Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه سرمایه بسیاری از مردم به صورت سرگردان در بازار ماشین و سکه است، آیا سرمایه گذاری در بورس مناسب است؟

سرمایه گذاری در بورس بصورت طولانی مدت همیشه کار مناسبی است و بین بازارهای مختلفی که در کشور ما و سایر کشورهای دنیا مثل ملک، ارز، طلا وسپرده بانکی وجود دارد، سرمایه گذاری در بورس برای طولانی مدت بسیار مناسب تر از سایر گزینه هاست اما در کوتاه مدت فراز و نشیب دارد و خطرات بیشتری از سایر سرمایه گذاری ها دارد و نکته ای که خیلی مهم است این است که شما در بورس میتوانید هم سهم بخرید و هم اوراق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها با توجه به اینکه بازار سهام از لحاظ قیمتی بسیار بالا رفته است، خرید اوراق هم گزینه خوب و مناسبی است

با توجه به اینکه عامه مردم تخصصی در حوزه سرمایه گذاری در بورس ندارند و مشتاق به کسب درآمد و چند برابر شدن سرمایه شان هستند به نظرتان با این وجود باز هم سرمایه گذاری بورسی برای آنها گزینه مناسبی است؟

اینکه شخصی بخواهد در کوتاه مدت سرمایه اش را چند برابر کند اتفاق درستی نیست، اگر هم اتفاق بیفتد طبیعی و اصولی نیست، با زمان و مدیریت درست و سرمایه گذاری درست میتوان سرمایه را چند برابر کرد. خرید سهام شرکتهای ارزنده که در بورس حضور دارند راه حل خوبی است و اوراقی که مردم میتوانند در بورس بخرند، بازدهی به مراتب بهتری نبست به سپرده گذاری در بانک دارد.
برای مثال بانکها در حال حاضر ۱۵ درصد سود سپرده میدهند اما اوراق مشارکت مناسب ۲۰-۲۱ درصد بازدهی مالی دارند. قطعا میتوان از سرمایه گذاری در بورس و اوراق پول درآورد ولی اینکه چقدر و در چه زمانی بتوان پول درآورد، منوط به این است که منطقی فکر کنیم و با احتیاط عمل کنیم.

شنیده های ما حاکی از آن است که در حال حاضر کارگزاران بورس میتوانند روزی یک میلیارد تومان بدست آوردند. آیا این خبر صحت دارد؟

وقتی بازار خوب باشد میتوانند این مقدار را بدست آوردند ولی وقتی بازار بد باشد ۱۰ درصد این مبلغ را میتوانند در بیاورند. اجازه بدهید برایتان مثالی بزنم: فرض کنید مغازه خشکبار فروشی در شب عید کلی آجیل میفروشد، این دلیل نمیشود که در کل سال هم همان مقدار بتواند بفروشد. بازار همیشه رونق ندارد. الان استثنائا بهترین زمان تاریخ کل بورس ایران است و کارگزاریها درآمد خیلی خوبی داشته اند ولی طی ده سالی که من مالک یک کارگزاری هستم دورانهای زیادی را هم دیده ام که شرایط اینطور نبوده.

به نظرتان اگر الان مردم بخواهند سرمایه گذاری کنند، چه کارگزاریهایی بهتر میتوانند مشاوره بدهند؟

کارگزاریهای زیادی وجود دارد، ولی به نظر من انتتخاب کارگزاری خیلی مهم نیست چرا که کارگزار فقط برای شما خرید و فروش میکند و همگی نرخ واحدی دارند، چیزی که مردم باید توجه کنند صندوقهای سرمایه گذاری هستند که بطور متفاوت مدیریت میشوند. به شدت توصیه میکنم مردم مستقیما به هیچ عنوان وارد بورس نشوند و از طریق صندوقهای سرمایه گذاری وارد بورس شوند چون این صندوقها کارشناسان خبره و باتجربه ای دارند و سالها در این حوزه فعالیت کرده اند. برای انتخاب بهترین صندوقها هم روزنامه های اقتصادی همه روزه درباره عملکرد صندوقهای سرمایه گذاری و میزان سود و زیانشان توضیح میدهند. به عنوان مثال صندوق خود ما (سرمایه گذاری فیروزه) صندوقی است که ریسک کمتری میکند ولی برخی صندوقها ریسک بیشتری دارند و ممکن است در زمانی که بازار داغ باشد عملکرد بهتری هم داشته باشند. تمام اینها بستگی به سلیقه مردم دارد. نکته مهم همان انتخاب و ورود به بازار بورس از طریق صندوقهای سرمایه گذاری است.

برخی از موسسات وابسته به بانکه با تبلیغ سود تضمینی مشتری جذب میکنند. به نظر شما این تبلیغ درست است یا صرفا برای جذب مشتری و سرمایه میباشد؟

صندوقهایی که از طریق اوراق و سپرده به مردم یک نرخ بازدهی میدهند، صندوقهای خوبی هستند چون بطور کلی نرخ بازدهی و سودی که به مردم میدهند از سپرده بانکی بالاتر است. طبیعتا آنهایی که بیشتر دراوراق و با خود بانکها فعالیت میکنند به اعتقاد من خیلی خوب است چون مردم حتی دیگر ریسک عملکرد بانکی را هم ندارند و اوراق دولتی را خریده اند ولی بطور کلی من صندوقهای با سود ثابت و بر اساس اوراق مشارکت را به مردم توصیه میکنم.

در حال حاضر اکثر مردم به نیت چند برابر برابر شدن سرمایه شان وارد بورس میشوند، شما میبینید بازار خودرو داغ میشود مردم سرمایه هایشان را به آن سمت سوق میدهند، سکه و ارز گران میشود مردم تمایل به سرمایه گذاری در آن سمت دارند. با توجه به این موضوع مردم هم در این فضا به نیت چند برابر شدن سرمایه شان وارد بورس میشوند. به نظرتان با این فضا، سرمایه گذاران به نیتشان که چند برابر شدن سرمایه اولیه شان است میرسند؟

در پول درآوردن و مدیریت سرمایه میانبر واقعی و سالم وجود ندارد. اگر کسی به شما بگوید بدون ریسک و خطر در عرض چند ماه میتوانید پولتان را چند برابر کنید، واقعا باید به اعتبار، تخصص و نیت آن آدم شک کنید برای اینکه همچین چیزی در هیچ بازار سرمایه گذاری ای وجود ندارد. وقتی وارد حیطه ای میشوید (فرض کنید خودرو) که قیمتها خیلی حبابی است و مردم بطور مصنوعی آن را بالا برده اند، به راحتی آن قیمت میتواند بریزد و شما به همان مقدار زیان دهید. کلا با این طرز فکر مخالفم و طرز فکر سالمی در سرمایه گذاری نمیدانم. متاسفانه مردم فقط معدود آدمهایی را میشنوند و میبینند که در شرایط بحران شانس آورده اند و پول درآورده اند اما خیلی های دیگر هستند که بخاطر همچین فریب و وعده های بیخودی کل سرمایه شان را از دست داده اند. اولین و مهمترین نکته سرمایه گذاری این است که زیان نکنید و پولتان را از دست ندهید و بعد باید به فکر سود باشید آن هم با راهکارهای معقول و منطقی تا پایدار باشد. اگر کسی بخواهد یک شبه با همچین سرمایه گذاری هایی به سود زیاد برسد بسیار پر ریسک است و من به هیچ عنوان توصیه نمیکنم.

دکتر سوددهی را گفتید اما یکسری نوسانات هم این بازار دارد دیگر درست است؟

صددرصد. شما وقتی وارد بازار بورس میشوید باید خودتان را برای نوسانات آماده کنید. حالا اوراق مشارکت از سهام شرکتها ریسک و نوسانش کمتر است برای همین هم هست که عرض کردم مردم با احتیاط و دید تخصصی وارد بازار شوند و مطمئن شوند که سهامی که میخرند ارزنده و سودده باشند.

اگر توصیه ای برای کسانی که میخواهند در این بازار وارد شوند دارید، بفرمایید.

به نظر من بازار بورس گزینه بسیار مطلوب و خوبی است. اوراق بهادار که بسیار گزینه ارزنده و جذابی برای سرمایه گذاری است و میتواند سود خوبی بدهد. بازار سهام در بلند مدت خوب است اما همانطور که گفتم از طریق صندوقها اگر مردم وارد شوند و از مدیریت تخصصی بهره مند شوند به نفعشان است. در نهایت برای تمام مردم ایران امید موفقیت و سوددهی بسیار خوب آرزو میکنم.

۲۱۲۱

کد خبر 1395005

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: صندوقهای سرمایه گذاری سرمایه گذاری در بورس سرمایه گذاری برابر شدن سرمایه بازار بورس سرمایه شان وارد بورس چند برابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۶۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس در راه تصرف تاج و تخت؟

رشد خزنده نرخ دلار در سامانه نیما آغاز شده و با وجود انتقاداتی که روز گذشته در صحن علنی مجلس توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به فرزین شد، افزایش رسمی این نرخ نزدیک‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

به گزارش دنیای اقتصاد، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش نرخ دلار نیما، روند بازار سهام تا انتهای سال صعودی خواهد بود. بورس که بعد از فروکش‌کردن ریسک‌های سیاسی روند روبه‌رشدی دارد و اردیبهشت سبزی را می‌گذراند در سومین روز معاملاتی دومین ماه سال نیز صعودی بود.

در روزی که لیدر‌های بازار در حال استراحت بودند تقاضا برای سهام کوچک بهتر بود، به‌طوری‌که در بازار روز گذشته شاهد ورود ۷۹‌ میلیارد‌ تومان نقدینگی حقیقی به نماد‌هایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰‌هزار میلیارد‌تومان و خروج ۲۴‌ میلیارد‌ تومان از نماد‌های با ارزش بازار بیش از ۴۰‌ هزار میلیارد‌ تومان بودیم. از طرفی با تصویب یک فوریت طرح اصلاح بند‌مالیاتی بودجه به‌نظر می‌رسد تمامی احتمالات مثبت برای بورس ۱۴۰۳ در جریان باشد.

بانک‌مرکزی در تقابل با صادرکننده

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بعد از اتفاقات سیاسی شاهد تغییر کامل شرایط بازار بودیم و یک جو صعودی بر بورس حاکم شد، اما روز گذشته و روز قبل‌تر از آن شاهد عرضه‌های گسترده‌ای بودیم که مقداری ترس را به بازار تزریق کرد، اما بازار سرمایه پارامتر‌های اقتصادی و بنیادی خوبی از جمله افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ فروش دارد، ولی سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند که دیدگاه دولت نسبت به بازار مثبت است، موضوعی که در سال‌های اخیر آن را ندیده‌اند.

وی ادامه‌داد: به‌نظر می‌رسد در حال‌حاضر بزرگ‌ترین محرک بازار بحث نرخ نیما است. اینکه این نرخ چقدر افزایش پیدا می‌کند در روند بازار اثرگذار است. علاوه‌بر آن تعیین‌تکلیف ریسک‌های تحمیل‌شده مانند ریسک مالیات اخیر و ریسک قیمت‌گذاری دستوری و تامین مالی دولت از بازار سرمایه نیز بسیار برای بورس مهم است و چنانچه این سه ریسک حل شود، در کنار افزایش نرخ ارزی که انتظار می‌رود رخ دهد، تداوم روند صعودی تا پایان سال را در بازار ایجاد می‌کند.

تاجبر ادامه داد: در حال‌حاضر اختلاف نرخ دلار نیما و نرخ دلار در بازار آزاد به حدی است که واقعا در حق تولیدکننده و صادرکننده اجحاف می‌شود. سیاست بانک‌مرکزی به‌جای اینکه از تولید و صادرات حمایت کند از واردکننده‌ها حمایت می‌کند، بنابراین به‌نظر من این روال به طول نمی‌انجامد و بانک‌مرکزی یا به آرامی و یا در یک وعده نرخ نیما را اصلاح خواهد کرد.

این تحلیلگر افزود: از طرف دیگر خیلی از عرضه‌کنندگان در بورس‌کالا در عرضه‌های یک ماه اخیر خود به نرخ بازار آزاد نزدیک شده‌اند و این هم سیگنال مثبتی برای بازار است، بنابراین پیش‌بینی من این است که نرخ نیما به‌زودی تغییر کند و بانک‌مرکزی به این موضوع تن دهد. شاخص بورس همواره همبستگی زیادی با دلار داشته و امسال هم دوباره می‌توانیم شاهد این همبستگی باشیم.

رشد دلار نیما، به‌زودی

ابراهیم سماوی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازارسرمایه به‌رغم اینکه در فروردین روز‌های سخت و خاصی را به‌دلیل ریسک‌های ناشی از مسائل سیاسی تحمل کرده، پس از اینکه سایه این ریسک‌ها از سر بازار کم شد اردیبهشت خوب و پرتقاضایی را شروع کرد، گفت: بعد از مدت‌ها شاهد ورود نقدینگی حقیقی‌ها به صندوق‌های سهامی و سهام در بورس و فرابورس بودیم که نشان می‌دهد اقبال وجود دارد. در ادامه ما شاهد حرف‌هایی در چند مورد هستیم که احتمال محقق‌شدن آن‌ها بسیار بالاست. یکی از آن‌ها بحث مالیاتی است که بر اساس آنچه در بودجه آورده‌شده، قرار است از سود تقسیمی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگیرند، اما قرار است این بند اصلاح شود. رئیس مجلس شورای‌اسلامی در مورد تخفیف مالیاتی برای شرکت‌های بورسی نیز صحبت کرده و باید منتظر باشیم این موارد در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود و احتمال اینکه تصویب شود، وجود دارد که در این‌صورت محرک خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با فاصله بیش از ۵۰‌درصدی بین نرخ دلار نیما و نرخ دلار در بازار آزاد نرخ نیما رشد‌های بسیار کوچکی را به‌صورت خزنده آغاز کرده‌است، البته که این رشد‌ها کافی نیست و به‌نظر می‌رسد با توجه به انتقاداتی که در صحن علنی مجلس در مورد عملکرد بانک‌مرکزی مطرح شد، اصلاح نرخ نیما به‌زودی رخ دهد که احتمالا این نرخ تا ۴۸‌هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند و اثر اهرمی بر سود خالص شرکت‌ها خواهد داشت.

سماوی ادامه داد: همچنین اواخر اردیبهشت موعد ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها است و بسیاری از شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را در سایت کدال ارائه می‌کنند. برآورد می‌شود P/E بازار بین یک تا ۱.۵ واحد کاهش پیدا کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار سرمایه در این مدت از بازار‌های موازی جا مانده می‌تواند این جاماندگی را جبران کند. همچنین انتظار داریم همان‌طور که بسیاری از خودرویی‌ها مجوز افزایش نرخ خود را گرفتند، سایر صنایع‌ریالی هم مانند سنوات گذشته مجوز خود را بگیرند که این مورد هم محرک خوبی خواهد بود. به‌طور کلی در صورت تحقق این موارد و عدم‌تحمیل ریسک سیستماتیک مجدد، اردیبهشت سبزی را برای بورس متصور هستم.

بورس نیازمند تداوم رشد ارزش معاملات

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازار سهام در هفته آخر فروردین ماه با توجه به اتفاقات سیاسی که بیرون از مرز‌های ایران رخ‌داد شرایط خاصی به خود گرفت، گفت: با کاهش دامنه‌نوسان به یک‌درصد توانستیم فشار فروش‌هایی که حاصل ترس از احتمال افزایش تنش‌های نظامی بود را کنترل کنیم. با فروکش کردن شرایط خاص سیاسی شنبه این هفته بازار مجددا با تقاضا همراه شد و صندوق تثبیت که هفته گذشته مبالغ زیادی را صرف خرید سهام در بازار سرمایه کردند، روز‌های شنبه و یکشنبه با توجه به تقاضایی که به بازار تزریق شد، شاهد رشد قیمت‌ها بودیم و این صندوق در طرف فروش نقش پررنگ‌تری را ایفا کرد.

این تحلیلگر گفت: شیب بازار از ابتدای سال‌۱۴۰۳ به سمت بالا بوده و با هر فراز و فرودی توانسته اعداد بالاتری را ببیند.

مشخص است رشد شاخص الزاما منجر به رشد قیمت سهام پرتفوی سهامداران نشده و این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از فعالان بازار شده؛ چرا که تقاضایی که ایجاد می‌شود تنها بر روی چند نماد شاخص‌ساز است که باعث رشد چند ۱۰ هزار‌ واحدی شاخص‌کل در یک روز می‌شود و در طرف مقابل سایر نماد‌ها رشد زیادی را تجربه نکردند و هنوز برخی از آن‌ها فاصله بسیار زیادی با سقف اردیبهشت سال‌گذشته و حتی مرداد ۹۹ دارند.

ساسانی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد در روز‌های آینده شاهد ثبات بخشی به شرایط شاخص‌کل باشیم و این به سایر نماد‌ها و گروه‌های کوچک‌تر فرصت می‌دهد که بتوانند بخشی از عقب‌ماندگی خود را با رشدی که انجام می‌دهند، جبران کنند و این می‌تواند باعث جذب نقدینگی در بازار سرمایه و حفظ ارزش معاملات در محدوده‌های فعلی شود. یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند بازار سرمایه را صعودی نگه دارد ارزش معاملات است، در دو روز گذشته ما شاهد معاملات بالای ۶ و ۷ همت بودیم و این نشان می‌دهد اگر بتوانیم ارزش معاملات را در این محدوده‌ها نگه داریم، می‌توانیم اعتماد را بار دیگر به سهامداران برگردانیم.

دیگر خبرها

  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بازنشستگان و تجربه سرمایه‌گذاری موفق در هم‌ساز
  • مرکز مبادله ایران فاقد وجاهت قانونی است؟
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟