Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:37:14 GMT

خودروسازان موظف به رعایت قیمت‌های شورای رقابت هستند

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۶۸۹۸

خودروسازان موظف به رعایت قیمت‌های شورای رقابت هستند

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضمن تاکید بر اینکه در طرح پیش‌فروش خودرو، حامی حقوق مصرف کننده هستیم و خودروسازان نیز موظف هستند در طرح‌ فروش‌های خود از قیمت‌های مصوب شورای رقابت پیروی کنند.

به گزارش ایسنا، عباس تابش با بیان اینکه طرح پیش‌فروش خودرو توسط کمیته خودرو ارائه شده که مشابه‌ای هم در دنیا ندارد، اظهار کرد: هر طرحی الزاما نباید مشابهی در دنیا داشته باشد و بگذاریم در برخی موارد نیز دنیا از مشابه ایرانی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح پیش فروش خودروها همه جوانب کار سنجیده شده است و ما با آمادگی کامل به استقبال اجرای این طرح می‌رویم.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در  بخشی از صحبت‌هایش با شاره به نحوه قیمت‌گذاری‌ها، گفت: شورای رقابت به عنوان مسئول قیمت‌گذاری خودروها، قیمت‌ها را اعلام کرده است و خودروسازان نیز موظف به رعایت فروش به همان قیمت‌ها هستند.   همچنین به زودی برای برخی خودروهای کم تیراژ نیز قیمت‌گذاری صورت خواهد گرفت.

تابش تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به عنوان مدافع حقوق مصرف‌کننده رصد و نظارت بر این قیمت‌ها را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کالا بسته به متغیرها و شاخص‌های خاص خود تعیین می‌شود، تاکید کرد: شورای رقابت نیز قیمت خودروها را بر اساس این متغیرها و بر اساس نرخ تورم محاسبه می‌کند و سازمان حمایت نیز به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات، این آنالیز قیمتی را دریافت کرده است تا کار رصد و پایش را به عنوان عضو کمیته خودرو و عضو ستاد تنظیم بازار بهتر و دقیق‌تر انجام دهیم.

هماهنگی‌های لازم برای عرضه خودروها احتکار شده انجام شد 

معاون وزیر صمت در یک برنامه ایران امروز تصریح کرد: در رابطه با خودروهای بدون پلاک شناسایی شده در پارکینگ‌ها، سیاست‌های لازم ابلاغ شده و با پلیس راهور نیروی انتظامی و دادستانی، تعزیرات و... هماهنگی‌های لازم انجام شده است. ضمن اینکه مهلت پارکینگ‌ها برای عرضه خودروهای احتکار شده، سوم خرداد تمام شد و از این تاریخ به بعد مبنای برخورد بازرسان و سایر دستگاه‌هایی که در این طرح همکاری می‌کنند مواجهه با احتکار است و اگر خودرویی بدون پلاک در پارکینگ‌ها وجود داشته باشد تحت عنوان احتکار برای آن پرونده تشکیل می‌شود، در صورت تایید احتکار مالک خودروها ملزم هستند خودروها را به قیمت درب کارحانه عرضه کنند.  

به گفته تابش در حالت دوم اگر مالک از این روند تمکین نکند، دستگاه‌های قضایی اقدام خواهند کرد و خودرو دوباره در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد تا در قالب قرعه کشی و طرح‌های فروش با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود:  نگهداری خودرو صفر کیلومتر و بدون پلاک عملاً بیش ازسه ماه مقدور و ممکن نیست و این خودروها باید در بازار عرضه شوند. از سوی دیگر نقل‌وانتقال وکالتی خودرو ممنوع اعلام شده است؛ بنابراین سه ماه بیشتر یک خودرو نمی‌تواند بصورت صفر کیلومتر باقی بماند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در این مرحله از ثبت نام ۲۵ هزار خودرو عرضه خواهد شد و متعاقب آن عرضه ۷۵ هزار خودروی دیگر در طرح پیش‌فروش ۱۸ خردادماه خواهیم داشت و سه بار تا پایان سال نیز این طرح ها تکرار می‌شوند. امیدواریم با عرضه به موقع و به اندازه کافی، افزایش تولید و سیاست‌های مدیریت بازار و تعیین قیمت توسط شورای رقابت به تعدیل بازار کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قيمت خودرو سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شوراي رقابت ايران خودرو سايپا مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان حمایت طرح پیش فروش شورای رقابت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۶۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پژو پارس

در حالی که وزیر صمت شورای رقابت را مسئول افزایش قیمت خودرو دانست، سخنگوی مرکزی ملی رقابت گفت: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند.

به گزارش خبرانلاین، عباس علی آبادی، وزیر صمت دیروز درکمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص افزایش قیمت پژو پارس گفت: در مورد قیمت پژو پارس هم شورای رقابت مسؤول است و قانونا ما سیاست گذار نیستیم و ما فقط مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

در حقیقت علی آبادی عملا شورای رقابت را مسئول شرایط ایجاد شده برای متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو عنوان دانست.

این در حالی است که سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی مرکزی ملی رقابت به مهر گفت: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده. بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند. نهاد‌هایی هم که تنظیم گر فنی هستند بر اساس دستورالعمل و فرمولی که شورای رقابت داده قیمت خودرو را محاسبه و ابلاغ می‌کنند.

وی افزود: اکنون طبق همین روالی که از انتهای سال ۱۴۰۱ وجود داشت، همچنان طبق دستورالعمل شورای رقابت، وزارت صمت قیمت خودرو را محاسبه می‌کند که قیمت تمام شده در سازمان حمایت به عنوان متولی متخصص انجام و ابلاغ می‌شود.

او گفت: ۲ هزار شکایت از خودروسازان بررسی و نتایج آن اعلام شده که بخشی از آن‌ها مربوط به گران فروشی است. شورای رقابت باید به عنوان ناظر بر دستورالعمل به این موضوع ورود کند. نهاد‌های دیگر مانند سازمان حمایت، سامانه ۱۲۴ و تعزیرات هم به موضوع ورود و بررسی کرده اند.

وی تاکید کرد: به اکثر این شکایات رسیدگی و حکم صادر شده. در مراجع قضائی هم همچنان در حال پیگیری است.

دیگر خبرها

  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پژو پارس
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟