Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:56:39 GMT

آپارتاید؛ خط بطلان بر حقوق بشر آمریکایی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۷۵۲۰

آپارتاید؛ خط بطلان بر حقوق بشر آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع جهانی صلح اسلامی، آپارتاید یک موضوع ریشه‌دار در آمریکا است که سابقه آن حتی به پیش از تاسیس ایالات متحده آمریکا و زمانی که مهاجران و نسل‌کشی بومیان قاره آمریکا را آغاز کردند، بازمی‌گردد. فرهنگ تبعیض نژادی در میان بخش بزرگی از ساکنان آمریکا نهادینه شده است، هر چند در دهه‌های اخیر این فرهنگ دچار تغییراتی شده و وضعیت اقلیت‌های نژادی در آمریکا بهبود یافته است، اما فرهنگ تبعیض‌گرا و برتری‌پنداری نژادی همچنان در آمریکا جریان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرغم دستاوردهای جنبش حقوق مدنی در دهه ۱۹۶۰ و دو دوره ریاست جمهوری یک فرد آفریقایی آمریکایی، نابرابری نژادی قابل توجهی در سراسر کشور آمریکا وجود دارد. آمریکایی- آفریقایی‌ها نماینده زیادی در دولت ندارند  به ویژه در دولت فعلی و سنا تحت کنترل جمهوری خواهان می‌باشد و ثروت در ایالات متحده آمریکا به طور نامتناسب از سفید پوستان، به ویژه مردان سفید پوست حمایت می‌کند. بنابراین، بستر نارضایتی حتی عصبانیت از نابرابری نژادی در این کشور به وفور وجود دارد.

قتل شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس در آمریکا نقض آشکار حقوق بشر است و در تناقض با قواعد بنیادین، عام الشمول و آمره بین‌المللی است و  برای دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی مسئولیت‌آور است همچنین بنیاد تبعیض نژادی همچنان در فرهنگ بخش بزرگی از جامعه آمریکایی وجود دارد. حل این مساله بنیادین، به سادگی برای جامعه آمریکا امکان‌پذیر نیست، نه انتخاب یک فرد سیاهپوست به عنوان رییس‌جمهور و نه تغییر دادن ترامپ نمی‌تواند باعث حل فوری این مساله شود، بلکه نیاز به یک تحول عمیق فرهنگی چند نسلی در آمریکا وجود دارد تا رویکرد تبعیض نژادی در این کشور حل و فصل شود.

در مورد سیاست های نژاد پرستانه در آمریکا اشاره به این نکته داشت که ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبال مهاجران و پناهجویان اتخاذ کرده و اظهارات عجیب وی درباره مهاجران از همان ابتدا روحیات نژادپرستانه وی را هویدا کرد. وی دستور اجرایی عجیب ممنوعیت ورود اتباع چند کشور آفریقایی و آسیایی به خاک آمریکا را امضا و سپس از ورود مهاجران و پناهجویان از آمریکای مرکزی جلوگیری کرد و همه آنها را به کمپ‌های مرزی فرستاد. کودکان را از پدر و مادرهایشان جدا و بسیاری از پناهجویان را به کشورهای مبدأ دیپورت کرد. جداسازی کودکان از والدین صحنه‌های بسیار تلخی را در این زمینه به وجود آورد و مورد اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی نیز قرار گرفت.

ادعا و منطق حقوق بشر آمریکایی امروز بیش از هر زمان دیگری مضحک تر شده  تا جایی که حتی اجازه نفس کشیدن به شهروندان رنگین پوست خود را نمی‌دهد و مردمی که به این موضوع اعتراض دارند را به کشتن و سرکوب تهدید می‌کند. مواضع نژادپرستانه شدید ترامپ باعث تشدید روحیات افراطی‌گری در جامعه آمریکا شده است. مواضع حمایتی ترامپ از نژادپرست‌ها و افراط‌گرایان باعث جسور شدن آمریکایی‌های سفیدپوست و افزایش تجاوز آنها به حقوق سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان شده است. این بار نظاره گر مرگ جورج فلوید یادآور حادثه مشابه دیگری در سال ۲۰۱۴ است. در آن زمان پلیس نیویورک جوان سیاه پوست دیگری با نام اریک گارنر را در حین دستگیری خفه کرد که این تراژدی تکراری و غمبار سیاه پوستان آمریکایی است. تبعیض علیه سیاهپوستان، نابرابری اقتصادی، اجتماعی و عدم تناسب در دریافت خدمات درمانی برای سیاهپوستان در تاریخ این کشور بسیار طولانی می باشد و جهان شاهد این نقض فاحش در آمریکا می باشد.

باید بر این نکته اذعان داشت که قتل شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس در آمریکا نقض آشکار حقوق بشر است و در تناقض با قواعد بنیادین، عام الشمول و آمره بین‌المللی است و  برای دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی مسئولیت‌آور است. این نگاه نژاد پرستانه نه تنها برای تمامی شهروندان آمریکایی تهدید جدی است بلکه برای تمامی  مردم دنیا یک تهدید  بین المللی  محسوب می شود  و بر همین اساس  باید تمامی نهادها و سازمان های حقوق بشری در جهان نسبت به این رخداد نگاه جدی تر، موثر و عمل گرایانه داشته باشند.

کد خبر 4940236

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا حقوق بشر جورج فلوید ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ عراق ایران عربستان سعودی روسیه فلسطین ونزوئلا لیبی افغانستان شیوع کرونا سوریه بین المللی سیاه پوست حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف کنندگان آمریکایی از اپل شکایت کردند

اپل با انبوهی از شکایت‌های جدید مصرف کننده روبرو شده که با استفاده از پرونده ضد انحصارطلبی اخیر وزارت دادگستری آمریکا و ۱۵ ایالت علیه این شرکت، مدعی هستند اپل بازار تلفن هوشمند را تحت انحصار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، دستکم سه شکایت گروهی از روز جمعه در دادگاه‌های فدرال کالیفرنیا و نیوجرسی توسط مالکان آیفون مطرح شده که مدعی هستند اپل، هزینه محصولاتش را از طریق رفتار ضد رقابتی افزایش داده است.

این شکایت‌ها که نماینده میلیون‌ها مصرف کننده هستند، منعکس کننده ادعاهای هفته گذشته وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر این هستند که اپل، قانون ضد انحصارطلبی آمریکا را با سرکوب فناوری اپلیکیشن‌های پیام رسان، کیف‌های دیجیتالی و سایر اقلامی که می‌توانستند رقابت در بازار برای تلفن‌های هوشمند را افزایش دهند، سرکوب کرده است.

اپل، ادعاهای دولت آمریکا را رد کرده است. این شرکت مستقر در وپرتینوی کالیفرنیا، بلافاصله درباره شکایت‌های مصرف کنندگان اظهار نظر نکرد.

استیو برمان، وکیلی که شرکت حقوقیش هاگنز برمان، یکی از پرونده‌های جدید را ثبت کرده است، خاطرنشان کرد شرکت وی پیش‌تر از اپل به دلیل مقابله با رقابت برای کیف موبایل اپل پی شکایت کرد. برمان گفت :خوشنود هستیم که وزارت دادگستری با رویکرد ما موافق است.

اپل پیش از این مشغول مبارزه با شکایت‌های خصوصی بود که شیوه‌های تجاری این شرکت را به عنوان ضد رقابتی به چالش کشیده بودند. یک قاضی در فوریه حکم داد اپل باید یک شکایت حقوقی روبرو شود که به نمایندگی از میلیون‌ها مصرف کننده، مدعی است این شرکت بازار اپلیکیشن‌های آیفون را قبضه کرده است. اپل، این ادعاها را رد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، هاگنز برمان پیش از این به یک توافق ۵۵۰ میلیون دلاری در پرونده‌های جداگانه مربوط به قیمت گذاری کتاب الکترونیکی و سیاست‌های فروشگاه برنامه اپل دست پیدا کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • لزوم تحریم همه جانبه علیه رژیم صهیونیست
  • آیا می شود با حداقل حقوق در آمریکا زندگی کرد؟ + فیلم
  • قرآن، تمام تبعیض‌های نژادی، حزبی و قومی را مردود می‌شمارد
  • ۵۵ درصد آمریکایی‌ها مخالف جنگ رژیم اسرائیل هستند
  • استعفای مقام آمریکایی در اعتراض به حمایت واشنگتن از تل‌آویو
  • چرا آمریکا قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو نکرد؟
  • آمریکایی‌ها از اپل شکایت کردند
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه
  • مصرف کنندگان آمریکایی از اپل شکایت کردند