ۲۶۷ میلیارد تومان و بر‌مبنای هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی حدود ۳۸۶ میلیارد تومان است

در این گزارش مطرح می‌شود که بیشترین هزینه تحمیلی به دولت از محل تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف مربوط به دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی‌ارشد است که براساس هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه قم (به‌عنوان نمونه) حدود ۲۶۷ میلیارد تومان و بر‌مبنای هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی حدود ۳۸۶ میلیارد تومان است. به‌طور‌کلی بیش از ۷۷ درصد اعتبارات هزینه شده برای کل دانشجویان در سنین نامتعارف دوره‌های روزانه، مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد است. 

* سهم دانشجویان زن در سنین نامتعارف

این گزارش ادامه می‌دهد که سهم دانشجویان زن در سنین نامتعارف با بالا رفتن مقاطع تحصیلی کاهش یافته‌است. به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۲ به‌ترتیب در مقطع کارشناسی ۵۹.۳ درصد، کارشناسی‌ارشد ۳۸.۹ درصد و دکتری تخصصی ۲۰.۳ درصد از دانشجویان در سنین نامتعارف را زنان تشکیل داده‌اند. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که هیئت‌امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی دولتی اجازه داشته‌باشند تا از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل به‌جای تعهد به خدمت، هزینه تحصیل را در قالب وام شهریه بلند‌مدت دریافت کرده و هیئت‌امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی دولتی مجاز باشند که شهریه تحصیلی دانشجویان در سنین نامتعارف را با توجه به گروه، رشته و مقطع تحصیلی تعیین کنند. 

دیگر پیشنهاد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر این است که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی دولتی مجاز باشند تا بر‌اساس استعداد و شایستگی‌های علمی‌، نسبت به تخفیف شهریه این دانشجویان اقدام کرده و در صورت اتخاذ تصمیمی درباره دانشجویان در سنین نامتعارف، وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط تحصیل و استفاده از خدمات رفاهی برای دانشجویان در سنین نامتعارف را از طریق دفترچه آزمون‌های سراسری اطلاع‌رسانی کنند. همچنین دولت مجاز باشد از دانشجویان در سنین نامتعارف دوره روزانه در رشته‌های کم‌متقاضی و مورد نیاز کشور – که توسط معاونت‌های آموزشی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می‌شوند - حمایت کند. این حمایت‌ها بسته به میزان نیاز و اولویت رشته‌ها می‌تواند در طیفی از رایگان بودن تا اعطای تسهیلات با نرخ بازپرداخت مختلف باشد.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • بیانیه مدرسین دروس معارف دانشگاه‌ها در حمایت از حمله به اسراییل
  • مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دانشجو می پذیرد ؛ جزئیات و مهلت ثبت نام
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • جشن تولد یک سالگی نوزاد نارس در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور
  • ابلاغ دستورالعمل تشکیل شورای راهبردی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری
  • افزایش مراکز دانش‌بنیان در استان ایلام به ۸ مرکز
  • مراجعه بیش از ۳۳ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز ۱۴۰۳
  • انجام بیش از ۵۰۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مراکز ملکی و غیر ملکی
  • کاهش ذخائر خونی در هرمزگان