Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@20:10:20 GMT

۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها ناشی از خطای انسانی است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۵۷۷۳

۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها ناشی از خطای انسانی است

به گزارش خبرگزاری مهر، امید ذاکری بیان داشت: آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه است و براساس تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در زمان آتش‌سوزی کلیه دستگاه‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری موظف به همکاری در بحث اطفا حریق هستند.

ذاکری آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی را ناشی از دو عامل اقلیمی و انسانی دانست و بیان کرد: بارش باران‌های بهاری، رشد علوفه، گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم از جمله عوامل اقلیمی مؤثر بر ایجاد آتش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه متأسفانه بالای ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های ما ناشی از عوامل انسانی است، خاطرنشان کرد: عوامل انسانی عمدی یا سهوی هستند، ایجاد آتش‌سوزی عمدی اینکه با قصد تغییر کاربری و زمین‌خواری جنگل یا مراتع آتش زده شود خیلی کم است و آتش‌سوزی‌های سهوی نیز بیشتر به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران، چوپانان و یا کشاورزان در هنگام برداشت محصول و آتش‌زدن کاه و کلش و سرایت آن به مراتع و اراضی ملی رخ می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تاکید کرد: لازم است اطلاع‌رسانی و آموزش لازم از طریق رسانه‌ها در این خصوص انجام شود.

ذاکری با بیان اینکه در خصوص آتش‌سوزی دو بحث پیشگیری و اطفا وجود دارد، تصریح کرد: اولویت ما در این چند سال پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی بوده است زیرا اعتقاد ما بر این است که اگر خوب پیشگیری شود حوادث کمتر و مدیریت بهتر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان افزود: قرارگرفتن ایران در کمربند خشک کره زمین و ناحیه پر فشار جنب حاره‌ای و فراهم‌شدن شرایط جوی لازم برای وقوع آتش‌سوزی در کنار عوامل انسانی مانند بی‌احتیاطی ساکنین و یا مسافران، باعث ایجاد حریق در مراتع و جنگل‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در این میان افزایش آموزش و آگاهی بخشی مردم به خصوص جوامع محلی و روستاییان در حفظ و حراست از منابع طبیعی و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی تأثیر بسزایی دارد.

به گفته ذاکری، جنگل‌ها و مراتع از جمله ثروت‌هایی هستند که نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه‌های حیات وحش، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی، جذب دی‌اکسید کربن، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، کنترل ریزگردها، و حفظ آب و خاک دارند.

ذاکری گفت: آتش‌سوزی یکی از عوامل اصلی اختلال و تغییر در اکوسیستم‌های طبیعی است. هر ساله با گرم‌شدن هوا در اواخر بهار و تابستان بیم آن می‌رود که هر لحظه بنا به دلایل مختلف مانند وزش بادهای گرم، افزایش دما و عوامل انسانی آتش از میان مراتع و جنگل‌ها به عنوان بخشی ارزشمند از منابع طبیعی زبانه بکشد.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان عنوان کرد: بارندگی‌های بهاری اگرچه می‌توانند سبب رویش علف‌های هرز با عمری کوتاه در مراتع و پیام‌آور نشاط و سرسبزی باشند اما روی دیگر سکه‌شان آن است که این علف‌ها با گرم شدن هوا خشک شده و با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و یا حتی حادثه‌ای طبیعی می‌توانند جنگلی را به خاکستر تبدیل کنند و این شاید همان سرنوشت و پایان غم‌انگیز برای طبیعت باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز طبیعت بیش از همیشه نیازمند نگاه مهربان آدمی است. حفاظت از این نعمت وظیفه همگان است می‌توان با اندکی دقت، احساس مسئولیت و انجام اقداماتی ساده جلوی نابودی بخشی از سرمایه‌های عظیم خدادادی و خسارت‌های هنگفت را گرفت.

کد خبر 4940164

منبع: مهر

کلیدواژه: آبخیزداری و منابع طبیعی هرمزگان آتش سوزی مراتع ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد شیوع کرونا گرگان عید سعید فطر قزوین بیرجند ایلام نماز عید سعید فطر روز جهانی قدس مشهد عوامل انسانی منابع طبیعی آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطای راهبردی صهیونیست ها

   

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3070365 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • کدام عوامل ریزپرنده ها را در اصفهان به پرواز درآوردند؟
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • اسرائیل اگر با مردم غزه برخورد انسانی داشته، ۹۹ درصد موشک‌های ما را هم توانسته رهگیری کند
  • خطای راهبردی صهیونیست ها
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه