Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@12:06:47 GMT

وضعیت شهر سنندج در حالت هشدار و قرمز قرار دارد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۶۰۹۴

وضعیت شهر سنندج در حالت هشدار و قرمز قرار دارد

کم کم ترس ها فرو ریخت و خیلی‌ها، دست از جانشان شستند بدون اینکه بدانند پای کرونا را به خانه و زندگی خود باز کردند تا جایی که در سومین ماه شیوع بیماری در کردستان، حالا شهروندان این استان در آستانه بحرانی هستند که خودشان آن را به وجود آورده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کُردتودی، داستان قرنطینه و اعمال پروتکل‌های بهداشتی در استان کردستان با گذشت زمان فراموش شد و این بی‌تفاوتی و عدم نظارت مناسب موجب شده است تا امروز کردستان در ردیف استان‌های در مرز هشدار در خصوص شیوع کرونا قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که در اسفند ماه و نیمه اول فروردین ماه به بهترین شکل ممکن قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کردستان اعمال شده و با نظارت دقیق همراهی و مشارکت مردم را نیز به دنبال داشت ولی با گذشت زمان این وضعیت تغییر کرد و با بی تفاوتی مدیران و مسئولان و همچنین بی خیالی مردم این روزها کرونا با سرعت هر چه تمام تر در این استان می‌تازد.

بعد از ایام تعطیلات نوروزی در ابتدا ستاد مقابله با کرونای کردستان به صورت نیمه تعطیل و غیرفعال درآمد و سپس بی تفاوتی در میان متولیان و دیگر ادارات و سازمان‌های دولتی ایجاد شده و متأسفانه با گذشت زمان این وضعیت به میان مردم کشیده شد و به همین دلیل دیگر خبری از رعایت مسائل بهداشتی در راستای مقابله با کرونا در میان نبود.

هموطنان به استان کردستان سفر نکنند

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار کردستان از مردم خواست هشدارهای مربوط به افزایش شیوع کرونا را جدی بگیرند و گفت: با توجه به قرمز بودن وضعیت استان از لحاظ ابتلا به این بیماری، از هموطنان درخواست می‌کنیم به این منطقه سفر نکنند.

حسین خوش‌اقبال اظهار داشت: شرایط استان بویژه سنندج از لحاظ آمار مبتلایان کرونا طی روزهای اخیر قرمز شده بنابراین از هموطنان و مسافران می‌خواهیم در روزهای تعطیل پایان هفته از سفر به کردستان اجتناب کنند.

وی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیرضروری در اماکن عمومی تاکید کرد و افزود: اگر مردم به هشدارهای بهداشتی توجه نکنند، ناچاریم محدودیت‌هایی را برای برخی اماکن پرتجمع اعمال کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه آرامستان‌ها همچنان بسته است، اضافه کرد: مساجد و اماکن مذهبی نیز فعلا بسته است و مردم از حضور در این مکان‌ها خودداری کنند تا بیش از این شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا نباشیم.

خوش‌اقبال با بیان اینکه اولویت ما مهار و کنترل کرونا است، یادآور شد: استان در شرایط مطلوبی نیست و باید مردم و مسوولان با همراهی و همدلی در راستای رفع این مشکل و ممانعت از بحرانی شدن اوضاع گام بردارند، ضمن اینکه تعطیلات پیش رو نباید بهانه‌ای برای مسافرت‌های برون شهری باشد.

ممنوعیت شدید در برگزاری مراسمات

وی خواستار عدم برگزاری مراسم‌ عروسی و مذهبی در استان شد و گفت: آمار و ارقام مبتلایان به کرونا نگران کننده است، بنابراین با کسانی که هشدارها را رعایت نکرده و اقدام به برگزاری این مراسم‌ها کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان افزود: ادارات نیز در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط پرسنل و ارباب و رجوع اهتمام داشته باشند و بانک‌ها نیز موارد بهداشتی را رعایت و ابزار داخل شعب را ضدعفونی کنند.

خوش‌اقبال خواستار رصد فصای مجازی در بحث مقابله با شایعات مربوط به کرونا شد و اضافه کرد: باید حساسیت‌ها نسبت به خطرناک بودن افزلیش مبتلایان در جامعه و ادارات ایجاد شود در غیر این صورت قادر به کنترل بیماری نخواهیم بود ضمن اینکه تاکنون با همکاری مردم موفقیت‌های خوبی را بدست آوردیم.

 ابتلای ۱۳۰ نفر و یک مورد فوتی از پرسنل کادر درمان استان به بیماری کرونا

ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بیان کرد: سیستم بهداشتی استان در تلاش است که سرعت اپیدمی را کم کند و به جد در حال بیماریابی است و با ارسال پروتکل های بهداشتی به ادارات در حال نظارت است.

وی از ابتلای ۱۳۰ نفر و یک مورد فوتی از پرسنل کادر درمان استان به بیماری کرونا خبر داد و گفت: پرسنل کادر درمان در واقع از جان خود مایه می گذارند و با وجود خستگی زیاد شبانه روز مشغول فعالیت هستند و تاب آوری قابل تقدیری دارند.

وی با اشاره با نحوه افزایش آمار در سنندج گفت: اگر افزایش صرفا موارد سرپایی و تعداد کمی باشد مشکل خاصی نیست و همه را می توان درمان کرد، اما اگر علایم بیماری به صورت حاد باشد و وضع همه به بستری شدن برسد، اوضاع خطرناک تر بوده و موجب افزایش مرگ و میر می شود.

به گفته قادری، وجود بیماری های زمینه در برخی از مبتلایان عاملی مهم در بروز علایم کرونا به صورت حاد بوده و موجب بستری شدن افراد می شود؛ همچنین یکی دیگر از این عوامل، باور نکردن مبتلایان به بیماری خود به دلیل نداشتن علایم در ابتدای بیماری است، به همین دلیل این افراد مشغول ادامه زندگی روزمره خود شده و به راحتی بیرون می روند و فعالیت می کنند.

وی تشریح کرد: ویروس کرونا با آسیب زدن به ریه موجب کمبود اکسیژن سلول های بدن می شود که فرد در ابتدا متوجه این امر تا زمان شدت گرفتن علایم بیماری و آسیب رساندن به همه دستگاه های بدن نخواهد شد، لذا فرد مبتلا با وضعیت بدی به بیمارستان مراجعه می کند که این خود موجب افزایش مرگ و میر می شود؛ بر همین اساس اگر بیماران با علایم ابتدایی قضیه را جدی گرفته و استراحت کنند هم از خود مراقبت کرده و هم از انتشار ویروس جلوگیری می کنند.

به عقیده قادری دستگاه های اجرایی استان اقدامات پیشگیرانه را در حد توان انجام داده اند، مسئله این است که این ویروس سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و جزو ویروس های بسیار مسری است اگر بخواهیم سرایت پذیری در ادارات به حداقل برسد باید تعدادی از کارمندان، ۲۴ ساعت مشغول گندزدایی محیطی باشند که عملا این کار امکان ناپذیر نیست، لذا بهترین راه حل این است که خود پرسنل و ارباب رجوع در همه اماکن رعایت کنند، در واقع مشکل از ادارات نیست بلکه در ازدحام است که می تواند در جایگاه بنزین، سوپر مارکت ها و ... اتفاق بیفتد و از طریق لمس و تنس ذرات آلوده انتقال یابد.

مقابله عملی تر با ویروس کرونا و بسیج تمامی ظرفیت‌ها برای جلوگیری از افزایش شمار افراد مبتلا به آن یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل انتظار می‌رود که حداقل مردم تا جایی که می‌توانند از حضور در معابر عمومی و مکان‌های شلوغ و پرتردد به شدت پرهیز کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی استان کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کردستانی‌ها امروز عازم سرزمین وحی می‌شوند

کاوه شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بعد از گذشت ۱۰ سال اعزام زائرین به مراسم عمره مفرده از سر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: در مرحله اول اعزام‌ها ۳ کاروان از استان کردستان در روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت ماه سال جاری به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

مدیرکل حج و زیارت کردستان ادامه داد: مراسم معنوی بدرقه زوار کردستانی روز گذشته در پایانه مسافربری سنندج‏- تهران (محوطه باز داخل ترمینال از پشت جنب مرکز تعویض پلاک) انجام شد.

شیرزادی عنوان کرد: گروه اعزامی از شهرستان سقز هم ساعت ظهر امروز از محل شهرک دانشگاه، جنب سرای سالمندان، مسجد محوی سقز بدرقه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: گروه اعزامی از شهرستان بانه هم ساعت ۱۴:۳۰ امروز بدرقه می‌شوند و محل تجمع آنها خیابان شهید سلیمانی، جنب مسجد اقبالی است.

مدیرکل حج و زیارت استان کردستان گفت: زوار از شهر سنندج به مقصد فرودگاه امام و سپس با پرواز به مقصد مدینه منوره عازم سرزمین وحی خواهند شد.

شیرزادی عنوان کرد: این کاروان‌ها ۸۵ نفره بوده و در مجموع در این مرحله ۲۵۵ زائر از استان کردستان به سرزمین وحی، اعزام خواهند شد.

گفتنی است، با حضور پر شور و بی‌نظیر مردم سنندج مراسم بدرقه زائران اولین کاروان اعزامی حج عمره بعد از وقفه ۹ ساله در سنندج برگزار شد.

کد خبر 6084994

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • نام جوان سنندجی در تاریخ ملی کشور ثبت شود
  • اعزام اولین کاروان زائران کردستانی به حج عمره
  • کردستانی‌ها امروز عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • گره هنر و خلاقیت در تار و پود فرش کردستان