Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل  روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ، شهرام احمدی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گفت: در مجموع حدود ۱۱ و ۶۳ صدم درصد از مساحت استان درقالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: ۳۸ درصد از مساحت این مناطق به عنوان ۱۰ درصد عرصه های جنگلی استان توسط این اداره کل حفاظت می‌شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: علی‌رغم خشکسالی و مخاطرات فراوان، با همراهی مردم و اقدامات صورت گرفته شده، در هفت سال گذشته سطح آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت استان کاهش بسیار چشمگیری داشته است. وی تصریح کرد: از مجموع مساحت هفت ساله درگیر آتش سوزی در مناطق، ۲۹ درصد حریق‌ها در مناطق جنگلی و ۷۱ درصد در عرصه‌های مرتعی رخ داده است. 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها ناشی از غفلت و سهل‌انگاری عوامل انسانی است، با فرهنگسازی و آموزش می‌توان نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع ایفا کرد.

شهرام احمدی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در راستای حراست از عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده استان، تصریح کرد: نیاز است اعتبارات بیشتری برای تامین این امکانات و تجهیزات به منظور حراست از مناطق حفاظت شده استان تخصیص یابد. 

وی گفت: کاهش آتش سوزی در تالاب گندمان ناشی از انجام اقدامات حفاظت محیط زیست در احیای آن بوده است. 

وی گفت: عدم مدیریت پسماندهایی که در طبیعت رها می‌شوند، بسیاری اوقات موجب آتش‌سوزی می‌شود، البته با توجه به محدودیتهای توپوگرافی استان، دهیاران و شهرداران نیز مشکلاتی در تعیین محل دفن پسماند دارند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: رقابت در بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی نیز می‌تواند زمینه را برای تخلفات زیست‌محیطی ایجاد کند که بیشتر در اثر سهل انگاری‌ها صورت می‌گیرد و موجب آسیب به تنوع زیستی و حیات وحش می‌شوند.
وی گفت: وقتی عرصه‌های طبیعی از بین بروند موجب ایجاد گرد و غبار می‌شوند و آلودگی هوا بر سلامتی انسان تأثیر خواهد گذاشت و همچنین به هم خوردن پایداری خاک و وقوع سیلاب‌های مهیب، از بین رفتن گردشگری منطقه و تحمیل هزینه‌های بالا برای احیا از عواقب این امر است.
پیش از این نیز در نخستین جلسه شورای اداری حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، اقدامات پیش‌گیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی احتمالی در مناطق تحت مدیریت در دستور کار قرارگرفته بود.

48

کد خبر 1395052

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری حفاظت محیط زیست آتش سوزی عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  شهند اظهار کرد: در حوزه یگان حفاظت تلاشهای بسیاری برای صیانت از محیط زیست انجام شده است و ۳۵۷ تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید غیر مجاز کشف و ضبط و ۳۶۷ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند.

 وی ادامه داد: در همین راستا ۲۴۹ قبضه سلاح شکاری و جنگی غیر مجاز و مجاز از متخلفان کشف و ضبط و به مراجع ذیصلاح تحویل داده شد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هزار و ۷۰۰ راس دام غیر مجاز از مراتع تحت مدیریت محیط زیست اخراج شد و در ۲۵۵ هکتار از اراضی تحت مدیریت که اغلب حاشیه تالابها بود اطفای حریق شد.

 وی با اشاره به افزایش اعتبارات سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ گفت: این اعتبارات افزایش ۲.۵ برابری داشت و به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال رسید در حالیکه قبل آن ۲۰۰ میلیارد ریال بود که رشد چشمگیری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تمامی اعتبارات در سال گذشته جذب و در پروژه های زیست محیطی هزینه شده است.

 آذربایجان غربی از مهمترین استانهای محیط زیستی کشور است و ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۱منطقه تحت مدیریت تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل قرار دارد.

این اراضی با حضور ۱۵۰ نیرو و ۲۰ پاسگاه محیط بانی شبانه روزی پایش و حفاظت می شوند؛ ۱۵.۱درصد مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

 

 

دیگر خبرها

  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • اطفای حریق در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار تهران
  • زمین پاک فرصتی برای افزایش آگاهی درباره مسائل زیست‌محیطی
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست
  • مانور اطفای حریق هنرجویان محیط بانی در منطقه حفاظت شده کرایی