Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران ضمن تشریح چگونگی نگهداری معتادان متجاهر در شرایط کرونا در مراکز نگهداری، گفت: از ۹ اردیبهشت‌ تا ۱۲ خرداد، ۳۸۱۷ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شدند که جواب تست کرونای ۳۴ نفر از آنها مثبت بوده است.

مصطفی هادی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع معتادان متجاهر تهران از حیث موضوعات اجتماعی مهم است، گفت: ساماندهی و درمان و توانمندسازی معتادان متجاهر برای دستگاه‌های حاکمیتی و مردم موضوعیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بعد از بروز ویروس کرونا و بر اساس دستور وزارت بهداشت طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از اسفند ماه ۹۸ متوقف شد، اظهار کرد: بعد از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، جمع‌آوری معتادان متجاهر از نهم اردیبهشت ماه با رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی مجددا آغاز شد؛ بنابراین جمعیتی که پیش از این  در برخی از مناطق مرکزی تهران مشاهده می‌شدند به این علت بود که طرح جمع‌آوری معتادان متوقف شد.

هادی‌زاده با اشاره به اینکه مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر پیش از شیوع ویروس کرونا حداکثر ۶ ماه ( دو زمان سه ماهه) بود، تاکید کرد: یکی از مصوبات ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر به یک سال افزایش یابد. در واقع مقرر شد معتادانی که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند به مدت یک سال در مراکز بمانند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در ادامه این گفت‌وگو به ارائه آمار جمعیت معتادان متجاهر پرداخت و یادآور شد: به طور کلی جمعیت معتادان متجاهر حاضر در مراکز استان تهران (چه آنهایی که پیش از کرونا در مراکز و چه آنهایی که پس از شیوع ویروس کرونا دستگیر شدند) ۷۶۸۱ نفر است. 

به گفته وی، تمامی معتادان متجاهر جمع‌آوری شده توسط پلیس، مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، پس از غربالگری مشخص شد که حدود ۳۸۱۷ نفر از آنها معتاد متجاهر هستند که آنها در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شدند و اکنون ۸۰ درصدشان در مرکز نگهداری فشافویه قرار دارند.

هادی‌زاده درباره ۱۲۰۰ نفر از افرادی که توسط پلیس جمع‌آوری شده اما در مراکز پذیرفته نشدند نیز گفت: از ۱۲۰۰ نفری که در مراکز پذیرفته نشدند، ۳۰۰ نفر معتاد اتباع خارجی بودند که تحویل اردوگاه نگهداری اتباع جهت بازگشت به کشورشان در یکی از مناطق تهران شدند. ۱۰۳ نفر از آنها نیز معتادانی بودند که به دلیل کهولت سن بالای ۶۵ در مراکز نگهداری معتادان پذیرش نشدند، همچنین ۲ درصد از آنها نیز معتادانی بودند که به دلیل اینکه کمتر از ۱۸ سال داشتند، مورد پذیرش مراکز قرار نگرفتند. ۴۶۰ نفر از آنها (۴۶ درصد) نیز کارتن خواب‌هایی بودند که معتاد نبودند که ساماندهی این افراد با شهرداری تهران می باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران ادامه داد: بخش دیگری از افرادی که در مراکز پذیرفته نشدند نیز معتادانی بودند که به دلیل ابتلا به بیماری‌های خاصی مانند HIV، زخم باز و... به مراکز خاص خودشان ارجاع شدند، زیرا یکی از مصوبات ما این بود که دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی بیمارستان‌هایی را معرفی کنند تا پلیس پس از غربالگری، معتادان متجاهر دارای بیماری‌های خاص را به این بیمارستان‌ها تحویل دهد.

۳۴ نفر از معتادان متجاهر جمع‌آوری شده مبتلا به کرونا هستند

هادی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره جمعیت معتادان متجاهر مبتلا به کرونا نیز آمارهایی ارائه داد و گفت: از ۳۸۱۷ معتاد متجاهر پذیرفته شده در مراکز نگهداری ماده ۱۶، تست کرونای PRC گرفته شد که جواب تست کرونای ۳۴ نفر از آنها (کمتر از ۱ درصد از معتادان پذیرفته شده در مراکز) مثبت بوده است و بررسی‌ها حاکی از آن است که دو نفر از معتادان متجاهر مبتلا به کرونا در شرایط حاد قرار دارند و در بیمارستان بستری هستند. همچنین ۳۲ نفر از آنها در ایزوله‌های ۱۴ روزه نگهداری و مراقبت می‌شوند و پس از گذشت دوره‌های ۱۴ روزه، در صورت بهبودی به مراکز بازگردانده می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر با دقت در استان تهران انجام می‌شود و تداوم دارد؛ ما همچنان نسبت به دستگیری و غربالگری اقدام می‌کنیم.

چگونگی نگهداری معتادان متجاهر در شرایط کرونا

وی در ادامه درباره نحوه نگهداری معتادان متجاهر در شرایط کرونا در مراکز ماده ۱۶ نیز توضیح داد: نگهداری معتادان متجاهر براساس پروتکل‌ بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت ارسال شده، انجام می‌شود. به طور مثال باتوجه به شرایط موجود، هنگام جمع‌آوری معتادان حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر در اتوبوس‌ها قرار می‌گیرند. همچنین برای نگهداری معتادان متجاهر در مراکز از نیمی از ظرفیت بهره‌گیری می‌شود؛ به طور مثال اگر پیش از این تخت‌های موجود در مراکز به صورت دو طبقه‌ای بود، اکنون از یک طبقه از تخت‌ها استفاده می‌شود و فاصله‌گذاری  لازم میان تخت‌ها نیز لحاظ شده است.

هادی‌زاده یادآور شد: شاید یکی از سوالاتی که مطرح شود این باشد که چرا جمع‌آوری معتادان با روند سریع‌تری انجام نمی‌شود، اما باید گفت که اگر قرار باشد با سرعت بیشتری در این زمینه فعالیت کنیم درگیر آسیب‌ کرونا می‌شویم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به سوالی درباره نحوه در دسترس قرار دادن موادضدعفونی کننده در اختیار معتادان متجاهر در مراکز نیز گفت: در این راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر ۴.۵ میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت و ۴.۵ میلیارد تومان در اختیار  سازمان بهزیستی قرار داده است. ستاد مبارزه با مواد مخدر تمامی بسترها را فراهم می‌کند تا دستگاه‌ها بتوانند در این شرایط نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر اقدام کنند

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتیاد مواد مخدر نگهداری معتادان متجاهر جمع آوری معتادان مراکز ماده ۱۶ شرایط کرونا استان تهران نفر از آنها هادی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۶۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان کار اتباع از تهران می‌روند

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ساماندهی کودکان کار گفت: این افراد به دو گروه دارای خانواده ایرانی و اتباع دسته‌بندی می‌شوند و بنا بر برنامه‌ریزی کودکان کار اتباع با همراهی اداره مربوطه رد مرز می‌شوند. - اخبار اجتماعی -

احمد احمدی‌صدر؛ مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به پایان طرح تکمیلی ساماندهی اجتماعی که به دستور شهردار تهران به مدت دو هفته در پایتخت برگزار شد، اظهار کرد: این طرح به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی  شامل معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله‌گردها و متکدیان سطح شهر انجام شده است.

وی افزود: این طرح توسط  معاونت جتماعی و فرهنگی، مناطق 22 گانه و 124 ناحیه شهرداری تهران ،معاونت‌های امور مناطق و خدمات شهری شهرداری صورت گرفته است.

احمدی‌صدر با بیان اینکه در 5 روز آغاز اجرای این طرح حدود 2000 نفر توسط گشت‌های حامی شهر جمع‌آوری شدند، افزود: از همان ابتدای اجرای طرح تکمیلی ساماندهی اجتماعی 100 گشت حامی شهر به طور ویژه به منظور ارائه خدمات به فعالیت کردند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری درباره جزئیات این طرح عنوان کرد: متکدیان، معتادان متجاهر و کودکان کار و زباله‌گرد پس از جمع‌آوری توسط گشت‌های حامی شهر به منظور غربالگری و ساماندهی به ساختمان فوریت‌های اجتماعی شهر تهران که تحت نظر اعضای قرارگاه اجتماعی فعالیت دارد منقل شده و براساس نوع آسیب تفکیک می‌شوند.

ساماندهی معتادان متجاهر از اولویت شهرداری تهران خارج شده است

وی با بیان اینکه نیروهای گشت‌های حامی شهر در این طرح، اکیپ‌های تخصصی هستند، خاطرنشان کرد: سازمان خدمات اجتماعی درخصوص مددکار و نیروهای دیگری که نیاز است اقدامات لازم را با ظرفیت‌های مشخص هماهنگ کرده و با رعایت پروتکل‌های اجرایی با شهرداران مناطق و نواحی همکاری می‌کنند.

احمدی‌صدر ادامه داد: کودکان کار ساماندهی  شده به دو گروه دارای خانواده ایرانی و اتباع دسته بندی می‌شوند. آن‌هایی که دارای خانواده هستند تحویل پدر یا مادر شده و از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که در صورت فعالیت مجدد در خیابان‌ها به طور قانونی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

 مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباه اتباع جمع‌آوری شده نیز بیان کرد: قرارگاه اجتماعی تمامی تسهیلات را به منظور رد مرز شدن برایشان فراهم کرده و سپس آن‌ها را به اداره مربوطه جهت انجام اقدامات لازم برای رد مرز قرار می‌دهد.

وی با اشاره به ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر نیز افزود: پس از غربالگری، متکدیان حرفه‌ای به دستگاه قضایی معرفی شده و مابقی به سایر نهادها و سازمانهای مربوطه معرفی می شوند. معتادان متجاهر نیز به منظور درمان اعتیاد و بهبودبخشی با توجه به شرایطی که دارند به یاورشهرهای مربوطه منقل شده و افراد بی‌خانمان نیز به گرمخانه‌ها و مددسراها ارجاع داده می‌شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهرن با اشاره به همکاری نیروهای خدمات شهری مناطق و نواحی مختلف شهر تاکید کرد: این مجموعه با همکاری گشت‌های حامی شهر شناسایی و رصد زباله‌گردها را به عهده دارد که تاکنون تعداد چشمگیری از آن‌ها جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند و درخصوص نحوه برخورد با زباله‌گردها برنامه‌ریزی‌های لازم نیز صورت گرفته است.

احمدی‌صدر با بیان اینکه با اجرای این طرح تعداد زباله‌گردها، متکدیان، معتادان متجاهر و... کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، مطرح کرد: ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم پاکسازی اولیه از این آسیب‌ها را در سطح شهر و مناطق و نواحی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نیازمند بستر و زیرساخت مناسب است، خاطرنشان کرد: در دوسال گذشته با تلاش‌ها و اقداماتی که صورت گرفت توانستیم 80 درصد زیرساخت‌های لازم را  ایجاد و 7700 ظرفیت را به منظور خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان اجتماعی  ایجاد کردیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • جمع آوری هدفمند و کم خطای معتادان متجاهر در ورامین
  • ساماندهی معتادان متجاهر و جمع‌آوری ۱۹۵ تن پسماند در جنوب تهران
  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف
  • ساماندهی سگ‌های بلاصاحب البرز بدون هماهنگی همه شهرستان‌ها نتیجه‌بخش نیست
  • کودکان کار اتباع از تهران می‌روند
  • هزینه نگهداری یک اوتیسمی در ماه چقدر است؟/ کلینیک‌های توانبخشی قصد تعطیلی این مراکز را دارند
  • کشاورزان بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری نمایند
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد